Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 nov 2003 23:21

Boely schreef:Ik ga hier echt niet meer reageren. Jullie hebben allemaal een fundamentele andere mening! Het heeft denk ik weinig zin, ik kan alleen maar herhalen. Lees mijn stukjes nog maar eens na!

Sorry ik vindt het jammer om dit te lezen, ik ben stuk voor stuk eerlijk in gegaan op jou vragen en antwoorden. Ik heb geprobeert zo bijbels mogelijk te denken. Maar ik heb nog niet 1 normale reactie gehad op mijn antwoorden.

Als we als christen niet eens meer open kunnen staan voor de bijbel is het ver weg.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 27 nov 2003 23:37

Boely schreef:
Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.
Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

De mens heeft zeker wel een vrije wil!! God weet wat we doen. Wij zijn zeker geen robotjes van God!! Ook mensen in de bijbel waren dat niet. Anders was Amnon nooit naar bed gegaan met Thamar. God had hier zijn bedoelingen mee. Doordat Amnon niet op de troon kon komen door deze schande en doordat Absalom(hij heeft Amnon vermoord) en Adonia het ook niet waard waren, kwam Salomo op de troon. In de Ger.gem. leren ze zeker wel dat de mens een vrije wil heeft, maar dat God van tevoren alles weet wat we doen. Het is misschien lastig, maar sommige dingen uit het geloof moet je aannemen en geen logica in aanbrengen. De bijbel is niet wetenschappelijk. In sommige dingen bestuurd Gos ons wel, maar de mens heeft zeker wel een eigen wil!

Als wij robotjes waren hoefden we niet gewaarschuwd te worden voor het ongeloof en het oordeel. Dat zou je kunnen zeggen:"God bestuurt ons, dus er is van te voren bepaald wie er in de hemel komen. Ik ga geen moeite doen om in de hemel te komen als God ons toch bestuurd. Als God het wil kom ik er toch wel". Dat is pure onzin!!!!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 02:03

jvdk schreef:
Boely schreef:
Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."

Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?

Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft.
Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!

De mens heeft zeker wel een vrije wil!! God weet wat we doen. Wij zijn zeker geen robotjes van God!! Ook mensen in de bijbel waren dat niet. Anders was Amnon nooit naar bed gegaan met Thamar. God had hier zijn bedoelingen mee. Doordat Amnon niet op de troon kon komen door deze schande en doordat Absalom(hij heeft Amnon vermoord) en Adonia het ook niet waard waren, kwam Salomo op de troon. In de Ger.gem. leren ze zeker wel dat de mens een vrije wil heeft, maar dat God van tevoren alles weet wat we doen. Het is misschien lastig, maar sommige dingen uit het geloof moet je aannemen en geen logica in aanbrengen. De bijbel is niet wetenschappelijk. In sommige dingen bestuurd Gos ons wel, maar de mens heeft zeker wel een eigen wil!

Als wij robotjes waren hoefden we niet gewaarschuwd te worden voor het ongeloof en het oordeel. Dat zou je kunnen zeggen:"God bestuurt ons, dus er is van te voren bepaald wie er in de hemel komen. Ik ga geen moeite doen om in de hemel te komen als God ons toch bestuurd. Als God het wil kom ik er toch wel". Dat is pure onzin!!!!

1: De Ger. Gem. leerde oorspronkelijk (Ds. Kersten maar nu ook Ds. Moerkerken dat we geen vrije wil hebben om te kiezen tussen goed en kwaad) ik heb 2 weken terug Ds. Buijs van de Chr. Ger. gehoord op een lezen en ook hij zei dat een mens geen vrije wil heeft. En ik weet 100% zeker dat in de Oud. ger.Gems en in de Ger. Gem's in Ned geleerd wordt dat een mens geen vrije wil heeft. Maar bedoelen jullie nu dat we zelf er voor kunnen kiezen om geen zonden meer te doen. Of dat we zelf kunnen kiezen om ons te bekeren? Zie maar eens wat Paulus er van zegt:

14 ¶ Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7-26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Laatst gewijzigd door Boely op 28 nov 2003 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 02:04

:mrgreen: sorry er ging wat fout!
Laatst gewijzigd door Boely op 28 nov 2003 02:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 02:04

:mrgreen:

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 28 nov 2003 02:15

Hijwel, ik wil je toch wat zeggen. Je leest mijn reactie's volgens mij niet, of je geeft geen antwoord op vragen die ik je stel, je stelt alleen nog maar meer vragen. Wat ik zeg is het volgende: in het paradijs zijn we het beeld van God kwijt geraakt. In het paradijs konden we onszelf bekeren. Dat was een eis die op ons lag. En die konden we volkomen houden, maar door de val hebben we de band tussen God en onszelf zelf doorgesneden en kunnen we niet meer bekeerd worden, omdat we liggen in een verbroken werkverbond in een tijdelijke, een eeuwige en een geestelijke dood. En uit deze geestelijke dood kunnen we alleen behouden worden door een weg van geloof en bekering, door het borgtochtelijke werk van Christus. Als je zegt: we moeten naar Jezus gaan, we moeten het geloof aannemen, dat is allenaam wel zo, dat ontken ik ook niet, maar we moeten er dan wel terdege van bewust zijn dat we zondaren zijn en dat wat we ontvangen genade is. We moeten ons eerst niks voelen voordat God waarde voor ons krijgt. Dat kun je ook zo mooi zien aan de Christen die Bunyan ons beschrijft. Als die arme man zijn pak niet op zijn rug voelde van de zonde was hij nooit gaan lopen naar het poortje! En ook in de heilige oorlog van Bunyan lees je dat zo mooi. Er wordt eerst een leger op stad mensenziel afgestuurd! En ga maar eens lezen wat dat voor kapiteins waren, en welke vaandeldragers... ik zal je vertellen dat die stad mensenziel de poort niet maar zo openzet voor Imanuel (wat jullie vinden dat we moeten doen) nee, eerst moeten we overtuigd worden van zonde van gerechtigheid en van oordeel, voordat God waarde voor ons krijgt. Net als de bloedvloeiende vrouw, denk je dat er kracht van Christus uitgegaan zou zijn als ze niet eerst bij al die medicijnmeesters geweest zou zijn, en nog maar 1 mogelijkheid had om behouden te worden. (je moet me goed begrijpen he) ik bedoel niet dat we lijdelijk en zorgeloos moeten worden, we moeten God gedurig en met veel ernst zoeken, maar God krijgt voor ons pas waarde als we zelf niets meer zijn, en het alleen van hem verwachten. Alleen als we onszelf niets meer voelen, dan gaan we door de poort in, en klimmen we niet over de muur!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 nov 2003 09:37

Boely schreef:
bloempie19 schreef:Rianne schreef dat in het boekje stond:God moest je het wel geven, maar je moest het zelf aannemen.

Ik geloof dat God het je aanreikt, maar ook dat Hij het je geeft. Jij hoeft alleen maar bij Hem te komen. Verder hoeven we niets te doen. Bij bekering is niets van onszelf bij. Het is het totale werk van God. Als wij er iets aan toe zouden voegen dan zou het gelijk vervuld zijn van zonden.
God wil dat wij voor Hem buigen en dat we in zien dat alleen God ons redden kan. Wij kunnen onszelf niet redden.

Maar nu snap ik je niet. Je zegt: Bij bekering is niet van onszelf bij. Maar aan de andere kant zeg je wel: Je hoeft alleeen maar bij Hem te komen. En: God wil dat we voor Hem buigen. DUS WE MOETEN WEL WAT DOEN? OF ZIJN DIT GEEN VOORWAARDEN?

Ik bedoel met 'bij God komen', dat je Hem zoekt door het lezen van de Bijbel, door te bidden, door naar de kerk te gaan. Dit eist God ook van ons. We MOETEN iets met Zijn Woord doen.
Het bekeringswerk ZELF kan alleen God doen. Hij werkt ook in jou het gemis naar God en de wil om voor Hem te leven. Want uit onszelf zullen we nooit naar God zoeken en naar God vragen.
Zelfs oprecht bidden of biddend de Bijbel lezen zijn dingen die God in ons hart werkt. En als je merkt dat je niet oprecht bent voor God, dan mag je dat belijden voor God en Hem vragen om je te leren bidden hoe het moet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 nov 2003 09:52

Boely schreef:Hijwel, ik wil je toch wat zeggen. Je leest mijn reactie's volgens mij niet, of je geeft geen antwoord op vragen die ik je stel, je stelt alleen nog maar meer vragen. Wat ik zeg is het volgende: in het paradijs zijn we het beeld van God kwijt geraakt. In het paradijs konden we onszelf bekeren. Dat was een eis die op ons lag. En die konden we volkomen houden, maar door de val hebben we de band tussen God en onszelf zelf doorgesneden en kunnen we niet meer bekeerd worden, omdat we liggen in een verbroken werkverbond in een tijdelijke, een eeuwige en een geestelijke dood. En uit deze geestelijke dood kunnen we alleen behouden worden door een weg van geloof en bekering, door het borgtochtelijke werk van Christus. Als je zegt: we moeten naar Jezus gaan, we moeten het geloof aannemen, dat is allenaam wel zo, dat ontken ik ook niet, maar we moeten er dan wel terdege van bewust zijn dat we zondaren zijn en dat wat we ontvangen genade is. We moeten ons eerst niks voelen voordat God waarde voor ons krijgt. Dat kun je ook zo mooi zien aan de Christen die Bunyan ons beschrijft. Als die arme man zijn pak niet op zijn rug voelde van de zonde was hij nooit gaan lopen naar het poortje! En ook in de heilige oorlog van Bunyan lees je dat zo mooi. Er wordt eerst een leger op stad mensenziel afgestuurd! En ga maar eens lezen wat dat voor kapiteins waren, en welke vaandeldragers... ik zal je vertellen dat die stad mensenziel de poort niet maar zo openzet voor Imanuel (wat jullie vinden dat we moeten doen) nee, eerst moeten we overtuigd worden van zonde van gerechtigheid en van oordeel, voordat God waarde voor ons krijgt. Net als de bloedvloeiende vrouw, denk je dat er kracht van Christus uitgegaan zou zijn als ze niet eerst bij al die medicijnmeesters geweest zou zijn, en nog maar 1 mogelijkheid had om behouden te worden. (je moet me goed begrijpen he) ik bedoel niet dat we lijdelijk en zorgeloos moeten worden, we moeten God gedurig en met veel ernst zoeken, maar God krijgt voor ons pas waarde als we zelf niets meer zijn, en het alleen van hem verwachten. Alleen als we onszelf niets meer voelen, dan gaan we door de poort in, en klimmen we niet over de muur!

Kijk dit is een stuk duidelijk en en stuk minder veroordelend. Ik mag wel zeggen dat ik het in grote lijnen met je eens ben. Ik zal ff een paar puntjes aanhalen waar ik het niet mee eens ben.
Jij zegt dit: "ik zal je vertellen dat die stad mensenziel de poort niet maar zo openzet voor Imanuel" Sorry ik heb de boeken van bunyan nog nooit gelezen maar dat zal ik zeker een keer doen.
Ik geloof niet dat ik wat open zet wat ik neit mag open zetten. Want ik geloof dat iemand die naar Jezus zoekt wel degelijk besef heeft van zijn Zonde, en wel degelijk de leegheid voelt, vanuit onzelf gaan we namelijk niet op zoek naar God. Daarom mag ik getuigen van de Weg de Waarheid en Het leven

Ik wil nog 1 ding zeggen: jij hebt mischien het recht om te zeggen dat ik niet goed luister naar jou vragen. Maar wil je even reageren op 1 quote van mij:

Quote:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Johannes 3:16)

Dit is de genade die ik bedoel, jij kan zeggen dat ik de genade teveel belicht, maar ik weet zeker dat ik zijn genade nooit te veel belicht!!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2003 10:43

Boely:
Ik raad jullie aan om eens boeken te lezen van Calvijn enz. en niet af te gaan op je eigen ideeen.

Het is niet echt mijn stijl, maar ik zal vanavond een drietal citaten geven van Calvijn, a Brakel en Erskine. Eens kijken wat zijn over aannemen en geloven te zeggen hebben.

Volgens mij zit het verschil tussen jou en de rest er niet in dat 'wij' Gods recht om ons te verdoemen ontkennen. Deze topic ging over de vraag of je jezelf kon bekeren. Volgens mij is er hier niemand die gezegd heeft dat dat (uit onszelf) mogelijk is. Wel hebben een aantal mensen (waaronder ikzelf) gewezen op onze verantwoordelijkheid: wij moeten geloven, wij moeten Christus aannemen. Het grote verschil zit hem er volgens mij in dat jij dat anders ziet.

Boely:
Wat jullie eens moeten doen is proberen te bewijzen dat we onszelf kunnen bekeren!

Waarom zouden we dat willen bewijzen als er niemand is die denkt dat dat mogelijk is?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 nov 2003 11:55

Ik ga even off-topic:

De buren van mijn ouders zitten in de een of andere traditionele strenge kerk. Gaan elke zondag trouw naar de kerk met gebogen hoofd, houden zich aan allerlei regels (hoedje op, rokje aan, zondagsrust etc.), maar voelen zich vreselijk ongelukkig...

De status van "ellende" is blijkbaar wel bereikt, maar wanneer dan de verlossing en dankbaarheid komt, dat is maar afwachten. Want dat geeft God doorgaans maar aan heel weinig mensen: de dominee, de notaris en de dokter. Hen wordt geleerd dat ze niet moeten zoeken naar God, maar dat God zelf naar ze toe komt om ze te bekeren. En zolang dat nog niet gebeurd is, is het een kwestie van afwachten.

De reden dat ik dit hier post, is omdat ik deze sfeer heel erg proef bij Bouly. Ik word daar erg verdrietig van.
Laatst gewijzigd door TheEdge op 28 nov 2003 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 nov 2003 12:09

Klaas schreef:Ik wil tenslotte mijn verhaal t.a.v. gave en verantwoordelijkheid verduidelijken met een voorbeeld.

Stel je bent een vluchteling in Afrika. Je hebt geen cent om van rond te komen en eten is er niet. Je man is reeds bezweken doordat hij jou en je kind ook zijn voedsel gaf. Zelf ben je er ook slecht aan toe en met je kind, dat uitgemergeld in je armen ligt, gata het al niet veel beter. Kortom, je situatie is uitzichtsloos. Je kunt doen wat je wilt, maar je toekomst ligt vast: binnen afzienbare tijd zul je sterven van de honger. Dan echter komt er een konvooi met hulpgoederen naar het dorp waar je je bevindt. De hulpverleners delen voedselpaketten uit en bieden medische verzorging. Op zich zou je je natuurlijk kunnen verstoppen of weigeren zo'n pakket in ontvangst te nemen, maar je bent wel gek als je dat doet. Je neemt dan ook de aangeboden hulp met beide handen aan.

De parallel lijkt me duidelijk. Als ik echter stel dat je Gods aanbod moet aannemen dan zijn de rapen gaar. Ik wil dan iets van mezelf inbrengen of ik kies uit vrije wil voor mijn redding etc etc. Maar zeg je dat dan ook van die vluchteling in Afrika als zij het voedselpakket aanneemt? Heeft zij die hulp verdiend? Kan zij roemen op het feit dat ze het pakket aangenomen heeft? Nee toch? Iedereen ziet toch in dat dat je reinste kolder is?

Klaas wat een geweldig voorbeeld! Ik ga 'm effe op m'n harde schijf opslaan....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2003 12:40

Boely,

Omdat je e.e.a. op een rijtje zet wil ik hier graag op ingaan door je verhaal langs te lopen en aan te geven waar ik het wel en niet mee eens ben. Wellicht dat mijn standpunt dan ook wat duidelijker is.

Boely:
in het paradijs zijn we het beeld van God kwijt geraakt.

Ligt er een beetje aan wat je hiermee bedoelt.

Boely:
In het paradijs konden we onszelf bekeren.

Volgens mij was er in het paradijs geen sprake van bekeren. Bekering impliceert overtreding en dus een afkeren van God.

Boely:
Dat was een eis die op ons lag.

Omdat er volgens mij geen sprake was van bekering lag die eis er m.i. ook niet. Adam en Eva mochten voluit leven. het enige wat ze niet mochten is eten van 2 bomen. In die zin vroeg God dus gehoorzaamheid.

Boely:
En die konden we volkomen houden, maar door de val hebben we de band tussen God en onszelf zelf doorgesneden en kunnen we niet meer bekeerd worden,

Ik neem aan dat je bedoeld dat we ons niet zelf meer bekeren konden? Als je dat bedoeld dan ben ik het met je eens.

Boely:
omdat we liggen in een verbroken werkverbond in een tijdelijke, een eeuwige en een geestelijke dood.

Ik onderscheid niet allerhande verboden en allerlei soorten doden, maar op zich denk ik dat we hetzelfde bedoelen.

Boely:
En uit deze geestelijke dood kunnen we alleen behouden worden door een weg van geloof en bekering, door het borgtochtelijke werk van Christus.

Mee eens.

Boely:
Als je zegt: we moeten naar Jezus gaan, we moeten het geloof aannemen, dat is allenaam wel zo, dat ontken ik ook niet, maar we moeten er dan wel terdege van bewust zijn dat we zondaren zijn en dat wat we ontvangen genade is.

Mee eens. Ik ben blij dat je nu duidelijk aangeeft dat we idd moeten geloven.

Boely:
We moeten ons eerst niks voelen voordat God waarde voor ons krijgt.

Hier beginnen onze wegen zich te scheiden. 'Ons eerst niks voelen' bevat twee elementen die ik niet zo gelukkig gekozen vind. Allereerst lijkt het een proces te impliceren dat uiteindelijk leidt tot een bepaalde mate van zondebesef. Daar geloof ik niet in. Op het moment dat je zicht krijgt op je eigen situatie en je ziet dat alleen God je kan redden is dat voldoende. Misschien zie je dan nog maar een klein deel van je eigen ellende, maar dat is voor God geen probleem. Ten tweede vind ik het woordje voelen niet zo gelukkig. Ik spreek liever over 'overtuigd zijn van'. Dat besef bestaat m.i. nl. uit een gevoelskant en een rationele kant.

Boely:
nee, eerst moeten we overtuigd worden van zonde van gerechtigheid en van oordeel, voordat God waarde voor ons krijgt

Nogmaals, op zich ben ik het daar wel mee eens, maar ik geloof niet dat een bepaalde mate van zondebesef een voorwaarde is.

Boely:.
Net als de bloedvloeiende vrouw, denk je dat er kracht van Christus uitgegaan zou zijn als ze niet eerst bij al die medicijnmeesters geweest zou zijn, en nog maar 1 mogelijkheid had om behouden te worden.

Ja, dat geloof ik dus wel. Als die vrouw direct vertrouwd had op Jezus' macht om haar te genezen, dan had Hij haar genezen. Sterker nog, ik ben er volkomen van overtuigd dat Hij dat liever heeft dan zo'n weg langs allerlei kwakzalvers. Niet voor niets roept de bijbel ons op ons vertrouwen niet op mensen te vestigen. We moeten ons vertrouwen op God vestigen. Als we eerst ons heil zoeken op allerlei andere manieren dan is dat een teken van ongeloof. Gelukkig is God een God die ondanks ons aanvankelijke ongeloof ons niet weg zal sturen.

Boely:
we moeten God gedurig en met veel ernst zoeken, maar God krijgt voor ons pas waarde als we zelf niets meer zijn, en het alleen van hem verwachten.

God kreeg voor mij waarde toen ik besefte dat ik mezelf niet kon redden en dat ik alles van Hem moest verwachten. In de loop van de tijd heeft Hij me laten zien hoe waar dat aanvankelijke besef was. Ik ben meer en meer gaan zien hoe ik telkens weer faal. Ik ben Hem daardoor ook meer en meer dankbaar geworden. Gelukkig stuurde Hij me echter niet weg toen ik met dat allereerste besef bij Hem kwam omdat dat besef nog niet voldoende zou zijn.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 nov 2003 12:54

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens Boely, behalve dat ik dezelfde nuancering heb als klaas bij de mate van zondebesef (maar hij was me weer eens voor :? )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 nov 2003 13:28

Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Kogando

Berichtdoor Kogando » 28 nov 2003 15:42

kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.

Nee Ko, je moet doorgaan.. Afbeelding

Terug naar “Archief”