Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

André

Berichtdoor André » 04 sep 2007 18:00

Boekenlezer schreef:Zou dat werken, met je autorijbewijs een motorscooter berijden?
Ik heb er geen ervaring mee. Ik heb - wat de twee wielen betreft met zware motorisering - alleen ervaring met de motorfiets. En die had ik niet zo even kunnen berijden met mijn autorijbewijs.
Er is iemand voorstander van. Zie dit bericht: http://www.moto73.nl/detail.asp?id=4300
Dat werkt wel, een scooter is meestal 'automaat', dus gasgeven of remmen. alleen denk ik dat NL dan overdekt moet worden ivm de klimatologische omstandigheden. 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 11:03

Tja, dat motorrijden blijft toch een heerlijke bezigheid! :yahoooo:

In de zomer heb ik mijn motor zo'n drie weken laten staan (of was het meer?).
Ik begon al te denken: 'Och, dat motorrijden boeit me nu niet zo meer. Een auto is eigenlijk veel comfortabeler en rustiger.'
Maar dan stap je weer op de motor. Zoals begin september: een rit naar het noorden van Nederland, waar mijn zus en mijn swager wonen. En zo ben ik dan weer aan het rijden, en tijdens dat rijden ontdek ik dan steeds weer dat het motorrijden toch wel èrg gave kanten heeft! Dat is dan eigenlijk steeds weer een herontdekking.
Zoals bijvoorbeeld die bocht die van de A6 naar de A27 loopt. Adviessnelheid: 70 km/u. Dus ik leg mijn motor vrij rustig de bocht in. Maar ik ontdek dat dat wel erg voorzichtigjes is. Die motor kan met gemak nog véél schuiner. Dus ik geef gedoseerd meer gas. Op een gegeven moment heb ik een lekker tempo te pakken, waar wat meer avontuur in zit. Kijk ik eens op de snelheidsmeter, blijkt 'ie 120 km/u te gaan!
Tja, die adviessnelheden zijn duidelijk voor de saaie burgerman bedoeld. Maar voor mijn soort voertuig gelden toch echt andere maatstaven!
Of die afritten, als ik eenmaal lekker warm gereden ben en alles goed kan zien! Lekker de motor schuinleggen in de bocht. Alleen jammer als er dan ineens weer een achterkant van een auto in zicht komt, want dat betekent onverbiddelijk: afremmen! :(

Gisteren op de terugweg was het wel erg donker. Dus toen heb ik maar erg voorzichtig gedaan met de bochten.

D'r komt net het idee bij mij boven om vanmiddag misschien even te gaan winkelen in Kleve. (Bocholt zou wellicht ook kunnen. Als het maar over de grens is!) Ik zie wel of ik eraan toe kom.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 19:51

'k Ben vandaag nog even in Duitsland geweest. In Bocholt.
De winkels waren nog open, ontdekte ik toen ik daar om half 6 mijn motor parkeerde. Dus dat was toch nog even winkelen.
Ik heb niks gekocht. Ik kreeg geen inspiratie in de trant van: kjik, dàt is mooi om te hebben!

Het was op sommige plekken wel een snelle rit.
Op de heenweg over de (Duitse) A3 nog even 230 km/u op de snelheidsmeter gehad. En da's toch wel erg hard...
Op de terugweg op die snelweg, toen ik de oprit naar de snelweg nog niet eens af was, kwamen er ineens twee auto's in volle actie langs. Een BMW M6 en daarachter een Opel Astra GTC. Die reden stevig door. Tja, dat nodigt wel uit, nietwaar? Maar ik kon ze wel achterhalen. Da's leuk om te proberen, als je een paar snelle jongens in actie ziet, om te zien in hoeverre je daar zelf ook je partij bij mee kan blazen. Met 210 km/u op de snelheidsmeter kon ik ze wel naderen. Maar zo'n BMW M6 is tot machtige dingen in staat. Het feit dat zijn topsnelheid elektronisch begrensd is, houdt het nog binnen zekere proporties. Maar die V10 met zijn 507 pk... :shock:
Toen ik zo'n 180 km/u constant reed, kwam er nog een Audi A4 aan, die blijkbaar ook van snelheid hield. Maar op die hoge snelheden was ik hem denk ik wel te sterk. Want als ik op snelheid echt gas ging geven nadat er weer volop ruimte kwam omdat een rij auto's op de linkerbaan oploste en daardoor de snelheid even niet hoger kon zijn dan 140-160 km/u, kon ik snel wegkomen, aangezien mijn motor ook op hogere snelheid best behoorlijk wil accelereren. Dan wil die best naar de 200 of 220 km/u met flinke stappen. Ik had een beetje de indruk dat dat die Audi-rijder toch wat te machtig was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 sep 2007 14:16

Iedere dag als ik naar mijn werk rijd, kom ik langs een motorzaak, die o.a. Suzuki's verkoopt. Daar zie ik dan van die fonkelnieuwe GSX-R'en staan te glanzen. Daar ga ik wel eens een klein beetje van dagdromen. Dat zou toch mooi zijn, zo'n gloednieuwe motor!
Zo staat er een geel-zilveren GSX-R 1000. Ik vraag me alleen af: kun je dat nog een klein beetje benutten, dat enorme vermogen wat dat ding heeft (opgegeven door de fabriek: 185 pk :shock: )?
Afbeelding
Ik heb met mijn motor al dat ik heel vaak er niet mee kan wat ik wil. Dat ik vaak redelijk beheerst met het gas om moet gaan. En dan rijd ik met 100 pk en 600cc.

Of een GSX-R 750, dat lijkt mij ook erg mooi. Misschien een iets betere keuze.

Maar hoe dan ook, het blijft veel geld wat zo'n nieuwe motor kost. Dan moet je wel een beetje een luxeprobleem hebben om zoiets te kopen: veel geld over.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2007 22:15

Zo zie je maar weer: je hoeft niet persé motorrijder te zijn om bij een ongeluk het leven te laten.
http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Bromfi ... anrijding_

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2008 10:18

Zo zeg, die lui durven wel! Ik moet er niet aan denken om zo op het randje van groot ongeluk te balanceren! :shock:
Als je ook maar íets fout doet in zo'n positie, schuif je volgens mij meteen onderuit!

Afbeelding

(Bijbehorend artikel)

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 mar 2008 11:35

Mijn broer rijd moter, zijn er meiden die ook wel eens mee gaan bij familie of vrienden? Zo ja maken jullie ook tochtjes enz?
Laatst gewijzigd door christien op 17 apr 2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 apr 2008 19:41

Ik zou op grond van mijn rij-ervaring drie tempi kunnen definiëren, drie manier van motorrijden.
1. Meesukkelen. Dan rijd je noodgedwongen in een laag tempo, omdat je je bijvoorbeeld in een rij auto's bevindt. Dat is meestal net onder de maximumsnelheid. Dus op een weg waar je 50 km/u mag kom je niet verder dan bijv. 45 km/u. Of een afrit van een snelweg die je langzaam moet nemen omdat er voor je een auto op de baan rijdt. En wegrijden vanuit stilstand gaat ook niet in het tempo dat je lekker vindt. Dit soort tempo geeft een nogal gevangen gevoel.
2. Lekker vlot. Je hebt de ruimte, en kiest het tempo wat ideaal is voor jouw motor. Lekker vlot, maar ook zo dat je alles goed overziet. Dat is vaak net eventjes sneller dan de maximumsnelheid. Maar toch ook weer niet zo, dat je je motor en rijbewijs zou moeten inleveren als de politie je ziet. Op een weg waar je officieel 80 km/u mag, zit je bijvoorbeeld wel eens op de 100 km/u (op de snelheidsmeter). En een bocht neem je zo, dat de motor lekker schuin gaat, dus een lekker tempo. Je komt dan heel ruim boven adviessnelheden voor bochten uit. (Voorbeeldje, zie boven.) Acceleraties gaan in een motorwaardig tempo. Dit tempo voelt lekker vrij.
3. Extreem. Kun je maar beter niet aan beginnen in Nederland. Maar dan ga je dus voluit. En dat is toch wel enorm anders rijden! Dan gaat alles vreselijk snel. Dat stelt best wel eisen aan je reactiesnelheid en alertheid. Tel daar nog eens bij op dat je niet vaak in de gelegenheid bent om dit te oefenen, want dit kun je natuurlijk niet maken op de gewone weg (en als je politie je ermee betrapt ben je goed de sigaar!), en je snapt dat dit tempo behoorlijk gevaarlijk kan zijn!
Niet bestemd voor de openbare weg, maar wel voor het circuit.

Nog anderen die ook zo'n verdeling kunnen maken op grond van ervaring? Misschien verschilt dit een beetje per motortype?
Wat is er trouwens toch aan de hand dat het altijd zo stil blijft in het motortopic? Is het niet reformatorisch genoeg om motor te rijden?

André

Berichtdoor André » 16 apr 2008 20:44

Boekenlezer schreef:Is het niet reformatorisch genoeg om motor te rijden?
Ik zie niet zo snel een link. 8)
Dit jaar heb ik nog geen motorrit gemaakt. Het is me nog te koud en te nat enzo. Veel sneller rijden dan 140 Km/u vind ik niet prettig, teveel lawaai en het is saai rijden op de autobaan. Ik rij liever hier in Twente van dorp naar dorp. Maak een stop om een ijsje te eten oid. Dus nog even wachten op iets beter weer.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 16 apr 2008 21:16

refoweb leent zich wat meer om over gelooszaken te praten denk ik, ik kijk wel vaak op motorforum wat rond.

http://www.motor-forum.nl/

maar morgen geven ze mooi weer af dan ga ik savonds even een rondje rijden,of laag vliegen als ik zin heb gas te geven.
heb deze motor bijna drie jaar maar nog steeds niet echt helemaal volgas gereden tot hij niet meer harder gaat.
het hardst tot nu toe was 270 op teller maar hij zou 285 op de teller moeten halen das rond de 270 echte km.
wil dat deze zomer eens gaan proberen op een stuk lege snelweg zonder flitspalen.
maar het leukste is optrekken en bochten je zit niet zo lekker meer als het zo hard gaat.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2008 11:41

André schreef:Ik zie niet zo snel een link. 8)

Dat is zo'n gedachte van mij, geïnspireerd op hoe de reformatorische wereld op mij overkomt. Ik bedoel dan dat gepolijste beeld van dames in een lange rok, en de auto als vervoermiddel. Dat ziet er uit, alsof je met een motor haast een bruut bent tussen die mensen.

goofy1978 schreef:refoweb leent zich wat meer om over gelooszaken te praten denk ik...

Bovenaan wel. Maar daaronder zit zat anders, toch?

goofy1978 schreef:maar morgen geven ze mooi weer af dan ga ik savonds even een rondje rijden,of laag vliegen als ik zin heb gas te geven.
heb deze motor bijna drie jaar maar nog steeds niet echt helemaal volgas gereden tot hij niet meer harder gaat.
het hardst tot nu toe was 270 op teller maar hij zou 285 op de teller moeten halen das rond de 270 echte km.

Zo, dat is wel hard!
Overigens heb ik de mijne in hetzelfde jaar als dat ik hem kocht nog maximaal gereden. (Zie hier) Alleen vraag ik mij af of 'ie in 5 misschien harder gaat of niet. Heb ik nog nooit geprobeerd.

André

Berichtdoor André » 18 apr 2008 11:53

Boekenlezer schreef:
André schreef:Ik zie niet zo snel een link. 8)

Dat is zo'n gedachte van mij, geïnspireerd op hoe de reformatorische wereld op mij overkomt. Ik bedoel dan dat gepolijste beeld van dames in een lange rok, en de auto als vervoermiddel. Dat ziet er uit, alsof je met een motor haast een bruut bent tussen die mensen.
Bruut, oo dat ben je misschien ook wel. En anders is het wel een aardig vooroordeel. :wink:

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 apr 2008 18:00

Een neef van me heeft een nieuwe motor gekocht een duc 848.
morgen komt de motor thuis zal eens gaan kijken is een mooi model vind ik en 135 pk.
dat heeft de mijne ook maar das een 1000cc die van hem heeft 848cc de naam zegt het al :)
deze is het een rode.

http://thekneeslider.com/archives/2007/ ... ucati-848/

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 apr 2008 20:47

De motor van mijn wederhelft is weer helemaal nagekeken en gemaakt. Als het morgen niet gaat regenen gaan we een tochtje maken.
Hij wilde eerste een nieuwe kopen, maar eigenlijk rijdt hij er toch te weinig op om een dure nieuwe te kopen. Maar lekker met deze doen voorlopig. Ik hou er niet zo erg van, maar één keertje mee achterop is toch wel stoer :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 apr 2008 20:50

MissF schreef:De motor van mijn wederhelft is weer helemaal nagekeken en gemaakt. Als het morgen niet gaat regenen gaan we een tochtje maken.
Hij wilde eerste een nieuwe kopen, maar eigenlijk rijdt hij er toch te weinig op om een dure nieuwe te kopen. Maar lekker met deze doen voorlopig. Ik hou er niet zo erg van, maar één keertje mee achterop is toch wel stoer :)

Woei, cool!

Ik kwam er pas achter dat vriendlief ook een motorrijbewijs heeft, alleen geen motor 8) Maar als er ooit geld is zou ik het leuk vinden als hij er 1 koopt en dan lekker samen toeren :)

Terug naar “Algemene Zaken”