Houden van...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2007 22:37

André schreef:
Mevrouwtje schreef:bedankt voor de reactie.. ik probeer hiermee mijn gedachten wat meer op een rijtje te krijgen..

Iedereen is het er dus eigelijk over eens dat je houden van zelf ook kunt stimuleren..

Als je dus het gevoel dat je niet meer van iemand houdt weg stopt.. dan ervaar je dat als dat je ook echt niet meer van iemand houdt..??
Ja, als je bijvoorbeeld al jaren bent gescheiden, dan zou het zo kunnen zijn dat je je ex-partner als goede bekende ziet.
(Dan is het gevoel dus over)

Daarvoor hoef je geen jaren gescheiden te zijn, hoop ik.. :wink: Maar ik kan me voorstellen dat het in het begin wat onwennig is om je ex-partner niet meer te zien alszijnde iemand waarvan je veel gehouden hebt.

Ik geloof dat m'n vriend niet maar van zijn ex houdt zoals hij ooit gedaan heeft, maar dat hij nog moet wennen aan het idee dat het inderdaad niet meer zo is. Hij heeft het nog redelijk vaak over haar en ik probeer hem daar, zo goed als ik kan, hem op te vangen.
Houden van is iets wat groeit en wat soms heel langzaam weer doodbloedt. Ik denk dus dat het inderdaad een gevoel is, dat gevoel op lange termijn een feit, maar bij afzwakking van het gevoel; Een achterhaald feit.
Werken aan je relatie is dus uiteindelijk van heel groot belang, omdat je niet kunt leven van alleen het gevoel. Het gevoel moet met regelmaat bevestigd krijgen dat het ergens op gebaseerd is, anders zwakt het af en dat lijkt me vrij logisch.

André

Berichtdoor André » 18 dec 2007 23:27

Smurffie schreef:
André schreef:
Mevrouwtje schreef:bedankt voor de reactie.. ik probeer hiermee mijn gedachten wat meer op een rijtje te krijgen..

Iedereen is het er dus eigelijk over eens dat je houden van zelf ook kunt stimuleren..

Als je dus het gevoel dat je niet meer van iemand houdt weg stopt.. dan ervaar je dat als dat je ook echt niet meer van iemand houdt..??
Ja, als je bijvoorbeeld al jaren bent gescheiden, dan zou het zo kunnen zijn dat je je ex-partner als goede bekende ziet.

Daarvoor hoef je geen jaren gescheiden te zijn, hoop ik.. :wink: Maar ik kan me voorstellen dat het in het begin wat onwennig is om je ex-partner niet meer te zien alszijnde iemand waarvan je veel gehouden hebt.

Ik geloof dat m'n vriend niet maar van zijn ex houdt zoals hij ooit gedaan heeft, maar dat hij nog moet wennen aan het idee dat het inderdaad niet meer zo is. Hij heeft het nog redelijk vaak over haar en ik probeer hem daar, zo goed als ik kan, hem op te vangen.
Houden van is iets wat groeit en wat soms heel langzaam weer doodbloedt. Ik denk dus dat het inderdaad een gevoel is, dat gevoel op lange termijn een feit, maar bij afzwakking van het gevoel; Een achterhaald feit.
Werken aan je relatie is dus uiteindelijk van heel groot belang, omdat je niet kunt leven van alleen het gevoel. Het gevoel moet met regelmaat bevestigd krijgen dat het ergens op gebaseerd is, anders zwakt het af en dat lijkt me vrij logisch.
Daarom deed ik het woord bijvoorbeeld er ook even bij. Beetje offtopic, maar het kan best jaren duren dat dat gevoel weg is, het zou maar zo kunnen zijn dat 1 van de 2 niet wou scheiden, toch?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2007 23:30

André schreef:
Smurffie schreef:
André schreef:

Daarom deed ik het woord bijvoorbeeld er ook even bij. Beetje offtopic, maar het kan best jaren duren dat dat gevoel weg is, het zou maar zo kunnen zijn dat 1 van de 2 niet wou scheiden, toch?

Dat zou kunnen inderdaad. Maar het is wel een persoonlijke beleving. De een is er sneller overheen dan de ander, zelfs al was het niet jouw keuze om te scheiden, bij wijze van.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 18 dec 2007 23:48

Smurffie schreef:
André schreef:

Mee eens.
ff ontopic: goed van je dat je hem echt probeert daarin op te vangen... Ik weet uit ervaring dat dat heel erg belangrijk is. Ik begrijp dat het misschien lang niet altijd even makkelijk is, maar het is wel erg goed om juist ook dan voor hem klaar te staan.

Ik denk ook dat het een gevoel is. Wat groeit en wat ook weer weg kan gaan. Ik denk alleen wel, dat hoe meer je van elkaar houdt, des te minder snel het ook over gaat. En als het toch over gaat, het langer duurt voordat het helemaal weg is.

Het kan heel goed dat je na 2 jaar niet meer van je partner houdt of minder dan dat het altijd was. Waarschijnlijk was het al een tijdje zo, maar wilde je er niet voor uit komen, of je stopte het weg, met de gedachte dat het vanzelf misschien wel weer komt.
Juist na zo'n lange tijd zie je dingen die je eigenlijk helemaal niet leuk vind, maar nooit erg hebt gevonden, omdat je zo verliefd was. Je ergert je waarschijnlijk wat sneller aan je partner dan in het begin, enz...
Probeer, als je dit gevoel hebt, het niet weg te schuiven, maar doe er wat mee. Praat er over, zet alles op een rijtje, de positieve dingen en negatieve dingen, enz... Want er mee blijven lopen schiet niet op en wordt je niet gelukkiger van.
Sterkte iig!
Afbeelding

Mevrouwtje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mevrouwtje » 18 dec 2007 23:56

Ik zal even nog wat meer duidelijkheid geven.. het gevoel is bij mij niet weg.. maar bij hem..

Hoe moet ik daar mee omgaan?
'Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven."

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 18 dec 2007 23:59

Een tijdje afstand nemen.. Kijken of 'het gevoel' weg blijft of hij je misschien toch gaat missen.

Verder kun je er weinig aan doen denk ik.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 dec 2007 06:47

Moeilijke situatie, liefde kun je niet dwingen. Je kunt jezelf ook niet dwingen om van iemand te houden. Hoe erg je het ook vind voor jezelf en voor je partner maar je kunt er niets aan doen als de liefde weg is.

Tuurlijk kun je nog werken aan je relatie. Misschien is de sleur er beetje ingekomen? Ga eens wat doen wat je in het begin van je relatie erg leuk vond en misschien nu helemaal niet meer doet. Of doe eens wat geks? Laat iets wat zo mooi was niet ineens leegbloeden.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 19 dec 2007 09:33

Smurffie schreef:Daarvoor hoef je geen jaren gescheiden te zijn, hoop ik.. :wink: Maar ik kan me voorstellen dat het in het begin wat onwennig is om je ex-partner niet meer te zien alszijnde iemand waarvan je veel gehouden hebt.

Lastig ja, zeker in het geval als je niet met ruzie uit elkaar bent gegaan, maar om andere redenen. Ik liep pas met een vriend op straat en die zag ineens zijn ex lopen. Het was al meer dan twee jaar uit, maar hij was gelijk weer van slag. Terwijl ze allebei al geruime tijd een nieuwe relatie hebben.

Wat betreft houden van, dat is zowel een keuze als een gevoel. Ik denk dat het gezond is als het gevoel de keuze overkoepelt.
Auf Wiedersehen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2007 11:22

goed van je dat je hem echt probeert daarin op te vangen... Ik weet uit ervaring dat dat heel erg belangrijk is. Ik begrijp dat het misschien lang niet altijd even makkelijk is, maar het is wel erg goed om juist ook dan voor hem klaar te staan.

Het zou ook niet eerlijk zijn om van hem te verlangen dat hij zijn ex na bijna 4 jaar huwelijk en elkaar totaal al 10 jaar kennen, vergeet. Zoiets heeft veel tijd nodig en die moet ik hem zelfs gunnen. Ik mag ook niet van hem verlangen dat hij haar en de tijd met haar helemaal vergeet. Ik heb ook gezegd dat hij in liefde moet herinneren en dat doet hij gelukkig ook. Ze zijn niet hatelijk uit elkaar gegaan en dat draagt alleen maar positief bij aan de verwerking. Volgens mij heb ik het al vaker gezegd; Haat maakt kapot, liefde maakt het dragelijk. Zijn huwelijk en de jaren ervoor zijn geen verspilde jaren. Liefde kun je niet verspillen, omdat het iets is wat je onbeperkt kunt geven, hetzij misschien op een gegeven moment aan een ander, maar dat betekent niet dat alle liefde voor een ex-partner verspilde liefde was.

@Mevrouwtje; Bovenstaande wil ik in ieder geval meegeven, mocht het uitgaan. Iets waar je wel degelijk rekening mee moet houden, al hoop ik natuurlijk wel dat jullie er samen uitkomen en dat het nog goed komt. Heel veel sterkte!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 dec 2007 11:30

Houden van is zeker weten een gevoel. Maar wel een gevoel wat gevoed moet worden. En waar je aan kan werken, zelf of samen met iemand.

Mevrouwtje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mevrouwtje » 19 dec 2007 23:24

Vanavond hebben we een goed gesprek gehad We gaan samen vechten.. en zijn tot de conclusie gekomen dat we noooooog meeeer moeten praten samen..

Iedereen super bedankt vor tips, etc!!

Groeten,
Mevrouwtje
'Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2007 21:52

En bidden :)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 00:31

Praten is echt zo enorm belangrijk in een relatie.

Heel veel succes verder!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”