Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

Berichtdoor columbus » 17 dec 2003 20:07

Ik wil het volgende voorleggen, niet om ‘partij’ te kiezen tussen evangelischen of gereformeerden, maar om nieuwe inzichten te krijgen.
Nu lees ik vaak op het forum de discussies tussen de ‘lichtere en de zwaardere’ kant over het aannemen van Jezus als jouw of mijn Zaligmaker.

Ik geloof in God, de bijbel en al wat er geschreven staat. ook weet ik dat ik een zondaar ben.
Nu zeg ik: Jezus, ik neem uw aan en stel al mijn vertrouwen op uw.

Is dit genoeg om een kind van God te zijn?

Misschien komt het wat raar over om het op deze manier te formuleren maar ik zou graag jullie mening over willen horen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 dec 2003 20:20

Ja, dat is genoeg.

Het enige wat je hoeft te doen is aan te nemen dat Jezus voor je zonden gestorven is. Het is slechts een cadeau dat je niet eens meer hoeft uit te pakken. Alleen dank je wel zeggen.
Zodra je Jezus aangenomen hebt, wil je vanzelf leven zoals Hij het graag wil.
Laatst gewijzigd door Erna82 op 18 dec 2003 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 dec 2003 21:07

Ja.

Ook de bijbel, de DL en de HC spreken over aannemen, dus ik snap eigenlijk niet waarom veel gereformeerden er een punt van maken.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

Berichtdoor hijwel » 17 dec 2003 21:26

columbus schreef:Nu zeg ik: Jezus, ik neem uw aan en stel al mijn vertrouwen op uw.

Laat je hardt spreken, loop geen mensen achterna, geen theorieen.
Wat wil je? Wil je dat Hij koning over jou wordt, ondangs alle dingen die in de weg staan?

Het is niet iets theooretisch wat je moet vragen aan God of wat je moet doen. Nee! God zegt: geloof! Bekeer u! volg mij! en je zult zalig zijn!

Deze text is echt supper mooi:
God zegt tegen jou: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 22:44

@mic schreef:Ja.

Ook de bijbel, de DL en de HC spreken over aannemen, dus ik snap eigenlijk niet waarom veel gereformeerden er een punt van maken.

Aannemen door het geloof, en dat geloof komt van de kant van God. Verstandelijk kunnen we dat wel zeggen, maar is ons hart dan wel gewillig? Is het dan niet een wel erg goedkope oppervlakkig uitspraak?

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 17 dec 2003 22:57

caprice schreef:
@mic schreef:Ja.

Ook de bijbel, de DL en de HC spreken over aannemen, dus ik snap eigenlijk niet waarom veel gereformeerden er een punt van maken.

Aannemen door het geloof, en dat geloof komt van de kant van God. Verstandelijk kunnen we dat wel zeggen, maar is ons hart dan wel gewillig? Is het dan niet een wel erg goedkope oppervlakkig uitspraak?


dat raakt denk ik de kern van wat ik bedoel. dat is iets waar ik voor mezelf niet uitkomt. wanneer ben je oprecht gewillig?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 23:03

columbus schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:Ja.

Ook de bijbel, de DL en de HC spreken over aannemen, dus ik snap eigenlijk niet waarom veel gereformeerden er een punt van maken.

Aannemen door het geloof, en dat geloof komt van de kant van God. Verstandelijk kunnen we dat wel zeggen, maar is ons hart dan wel gewillig? Is het dan niet een wel erg goedkope oppervlakkig uitspraak?


dat raakt denk ik de kern van wat ik bedoel. dat is iets waar ik voor mezelf niet uitkomt. wanneer ben je oprecht gewillig?

Dus gewillig gemaakt voor God.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 dec 2003 23:23

Inderdaad. God werkt beiden, het willen en het werken. (ik weet ff niet waar t staat)
God werkt dus ook de wil in ons om Hem te zoeken. Die wil moeten we daarom gebruiken. Dan kan God verder met ons. We hebben ook de keus om tegen God in te gaan. (maar aan de andere kant: als God persé wil dat je Zijn kind wordt, dan kun je toch geen nee zeggen, want dan zorgt God wel dat je ja zegt)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 dec 2003 23:26

Let maar ff niet op mijn reactie. Weet op het moment zelf niet meer wat wel en niet waar is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Re: Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

Berichtdoor Calvin » 18 dec 2003 14:08

columbus schreef: ik neem uw aan en stel al mijn vertrouwen op uw.


uw... wat aan? en vertrouwen op uw....?

Oftewel:

ik neem u aan en stel al mijn vertrouwen op u

Sorry, kon het niet laten :oops:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Re: Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

Berichtdoor sweap » 18 dec 2003 14:23

columbus schreef:Is dit genoeg om een kind van God te zijn?


ja, dat is genoeg. er staat ook nergens in de bijbel dat er in eerste instantie meer bij moet komen. Jezus zei tegen de discipelen ook alleen maar: Volg Mij. meer niet. das bij ons ook zo. Je hoeft t alleen maar aan te nemen, de rest komt vanzelf wel.

en inderdaad, als je het aanneemt, heeft God het wel in je gewerkt, daar ben ik het mee eens. uit jezelf zou je dat niet doen. maar het aannemen moet je wel zelf doen. het is geen passieve zaak!

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 18 dec 2003 14:27

Maar als je zegt 'Ik neem U aan' hoe weet je dan dat/of je dat ook echt meent?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 18 dec 2003 14:30

Ik weet niet zo goed het antwoord op deze vraag. Maar ik neig ernaar om te zeggen dat Jezus jou aanneemt in plaats van jij Hem. Maar misschien sluit het een het ander niet uit.
Ken uzelf.



Mijn web-log!

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 dec 2003 14:56

Sjaan schreef:Maar als je zegt 'Ik neem U aan' hoe weet je dan dat/of je dat ook echt meent?
Je weet toch van jezelf als je iets zegt of je het echt meent? (lijkt mij) Ik denk dat veel mensen zichzelf hier te veel onzekerheid laten aanpraten door "je kunt het nooit echt helemaal menen". Willen is willen. ik heb de indruk dat er hier op het forum veel mensen rondlopen die wel willen (wat doe je anders uberhaupt hier) maar dat niet van zichzelf herkennen/ willen geloven.

Maar als je er niet uitkomt: Kijk naar je motivatie: Wordt jouw wil beinvloed door je omgeving of niet. Als je ouders en vrienden niet christelijk zouden zijn, zou je dan nog steeds een kind van God willen zijn? Als je daarop ja kunt zeggen denk ik dat het met de motivatie een heel eind goed zit.

Veel mensen zien hier in dat het niet zinnig is om je af te vragen of je uitverkoren bent om te gaan geloven, en zo is het met de wil ook: Of je wil afkomstig is van God zul je denk ik nooit herkennen als je nog niet bekeerd bent.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2003 15:24

Sjaan schreef:Ik weet niet zo goed het antwoord op deze vraag. Maar ik neig ernaar om te zeggen dat Jezus jou aanneemt in plaats van jij Hem. Maar misschien sluit het een het ander niet uit.

Dat denk ik niet. Jezus neemt iedereen die komt bij voorbaat aan, dus is het eerder zo dat wij Hem nog moeten aannemen. Maar het sluit elkaar idd niet uit, net hoe je het wil noemen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten