Hierbij doe ik jullie beiden, moslims en christenen, een aardig topicje toekomen, waarbij jullie de mogelijkheid wordt geboden om het nu eens hartgrondig eens te zijn.
Het is bedoeld als geste. Een gezamenlijke tegenstander bindt immers tesamen?
Het gaat om het volgende:
Zowel Bijbel en Koran gelden als heilige boeken. Daarmee staat de inhoud van deze boeken voor de gelovige (christen of moslim) buiten kijf.
Ik laat even in het midden hoe het komt, dat het ene heilige boek alleen door de ene groep en het andere heilige boek alleen door de andere groep als heilig wordt beschouwd: dat zullen zelf uit moetn vechten (met woorden a.u.b).
Maar ter zake, heilige boeken bevatten voor de gelovige een boven alle twijfel verheven waarheid.
Maar er is ook een andere kijk mogelijk op deze boeken. Namelijk de gewone, menselijke kijk op de dingen, die ons omringen. De nieuwsgierige mens heeft zijn wereld grondig inkaart gebracht, Hij heeft bijna alles onderzocht, De natuur en de wetmatigheden, de geschiedenis, de mens, zijn lichaam en zijn geest. De mens heeft veel ontdekkingen gedaan: electriciteit, kernenergie, straling, het heelal, DNA, atomen enz. enz. Gewoon door goed te kijken en goed te denken.
En, je raad het al: ook boekn zijn zo te onderzoeken. Wie heeft ze geschreven, wanneer, hoe? Welke thema's heeft de schrijver gebruikt, overgenomen of zelf bedacht. Wat waren zijn omstandigheden en leefwereld? Zijn er relaties met zijn tijd en zijn wereld. Hoe sschreef hij, met welk handschrift. Welke delen heeft hij gekopieerd of gescharpt enz. enz.
En zo kunnen we ook over Bijbel en Koran een heel deugdelijk beeld krijgen. Het blijken hele gewone menselijke boeken te zijn. We kunnen zelfs aanwijzen wanneer die gewone geschriften op een keer heilig verklaard werden (brieven van Paulus bijvoorbeeld: ze zijn nu goddelijk geinspireerde geschriften, feilloos en opgewaardeerd tot Gods Woord).
Ten aanzien van de Bijbel is dat nu langzamerhand wel doorgedrongen. Maar ook de Koran kan zo worden ontleed. Het heilige karakter zal ook een keer moeten wijken als we wat meer te weten komen over de gewone feiten van dit boek. Dankzij , jawel, de historisch-kritische onderzoeksmethoden.
Dat zal door jullie nu wel luidkeels worden weggehoond. Maar daarmee is het punt nog niet van tafel. Wel fijn natuurlijk, dat orthodoxe christenen en orthodoxe moslims elkaar op dit punt kunnen vinden. Veel plezier.
try








