huwelijk in gemeenschap van goederen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 18 feb 2008 21:44

Ik heb weleens gehoord van predikanten die een huwelijk met huwelijkse voorwaarden, zonder duidelijke uitleg daarover, weigeren te sluiten.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

André

Berichtdoor André » 18 feb 2008 22:06

Toetsenbord schreef:Ik heb weleens gehoord van predikanten die een huwelijk met huwelijkse voorwaarden, zonder duidelijke uitleg daarover, weigeren te sluiten.
Dus?

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 19 feb 2008 02:43

Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, doordat mijn mannet failliet was gegaan en nog twee een saneringsregeling van kracht was. Als we in gemeenschap van goederen getrouwd zouden zijn zou ook op mijn salaris bslag gelgd worden.
Dus hebben we huwelijkse voorwaarden geregeld.
We hebben laten vastleggen dat alles in huis van mij is... :D Voor het geval er schuldeisers zouden komen die het met de sanering niet eens waren, op aanraden van de bewindvoerder, en laten vastleggen dat we financieel "gescheiden" blijven.
Wel hebben we een clausule laten vastleggen dat wanneer een van ons komt te overlijden het bezit automatisch naar de ander gaat.

Ach, er kwam heel wat tegenwind op, maar wij voelden ons veiliger zo, en je merkt er in de liefde niets van hoor!
A smile costs nothing, but gives much

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2008 10:20

toen vlieger op zoek was naar een baan hebben we ook gekeken om misschien een eigen bedrijfje op te zetten. Als dit was doorgegaan waren wij ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd, áls er iets zou gebeuren was alles in het huis van mij, konden ze daar niks over zeggen. Vind het wel net zo slim eigenlijk. Zelfs de fam adviseerde ons dit meteen en net wat hansenmirjam zegt, je merkt er in de liefde heus niks van :wink:
Overigens nog nooit gehoord dat een ds niet wilde overtrouwen omdat het op huwelijkse voorwaarden was, maar zou kunnen.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 19 feb 2008 13:17

AnDers schreef:Huwelijkse voorwaarden hebben geen betrekking op het huwelijk, maar op de scheiding. :lol:

Get real. Tegenwoordig gaat 1 op de 2 huwelijken kapot. Lijkt me niet onverstandig om op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Mijn vriendin en ik hebben besloten (als we uberhoupt ooit gaan trouwen, niet dat onze relatie slecht is maar een scheiding brengt nogal een hoop gezeik met zich mee) dat we op huwelijkse voorwaarden gaan trouwen.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 19 feb 2008 13:19

Het_Bureau schreef:Samen failliet gaan is veel leuker dan alleen :wink:

LOL! :lol:

Toetsenbord schreef:Ik heb weleens gehoord van predikanten die een huwelijk met huwelijkse voorwaarden, zonder duidelijke uitleg daarover, weigeren te sluiten.

Waarom? En heb je daar ook een bron van?

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 19 feb 2008 14:14

Toetsenbord schreef:
Ik heb weleens gehoord van predikanten die een huwelijk met huwelijkse voorwaarden, zonder duidelijke uitleg daarover, weigeren te sluiten.

Waarom? En heb je daar ook een bron van?

Weet ik niet. Heb ik gewoon weleens gehoord. Of het ook echt zo is weet ik niet (van horen zeggen, liegt men veel :wink: )
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 feb 2008 19:52

Wij hebben een eigen zaak en zijn gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Als mijn man dus failliet gaat ga ik mee.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 feb 2008 20:32

Memmem schreef:Wij hebben een eigen zaak en zijn gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Als mijn man dus failliet gaat ga ik mee.

En ben je dus je meubeltjes kwijt, beetje jammer wel.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 19 feb 2008 20:34

Memmem schreef:Wij hebben een eigen zaak en zijn gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Als mijn man dus failliet gaat ga ik mee.

Lekker slim.......

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 19 feb 2008 21:03

Atheist1984 schreef:

Lekker slim.......

Haha inderdaad, t klinkt net of ze er trots op is dan.

Je kunt het van twee kanten zien. Je kunt zeggen: als je het niet doet, vertrouw je elkaar onvoldoende. Maar je kunt ook zeggen: je trouwt niet om het geld, maar omdat er ware liefde is, dus wat maakt het dan uit dat je niet in gemeenschap van goederen trouwt?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 feb 2008 21:12

Je kunt het van twee kanten zien. Je kunt zeggen: als je het niet doet, vertrouw je elkaar onvoldoende. Maar je kunt ook zeggen: je trouwt niet om het geld, maar omdat er ware liefde is, dus wat maakt het dan uit dat je niet in gemeenschap van goederen trouwt?

Nou ja, het kan gewoon gebeuren dat een bedrijf failliet gaat, dat heeft niet zoveel met vertrouwen te maken.
En je trouwt niet om het geld, maar het is toch wel erg handig als je bedrijf failliet gaat dat je nog wat geld hebt en dat is redelijk makkelijk realiseerbaar.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 feb 2008 21:12

Nee, ik denk dat Memmem bedoeld te zeggen: 'Als hij rijk wordt, word ik dat ook'........ 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 feb 2008 21:15

jamillah schreef:

En ben je dus je meubeltjes kwijt, beetje jammer wel.

We gaan er maar vanuit dat hij/wij niet failliet gaat/gaan.
Maar daarnaast vind ik het vaak ook gemeen dat wij gewoon verder kunnen leven terwijl andere bedrijven en mensen door ons faillissement in de problemen komen.
Nee, ben er niet trots op of zo maar meer dat wij gewoon veel vertrouwen hebben dat het wel goed komt. Ben misschien eerder onbezorgd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 feb 2008 21:15

Wij zijn toch ook gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Omdat het tegenwoordig prima schijnt te kunnen om een bedrijf wel op 1 naam te laten staan, zodat ik helemaal niet mee zou gaan in een eventueel over de kop gaan.
En ach, hij heeft het nu zo naar z'n zin bij zijn baas, dat ik hoop dat dat eigen bedrijf er gewon nooit komt :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”