Megakerk(en)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Megakerk(en)

Berichtdoor Toetsenbord » 06 mar 2008 13:46

Kerk Gereformeerde Gemeente in Nederland Opheusden straks de grootste

De kerk van de Gereformeerde Gemeente Nederland in Opheusden gaat uitbreiden.

Er komen 200 zitplaatsen bij, zodat er ruimte komt voor 2.850 plaatsen. Daarmee is de kerk de grootste in ons land wat betreft het aantal zitplaatsen.

Opheusden telt ongeveer 6.000 inwoners, maar de kerk heeft een regionale functie. Veel kerkgangers komen uit omliggende plaatsen.

Voorzitter van de bouwcommissie G. van Bochove: "Het gaat om een interne verbouwing. De galerij gaan we aanpassen, waardoor we meer ruimte krijgen. Bovendien verbeteren we de vluchtwegen. Het is vrij eenvoudig te realiseren. We blijven groeien, we hadden deze uitbreiding wel verwacht."
Zijn er nog meer mogelijkheden om de kerk aan de Burgemeester Lodderstraat uit te breiden?
"Dat is niet onmogelijk. Er is sprake van een gestage groei."

De kerk betaalt de verbouwing zelf. Het bouwplan moet nog ingediend worden bij de gemeente Neder-Betuwe, die formeel toestemming moet geven. De laatste grote verbouwing dateert van acht jaar geleden. Toen werd de kerk fors uitgebreid: van 1.720 naar 2.650 plaatsen. Een groot aantal muren van het destijds vijftig jaar oude kerkgebouw werdafgebroken. De kosten, ongeveer vijf miljoen gulden, werden door de kerkleden zelf betaald. Bovendien was er een groot aantal vrijwilligers actief. Maar liefst 75 kerkleden, onder wie stucadoors en timmerlieden, klaarden de klus. De Gereformeerde Gemeente kampt overigens nog steeds met een vacature voor een dominee. Sinds het vertrek van dominee J. Roos zit de kerk al een paar jaar zonder. Scriba T. Hofs namens de kerkenraad: "We lossen het nu intern op, maar we hebben wel weer een nieuwe dominee beroepen. We hopen dat de vacature vervuld mag worden."

Opheusden behoort tot een van de belangrijkste plaatsen van ons land in de bijbelbelt. Naast de kerk van de Gereformeerde Gemeente Nederland is er nog een een grote Gereformeerde Gemeente (1899 leden) en een Hersteld Hervormde Kerk (2161 leden). Dat wil overigens niet zeggen dat al die leden de kerk daadwerkelijk bezoeken. Dominee D. Heemskerk van de Hersteld Hervormde kerk: "We zitten met 600 mensen aardig vol. De andere leden zijn bijvoorbeeld baby's en kleine kinderen."

BRON: De Gelderlander

Gewoon een algemene discussie over megakerken.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2008 14:32

Te grote kerken zijn denk ik niet ideaal omdat je heel makkelijk de sociale controle enzo kwijtraakt. Misschien is dat in een dorp nog iets makkelijker dan in de stad maar mensen kunnen in een grote kerk wel makkelijk tussen wal en schip vallen. Wat dat betreft kan je beter een wat kleinere gemeente hebben. Of je moet het bijvoorbeeld wijksgewijs heel goed opvangen.

p.s. ik hoop dat het aantal avondmaalgangers ook met 10 procent stijg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 06 mar 2008 14:39

hmm je mag al blij zijn als ze de 10 halen, dus 10% erbij is maximaal 1!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 06 mar 2008 14:52

Megakerken vol christelijke luisteraars zeggen mij helemaal niets.
Christelijke mensen zijn immers nog niet altijd christen.

Ik denk dat je in zo'n megakerk je prachtig kan verschuilen in de anonimiteit en anders wel in de vrijblijvendheid.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 06 mar 2008 15:38

De CGK in Nijkerk heeft 300 leden en dat vind ik prima. Een kleinere kerk kan veel meer "Gemeente-zijn" dan een megakerk. Je kent elkaar (wat ook een nadeel is), het is sneller vertrouwd en je krijgt echt een binding met de overige leden. Nee, ik zou niet snel voor een megakerk kiezen als die van Opheusden.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 mar 2008 15:51

Abdijbiertje om 1:00 schreef:De CGK in Nijkerk heeft 300 leden en dat vind ik prima. Een kleinere kerk kan veel meer "Gemeente-zijn" dan een megakerk. Je kent elkaar (wat ook een nadeel is), het is sneller vertrouwd en je krijgt echt een binding met de overige leden. Nee, ik zou niet snel voor een megakerk kiezen als die van Opheusden.
Ik sluit mij hierbij aan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mar 2008 20:16

We hadden het er toevallig vandaag over.
Mijn moeder vertelde dat de GGiN in Barneveld op gaat delen, ipv 1 grote gemeente 2 van 2000 leden. Whaaaa, dat is echt veel!
Dus ik'zei:' Ja, iedereen uit Opheusden gaat de dominee achterna, dus gaat nu opeens in Barneveld.' maar dat is dus niet waar, want ik las dit bericht net iets daarna in de krant idd.

Ik heb jaren in een gemeente van 1200 leden ofzo gezeten, dat was prima. Toen gingen we naar een gemeente met 150 leden (toen nog), en toen pas merkte ik verschil. Je hebt niet meer alleen je kleine groepje binnen 1 gemeente, maar je bent met elkaar de groep. Je moet het met elkaar doen. Veel leuker! Niet alleen met je eigen leeftijdsgroep omgaan, met met een hele brede leeftijdsgroep, omdat er niemand van mijn leeftijd is.

Ik vind het echt niks, van die enorme gemeentes.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 mar 2008 20:36

Het lijkt me niet leuk om daar naar de kerk te gaan. Massa!!! Maar ik zou er best wel eens een kijkje willen nemen! Om eens een keer met 2800 mensen in de kerk te zitten.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 06 mar 2008 21:37

pol schreef:Het lijkt me niet leuk om daar naar de kerk te gaan. Massa!!! Maar ik zou er best wel eens een kijkje willen nemen! Om eens een keer met 2800 mensen in de kerk te zitten.

Zo voor een keer is inderdaad leuk... Ik vind het geweldig om 1 keer per jaar met meer dan 10.000 mensen de kerkdienst op Flevo mee te maken.
Maar gaat het om je eigen gemeente, dan vind ik het belangrijk dat je iedereen kent.
Onze gemeente telt zo'n 350 leden. Dat is net te behappen...
Als je over 500 of meer praat is dat volgens mij niet meer te doen.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 06 mar 2008 22:02

ik heb altijd in kleinere gemeentes gekerkt en het lijkt mij eigenlijk wel heel bijzonder om zondag aan zondag in zo'n grote gevulde kerk te zitten, met zo ontzettend veel mensen die tegelijk komen luisteren en God komen groot maken. Dat kan mij niet met genoeg mensen zijn!!!!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 06 mar 2008 22:52

Ik zit zelf in een kleine kerk met 150 leden en dat is een heel mooi aantal om een gemeenteleven in stand te houden.
Bovenstaande opmerking daar kan ik me wel iets in vinden alleen als ik dan een keer in zo'n megakerk kom dan zie ik ook de grote parkeerplaats. Vaak is het zo dat er een groot deel van zo'n gemeente een aantal andere kerken voorbijrijdt en dat vind ik dan weer zo jammer. Het was zo mooi geweest als we met een heel dorp of stad met zn allen konden opgaan naar één grote kerk. En dat dat ook gebeurde in het dorp verderop.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 mar 2008 06:58

sunlover schreef:Ik zit zelf in een kleine kerk met 150 leden en dat is een heel mooi aantal om een gemeenteleven in stand te houden.
Bovenstaande opmerking daar kan ik me wel iets in vinden alleen als ik dan een keer in zo'n megakerk kom dan zie ik ook de grote parkeerplaats. Vaak is het zo dat er een groot deel van zo'n gemeente een aantal andere kerken voorbijrijdt en dat vind ik dan weer zo jammer. Het was zo mooi geweest als we met een heel dorp of stad met zn allen konden opgaan naar één grote kerk. En dat dat ook gebeurde in het dorp verderop.

Maar dat komt omdat er zoveel verdeeldheid is in de kerken. En dat is erg verdrietig als je er eens goed overnadenkt.
Is de meerderheid van Opheusden gergem in ned, of komt het merendeel uit de omgeving?
Apart want ik ken dat kerkverband uit een heel klein kerkje en niet eens in elk dorp ofzo.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 mar 2008 07:57

Ik zou me erg snel verloren voelen in zo'n supergrote gemeente. In Nederland kerkte ik in een gemeente van zo'n 600 leden, maar we kenden elkaar allemaal wel. Misschien ook wel omdat we op een dorp woonden.
Hier hebben we een gemeente van zo'n 300 mensen, voor de begrippen hier een grote groep. Dit vind ik wel een fijner aantal. Ik heb hier ook gekerkt in een groepje van 30, dat is echt niet fijn. Veel controle, veel oordelen, omdat men het nou eenmaal niet over veel mensen kan hebben... :?

Het lijkt me als pastor / kerkenraad ook heel lastig om z'n grote gemeente te hebben. Tuurlijk, je kan opdelen, verantwoordelijkheden spreiden enzovoorts, maar het is toch ook fijn als je een beetje het idee heb wat er onder je gemeenteleden speelt, wat in zo'n grote gemeente wel heel lastig wordt.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 07 mar 2008 08:03

Aangezien mijns inziens de sociale cohesie in de GGiN in Opheusden behoorlijk groot is, vraag ik me af of bovengenoemde bezwaren echt relevant zijn.

Even @SimonT en Marnix: Wat heeft een tekort aan zitplaatsen te maken met het aantal mensen dat aan het Avondmaal gaat? :roll: :roll:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 07 mar 2008 08:05

Wij zijn in 10 jaar van 60 leden naar 460 leden gegaan en dat is te merken, ik ken vrijwel niemand meer.

Terug naar “Archief”