Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 jan 2008 16:11

ik snap het wel, je ziet een heerlijk bedagje op je rekening staan en denkt: leuk ik ga lekkere dingen kopen!!! Of een keertje uit eten... tja dat het snel gaat kom je achteraf pas achter. Ik zou zeggen: goede leer voor de volgende keer, maar je hebt mensen die dit iedere maand doen :?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2008 16:17

lammetje schreef:ik snap het wel, je ziet een heerlijk bedagje op je rekening staan en denkt: leuk ik ga lekkere dingen kopen!!! Of een keertje uit eten... tja dat het snel gaat kom je achteraf pas achter. Ik zou zeggen: goede leer voor de volgende keer, maar je hebt mensen die dit iedere maand doen :?

Ik snap dat dus niet. Je weet toch wat je vaste uitgaven zijn? Het is gewoon een kwestie van die bij elkaar optellen en dat aftrekken van je salaris. Hoe moeilijk kan het zijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2008 16:39

En dat is wel de reden bij ons dat onze vaste lasten van de ene rekening gaan en de variabele kosten van de mijne. En het is wel zo dat we als we alleen boodschappen zouden kopen, het minimum, we aardig wat over hebben voor andere dingen. Dus geen eten meer kopen, zover kunnen we volgens mij amper komen.
Maar het is wel handig, vind ik, twee rekeningen. Het enige nadeel is dat we zijn loon (en daardoor werk) soms minder waarderen, want dat is toch allemaal gelijk weer weg. Terwijl het voor ons leuk is als ik meer heb gewerkt, zodat we meer kunnen doen en kopen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jan 2008 17:01

Wij hebben 1 rekening die op beider naam staat. Daar komen onze salarissen op en gaan alle lasten af. Een spaarrekening hebben we nog niet. De afgelopen 2 jaar hebben we een bruiloft achter de rug, een nieuwbouwhuis gekocht en alle meubels nieuw gekocht. Aankomend jaar komt er een kleine...sparen komt straks wel!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 18:19

wij ehbben gewoon één rekening en een spaar...

we houden trouwens niks bij.. gewoon altijd gaat er standaard eraf.. de vaste lasten dan... en verder doen we niet aan lijstjes en et optellen van vaste lasten!

tja.. t zal allemaal wel goed gaan!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 16 jan 2008 18:23

Wij hebben één gezamenlijke lopende rekening en een spaarrekening. Op die ene rekening komt alles binnen en gaat ook alles dus weer af. Elke maand gaat er dan ook weer een aardig bedrag naar onze spaarrekening. Voor boodschappen pinnen we per twee weken 60 euro.
Tussendoor kijk ik soms wel even of er genoeg op staat, en dat zit eigenlijk altijd wel goed. En is dat niet zo, dan komt dat meestal doordat we eerder in de maand al wat op de spaarrekening hebben gezet.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 17 jan 2008 08:03

Wij hebben beiden een spaarrekening gekoppeld aan onze gewone rekening. Alleen kunnen we er nu gewoon niks opzetten omdat we niks overhouden. Maar als goed is hebben we nog wat belastinggeld te goed omdat we dit jaar huis hebben gekocht, volgende week maar s regelen.
Dan kan ik alle extra rekenings die er nog liggen betalen en zijn we lekker bij. Waarschijnlijk moet het dan wel lukken om iets te sparen.
Manlief had nog een andere rekening lopen en daar gaat maandelijks een klein bedragje heen zodat we iets achter de hand hebben en zodra we meer kunnen sparen gaat het waarschijnlijk daar ook heen.
Van de gewone rekening wordt het anders te gemakkelijk afgehaald.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2008 10:29

rosalie83 schreef:Ik snap dat dus niet. Je weet toch wat je vaste uitgaven zijn? Het is gewoon een kwestie van die bij elkaar optellen en dat aftrekken van je salaris. Hoe moeilijk kan het zijn.

Zo simpel is dat helemaal niet. Ik weet ook wat m'n vaste lasten zijn, en ik zorg echt wel dat ik die kan betalen. Maar als je een klein salaris hebt merk je het al als je een trui van 20 euro koopt. Dan sta ik dus ook met een brood en een pak yoghurt bij de kassa, omdat er gewoon meer niet is. Daar is niets doms aan. Dat is gewoon rekening houden met hoeveel er op je rekening staat.
Ik vind het pas dom als je elke keer met een volle kar staat en aan het lenen gaat om dat te betalen.
Laatst gewijzigd door Acire op 17 jan 2008 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 10:36

ajl schreef:sparen komt straks wel!

Ik wil niet vervelend doen, maar sparen met een kleintje is ook niet eenvoudig... Wij sparen iedere maand een bedrag zodat we nog 50 euro over hebben voor 'leuke'dingen per persoon. Daar gaat ook de kapper af, voor vlieger iedere maand, voor mij eens in de 2 maanden. Meer hebben we gewoon niet, de rest moet naar de spaar. Ik heb nog genoeg wensen en wil liever minder luxe leven en over 5 jaar mijn huis zoals ik het wil dan nu iedere week uiteten...

Acire: ik vind lenen voor boodschappen, een auto, en dat soort dingen ook echt heel dom, waarom moet het luxe zijn? Zelfs voor de badkamer of keuken zal ik nooit lenen, mits het echt uit elkaar valt en je geen geld hebt, dan heb je natuurlijk wel een 'probleempje' Ik wil trouwens helemaal niet lenen, alleen de hypotheek dan omdat het niet contant op te brengen is :mrgreen:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jan 2008 14:56

Acire schreef:
rosalie83 schreef:Ik snap dat dus niet. Je weet toch wat je vaste uitgaven zijn? Het is gewoon een kwestie van die bij elkaar optellen en dat aftrekken van je salaris. Hoe moeilijk kan het zijn.

Zo simpel is dat helemaal niet. Ik weet ook wat m'n vaste lasten zijn, en ik zorg echt wel dat ik die kan betalen. Maar als je een klein salaris hebt merk je het al als je een trui van 20 euro koopt. Dan sta ik dus ook met een brood en een pak yoghurt bij de kassa, omdat er gewoon meer niet is. Daar is niets doms aan. Dat is gewoon rekening houden met hoeveel er op je rekening staan.
Ik vind het pas dom als je elke keer met een volle kar staat en aan het lenen gaat om dat te betalen.

Is bij ons hetzelfde een uitgave van 50 euro extra in de maand is veel, daarom vraag ik me altijd af: hoe doen die grote gezinnen het met 7-10 kids en waar de kinderen echt niet in Wibra kleding lopen maar vaak in dure refokleding. Hebben die een geldboompje in de tuin of een wietplantage op zolder?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 jan 2008 15:45

Wij werken nog niet zo heel lang en zitten nog in een stijgende lijn qua salarisverhogingen. Daarnaast hebben we veel aanloopkosten gehad :wink: . Sparen komt wel als we een jaar of wat verder zijn.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 16:58

@pol ik vind het ook altijd erg vreemd als alle 4 de kinderen in dure nieuwe mcgregor kleding loopt.... hou er zowieso niet van, maar dat terzijde.

Ik denk dat het de verschillen van salaris is. Het ene beroep betaald gewoon veel beter dan het andere. ik vind overigens 50 euro per maand extra ook veel hoor, ook al sparen we behoorlijk wat. Ik vind sparen gewoonweg heel belangrijk, niet alleen voor nu, ook voor later. Veel mensen zeggen dan dat je eerst maar moet afwachten of je 'later' wel mag beleven en al hun geld opmaken voordat het binnen is, dat vind ik een beetje onverandwoodelijk.

@Ajl: op zich zijn wij ook zo gestart hoor, ons spaarkapitaal was snel geslonken in maanden tijd (huisinrichten, trouwdag, verbouwing ed) toch merk ik dat je, als je tenminste parttime gaat werken, opeens heel wat moet inleveren qua sparen. Een babyuitzet kun je zo duur maken als je zelf wilt, maar daarna wordt het leven ook een stukje duurder met luiers, voeding (als je geen bv geeft) kleding, allemaal extraatjes die je eerst niet had terwijl je wel meer verdiende.
Eerlijk gezegd vind het erg makkelijk gedacht van de mensen van tegenwoordig: sparen komt over een aantal jaartjes wel.... je weet nooit hoe je leven loopt maargoed je moet natuurlijk wel geld hebben om te sparen :wink:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 jan 2008 17:38

lammetje schreef: Ik vind sparen gewoonweg heel belangrijk, niet alleen voor nu, ook voor later. Veel mensen zeggen dan dat je eerst maar moet afwachten of je 'later' wel mag beleven en al hun geld opmaken voordat het binnen is, dat vind ik een beetje onverandwoodelijk.

Enkele uitgangsprincipes:
1 niet iets op afbetaling kopen
2 altijd zorgen dat je iets achter de hand hebt, en zo mogelijk sparen
3 geen overdadigheid

Iets achter de hand kan een geruster gevoel geven dan een mooie jas, of ... .

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 17 jan 2008 18:20

en mijn reactie erop: soms moet je iets op afbetaling kopen en niet iedereen kan wat achter de hand houden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 18:38

Als je echt niet anders kan, is het op afbetaling kopen op zich fijn. Maar je betaald wel rente, kost allemaal meer. Ik doe het niet, je kunt overal 'zonder' en mocht het écht niet gaan zal ik bij mijn ouders lenen. Maar daarom ben ik ook een voorstander van sparen :lol: Maar net wat je zegt, het moet wel kunnen.
Maarja wat ik dan 'dom' vind is mensen die een duur huis kopen en vervolgens 2 auto's (groot en duur en luxe) en vervolgens geen geld hebben om te sparen :roll: Ga dan wat goedkoper wonen en minder luxe rijden...

Terug naar “Archief”