Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor TKF » 06 feb 2008 20:33

Na 100 pagina's werken we in een tweede deel verder in de zorg!
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Daniel Breslauer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2008 13:33
Locatie: Jeruzalem
Contacteer:

Berichtdoor Daniel Breslauer » 07 feb 2008 11:51

Ik heb in een duister verleden eens een jaartje MBO-V gedaan, later een jaar geneeskunde gestuurd aan de universiteit van Praag, in Tsjechie. (Heb nogal een rare leergeschiedenis achter de rug. :wink:)

Misschien ga ik ooit verder met geneeskunde. Zou het graag willen, maar waar haal ik het geld vandaan? En hier in Israel wordt je nauwelijks toegelaten, de toelating is verschrikkelijk zwaar. Bovendien past het niet echt bij mijn religie (mijn rabbijn zou haast een hartaanval krijgen als ik naar de universiteit zou gaan).

Maar dan nog, ik ben aardig goed bekend in de geneeskunde, spreek prima medisch-wetenschappelijk Engels. Het is gewoon heerlijk om je af en toe eens diep in een medisch onderwerp te verdiepen. Recent bezig geweest met epilepsie, dat is zo moeilijk, kan je je niet voorstellen... Of probeer immunologie eens... Je moet toch iets doen om je hersentjes aan het werk te houden. :P

Meest interessante tak van geneeskunde vind ik de hoog-intensieve zorg, zoals de intensive care, spoedeisende hulp (traumazorg) en chirurgie. Mocht ik ooit geneeskunde gaan studeren, dan zal ik waarschijnlijk als trauma-arts (SEH-arts) of anesthesioloog eindigen.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Berichtdoor jaccootje85 » 07 feb 2008 12:19

Toen ik in Oekraine werkzaam was, werd ik als dokter van het dorp beschouwd. Menigeen kwam met zijn of haar klachten naar mij toe, meestal via via... Het plakken van pleisters en het aanleggen van verbandjes deed k wel zelf, maar het voorschrijven van medicijnen daar begon k niet aan. Dan stuurde k de mensen door naar een arts in de stad verderop. Ik weet niet of dat wel een bekwaam iemand was, maar ik durfde de verantwoording niet te nemen om iemand zomaar wat voor te schrijven. Ik heb wel een meisje met 3e graads brandwonden geholpen. Die wilde k niet naar een ziekenhuis sturen omdat k daar zelf de middelen voor had. Later hoorde ik, toen ik allang terug was in NL, dat er een jongetje aan keelontsteking was overleden. Dus k was blij dat k dat meisje zelf geholpen had. Het was wel iedere dag een hele toer om het verband te wisselen, maar met hulp vanuit NL (door het opsturen van verbandmateriaal) is het toch allemaal gelukt. Ik vond het mooi om te doen, maar aan de andere kant weet k nu ook hoe een grote verantwoording het werken in de zorg met zich meebrengt. Ik weet nu dat dat niet iets voor mij is :wink:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 16:57

OP moment is er ook geen bal aan bij ons want de bom is lichtelijk gebarsten vandaag.

2 collega's staan op punt van vertrekken. Dan blijf ik als enige EVB'er nog over
Dan hebben we nog 3 med. beg. Daarvan zijn er 2 die steeds hun eigen gang gaan en neit volgens afspraken wekren. Helaas zie ik dat niet concreet maar hoor het via de dagbesteding, gedrag bewoners verraden het en pas is een invaller ingewerkt en daaraan merkte ik het ook.
Ben daar over gaan piekeren en toch is gaan overleggen met mijn coordinator, want dit verpest veel van wat we net allemaal ophebben gezet. Zeker mijn humeur want er heeft veel tijd in gezeten aan voorbereidingen. Helaas heb ik niets gezien dus kon er neits mee.
Gisteren was het dan zover. Er zou een bankje gekocht worden voor een bewoner om vele redenen. Deze collega's gaan op pad en komen met een stoel terug :roll:
Ik dus gelijk gezegd dat ze hem terug mogen bengen. Ja maar....
Dus gelijk naar de coordinator toegestapt: dit bedoel ik dus.
Ze konden het direct inladen en terug brengen.

Vandaag hebben ze te horen gekregen dat de 1 morgen en de ander overmorgen op gesprek mag vanwege niet nakomen van afspraken. Als dat zo blijft worden ze ontslagen.

Daar zit je dan... collega overstuur in de overdracht.
Vond het wel even klote zo, maar het daar laten sudderen is slecht voor de bewoners.

Vraag me af waar dit schip gaat stranden.
Ben zo blij dat ik na donderdag een week vrij ben!!!

ow ja.. kinderthuiszorg belde ook nog vanmorgen en ze gingen al neit eens meer vanuit dat ik op gesprek moest komen. Ze wilde zo alles even regelen. Dat heb ik geweigerd en gezegd dat ik eerst langs wil komen om een aantal zaken door te nemen. Ze zou mailen wanneer het kon. Dus we wachten maar af.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 feb 2008 20:48

Wow, Gerdien, da's minder ! Maar wel goed om te proberen schoon schip te maken.
Dat met die kinderthuiszorg lijkt wel erg snel te gaan dan ... inderdaad verstandig om eerst 'ns te gaan praten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 17:56

Ik vind het allemaal nogal vaag over komen rondom de kinderthuiszorg (Netwerk KinderZorg) Eerst te laat bellen, dan laat met mailen, er al vanuit gaan dat ik het doe en ook wel meer werk. Terwijl ik heb gezegd: 4 uur in de week, wilde ze dat ik 3 dagen kwam. En nu willen ze het sollicitatiegesprek in een van der Valk hotel houden. Alles loopt vaag...

