Oh, dus geloven moet vooral eerst heel eng zijn?
Alsjeblieft zeg, het is geen spookhuis op een kermis waar je weer lachend uitkomt.
Eerlijk gezegd krijg ik dat beeld wel van de manier waarop jij de bijbelse boodschap schetst.
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:@Jantjes en goofy: ik denk niet dat het probleem is dat we ons voor Gods rechterstoel gedaagd weten vanwege onze zonden en dat we vrijspraak alleen te verwachten hebben enkel op grond van het borgwerk van Christus. Het gaat inderdaad niet buiten het recht van God om en daar weten we in ons geweten van. Dat is het punt dus niet.
Een vierschaarervaring echter als visionair gebeuren (een soort van visioen waarbij je de rechtbank met je ogen voor je ziet) dat je mee moet hebben gemaakt buiten het ware geloof om, is echter wel problematisch. Want dan maken we een bepaalde ervaring tot grond voor onze zaligheid. Dát is bouwen op andere grond dan de Rots van het behoud.
Dat is wat ds. C. Harinck ook signaleerde:In bevindelijke kring wordt door sommigen gesteld, dat men Christus door een waar geloof omhelsd kan hebben en toch nog niet gerechtvaardigd kan zijn. Men wil scherp onderscheiden tussen het geloven in Christus en het gerechtvaardigd worden in de vierschaar der consciëntie Dit is een aparte en bijzondere ervaring.
Dát keurt hij dus af, omdat dat niet gegrond is in de Schrift. We worden door het geloof gerechtvaardigd, niet door een bepaalde visionaire ervaring. Om het nader te preciseren:H.C. vr. & antw. 60 Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Antw. Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.
De genadige rechtvaardiging bestaat in de eerste plaats in het voluit aanvaarden van onze doemwaardigheid en ten tweede dat we enkel en alleen door het vertrouwen op Christus rechtvaardig door en voor God gerekend worden. Kortom: door een waar geloof.
Het is een schets van hoe iemand gerechtvaardigd is. Het wordt zichtbaar gemaakt door te redeneren vanuit een deels Westerse manier van juridisch denken, dat hoeft niet verkeerd te zijn. Ds. Harinck bijvoorbeeld doet geen enkele uitspraak over de rechtvaardigmaking van de zondaar, alleen zegt hij dat naast dat geloof in Jezus Christus, de genadige schenking Gods aan de gelovige geen aparte (los-staande!) ervaring nodig is om er zeker van te mogen zijn dat je gered bent in Jezus Christus.goofy1978 schreef:toch wel de vierschaar zul je wenend en kermend ingaan, om er huilend van geluk weer uit te komen.
goofy schreef:Eeen bekeerde dominee haalt uit de hele bijbel de vierschaarervaring
jantjes schreef:Deels overgenomen van G.P.P. Burggraaf te Stolwijk.
goofy schreef:De enge poort tot het leven is eng, maar de enige manier om tot Jezus te komen.
Wat was er eng aan om in Jezus te geloven zonder vierschaarervaring?
Jantjes schreef:leclerc schreef:Resumerend: De term komt al helemaal niet voor in de bijbel.
Dat een vierschaarervaring nodig is tot bekering al helemaal niet. dat wordt er dus alleen maar van gemaakt.
natuurlijk moet je op God teruggeworpen worden. alles uit Hem. en dan besef je ook dat je zondig bent etc.
maar met zo een zwaar aangezette, dogmatisch dubieuze term gooien we meer deuren dicht dan open.
Of we weigeren open te doen; "zie Ik sta aan de deur en Ik klop.
De term niet maar de rechtspraak wel.
Als je nog niet bent vrijgesproken ben je nog onder de wet.
Die vrijspraak gebeurt niet na onze lichamelijke dood maar aan deze zijde van graf en eeuwigheid. Zoals ik bewezen hebt uit de Bijbel is het geen (zwaar) dogmatische uitdrukking maar zuiver schriftuurlijk.
‘zie Ik sta aan de deur en Ik klop’: daardoor wordt verstaan het geestelijk aanmanen van Christus, aan de deur van ons geweten, door Zijn Woord en Geest, om ons uit onze zonden en slaperigheid op te wekken, en Zijn vermaning bij ons plaats te doen hebben.
We ontlopen die rechtbank echt niet hoor!
Goofy1978 schreef:toch wel de vierschaar zul je wenend en kermend ingaan, om er huilend van geluk weer uit te komen.
goofy1978 schreef:Eeen bekeerde dominee haalt uit de hele bijbel de vierschaarervaring
De moordenaar aan het kruis zij wij
De vrouw die het met Jezus eens was dat ze een heidense hond was.
goofy1978 schreef:Dit zei job
Job 19,25
Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;
Jezus was toen nog niet geboren dus vraag me af hoe hij weet dat er een Verlosser was, als je op de manier gelooft zoals de meesten het hier vertellen.
Job wist van De Verlosser omdat die hem in de vierschaar gegeven was.
Jezus was nog niet geboren, maar God de Zoon was er wel.
Dat zal een goed gereformeerd mens met je eens zijn, maar nogmaals, hier hoeft helemaal geen vierschaarpraat bij te komen.God bekeerde mensen voor Jezus geboren was net eender als Hij dat doet na Jezus.
God is onveranderlijk Hij gaat mensen niet op een andere manier bekeren.
De eerste was adam, en als Hij je bekeerd zal je in adam voor Hem komen te staan.
En riep God adam of riep adam God?
Adam had nooit meer naar God gezocht na de val hij verstopte zich.
God zal de eerste zijn al eist Hij bekering omdat je het vermogen had door werken zalig te worden, maar dat heeft een mens verspeeld door de val.
goofy1978 schreef:Dit zei job
Job 19,25
Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;
Jezus was toen nog niet geboren dus vraag me af hoe hij weet dat er een Verlosser was, als je op de manier gelooft zoals de meesten het hier vertellen.
Amen!Cicero schreef:En aangezien die hele vierschaar niet voorkomt, vervalt dus vanzelf de noodzaak erover te spreken.
goofy schreef:Jezus was toen nog niet geboren dus vraag me af hoe hij weet dat er een Verlosser was, als je op de manier gelooft zoals de meesten het hier vertellen.
eljoenai schreef:goofy schreef:Jezus was toen nog niet geboren dus vraag me af hoe hij weet dat er een Verlosser was, als je op de manier gelooft zoals de meesten het hier vertellen.
De reden waarom Jezus Gods Zoon wordt genoemd is omdat God mens geworden is. (Lees Luc 1:27) God heeft in het OT altijd kenbaar gemaakt dat Hij de Verlosser is. Hij heeft daar nog nooit een geheim van gemaakt.
De vierschaar is in mijn ogen zo anti-Bijbels als het maar kan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten