Wat is voor jou fundamenteel in je geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 nov 2007 07:58

Riska schreef:..., maar ik vind wel dat er respect voor elkaar moet zijn en de laatste tijd heb ik het gevoel dat er sommigen zijn die hier een zekere bekeringsdrang ten toon spreiden en dat vind ik respectloos.


Tja. je hebt je naasten nu eenmaal niet voor het uitkiezen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 01 nov 2007 13:37

Riska schreef:Ik zal wel verschrikkelijk dom zijn, maar ik vraag mij steeds vaker af, waarom op dit reformatorische forum zoveel islamieten komen, die dan ook nog aangeven, dat hun religie DE waarheid is/schijnt te zijn.

Waarom zoeken jullie niet een algemener forum, i.p.v. dit reformatorische?

Journalistje schreef:En mijn waarheid is de Islam. Er is maar één religie die als door God geinspireerd beschouwd kan worden. En elk rationeel denkend mens, en elk mens die zijn/haar hart volgt komt uiteindelijk bij de Islam terecht.

Ik kan je verzekeren, dat heel veel mensen niet bij de islam uitkomen, maar bij Jezus Christus - dus het christendom.


Alle moslim forums worden tegenwoordig overspoeld met i-net missionaren, dat jehova en andere christelijke gebeuren, wij hebben net zo goed het recht hier te zijn.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 01 nov 2007 13:46

Beste Ilias, je bent hier te gast. Je hebt dus niets te eisen. Waar je wel recht op hebt is een vriendelijke behandeling en gastvrijheid. Van die gastvrijheid mag je geen misbruik maken. Evenmin mag de gastheer zijn gast vernederen o.i.d. Goshen gaat wat mij betreft buiten z'n boekje. Aan de andere kant moet iedereen zich wel houden aan de regels die de gastheer heeft opgesteld.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 01 nov 2007 14:07

excusses hierbij.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Berichtdoor tulp » 03 nov 2007 15:27

Mijn fundament is dat Jezus letterlijk de Zoon van God is. Hij heeft in onze plaats geleden. En ik geloof dat Hij letterlijk uit de dood is opgestaan.
Dat is mijn basis.
Mensen vullen het leven in de praktijk vaak verschillend in. Als deze basis er maar is dan zal me dat verder worst zijn. Wel of geen lange broek, alleen maar psalmen of alleen maar gezangen... Doe wat je denkt dat goed is. Als het (mijn) fundament er maar is :!:

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 03 nov 2007 17:33

Bevlogen schreef:Beste Ilias, je bent hier te gast. Je hebt dus niets te eisen. Waar je wel recht op hebt is een vriendelijke behandeling en gastvrijheid. Van die gastvrijheid mag je geen misbruik maken. Evenmin mag de gastheer zijn gast vernederen o.i.d. Goshen gaat wat mij betreft buiten z'n boekje. Aan de andere kant moet iedereen zich wel houden aan de regels die de gastheer heeft opgesteld.

Is goshen hier gastheer?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 03 nov 2007 23:26

Bevlogen schreef:Beste Ilias, je bent hier te gast. Je hebt dus niets te eisen. Waar je wel recht op hebt is een vriendelijke behandeling en gastvrijheid. Van die gastvrijheid mag je geen misbruik maken. Evenmin mag de gastheer zijn gast vernederen o.i.d. Goshen gaat wat mij betreft buiten z'n boekje. Aan de andere kant moet iedereen zich wel houden aan de regels die de gastheer heeft opgesteld.
In dit topic valt mij niets te verwijten. In andere topics heb ik niet om de hete brei heen gedraaid en ben ik in één geval te persoonlijk geweest. Waar ik geen spijt van heb overigens want daardoor heb ik geleerd het in het vervolg anders aan te pakken. Zullen we maar terug ontopic gaan, want het begin-onderwerp verdient het om de volle aandacht te krijgen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Re: Wat is voor jou fundamenteel in je geloof?

Berichtdoor Carl » 06 nov 2007 00:46

Toch verbaast het mij steeds weer hoezeer theologisch gefilosofeer gezien kan worden als een kernwaarde van het geloof.

Voor mij betekent christen-zijn niet meer of minder dan het liefhebben van de naaste zoals je jezelf liefhebt.
Daarin ligt de liefde tot God verborgen (Math 25:31 vv) - en het is het enige doel van het geloof.
Al het andere is gewoon: onbelangrijk.

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 09 nov 2007 11:28

Jammer dat er nou ineens niemand meer reageert

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 nov 2007 11:49

Je hebt gewoon gelijk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 nov 2007 12:31

Misschien staat de oplossing in Spreuken 26, Carl.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 nov 2007 15:22

TheKeimpe schreef:Misschien staat de oplossing in Spreuken 26, Carl.

dat moet je nader verklaren... het is een voor mij onbegrijpelijke reactie...

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 09 nov 2007 17:56

TheKeimpe schreef:Misschien staat de oplossing in Spreuken 26, Carl.


ik zie ook niet in wat dit met het onderwerp te maken heeft hoor, maar als je misschien bedoeld dat carl een zot is zeg dat dan gewoon oke?

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 nov 2007 18:52

Het lijkt mij ook beter dat er inhoudelijk wordt gereageerd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 10 nov 2007 17:02

Carl schreef:Jammer dat er nou ineens niemand meer reageert

Ja, dat gevoel bekruipt mij ook wel eens na het plaatsen van een bijdrage. (Of dat nu hier is, of ergens anders.)
Maar ik zie je antwoord nu, dus kan ik erop reageren.

Carl schreef:Toch verbaast het mij steeds weer hoezeer theologisch gefilosofeer gezien kan worden als een kernwaarde van het geloof.

Voor mij betekent christen-zijn niet meer of minder dan het liefhebben van de naaste zoals je jezelf liefhebt.
Daarin ligt de liefde tot God verborgen (Math 25:31 vv) - en het is het enige doel van het geloof.
Al het andere is gewoon: onbelangrijk.

Het liefhebben van de naaste als jezelf is een belangrijk bijbels gebod (Lev. 19:18), evenals het liefhebben van God (Deut. 6:5).
Maar dat betekent nog niet dat dat dan het enige is wat ertoe doet, en al het andere onbelangrijk is. Het rechte leven gaat niet zonder de rechte leer.
Of heeft de kerk zich in de controverses rond Arius en Pelagius zich soms met onbelangrijke dingen beziggehouden?
Christelijk geloof is toch wel wat anders dan bijvoorbeeld het Boeddhisme?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten