Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 19 jan 2008 22:03

Ja, het lijkt mij ook megaleuk! Maar mijn ouders hebben het er niet zo op.. Ze zeggen dat degenen die in de psychiatrie werken, zelf op een gegeven moment ook psychiatrisch worden en dat je heel erg gemanipuleerd wordt door patiënten enzo (helemaal niet bevooroordeeld ofzo :? )

Ik wil volgend jaar graag duaal verder gaan met m'n opleiding, dus moet ik op zoek naar een baan (voor drie dagen in de week). Heeft er iemand tips waar je als hbo-v'er terecht kunt? Het maakt me echt niet uit waar, als ik maar een baan vind!!
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2008 22:25

Ze zoeken bij ons nog een HBO-V'er. Op de crisisafdeling.

Er is een verschil met psychiatrie en psychiatrie natuurlijk. Ik hoorde vandaag van iemand die in de volwassenpsychiatrie werkte, die continu bezig is om mensen uit de poep en plas te vissen enzo.
Dat doe ik nooit :) Bij ons het is het echt het groepswerk. Af en toe is er iemand die in een separeer zit en het spoor echt bijser is, maar in principe zijn het 'normale' jongeren. Heel ander werk dan in een normaal ziekenhuis denk ik.

Maargoed, daartegenover staat wel weer dat je in deze vorm van psychiatrische hulpverlening nogal eens met agressie te maken hebt, en dat is niet altijd leuk.

Succes iig met een baan zoeken!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 19 jan 2008 23:31

ik ben hbov-er en werkzaam in de psychiatrie, ik vind het helemaal geweldig! voor mij zeker geen agz of mgz!! ben er min of meer toevallig terecht gekomen met stage en er niet meer weggegaan.
Werk op 24uurs acuut, gesloten afdeling en ontzettend leuk. Wel af en toe veel agressie maar dat is dan ook de uitdaging die je houdt.
Als je meer info wilt...pb je maar!!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 20 jan 2008 15:33

Ik begrijp niet zo goed waarom er HBO-V ers op de psychiatrie werken. ok, alshet een psychiatrisch ziekenhuis is, maar op een groep, zoals bij MissF? groepswerk is toen niet waar je mee bezig bent op de HBO-V :?:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jan 2008 16:10

Ik werk ook in een psychiatrisch ziekenhuis. Maar idd, het is veel meer groepswerk. Op de SPH wordt daar alleen maar aandacht aan gegeven. Dus is het logisch dat je daar werkt.
En toch zijn HBO-V'ers nodig voor eventuele verpleegkundige handelingen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 20 jan 2008 18:35

Hoe vinden jullie het om leerlingen te begeleiden?

Ik dacht in het begin echt, leuk. Maar dat viel hard tegen.

Ik kreeg een leerling 3e jaars verpleegkundige, dan mag je toch wel verwachten dat iemand al iets weet?? of zie ik dat verkeerd.

Ze is m'n eerste leerling (sinds diplomering) maar ze bakt er niets van. Logisch nadenken is al heel moeilijk.
- moet er bij iemand de liezen geschoren worden i.v.m de operatie, dan doet ze dat gewoon op bed (zonder een matje onder te leggen) waardoor het bed helemaal vies is.
- iemand heeft een lage bloedsuiker, wat doe je dan? Ze geeft het door, en meer komt er niet.

Dit zijn kleine voorbeelden.

Nu na 12 weken, heeft ze nog geen opdrachten gemaakt. Er zijn al vele gesprekken geweest. Dat ze meer moet evalueren, hulp vragen bij dingen die ze niet weet. Meer de theorie achter dingen zoeken. Ik heb haar al de tijd van concrete feedback voorzien, en als je dan niets terug krijgt of geen verandering ziet. Houd het een x op lijkt mij?

Ik voelde me op het laatst zo streng, en ze zag het licht hierdoor nog niet. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Nu zijn er ook al verschillende gesprekken geweest met school, en moet ze stoppen met de stage.

pfff.... is wel heel heftig.

Wat zijn jullie ervaringen met leerlingbegeleiden??

groetjes
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2008 21:01

persoonlijk heb ik nog geen stagieres begeleid. Wel even tijdelijk overgenomen van collega als zij op vakantie was maar verder niet.

WIj hebben 2 keer zo'n stagiere gehad. Het was verschrikkelijk. Kwam niets uit handen, zat het leifste de hele dag of liep als een schoothondje achter je aan zonder eigen initiatief.Ook zij maakte totaal geen opdrachten. Op een gegeven moment is er gezegd: binnen die tijd de opdrachten inleveren (op z'n minst de leerdoelen. hoe kan je iets leren zonder dat je leerdoelen hebt) of je krijgt een onvoldoende. Het laatste is het geworden want ze heeft nooit wat ingeleverd.

Jij bent geen schooljuf Kipje. Begrijp dat jij je streng vind over komen naar haar, maar straks zal ze het toch ook op eigen benen moeten kunnen. Anders kan ze het wel schudden met een goede baan. Het is puur eigenschuld dat ze moet stoppen, dan had ze maar aan haar opdrachten moeten werken.

in zulke dingen ben ik altijd vrij zakelijk :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 21 jan 2008 11:26

Oeps, zo'n leerling was ik vorig jaar blijkbaar ook :-s Ik was alleen eerstejaars, en ik deed ontzettend mijn best. Op de concrete feedback heb ik verslagen ingeleverd en leerdoelen gemaakt, alleen, ik durfde niet zoveel te zeggen. Ik stelde te weinig vragen en was te afwachtend. Ik was iedere keer bang om mijn begeleidster lastig te vallen (het probleem was ook dat ze mij gewoon niet mocht). En mijn begeleidster vond dat ik niet gemotiveerd was, terwijl ik ontzettend gemotiveerd ben!!

Ik heb echt ervoor geknokt om dit allemaal te verbeteren, mijn begeleidster vond dat ik wel vooruit was gegaan, maar net niet genoeg om mijn stage te halen. (bij de tussenbeoordeling had ik een 4, bij de eindbeoordeling een 5). Dus je gaat met een enorm rotgevoel je stage uit, zeker omdat je ook weet dat je er wél je best voor hebt gedaan. Is het erg raar dat een eerste jaars leerling nog niet zo goed weet hoe ze haar leerproces moet vormgeven e.d.? Mijn begeleidster zei dat ze van een hbo-v'er kon verwachten dat ze alles zelf weet, en als er vragen zijn wilde ze het horen. Maar ik probeerde alles zelf uit te zoeken, ook als ik op de afdeling tegen dingen aanliep. Zou ze dat dan niet gezien/gemerkt hebben?

Ik ben sinds mijn stage ook heel erg met mezelf aan de slag geweest, en ben achter allerlei dingen gekomen. Ik heb een persoonlijke groei doorgemaakt (gelukkig), ik hoop dat mijn volgende stage wel gaat lukken!
Neem mijn leven, laat het HEER,

Toegewijd zijn aan UW eer...

Maak mijn uren en mijn tijd,

Tot UW lof en dienst bereid!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jan 2008 12:25

jij maakt iig leerdoelen en verslagen. Dat toont iig dat je wilt leren. Zelfs dat leverde ze bij ons niet in. Jij hebt iig nog een 5 gehaald bij ons kregen ze een 1. vanwege totaal geen inzet, luiheid en onverschilligheid
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 21 jan 2008 15:36

Ik ben voor mn module leerlingbegeleiding ook een stagaire aan het begeleiden. Het is haar eerste stage helpende welzijn, en had echt nog niks gehad zelfs niet de theorie hoe je iemand moet wassen :roll: toen ze in de praktijk kwam. Maar ze is echt heel gemotiveerd, en toont veel iniatief. Vind het heel leuk om haar te begeleiden, leert gelijk weer heel kritisch kijken naar je eigen handelen. En vind het makkelijker om feedback te geven, omdat dat voor me eigen ook nog een aandachtspuntje is. Dus ik heb wel een fijne ervaring om iemand te begeleiden. Maar ik snap dat als je geen gemotiveerde leerling heb, dat het dan erg lastig word.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2008 15:52

christien schreef:Ik ben voor mn module leerlingbegeleiding ook een stagaire aan het begeleiden. Het is haar eerste stage helpende welzijn, en had echt nog niks gehad zelfs niet de theorie hoe je iemand moet wassen :roll: toen ze in de praktijk kwam. Maar ze is echt heel gemotiveerd, en toont veel iniatief. Vind het heel leuk om haar te begeleiden, leert gelijk weer heel kritisch kijken naar je eigen handelen. En vind het makkelijker om feedback te geven, omdat dat voor me eigen ook nog een aandachtspuntje is. Dus ik heb wel een fijne ervaring om iemand te begeleiden. Maar ik snap dat als je geen gemotiveerde leerling heb, dat het dan erg lastig word.

Binnen de opleiding HW, krijg je ook maar 1 les hoe je iemand moet wassen! En dat ist! Een helpende zorg krijgt daarin wel les in!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 21 jan 2008 15:55

Evelien schreef:
christien schreef:Ik ben voor mn module leerlingbegeleiding ook een stagaire aan het begeleiden. Het is haar eerste stage helpende welzijn, en had echt nog niks gehad zelfs niet de theorie hoe je iemand moet wassen :roll: toen ze in de praktijk kwam. Maar ze is echt heel gemotiveerd, en toont veel iniatief. Vind het heel leuk om haar te begeleiden, leert gelijk weer heel kritisch kijken naar je eigen handelen. En vind het makkelijker om feedback te geven, omdat dat voor me eigen ook nog een aandachtspuntje is. Dus ik heb wel een fijne ervaring om iemand te begeleiden. Maar ik snap dat als je geen gemotiveerde leerling heb, dat het dan erg lastig word.

Binnen de opleiding HW, krijg je ook maar 1 les hoe je iemand moet wassen! En dat ist! Een helpende zorg krijgt daarin wel les in!

Dat is echt super weinig, eigenlijk best vreemd tís toch de basis :?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2008 15:58

christien schreef:
Evelien schreef:

Dat is echt super weinig, eigenlijk best vreemd tís toch de basis :?

Waarom!?

Een helpende welzijn is een vooropleiding om door te kunnen stromen naar spw 3. Meer de welzijn kant op.

Een helpende zorg is een (voor)opleiding om door te kunnen gaan in de zorg (of desnoods nivo 3 vz).

Lida
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lida » 21 jan 2008 16:03

Kzit nu in het 3e jaar van SPW4, en ik hoop over 2 weken voor een half jaar op stage te gaan in een beschermde woonvorm!
Ben echt heel benieuwd, heb helemaal geen ervaring met de psychiatrie!
Natuurlijk wel veel les over gehad, duss..lijkt me wel heel interessant allemaal!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 21 jan 2008 16:04

Oke, ja misschien zie ik het ook wel verkeerd.
Alleen stagaire moet wel leren wassen en uiterlijke verzorging in de praktijk, en dan lijkt het me toch wel handig als je een stukje theorie hebt.

Terug naar “Archief”