mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor JialiKelly » 16 dec 2003 17:02

Graag wil ik van jullie horen hoe jullie tegen de Oud Gereformeerde Gemeenten (In Ned.) , en tegen de mensen die daartoe behoren, aankijken.

Ik zit zelf bijvoorbeeld in de Oud Ger Gem, en de meeste mensen reageren heel verbaasd als ik dat zeg, omdat ze het niet verwachtten...
Toen vroeg ik me af : hoe denken jullie dan dat 'Oud Ger Gem'ers' zijn?

Morgen geef ik op school een presentatie over deze kerk, en het leek me wel leuk om meningen over onze kerk erbij te vertellen...
Dus als jullie voor morgen willen reageren? :wink:
(hmm ja, ik ben niet zo vlot met het plaatsen van dit onderwerp realiseer ik me opeens... :D )

Maar alvast bedankt!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 17:05

Gewoon hetzelfde als over de zware ger-gem's. Maar iets minder van bovenaf gestuurd (geen sterke synode), iets bevindelijker, iets meer nadruk op uiterlijk (soberheid).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 dec 2003 17:26

Mijn beeld van de OGG:
Erg naar binnen gericht, weinig missionair, zeer behoudend, sober van uiterlijk, vaak wettisch en erg sterk gericht op uitverkiezing. Veel leden van deze kerk lijken hun eigen kerk heilig verklaard te hebben en buiten de OGG deugd er maar weinig. Ze lijken zo gericht op regeltjes en uiterlijk vertoon dat je jezelf af en toe wel eens afvraagd of de mensen hun vertrouwen wel op God stellen en niet ophun religie. Velen uit deze kringen lijken hun belijdens geschriften en boeken van reformatoren op gelijke hoogte met de bijbel te behandellen. Ik ben er van overtuigd dat er velen ware gelovigen binnen deze kerk verblijven, maar ik ben er bang voor dat deze kerk mensen vaak ook uitnodigd erg religieus, maar weinig gelovig te zijn.

* dit is dus puur het beeld wat ik heb van deze kerk heb, ik weet niet of dit beeld terecht is: dit is dus ook geen veroordeling van de OGG, daarvoor heb niet genoeg kennis van zaken...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Brion » 16 dec 2003 18:16

JialiKelly schreef:Graag wil ik van jullie horen hoe jullie tegen de Oud Gereformeerde Gemeenten (In Ned.) , en tegen de mensen die daartoe behoren, aankijken.

Ik zit zelf bijvoorbeeld in de Oud Ger Gem, en de meeste mensen reageren heel verbaasd als ik dat zeg, omdat ze het niet verwachtten...
Toen vroeg ik me af : hoe denken jullie dan dat 'Oud Ger Gem'ers' zijn?

Morgen geef ik op school een presentatie over deze kerk, en het leek me wel leuk om meningen over onze kerk erbij te vertellen...
Dus als jullie voor morgen willen reageren? :wink:
(hmm ja, ik ben niet zo vlot met het plaatsen van dit onderwerp realiseer ik me opeens... :D )

Maar alvast bedankt!


Ik heb geen mening over de Oud Ger Gem, omdat ik er te weinig vanaf weet. Mij is b.v. niet goed duidelijk waarom de Oud Ger Gem en de Ger Gem niet samengaan. Misschien meer culturele verschillen dan echte verschillen in leer?
Kun je op een of andere manier je presentatie hier, of ergens anders op het internet plaatsen? Lijkt me leerzaam voor iedereen die er wat meer over wil weten. Succes morgen op school!

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 18:23

ik heb ongeveer heel mijn jeugd in de oud ger gem 'gekerkt' .
om in mn eigen woorden te zeggen, ze waren minder zwaar op de hand dan de ger.gem.ned. minder fanatiek, iets gemoedelijker.
wijlen d.s. Smits is een dominee die me sterk bijgebleven is. daar ging een kracht van uit die ik niet vaak heb meegemaakt bij andere dominee's.
maar qua uitverkiezing werd daar minder de nadruk op gelegt als bij de ger.gem.ned.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 16 dec 2003 18:57

Ik heb diverse oud-ger. gem. collega's. Opvallend is hun respect voor de de hervormde kerk. Je proeft hun verlangen om daar ooit nog eens in te mogen terugkeren. Helaas zal dat op 1 meil 2004 nooit meer mogelijk zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 20:27

Ik ken een aantal mensen uit de OGG of GGN (ik haal ze àltijd door elkaar, wat is het verschil eigenlijk?) waar ik wat gesprekken mee gehad heb, en daar krijg ik een beetje het volgende beeld uit (het zijn er maar een paar dus het kan vertekend zijn, bovendien zijn ze geen van allen volwassen): Absolute geloofsonzekerheid, ze durven niet te geloven of op Gods beloften te bouwen, en geloven ook niet in geloofszekerheid. Redelijk wettisch, en hebben overal een mening over, maar als je doorvraagt weten ze redelijk vaak niet waarom. Verder kijken ze erg naar standaardbekeringsmodellen en daar worden andere bekeringen mee vergeleken. Staan gemiddeld wel vaak open voor een goed gesprek. Evangelisatie is synoniem voor aan de collecte geven (maar daar hebben wel meer kerken last van :wink: ). OGG dominees worden niet in twijfel getrokken. Zijn trouw en standvastig in hun gewoontes/ tradities. En vaak redelijk wereldvreemd. Volwassenen hebben een uitgesproken hekel aan evangelischen.

Maar dat is wat ik er van ervaar, en dus puur mening, dus ga niet quoten van "en zo is het"
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 20:54

dit keer ben ik het wel met je eens @mic. :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 23:02

columbus schreef:dit keer ben ik het wel met je eens @mic. :wink:
Ok dan,anders niet dan? Ketter :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 16 dec 2003 23:08

@mic schreef:
Maar dat is wat ik er van ervaar, en dus puur mening, dus ga niet quoten van "en zo is het"


uiteraard niet, ik knip en plak jullie reacties op een Word-document, en ga er wat van aan de klas voorlezen.
Als dat mag.

Bedankt voor jullie reacties voor zover!!!! :D
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 23:12

@mic schreef:
columbus schreef:dit keer ben ik het wel met je eens @mic. :wink:
Ok dan,anders niet dan? Ketter :wink:


ja sorry, dan moet je in de ban! :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 07:18

Omega schreef:Ik heb diverse oud-ger. gem. collega's. Opvallend is hun respect voor de de hervormde kerk. Je proeft hun verlangen om daar ooit nog eens in te mogen terugkeren. Helaas zal dat op 1 meil 2004 nooit meer mogelijk zijn.

Misschien nog met de bezwaarden. Die kunnen bij hen lid worden.

Wat het sobere leven betreft ben ik het met hen eens. Ik had dat graag ook meer gezien in de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen de leer legt volgens mij teveel nadruk op de uitverkiezing.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 17 dec 2003 07:33

Ik ben er zelf mee opgegroeid. KOm er al jaren niet meer maar ken het wel vna binnenuit.

HEt is idd zo dat er wel grote verschillen zijn met ger gem in ned maar dat de verschillen met gergem alleen maar culuur erschillen zijn.

Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Verder weet ik dat er over oud gergemmers veel vooroordelen zijn.

De zwartekousen kerk bijv.
Ik weet dat er bij mijn ouders veel jongeren in spijkerbroek en sportschoenen naar de kerk gaan. Dat kunnen andere kerkgenootischappen vaak niet geloven.

Ze worden als wereldvreemd afgeschilderd wat plaatselijk wel zo kan zijn bijv in kleine dorpen, maar toch valt dat over het algemeen wel mee hoor.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 08:38

moppie schreef:HEt is idd zo dat er wel grote verschillen zijn met ger gem in ned maar dat de verschillen met gergem alleen maar culuur erschillen zijn.

Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Is het echt zo dat er geen wezenlijke leerverschillen zijn met de Gereformeerde Gemeenten? :?: :!:

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 17 dec 2003 11:29

moppie schreef:Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.


Moppie, wat jij zegt over het opnieuw belijdenis doen als je van de ger.gem in ned naar de oud ger.gem in ned gaat, is echt klinklare onzin, absoluut niet waar. Bij mijn ouders uit de kerk zijn er mensen verhuist en zijn naar de oud ger.gem gegaan en hoeven echt helemaal niet opnieuw belijdenis te doen. Dus ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haal.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten