gezin en huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 feb 2008 08:56

pol schreef:Mogen de kussens van de bank (stugge stof) in het wasmachine? Daar is in de loop der jaren zoveel over gekliederd, dat ik eigenlijk vind dat ze een keer een sopje verdienen!

Ik zou het gewoon doen! Als het in de wasmachine past, dan kan het gewassen worden, toch?! Als je er geen gekke dingen meedoet, kan het geen kwaad. Desnoods doe je ze niet of nauwelijks centrifugeren ofzo. Dan overleven ze het vast wel!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 feb 2008 10:10

Galateia schreef:
pol schreef:Mogen de kussens van de bank (stugge stof) in het wasmachine? Daar is in de loop der jaren zoveel over gekliederd, dat ik eigenlijk vind dat ze een keer een sopje verdienen!

Ik zou het gewoon doen! Als het in de wasmachine past, dan kan het gewassen worden, toch?! Als je er geen gekke dingen meedoet, kan het geen kwaad. Desnoods doe je ze niet of nauwelijks centrifugeren ofzo. Dan overleven ze het vast wel!

De kat past er ook in :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 feb 2008 10:15

En mijn kat kan wel een wasbeurt gebruiken... maar dan niet centrifugeren :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2008 10:18

groene zeep en een schone vaatborstel :lol:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 feb 2008 10:23

paprikameisje2 schreef:groene zeep en een schone vaatborstel :lol:

Voor de kat of de kussens? :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 feb 2008 10:24

@ppm2...ik begrijp dat jij ook van de groene zeep bent. ik gebruik het ook altijd...vind het het lekkerste ruiken.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 26 feb 2008 10:53

Je zou het eerst kunnen proberen zoals ppm zegt; groene zeep met een schone vaatborstel. Wij hebben hier geen groene zeep in huis, heb er verder geen ervaring mee. Heeft dat niet voldoende resultaat gegeven, dan zou ik zeggen probeer het in de wasmachine. Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor soort kussen het zijn, stof, de vulling etc. Maar als je ze in de wasmachine stopt zou ik een kort en koud programma gebruikten, lichtcentrifugeren of spoelstop, klein beetje waspoeder. Dan is het afwachten, wat het is geworden. Mislukt het, helaas dan maar nieuwe kussens/bank :wink:.
Wat de toekomst brengen moge........

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 feb 2008 11:33

Ik ben ook een echte groenzeper :clown:
Heb een emmer van 5 liter staan en daar maak ik gewoon al mijn sopjes van. Om schoon te maken of om in de week te zetten. Ik smeer het op vieze kragen en de oksel randen. Op vlekken en wat al niet meer.
Je kunt er zelfs mee wassen gaat het echt lekker van ruiken.

Dus je kunt de kussen hoezen ook met groene zeep wassen in de wasmachine maar dan inderdaad zoals annette al zei.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 feb 2008 12:01

tante-tortel schreef:Ik ben ook een echte groenzeper :clown:
Heb een emmer van 5 liter staan en daar maak ik gewoon al mijn sopjes van. Om schoon te maken of om in de week te zetten. Ik smeer het op vieze kragen en de oksel randen. Op vlekken en wat al niet meer.
Je kunt er zelfs mee wassen gaat het echt lekker van ruiken.

Dus je kunt de kussen hoezen ook met groene zeep wassen in de wasmachine maar dan inderdaad zoals annette al zei.

Ik zal het eens gaan proberen. Als het wat beter weer is en het buiten kan drogen! Eerst eens met groene zeep en een soppie en als dat niet is, knal ik ze in de machine....

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 feb 2008 14:22

zorg wel dat je geld achter de hand hebt voor het geval dat het mislukt 8)

Ik zou het niet doen, je kussens krijgen misschien een andere vorm en ziet het er niet meer uit.... maarja weet niet wat voor kussens je hebt :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 feb 2008 14:44

lammetje schreef:zorg wel dat je geld achter de hand hebt voor het geval dat het mislukt 8)

Ik zou het niet doen, je kussens krijgen misschien een andere vorm en ziet het er niet meer uit.... maarja weet niet wat voor kussens je hebt :wink:

Daar ben ik dus ook bang voor, dat ze vormeloos en slap gaan hangen. Maar een bankje waar alles overheen gegaan is in die tijd, is ook niet zo. Denk dat ik met een mooie voorjaarsdag een emmer sop met groene zeep en azijn pak en een borstel en heel het spul buiten afschrob!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 26 feb 2008 15:06

Verschrikkelijk, ik haal net de was uit de wasmachine en het blijkt dat ik een pamper meegewassen heb :( Geen gebruikte, dan was het misschien nog erger, maar dit is ook echt een bende. Ik dacht ijverig de poppenkleertjes te wassen, dus ik stort zo de hele zak kleertjes leeg in de trommel. Weet ik veel dat er nog een pamper in zat, allemaal heel kleine snippertjes op al m'n wasgoed, echt een bende!
Ik heb alles maar zo goed mogelijk uitgeklopt en weer een keer laten spoele in de maschine, hopelijk knapt het nog een beetje op.

Sjonge, ik heb het ook een keer gehad met een pakje zakdoekjes, maar dit is nog erger :?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 26 feb 2008 15:53

Saskia, dat is balen...

Pol, ik heb een 'handwas' programma op mn wasmachine. Daar zuo ik het mee doen, maar ik weet niet of jij dat hebt...

Oh ja, ik heb trouwens een dweil met telescoopstellen, die moet je iets draaien en dan kun je em uit of inschuiven.. Maar bij mij blijft ie niet zitten, blijkbaar draai ik als ik aan t dweilen ben. Ben ik nou zo onhandig 8) ?
(heb vanmorgen na 10 minuten ergeren de grote rol tape maar gepakt, nu blijft ie heel goed zitten :mrgreen: )
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 feb 2008 16:07

Kussens in de wasmachine
Dat heb ik meerdere keren gedaan.
Op het label (indien aanwezig) staat of het mag, en zo ja wat de max. temperatuur is.
Ook op mijn wasmachines zit een speciaal programma voor handwas,
met voorzichtige beweging van de trommel, en laag toerentaal voor centrifugeren.
Anders, een programma uitkiezen, die een zo voorzichtig mogelijke wasbeweging maakt.

Lamellen
Lamellen, van textiel, heb ik ook meerdere keren in de wasmachine gewassen. Wel precies volgens de voorschriften.
Oprollen in kleine bundeltjes, en dan op 30 gr., weinig toeren.
Daarna nat strijken, en direct goed ophangen.
Ze zijn netjes geworden.
Ze zijn nu trouwens te koop. Maar ik denk dat de belangstelling gering is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2008 17:07

lamellen zijn oer lelijk! (vindt ik)

Terug naar “Archief”