Gerdien B. schreef:Jantjes schreef:Oké Marnix.
Ik ben ook benieuwt naar de reactie van
@Vuurtje op de door mij gestelde vraag.
Jantjes schreef:Toch heeft God nu juist dit mysterie, geheim of raadsel willen gebruiken voor de zaligheid van de mens en weten iemand misschien waarom?
Want wedergeboren of uitverkoren zijn/worden gaat niet van zelf maar door de benoudheid heen naar de gelukzaligheid.
.
Maar niet iedereen heeft het benauwd aangaande zijn of haar zonde voor hij of zij bekeerd wordt. Lees alleen het nieuwe testament maar is. vele mensen heeft Jezus de zonden van vergeven zonder dat ze zich durk maakten om hun zonden, maar puur geloofden dat Jezus ze kon genezen van hun lichamelijke ziekte.
De Ger.Gem. benoemt die ‘benauwdheid’ of onmogelijkheid van zalig worden het ‘wonder van genade’. Die benauwdheid heeft niets te maken met een psychische verwardheid, afwijking in die zin of iets dergelijks, maar helder en duidelijk voor ogen krijgen dat het onmogelijk is aan de mens zijde om zalig te worden.
Ik geloof daarom ook niet wat jij zegt dat Christus mensen hun zonden vergeeft zonder dat zij daar last van hadden. Hoe kan je nu ergens van ontslagen worden zonder dat je het weet waarvoor je ontslagen wordt?
Ik denk dat je twee dingen door elkaar gooi. Je hebt het over lichamelijke ziekte die genezen worden door Christus en over vergeving van zonden door Christus. Dat zijn twee aparte zaken. Wel denk ik dat als iemand van zijn lichamelijke ziekte verlost werd door Christus dat dat een heen wijzing of voorbeeld is dat wij, of degene die lichamelijk genezen werd, van onze zonden genezen/verlost moeten worden.