jvdk schreef:Boely schreef:Kaw schreef:En "Kiest nu heden wie gij dienen zult." en "Gaat in tot de enge poort." en "Komt en drink van dit levende Water om niet."
Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.
Ik zeg hier helemaal niet dat God afhankelijk is van een keuze van een mens. Ooit gehoord van een vrije wil? Of zijn wij enkel robotjes van God?
Kom nou toch, wij een vrije wil, dat hadden we in het paradijs, maar na het paradijs hebben we een gebonden wil. Dat wordt in onze kerken van Chr. Ger. Kerk tot Ger. Gem. in Ned. nog wel geleerd dat de mens geen vrije wil heeft. Weet je wat die enge poort is? Gods gerechtigheid! Kun je zeggen dat je op grond van recht, en gerechtigheid bekeerd bent? Dat is wat anders dan zelf voor God kiezen! Bibbers... een wereld van verschil!
De mens heeft zeker wel een vrije wil!! God weet wat we doen. Wij zijn zeker geen robotjes van God!! Ook mensen in de bijbel waren dat niet. Anders was Amnon nooit naar bed gegaan met Thamar. God had hier zijn bedoelingen mee. Doordat Amnon niet op de troon kon komen door deze schande en doordat Absalom(hij heeft Amnon vermoord) en Adonia het ook niet waard waren, kwam Salomo op de troon. In de
Ger.gem. leren ze zeker wel dat de mens een vrije wil heeft, maar dat God van tevoren alles weet wat we doen. Het is misschien lastig, maar sommige dingen uit het geloof moet je aannemen en geen logica in aanbrengen. De bijbel is niet wetenschappelijk. In sommige dingen bestuurd Gos ons wel, maar de mens heeft zeker wel een eigen wil!
Als wij robotjes waren hoefden we niet gewaarschuwd te worden voor het ongeloof en het oordeel. Dat zou je kunnen zeggen:"God bestuurt ons, dus er is van te voren bepaald wie er in de hemel komen. Ik ga geen moeite doen om in de hemel te komen als God ons toch bestuurd. Als God het wil kom ik er toch wel". Dat is pure onzin!!!!
1: De Ger. Gem. leerde oorspronkelijk (Ds. Kersten maar nu ook Ds. Moerkerken dat we geen vrije wil hebben om te kiezen tussen goed en kwaad) ik heb 2 weken terug Ds. Buijs van de Chr. Ger. gehoord op een lezen en ook hij zei dat een mens geen vrije wil heeft. En ik weet 100% zeker dat in de Oud. ger.Gems en in de Ger. Gem's in Ned geleerd wordt dat een mens geen vrije wil heeft. Maar bedoelen jullie nu dat we zelf er voor kunnen kiezen om geen zonden meer te doen. Of dat we zelf kunnen kiezen om ons te bekeren? Zie maar eens wat Paulus er van zegt:
14 ¶ Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7-26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.