Gitaar in bijbelstudiegroep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2008 10:56

Ik denk wel dat God het mooi vindt als mensen hun best doen om het zingen zo mooi mogelijk te laten klinken. Natuurlijk gaat het om de intentie, niet elke gemeente heeft veel goede muzikanten in z'n midden, maar om het tegen te houden is dan weer het andere uiterste. Wie een muzikaal talent heeft, mag dat ook in de eredienst gebruiken. Zelf heb ik jarenlang in kerkdiensten blokfluit gespeeld, zowel ter begeleiding van liederen als stukken instrumentaal tussendoor. Dat laatste gebeurde vaak na de preek, zodat mensen even de tijd hadden om de boel op zich in te laten werken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 feb 2008 19:48

Ik zit regelmatig in een dienst waar idd met gitaren begeleidt wordt. Met een hele band. Ik vind het 99 van de 100 keer vreselijk. Een band kán volgens mij geen kerk met weetikhethoeveel mensen begeleiden. Of je moet er echt goede zangers/zangeressen bij zetten die goed in kunnen zetten ofzo. Ik ben totaal niet a-muzikaal maar ik kan bij een band amper horen wanneer er ingezet moet worden.
Als er dan een keer geen band is, maar vooral een piano met bijvoorbeeld een basgitaar ofzo, dan vind ik het weer prima. Dat is begeleiden, met alleen gitaren vind ik het echt niks, al helemaal niet voor a-muzikale mensen

Maargoed, op de bijbelkring gaat het nog altijd best met gitaar hoor ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 feb 2008 20:02

ribel schreef:Is het niet vaak meer omdat de mensen dit mooier vinden inplaats van te bedenken of dat ter ere van God is.

De vraag is dan natuurlijk wel wat er mis met iets mooier vinden? :)

Ik denk het hier uiteindelijk omdraait : vind je een gitaar mooi of niet?
Als je dat vindt, moet je het vooral doen, anders is het zonde. Lijkt me typisch iets dat tot de christelijke vrijheid behoort. De bijbel schrijft er ons niets in voor. Dat er tijdens de oudtestamentische tempeldienst wel instrumenten gebruikt werden, is uiteraard niet zo maar een vrijbrief om het ook in onze erediensten te doen. We offeren immers toch ook niet meer? Dat vraagt om wat meer uitleg naar de betekenis ervan. Die heb ik hier nog niet gelezen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2008 11:24

MissF: bedoel je nou een band zonder zang? Dat lijkt me inderdaad lastig om dan goed in te vallen. Ik heb zelf ook wel meegedaan met zo'n soort band en daar moesten we altijd goed afspreken waar de zang zou invallen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 feb 2008 20:39

MissF schreef:Ik zit regelmatig in een dienst waar idd met gitaren begeleidt wordt. Met een hele band. Ik vind het 99 van de 100 keer vreselijk. Een band kán volgens mij geen kerk met weetikhethoeveel mensen begeleiden. Of je moet er echt goede zangers/zangeressen bij zetten die goed in kunnen zetten ofzo. Ik ben totaal niet a-muzikaal maar ik kan bij een band amper horen wanneer er ingezet moet worden.
Als er dan een keer geen band is, maar vooral een piano met bijvoorbeeld een basgitaar ofzo, dan vind ik het weer prima. Dat is begeleiden, met alleen gitaren vind ik het echt niks, al helemaal niet voor a-muzikale mensen

Maargoed, op de bijbelkring gaat het nog altijd best met gitaar hoor ;)

Bij ons in de kerk (nouja, bijna mijn kerk dan) speelt regelmatig een flinke band, 8 man ofzo, maar inderdaad wel altijd één of meer zangers of zangeressen. Is wel zo handig, maar een goede band/pianist kan het ook zonder zang duidelijk neerzetten hoor.
Ik kan er geweldig van genieten, al die muzikale creativiteit! Hmm!
Magoed, als onze 'favoriete' organist speelt heb ik ook zo kippevel :)
Gewoon allebei gebruik van maken. Bij erg uitbundige liederen spelen het orgel en de band zelfs samen. Wauw.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2008 10:33

Precies. Gewoon goed aangeven, dan kan het prima. En ja, ik vind orgel ook geweldig of alleen piano... en dan af en toe een band met trompet, saxofoon, percussie, dwarsfluit er bij. Heerlijk. God geeft in de gemeente talloze muzikale gaven en die mogen we ook tot zijn eer inzetten.

Even een toelichting op onze favoriete organist / pianist:

Zie:

http://boomp3.com/m/8c4073712585 (psalm 100, 4 verzen op 3 melodien)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 feb 2008 12:47

Lalage schreef:Orgel kan heel erg evil klinken, denk bijvoorbeeld aan de Adam's family.

De gitaar is natuurlijk "Des Duyvels Tockelcaste" :wink:
Wel een aardig detail is dat van Luther bekend was dat hij luit speelde (in het /Catherijneconvent hangt hiervan een leuk schilderij)
Afbeelding

Terwijl de luit meestal hiermee geassociëerd werd;
Afbeelding

Doedelzak is natuurlijk wel uit den boze...
Afbeelding

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 feb 2008 07:00

de luit word volgens mij ook ergens genoemd in de psalmen.

