De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 nov 2007 14:42

Ik betaal nu ook al 7,- per doosje met 3 strips.

Verschilt toruwens ook per apotheek, bij m'n ouders betaalde ik 11,- per doosje, voor de zelfde pil. Echt belachelijk :)

Overigens, dat borstonderzoek klinkt echt creepy Lorijn!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 nov 2007 14:45

Haai schreef:Ik hoorde pas van een Gynaecoloog uit Australie die raadde aan om ieder halfjaar één of twee maanden de pil niet te nemen, omdat jaren achterelkaar de pil slikken je lichaam 'lui' kunnen maken. Regelmatig stoppen zorgt ervoor dat de eierstokken actief blijven, aldus deze arts....

Klinkt wel logisch, al is het aan de andere kant wel goed om de pil te slikken als je weinig (in de zin van het aantal x) menstrueert, omdat er anders oud bloed blijft zitten en dat voor ziektes kan zorgen...

Verschilt dus ook weer per persoon of het beter is - of juist niet - om een keer een maandje of twee te stoppen. Voor mij is slikken iig beter ;).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2007 15:29

Borstonderzoek is niet creepy hoor... zo'n dokter doet dat wel vaker en hoort daar geen rare gedachtes bij te hebben.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 nov 2007 15:42

Maar elke 3 maanden....... :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 nov 2007 15:54

hmm zei ze dat? Ik dacht alleen 1 keer na 3 maanden pil. Heb ik verkeerd gelezen misschien?

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 19 nov 2007 16:28

Tja, Het is bekend dat borstkanker vaker voorkomt bij vrouwen die jaren(!) lang de pil hebben gebruikt. Het is nog volop in onderzoek wat nu precies de relatie hier tussen is.
Het is echter volkomen onzin om na 3 maanden borstonderzoek te laten doen. Zeker niet bij een jonge vrouw.
Dat je na 3 maanden checkt op eventuele bijwerkingen vind ik logischer. Al is dat niet verplicht volgens de huisartsenrichtlijn. Bij bijwerkingen of vragen kun je op het spreekuur komen staat er.
Een verhoogde kans op thrombose heb je wel bij pilgebruik, zeker in combinatie met roken, (al is de kans zelfs dan nog heel klein), dit is niet achterhaald!!!. Gynaecologisch onderzoek lijkt me helemaal niet geindiceerd!
kZou een andere huisarts zoeken, dit slaat echt nergens op!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 20 nov 2007 10:24

borstonderzoek op zich is idd niet creepy, gewoon voor artsen hun dagelijks werk.

Maar ik heb nog nooit in m'n bijsluiter gelezen dat dat ook maar een tip is om te doen na 3 maanden pilgebruik. Laat staan dat zo'n arts er dan uit zichzelf mee aan komt...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 nov 2007 10:29

Ik ben 2 dagen voor de stopweek ongesteld geworden. Zou dat iets van wennen zijn, of heb ik niet de goede pil ofzo?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 nov 2007 10:31

Dat heb je wel vaker bij een nieuwe pil. Kan kwestie van wennen zijn, of dat de pil te licht is voor je. Staat ook wel het één en ander in de bijsluiter.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 20 nov 2007 13:01

Jannoek schreef:borstonderzoek op zich is idd niet creepy, gewoon voor artsen hun dagelijks werk.

Maar ik heb nog nooit in m'n bijsluiter gelezen dat dat ook maar een tip is om te doen na 3 maanden pilgebruik. Laat staan dat zo'n arts er dan uit zichzelf mee aan komt...

Idd is borstonderzoek op zichzelf niet vreemd, maar het is gewoon onzin om dat n.a.v. pilgebruik te doen. En dan ga ik toch twijfelen aan de professionaliteit van die arts.

@ Acire: als je net een nieuwe pil hebt komt dat vaak voor. Gaat als het goed is na een paar maanden gebruik over. Hoort ook in je bijsluiter te staan.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 20 nov 2007 13:06

Interessant om te lezen! Zelf zit ik ook aan de pil te denken omdat ik nooit regelmatig ongesteld ben. Gewoon naar de huisarts? Drempelvrees :oops:

Wat zijn jullie ervaringen met bijwerkingen?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 nov 2007 15:22

Hoofdpijn en diaree (de eerste weken). Bah.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 nov 2007 15:23

Ik heb geen enkele bijwerking gehad.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 nov 2007 15:49

Daatje: 's ochtends enorm misselijk, zoals ik al eerder vertelde. Ik kan je aanraden om eerst nuvaring te proberen, dat beviel mij erg goed en ik had ook geen bijwerkingen in het begin. Je krijgt er minder hormonen mee binnen en het lijkt me gezonder. Moet het ding alleen wel blijven zitten ;)

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 20 nov 2007 16:20

Hee,

Nee, het gaat geloof ik om eenmalig onderzoek, niet elke drie maanden :) Gyn onderzoek staat in bijsluiter Em. Zal vast wel ergens nuttig voor zijn. Ja, die huisarts is heel creepy haha. Hmm, we wachten af. Ik ben sowieso nog niet begonnen met slikken, vind het allemaal nog een beetje vreemd.

Terug naar “Archief”