De bijbel over uitverkiezing en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 dec 2007 17:46

Mooie discussie hier.
De discussie laat ‘hét mysterie’ van het geloof duidelijk zien namelijk aan de ene zijde te moeten geloven en aan de ander zijde niet te kunnen geloven.
De oproep ‘bekeer u’ terwijl een mens zich niet kan bekeren.
Verlaat de slechtigheden en leef, terwijl de mens dat uit zichzelf niet kan.
Enz. enz.

Toch heeft God nu juist dit mysterie, geheim of raadsel willen gebruiken voor de zaligheid van de mens en weten iemand misschien waarom?

.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 06 dec 2007 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2007 19:28

Ad Majorem Dei Gloriam :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 19:29

:roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 dec 2007 19:33

Raido schreef:Ad Majorem Dei Gloriam :)

Inderdaad
Tot grotere glorie van God !!

.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2007 08:16

Klopt... zodat de mens steeds meer gaat inzien hij het uit zich zelf niet kan. Maar dat het genade van God is. Geloof is in de eerste plaats niet zelf vanalles kunnen en doen. Het is "uit jezelf niets kunnen" en je daarom afhankelijk van God weten. En niet uit jezelf maar door Zijn kracht dingen kunnen doen.

Goofy, als iemand dus vraagt: Kan ik geloven? moet je niet slechts antwoorden met "nee". Dan neem je maar de halve Bijbel over. Het antwoord is: Nee, niet uit jezelf maar door Gods kracht en genade. Maar dan mogen we vervolgens niet gaan stilzitten en afwachten.... Maar actief zoeken en vragen en doen wat God van ons vraagt... in het vertrouwen dat Hij het ons dan wil geven. Alle profeten en apostelen en ook Jezus zelf riepen namelijk op dat geloof en zeiden niet: Maar met die oproep kan je toch niets, het is afwachten of je het krijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 dec 2007 08:54

Oké Marnix.
Ik ben ook benieuwt naar de reactie van @Vuurtje op de door mij gestelde vraag.

Jantjes schreef:Toch heeft God nu juist dit mysterie, geheim of raadsel willen gebruiken voor de zaligheid van de mens en weten iemand misschien waarom?

Want wedergeboren of uitverkoren zijn/worden gaat niet van zelf maar door de benoudheid heen naar de gelukzaligheid.
.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2007 11:11

Waar baseer je dat laatste op Jantjes?
Ik kan me er wel in vinden maar ben vooral bang voor de uitwerking daarvan overigens. :)

Net zoals dat mensen niet alleen de uitverkiezing maar ook een verwerping gaan toeschrijven aan het "tot meerdere glorie Gods". Alsof Hij de zondeval heeft bedacht en miljarden mensen verloren laat gaan om nog wat meer eer te ontvangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2007 10:30

Waarom er een uitverkiezing is weet ik niet Marix? of misschien toch wel?
Dat er een uitverkiezing is, staat voor mij vast, heel duidelijk is dat voor mij waarneembaar. Of dat de verlorenen ook tot eer van God zijn? De Bijbel wijst wel verschilleden zaken aan, bijvoorbeeld dat God zal lachen als hun lieden (de verworpenen) verderf komt.

Zomaar even een Bijbel gedeelte:
5 Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,10 Wanneer Hij zal gekomen zijn, om verheerlijkt te worden in Zijn heiligen, en wonderbaar te worden in allen, die geloven (overmits onze getuigenis onder u is geloofd geworden) in dien dag (2Th 1:5-10).

Als je dit gedeelte overdenk lijkt het erop wat jij vroeg:

Marnix schreef:
Alsof Hij de zondeval heeft bedacht en miljarden mensen verloren laat gaan om nog wat meer eer te ontvangen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 dec 2007 10:56

Jantjes schreef:Oké Marnix.

Jantjes schreef:Toch heeft God nu juist dit mysterie, geheim of raadsel willen gebruiken voor de zaligheid van de mens en weten iemand misschien waarom?

Want wedergeboren of uitverkoren zijn/worden gaat niet van zelf maar door de benoudheid heen naar de gelukzaligheid.
.

Maar niet iedereen heeft het benauwd aangaande zijn of haar zonde voor hij of zij bekeerd wordt. Lees alleen het nieuwe testament maar is. vele mensen heeft Jezus de zonden van vergeven zonder dat ze zich durk maakten om hun zonden, maar puur geloofden dat Jezus ze kon genezen van hun lichamelijke ziekte.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2007 12:00

Gerdien B. schreef:
Jantjes schreef:Oké Marnix.

.

Maar niet iedereen heeft het benauwd aangaande zijn of haar zonde voor hij of zij bekeerd wordt. Lees alleen het nieuwe testament maar is. vele mensen heeft Jezus de zonden van vergeven zonder dat ze zich durk maakten om hun zonden, maar puur geloofden dat Jezus ze kon genezen van hun lichamelijke ziekte.

De Ger.Gem. benoemt die ‘benauwdheid’ of onmogelijkheid van zalig worden het ‘wonder van genade’. Die benauwdheid heeft niets te maken met een psychische verwardheid, afwijking in die zin of iets dergelijks, maar helder en duidelijk voor ogen krijgen dat het onmogelijk is aan de mens zijde om zalig te worden.
Ik geloof daarom ook niet wat jij zegt dat Christus mensen hun zonden vergeeft zonder dat zij daar last van hadden. Hoe kan je nu ergens van ontslagen worden zonder dat je het weet waarvoor je ontslagen wordt?

Ik denk dat je twee dingen door elkaar gooi. Je hebt het over lichamelijke ziekte die genezen worden door Christus en over vergeving van zonden door Christus. Dat zijn twee aparte zaken. Wel denk ik dat als iemand van zijn lichamelijke ziekte verlost werd door Christus dat dat een heen wijzing of voorbeeld is dat wij, of degene die lichamelijk genezen werd, van onze zonden genezen/verlost moeten worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 dec 2007 12:34

Jezus verloste ze van hun lichamelijke ziekte en vergaf daarbij hun zonde. Puur omdat zij geloofden dat Jezus hun kon genezen

'uw geloof heeft u behouden'

geloof dus en niet de ellende die je tot weet ik hoe diep mee gemaakt moet hebben voor je ooit gered kan worden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2007 14:42

Gerdien B. schreef:Jezus verloste ze van hun lichamelijke ziekte en vergaf daarbij hun zonde. Puur omdat zij geloofden dat Jezus hun kon genezen

'uw geloof heeft u behouden'

geloof dus en niet de ellende die je tot weet ik hoe diep mee gemaakt moet hebben voor je ooit gered kan worden.

Het is niet vanzelfsprekend hoor.

Lu 17:17 En Jezus, antwoordende, zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?

.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 dec 2007 17:05

Het gaat mij er ook om dat een mens ook verlost kan worden zonder zonde kennis. Daar ging het om ;)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 08 dec 2007 17:57

Mar 2,17
En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Zonder zondekennis en berouw over je zonden geen vergeving.
Ellende verlossing en dankbaarheid.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2007 18:02

Gerdien B. schreef:Het gaat mij er ook om dat een mens ook verlost kan worden zonder zonde kennis.

p:)q :?: :neeschudden:

Terug naar “Archief”