Zelf ben ik ook geen voorstander van een band in de kerk. Laat het in de kerk rustig blijven. Maar dat is een persoonlijke mening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2008 08:52

pol schreef:de luit word volgens mij ook ergens genoemd in de psalmen.

Zelf ben ik ook geen voorstander van een band in de kerk. Laat het in de kerk rustig blijven. Maar dat is een persoonlijke mening.

Hehe. Een orgel kan een hoop lawaai maken, de onze produceert gemiddeld meer lawaai dan de band denk ik :) Ik snap niet helemaal waar het idee vandaan komt dat een band lawaai maakt en een orgel niet :) Als je bijvoorbeeld een band neemt met accoustische gitaar, piano, dwarsfluit en een drumstel met kwasten in plaats van drumstokken blijft het volume heel erg binnen de perken gehouden worden.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom het volgens jou rustig moet blijven in de kerk. Mag het soms niet wat uitbundiger? Als ik de Psalmen lees, over juichen in Gods huis, jubelt voor zijn aangezicht en dat in combinatie met de muziekinstrumenten die gebruikt werden.... krijg ik een heel ander beeld dan dat we rustig en emotieloos voor ons uit staan te zingen ;) (beetje gechargeerd neergezet misschien maar soms lijkt het echt alsof al die mensen helemaal niet blij zijn met de blijde boodschap)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 feb 2008 13:14

Marnix schreef:

Hehe. Een orgel kan een hoop lawaai maken, de onze produceert gemiddeld meer lawaai dan de band denk ik :) Ik snap niet helemaal waar het idee vandaan komt dat een band lawaai maakt en een orgel niet :) Als je bijvoorbeeld een band neemt met accoustische gitaar, piano, dwarsfluit en een drumstel met kwasten in plaats van drumstokken blijft het volume heel erg binnen de perken gehouden worden.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom het volgens jou rustig moet blijven in de kerk. Mag het soms niet wat uitbundiger? Als ik de Psalmen lees, over juichen in Gods huis, jubelt voor zijn aangezicht en dat in combinatie met de muziekinstrumenten die gebruikt werden.... krijg ik een heel ander beeld dan dat we rustig en emotieloos voor ons uit staan te zingen ;) (beetje gechargeerd neergezet misschien maar soms lijkt het echt alsof al die mensen helemaal niet blij zijn met de blijde boodschap)

Ik kan je wel begrijpen hoor Marnix. Maar ik vind het gewoon een takkeherrie. Pas nog ergens bij een jeugddienst geweest. Staat er een band met zanger, zingt zo vals als een kraai, gilt nog iets van Praise the LOOOOOOORD!!!! De bladders bijna van het plafond, maar het is gewoon mijn stijl niet. Geef me dan een orgel/piano/(pan) fluit ofzo. Iets gematigder. Maar ik schreef eral bij het is persoonlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2008 15:18

pol schreef:
Marnix schreef:

Ik kan je wel begrijpen hoor Marnix. Maar ik vind het gewoon een takkeherrie. Pas nog ergens bij een jeugddienst geweest. Staat er een band met zanger, zingt zo vals als een kraai, gilt nog iets van Praise the LOOOOOOORD!!!! De bladders bijna van het plafond, maar het is gewoon mijn stijl niet. Geef me dan een orgel/piano/(pan) fluit ofzo. Iets gematigder. Maar ik schreef eral bij het is persoonlijk.

Uiteraard. Maar de ene band is de ander ook niet. Stijl, tempo, volume, welke instrumenten, ingetogen of uitbundig, enzovoorts, het maakt allemaal dat er grote verschillen zijn tussen de ene band en de andere. De bands die ik van jeugddiensten kenden waren idd heel anders dan bijv. de band in mijn kerk, dat scheelt nogal een hoop ;) Ik wou dus al aangeven dat bands heel erg kunnen verschillen :)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 06 feb 2008 19:37

Ga nou niet over smaak discussiëren, want over smaak valt niet te discussiëren 8)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 feb 2008 20:32

Idd, heb je gelijk in. Maar wb gitaar op een bijbelstudie. Ik vind het altijd best gezellig om met een gitaar en een groepje mensen te zingen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2008 21:11

Wij hebben geen gitarist (meer) op kring :cry:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2008 08:56

Bevlogen schreef:Ga nou niet over smaak discussiëren, want over smaak valt niet te discussiëren 8)

:) nee het ging me even over diversiteit. Ik ken mensen die zeiden: Een band in de kerk vind ik niks. Maar die hadden bijv. alleen op de jongerendag de ronduit praiseband gehoord en dat leek hun niks. Terwijl ze een iets rustiger band met wat meer verschillende instrumenten achteraf opeens toch wel heel mooi bleken te vinden. Ik wou maar aangeven dat bands ook kwa stijl kunnen verschillen :) Het hangt ook af van wie er spelen en hoe ze spelen. Dat geldt overigens ook voor organisten enzo.

Terug naar “Archief”