... maakt niet echt een lekkere indruk moet ik eerlijk zeggen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 13 feb 2008 18:20

vanmorgen weer lekker gewerkt. Ik ging naar de derde client en er deed een vrouw open en ik stapte de huiskamer in en kijk recht in een slaapkamer zie ik daar een meervoudig gehandicapte man in bed liggen. Van binnen schrok ik wel even want ik heb zelf bijna geen ervaring met meervoudig gehandicapte mensen (op een week na als vrijwilleger op de zonnebloem boot) en ik moest die man douchen op een douchebrancard en alles met een super oude tillift doen.
Is me allemaal gelukt maar wel beetje onhandig nu ga ik morgen mijn planner maar even bellen of ik er samen met iemand heen mag om te kijken hoe hun alles doen enz.
Ik vind het zelf heel akelig als ik niet kan praten met iemand of zijn aandacht niet kan vangen. Dus wil wel eens zien op wat voor manier hun het doen.
Voorderest gaat alles super met mijn werk ben nog steeds super blij dat ik deze stap genomen heb.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 20:03

Ik mag morgen weer. Vorige week 6 dagen gehad, waarvan 1 nacht. Dus ik heb lekker nee gezegd toen ze belden of ik gister wilde werken.
Ik heb superveel zin in mijn nieuwe job. Al merk ik nu al wel dat het een zooitje is in het team. Niks klopt, allemaal (terecht) gefrustreerde mensen.
Morgen ga ik alvast een teamvergadering bijwonen, om eens te kijken hoe ze dat nu eigenlijk doen.
Gelukkig is ook mijn praktijkbegeleidster van vorig jaar dat team overgestapt, zodat we samen het goede voorbeeld van mijn stageteam kunnen geven ;) Hoop ik dan.
Soms frustreert het wel, bepaalde jongeren die er gewoon te lang zitten, en na een bespreking wordt gemeld dat ze gewoon nog 3 maanden moeten blijven, omdat mensen die helemaal niet met zo iemand werken zeggen dat het prima gaat. Grrr, dan sta je als groepsleidsters wel echt machteloos.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
koekie
Mineur
Mineur
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 mar 2003 11:15
Locatie: rouveen

Berichtdoor koekie » 13 feb 2008 22:50

Yess! Ik heb tijdelijk werk in de thuiszorg. Heerlijk om weer te werken en dan ook nog in de zorg. Het is maar voor tijdelijk, maar lekker in de buurt en op de fiets te doen.
Alleen irritant dat ik een rokuniform aan moet, maar dat went wel 8)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 13 feb 2008 22:55

koekie schreef:Yess! Ik heb tijdelijk werk in de thuiszorg. Heerlijk om weer te werken en dan ook nog in de zorg. Het is maar voor tijdelijk, maar lekker in de buurt en op de fiets te doen.
Alleen irritant dat ik een rokuniform aan moet, maar dat went wel 8)


Waarom moet je een rokuniform aan? Ben je bij een 'refo-instelling' aangenomen?
Ik werk in 't verzorgingstehuis ook altijd in een rok, heb er totaal geen last van, dus het zal bij jou ook vast wel wennen :-)
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 23:11

liefie schreef: Ik vind het zelf heel akelig als ik niet kan praten met iemand of zijn aandacht niet kan vangen. Dus wil wel eens zien op wat voor manier hun het doen.

Tuurlijk kun je wel met hem praten, dat hij niets terug zegt betekent niet dat jij dan ook stil moet zijn toch? Ik werk met meervoudig gehandicapte kinderen en ik praat een slag in de rondte!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 23:32

ik praat zelfs tegen een bewoner die doof is :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 14 feb 2008 07:44

ja ik heb er wel mee gepraat. Tuurlijk dat doe ik altijd wordt je ook geleerd met je opleiding maar ik vond het heel vervelend dat ik gewoon bijna geen reactie terug kreeg ben ik helemaal niet gewend. Maar ik bel straks mijn planner even of ik samen met iemand er heen kan gewoon om even te kijken hoe hun alles doen en wat het makkelijkste is.
Maar respect voor de mensen die wel met meervoudig gehandicapten werken zou echt niks voor mij zijn.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 feb 2008 16:18

Wij moeten tegenwoordig onze eigen kleding aan.. vind ik echt super onhygiënisch en bovendien kennen de bewoners de zusters niet (meer)! Ach ja.. het is toch doorgegaan.. nu zoek ik GEWOON normale polo of t-shirts!!! Ik ben al bij de Hema, Wibra, Zeeman, Vögele geweest maar het zijn allemaal dunne dingen met tekorte mouwen.
Ik zoek gewoon gewone t-shirts of polo's met mouwen tot aan de elleboog zeg maar en dan niet getailleerd maar rechttoe-rechtaan zeg maar :lol:
waar o waar kan ik die vinden ??? :? :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 feb 2008 17:56

Scapino heeft nog van die shirts.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten