Wat is voor jou fundamenteel in je geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Wat is voor jou fundamenteel in je geloof?

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2007 10:52

In deze discussie wil ik mij eens bezinnen op wat nou de belangrijkste fundamentwaarden zijn van je geloof. Wat zijn je diepste drijfveren en opvattingen?

Laat ik voor mijzelf eens beginnen.

  • Het hooghouden van het gezag van Gods Woord, de Bijbel. Dat Woord ernstig nemen, en de intentie hebben er consequent aan te gehoorzamen. En dat zowel intellectueel als praktisch. Want God wil gediend worden met àl onze capaciteiten! (Deuteronomium 6:5, Mattheüs 22:37, Lukas 10:27) En dus niet maar met een deel daarvan. Alle anti-intellectualisme is dus uit den boze. Evenals een eenzijdig en dor intellectualisme. Daarom is het er mij niet alleen om te doen het geloof te ervaren, maar eveneens zoek ik als leergierig en intellectueel begaafd mens antwoord op allerlei vragen van rationele aard. (Voorbeeld.) Waarom ook niet, als God mij die talenten gegeven heeft?
    - Zowel Oude als Nieuwe Testament evenredig bestuderen, en niet vooral achterin met je snufferd in de Bijbel zitten. (Het principe van evenwichtigheid, evenredigheid.)
    - Oog hebben voor Gods verbond, en het fundamentele belang daarvan. En ook oog hebben voor de doorgaande lijnen in de Bijbel m.b.t. Gods verbond.
    - Oog hebben voor de heilshistorie, en de heilshistorische lijn van de Bijbel. Dus de Bijbel niet misbruiken als een boek met losse teksten, waardoor de samenhang ontkend zou worden die God er zelf in gelegd heeft.
    - Mijn ontzag voor God en zijn Woord leidt ertoe, dat ik niet zo gauw bereid ben tot het toegeven aan intellectuele druk die er uit kan gaan van allerlei wetenschappelijke denkmodellen, zoals bijvoorbeeld het idee van een aarde die al miljarden jaren oud zou zijn. (Zie bijvoorbeeld deze bijdrage.) Mijns inziens is het realistischer om het relatieve van allerlei menselijk getheoretiseer in te zien, en te beseffen met wat voor God we van doen hebben: een God die boven de tijd staat en niet onderhevig is aan allerlei ontwikkelingen die in de tijd plaatsvinden.
    - In het theologiseren is de juiste volgorde: eerst de Bijbel (en exegetiseer die nauwgezet!), en dan pas de conclusies (dogmatiek).
  • De Schrift leert dat God een heilig God is. (Concrete voorbeelden: Exodus 19:16-25, Jesaja 6:1-7, Hebreeën 12:25-29, Openbaring 1:10-18) Het besef van Gods heiligheid en grootheid, en in het licht daarvan, het besef van onze nietigheid en zondigheid. Het is van het allergrootste belang dat dat beseft wordt. Het maakt het verschil uit tussen realistische benadering en een onrealistische benadering. Dit besef zal een ondertoon van ernst en ontzag teweeg brengen. (De vorm waarin dat precies gaat, is voor mij van minder belang.) Voor zo'n heilig God zullen wij ons vuil en verloren voelen. En daar moeten we niet te snel overheen stappen. Dat moeten we ernstig nemen. Anders wordt er oppervlakkigheid in de hand gewerkt. Maar dat wonder dat God naar zulke zondaren omgezien heeft, het heil in Christus, moet ook volop aan de orde komen, aangezien de Bijbel ons daarin voorgaat.
  • De werkelijkheid waarin wij leven zit vol verrassingen. We overzien die niet in zijn geheel. Wij zijn maar kleine mensen. Kenmerk van het menselijke denken is het eindige getal. Dingen kunnen maar zo anders blijken te zijn dan wij vermoeden. Dat moet ons bescheiden maken. (Een belangrijke drijfveer achter deze reactie!) Helaas leert de geschiedenis dat de mens doorgaans niet zo veel oog heeft voor zijn kleinheid en beperktheid. Hij denkt de wijsheid wel in pacht te hebben. Geen wonder ook dat er vele gedachten in de loop van de geschiedenis geloochenstraft worden! 1 Korinthiërs 1:19-20 is dan ook bepaald geen holle klank!

Uiteraard mag er over deze grondwaarden van mij en van anderen gediscussieerd worden, als daar behoefte aan is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2007 11:42

Voor mij heeft alles wat je zegt niet te maken met het fundament. Het zijn allemaal bouwsels op dat fundament.

Het fundament van mijn geloof is de Opstanding. Als Christus niet was opgestaan, was alles in dit leven zinloos.
Ja, ik weet het, ik sla de kruisdood over. Ik noem hier alleen de Opstanding, omdat naar mijn gevoel veel te veel mensen blijven steken in de Kruisdood. En vergeten dat het Pasen werd.

Het fundament van mijn geloof is de Liefde van God...
Anders kan ik het eigenlijk niet zeggen...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 sep 2007 12:54

Riska schreef:Voor mij heeft alles wat je zegt niet te maken met het fundament. Het zijn allemaal bouwsels op dat fundament.

Het fundament van mijn geloof is de Opstanding. Als Christus niet was opgestaan, was alles in dit leven zinloos.
Ja, ik weet het, ik sla de kruisdood over. Ik noem hier alleen de Opstanding, omdat naar mijn gevoel veel te veel mensen blijven steken in de Kruisdood. En vergeten dat het Pasen werd.

Het fundament van mijn geloof is de Liefde van God...
Anders kan ik het eigenlijk niet zeggen...


Amen. De rest komt daar uit voort.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2007 13:06

Riska schreef:Voor mij heeft alles wat je zegt niet te maken met het fundament. Het zijn allemaal bouwsels op dat fundament.

Het fundament van mijn geloof is de Opstanding. Als Christus niet was opgestaan, was alles in dit leven zinloos.
Ja, ik weet het, ik sla de kruisdood over. Ik noem hier alleen de Opstanding, omdat naar mijn gevoel veel te veel mensen blijven steken in de Kruisdood. En vergeten dat het Pasen werd.

Het fundament van mijn geloof is de Liefde van God...
Anders kan ik het eigenlijk niet zeggen...

Maar daar kun je natuurlijk nog allerlei kanten mee op.
Als je Gods liefde als de drijfveer ziet voor jouw geloof en jouw opvattingen, heb je daarmee nog geen visie op de Bijbel uitgesproken, om eens een voorbeeld te noemen. Al veronderstel je met het noemen van de Opstanding, Pasen en de kruisdood wel een bepaald gehalte van waarheid die in de Bijbel zit. (Of dat nu 100% is, of 10%, om eens wat voorbeelden te noemen.)

In het derde punt van mijn opsomming heb ik overigens een opvatting geformuleerd die meer filosofisch dan theologisch is. Dat mag van mij in deze discussie. Je hebt bepaalde grondovertuigingen in je, en het is nou juist de bedoeling om die eens te verwoorden. Je visie op de werkelijkheid is niet uitsluitend theologisch van aard, maar er zit ook een stuk filosofie bij. Dat is bij iedereen zo. Achter het woord 'geloof' in de titel mag je van mij dan ook '/denken' plaatsen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2007 18:41

Mijn fundamenten:

1) Leven is onlosmakelijk verbonden met lijden (dukha)
2) Dat lijden heeft een oorzaak
3) Je kan je verlossen van dat lijden
4) De manier om dat te doen is het volgen van het 8-voudige pad.

Nu zal vooral puntje 3 hier weinig weerklankt vinden, en dat geeft niks. Ik kan best vanaf mijn fundament mijn hand uitsteken naar anderen op hun fundament.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2007 19:21

Boekenlezer schreef:Als je Gods liefde als de drijfveer ziet voor jouw geloof en jouw opvattingen, heb je daarmee nog geen visie op de Bijbel uitgesproken, om eens een voorbeeld te noemen.

Ik denk toch dat er twee verschillende dingen spelen. Dat je meer wilt dan aangeven wat het fundament is van het geloof, nl. hoe je dat invult.

Voor mij - ik herhaal het - is het fundament: Gods liefde, geopenbaard in Christus en mijn hele leven is gebaseerd op het ene, belangrijkste heilsfeit: de Opstanding, die wij vieren met Pasen en in feite elke zondag.
Daarbij is niet belangrijk hoe ik de Bijbel zie.
Ik zie soms met verbazing, dat mensen bijna hun geloof dreigen te verliezen als iemand zegt dat de slang niet werkelijk heeft gesproken, dat in de Evangeliën de een het wat anders zegt dan de ander.
Dat doet voor mij niets af aan dat fundament. De Bijbel vertelt het verhaal van Gods weg met de mensen in deze wereld.

Ik leef niet krampachtig, dat ik zus en zo moet denken, voelen etc. omdat het anders niet goed is tussen God en mij.
Psalm 139 is voor mij een levende werkelijkheid: Hij doorgrondt en kent mij... en meer heeft de mens niet nodig.

MrSokkie schreef:1) Leven is onlosmakelijk verbonden met lijden (dukha)
2) Dat lijden heeft een oorzaak
3) Je kan je verlossen van dat lijden
4) De manier om dat te doen is het volgen van het 8-voudige pad.
Je zult toch wat uitleg moeten geven - bv. wat je onder het 8-voudige pad verstaat...

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 30 sep 2007 19:26

Het fundament is volgens mij liefde. En het besef dat er een God is. Als je dan de religies langsloopt is er maar een waar de God niet verwacht dat jij het voor elkaar bikkelt maar offert Hij zich voor jou. En dat heb ik vandaag aan het avondmaal mogen herdenken.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 sep 2007 19:53

MrSokkie schreef:Mijn fundamenten:

1) Leven is onlosmakelijk verbonden met lijden (dukha)
2) Dat lijden heeft een oorzaak
3) Je kan je verlossen van dat lijden
4) De manier om dat te doen is het volgen van het 8-voudige pad.

Nu zal vooral puntje 3 hier weinig weerklankt vinden, en dat geeft niks. Ik kan best vanaf mijn fundament mijn hand uitsteken naar anderen op hun fundament.

Mijn fundament:
1) liefde van God, Here Jezus en Heilige Geest
2) Zalige Toekomst

Mr.Sokkie: Jij benoemt in punt 2: "Dat lijden heeft een oorzaak." Is dit nou echt een fundament in je geloof ? Lijden hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij. Maar of het een fundament is ? Kan je een beetje duidelijker zijn? :oops: (je mag ook wel pb-en als we tever offtopic gaan) Ik bedoel.. God heeft je geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden thuiskomst. Is dat een beetje wat je bedoeld ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 sep 2007 20:15

Het fundament van mijn geloof is dat God de Schepper van alles is en dat Hij alles in Zijn hand heeft. Daarom vertrouw ik erop dat alles goed komt, eens zal God alles in allen zijn (1 Kor 15:28). Dan zal er geen dood, rouw, pijn of verdriet meer zijn en God zal alle tranen van elk oog wissen... (Openbaring 22:4) Daar zie ik erg naar uit!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2007 20:44

Riska schreef:
MrSokkie schreef:1) Leven is onlosmakelijk verbonden met lijden (dukha)
2) Dat lijden heeft een oorzaak
3) Je kan je verlossen van dat lijden
4) De manier om dat te doen is het volgen van het 8-voudige pad.
Je zult toch wat uitleg moeten geven - bv. wat je onder het 8-voudige pad verstaat...


Het achtvoudig pad dat de Boeddha heeft uitgestippeld als routekaart naar verlichting:

1 * Wisdom (Sanskrit: prajñā, Pāli: paññā)

1. het juiste zien/begrijpen
2. de juiste bedoelingen

* Ethical conduct (Sanskrit: śīla, Pāli: sīla)

3. juiste spreken
4. juiste daden
5. juiste werk

* Mental discipline (Sanskrit and Pāli: samādhi)

6. juiste inzet
7. juiste aandacht
8. juiste concentratie

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2007 20:47

kwebbel schreef:Mr.Sokkie: Jij benoemt in punt 2: "Dat lijden heeft een oorzaak." Is dit nou echt een fundament in je geloof ? Lijden hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij. Maar of het een fundament is ? Kan je een beetje duidelijker zijn? :oops: (je mag ook wel pb-en als we tever offtopic gaan) Ik bedoel.. God heeft je geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden thuiskomst. Is dat een beetje wat je bedoeld ??


Nee, ik bedoel dat er een duidelijk aanwijsbare reden is voor ons lijden, namelijk het niet aandachtig-zijn en de neiging van de mens om zich te identificeren met zijn eigen gedachten. Maar alle punten horen een beetje bij elkaar. Als de reden van ons lijden onbekend zou zijn, zouden we ons er ook niet van kunnen bevrijden.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 30 sep 2007 22:40

Het fundament van mijn geloof is vooral God die mij lief heeft en daarom Zijn handen naar mij uitsteekt.
Klinkt wel heel 'zwaar' ofzo maar toch vind ik het wel: Hij doet alles, ik niets.
Dat is wel mijn basis. Natuurlijk komt uit die basis superveel voort, maar het echte begin blijft voor mij God, en dan vooral de God die mij liefheeft.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2007 09:12

Riska schreef:Ik denk toch dat er twee verschillende dingen spelen. Dat je meer wilt dan aangeven wat het fundament is van het geloof, nl. hoe je dat invult.

Ik heb geprobeerd te verwoorden wat mij drijft in mijn theologiseren. Dus in feite: wat zit er nou achter, in alles wat ik bijvoorbeeld op dit forum verwoord. Voor mij was het een soort van bezinning op mijn denken. Maar als ik dan toch bezig ben, vind ik het interessant om ook te horen hoe anderen dat voor zichzelf verwoorden.
En misschien streef ik nogal naar compleetheid in het verwoorden van datgene wat mij drijft. Dat doe ik om helderder in kaart te krijgen wat er zoal speelt. Ik heb voor mijzelf niet het idee dat het in één zinnetje te vatten is, dat het maar één factor zou zijn, wat mij drijft in wat ik zeg en typ. Soms twijfel ik dan ook wel eens of het woord 'fundament' wel zo'n gelukkige term is voor wat ik bedoel. Want fundament wordt denk ik al gauw opgevat als: het ene meest fundamentele ding.
Overigens staat er in de topictitel ook niet 'fundament', maar 'fundamenteel'. 8)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 okt 2007 09:42

Ik bouw mijn geloof op God en Zijn Woord.
verder doe ik wat mijn hart mij in geeft
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 01 okt 2007 21:54

dat is maar 1 ding.. vrijheid :!:

greetz marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten