Morning After Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 21:01

Jo'tje schreef:
Los van die werking vind ik het schokkend hoe mensen hier over spreken: wel de lusten (sex) maar niet de lasten (kinderen).

Dat pleit dus voor een algeheel verbod op voorbehoedsmiddelen.
Dus, alle getrouwde stellen moeten er maar op los 'fokken'?
Daar zit ook een behoorlijk stuk (on)verantwoordelijkheid aan vast!

Seks is ook een cadeau van God, maar volgens jou moet je daarbij dus automatisch maar een stuk of 13 kinderen op de koop toe nemen. (Jaja, als God het geeft..)

Allemaal wat zwart-wit gezegd natuurlijk, maar dat was de gequotete stelling ook...

Neen, wij zijn immers geen knijnen.. Maar met in het achterhoofd dat een kindje van God gegeven is maar nu nog even niet vind ik het prima om af en toe wat in de hand te nemen om een zwangerschap te voorkomen. Zoals Smurffie mij vertelde: "Als dat kindje er moet komen zit er wel een gaatje in"

(Sorry Smurf voor het ongevraagt neerplempen van deze legendarische quote 8) )

Maar een bevruchte eicel verhinderen zich te nestelen is m.i. abortus en gaat dus tegen al mijn principes in.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2007 21:25

de_bisschop schreef:"Kan Norlevo ook een zwangerschap afbreken?
Nee. Norlevo kan alleen zwangerschappen voorkómen.
Mocht je al ongemerkt zwanger zijn geweest toen je onbeschermde seks had, dan heeft Norlevo geen effect op die zwangerschap."
http://www.norlevo.nl/pagina8.html

http://www.norlevo.nl/Bijsluiter_NorLevo_1.5_mg_Site.pdf

Als je goed kijkt bij punt drie van de bijsluiter staat daar:
Hoe werkt nervolo,

1 het voorkomt een eisprong
2 het voorkomt de innesteling van een eitje.

In acht nemend dat je het binnen 72 uur moet innemen kan er dus allang een bevruchting hebben plaatsgehad. Dus kan een bevrucht eitje zich niet innestelen. En om te voorkomen dat er een eitje rijpt ben je dan ook al redelijk te laat. Dus deze pil werkt wel degelijk abortief.

Waarom het moeilijk is om binnen 8 uur zo een pil in te nemen en te laten werken?
Allereerst moet je na je daad nog naar de winkel. Moet het geen avond zijn dat het gebeurde want dan zijn de winkels dicht.
Dan ook nog deze pil gaan innemen.
En dan moet die pil zijn werk nog gaan doen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 21:27

Misschien een domme vraag, kun je de MAP niet op voorraad hebben dan? In je nachtkastje? Bij de naja laat ook maar.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2007 21:29

Tja, daar is hij toch echt niet voor bedoeld.
Je krijgt dan toch wel teveel in één keer binnen van het hormoon.
Het is echt alleen voor nood.
Niet bedoeld als voor(na)behoedsmiddel.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 21:32

Ah, okay. :wink:

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 sep 2007 07:01

Binnen 8 uur lukt best hoor. De apotheek is vroeg open.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 sep 2007 09:08

Waarom zorg je dan niet dat je er 1 in huis hebt? Waarom zo moeilijk :shock: Zijn die krengen maar zo beperkt houdbaar dan;/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2007 09:31

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
jamillah schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen

bron: http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1214734920

Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.

Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.

Oke :) Bij de Pil noemde ik 3 werkingen, 2 niet verkeerde werkingen en een derde werking die wel discutabel is. Wat de MAP doet ik puur dat derde discutabele punten: Innesteling van een bevruchte eicel voorkomen. En dan kom je dus bij de vraag uit. Begint het leven bij de innesteling in de baarmoeder, of al bij de bevruchting? Mensen die het laatste zeggen zullen tegen de MAP zijn en vaak ook tegen de pil. De andere groep zal aanvoeren dat je op zo'n manier altijd wel van leven kan spreken, een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.

Ik denk dat wij als Christenen nooit kunnen zeggen dat het niet vanaf het eerst begin al leven is.
We hoeven er alleen maar de Bijbel op na te slaan en dan lees ik in
Psalm 139:

13 Want Gij hebt mijn nieren gevormd,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14 Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,
wonderbaar zijn uw werken;
mijn ziel weet dat zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16 uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,
toen nog geen daarvan bestond.
17 Hoe kostelijk zijn mij uw gedachten, o God,
hoe overweldigend is haar getal.
18 Wilde ik ze tellen, zij zijn talrijker dan het zand;
als ik ontwaak, dan ben ik nog bij U.

"In de schoot van mijn moeder geweven" lijkt nog het meeste op de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoederwand... dus dat daar het leven begint. Dan zou er bij de MAP geen sprake zijn van abortus dus.

Wat het wel de lusten en niet de lasten betreft, als je zo redeneert zou veilige seks per definitie verkeerd zijn... en voor het zingen de kerk uit gaan ook. Want dan heb je wel de lusten maar hniet de lasten (kinderen)

Als je dus getrouwd bent maar nog even wil wachten voor je kinderen krijgt, of er al 5 hebt en er geen 6e bij wilt is er al sprake van wel de lusten en niet de lasten... of je moet alleen seks hebben in de periode dat je kinderen wil krijgen en niet als je nog niet of niet meer wil krijgen. Ook wel verontrustend hoor....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 sep 2007 09:34

Nou, het punt is natuurlijk dat die dingen er zijn voor 'onverwachte gelegenheden'. Als je ervoor zorgt dat je zo'n pil in huis hebt, en dus voorbereid bent op eventuele seks, kun je net zo goed voorbehoedsmiddelen kopen van te voren. Lijkt mij handiger ;/
Besides, ze zijn lichtelijk prijzig :)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 sep 2007 09:41

Als je dus getrouwd bent maar nog even wil wachten voor je kinderen krijgt, of er al 5 hebt en er geen 6e bij wilt is er al sprake van wel de lusten en niet de lasten...

Er hoort sprake te zijn van liefde, dus dat zijn niet alleen lusten. In het kader daarvan; Moeten er altijd maar kindjes van komen..? Volgens mij niet..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 sep 2007 09:42

JialiKelly schreef:Nou, het punt is natuurlijk dat die dingen er zijn voor 'onverwachte gelegenheden'. Als je ervoor zorgt dat je zo'n pil in huis hebt, en dus voorbereid bent op eventuele seks, kun je net zo goed voorbehoedsmiddelen kopen van te voren. Lijkt mij handiger ;/
Besides, ze zijn lichtelijk prijzig :)

Ah, daar heb je wel gelijk in ja :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 sep 2007 12:21

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
jamillah schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen

bron: http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1214734920

Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.

Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.

Oke :) Bij de Pil noemde ik 3 werkingen, 2 niet verkeerde werkingen en een derde werking die wel discutabel is. Wat de MAP doet ik puur dat derde discutabele punten: Innesteling van een bevruchte eicel voorkomen. En dan kom je dus bij de vraag uit. Begint het leven bij de innesteling in de baarmoeder, of al bij de bevruchting? Mensen die het laatste zeggen zullen tegen de MAP zijn en vaak ook tegen de pil. De andere groep zal aanvoeren dat je op zo'n manier altijd wel van leven kan spreken, een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.

Ik denk dat wij als Christenen nooit kunnen zeggen dat het niet vanaf het eerst begin al leven is.
We hoeven er alleen maar de Bijbel op na te slaan en dan lees ik in
Psalm 139:

13 Want Gij hebt mijn nieren gevormd,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14 Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,
wonderbaar zijn uw werken;
mijn ziel weet dat zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16 uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,
toen nog geen daarvan bestond.
17 Hoe kostelijk zijn mij uw gedachten, o God,
hoe overweldigend is haar getal.
18 Wilde ik ze tellen, zij zijn talrijker dan het zand;
als ik ontwaak, dan ben ik nog bij U.

"In de schoot van mijn moeder geweven" lijkt nog het meeste op de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoederwand... dus dat daar het leven begint. Dan zou er bij de MAP geen sprake zijn van abortus dus.

Dan sla je het gedeelte wat gaat over het vormeloos begin voor het gemak even over zeker? In uw boek waren zij allen opgeschreven? Allen?

Als je inderdaad binnen 8 uur een map inneemt blijft staan dat er wordt voorkomen dat een bevrucht eitje zich kan innestelen. En als er een eisprong is, is er dus een grote kans dat er een eitje bevrucht gaat worden. Aangezien je het samensmelten van eitje en zaadje niet voorkomt met de map.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2007 12:55

Je redeneert dus vanuit het idee dat het leven begint bij de samensmelting waar anderen stellen dat dit begint bij de innesteling.... en dan is er ook nog sprake van een vormeloos begin hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2007 13:04

tante-tortel schreef:
Dan sla je het gedeelte wat gaat over het vormeloos begin voor het gemak even over zeker? In uw boek waren zij allen opgeschreven? Allen?

Wat een ongenuanceerde opmerking. Bah, ik krijg hiervan een vieze smaak in mijn mond.

Als je inderdaad binnen 8 uur een map inneemt blijft staan dat er wordt voorkomen dat een bevrucht eitje zich kan innestelen. En als er een eisprong is, is er dus een grote kans dat er een eitje bevrucht gaat worden. Aangezien je het samensmelten van eitje en zaadje niet voorkomt met de map.

Lekker belangrijk. Het is uiterst onzinnig om het exacte moment vast te stellen waarop een en ander wel of niet langer meer verantwoord zou zijn. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, dus laat dit dan ook maar over aan ieders verantwoordelijkheid.

Als je in God gelooft, geloof je wellicht ook in het rekenschap afleggen over je leven na je dood. Dan kun je God precies uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, en dan merk je vanzelf hoe God reageert.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 sep 2007 13:57

Sabra schreef:
tante-tortel schreef:

Wat een ongenuanceerde opmerking. Bah, ik krijg hiervan een vieze smaak in mijn mond.

Lekker belangrijk. Het is uiterst onzinnig om het exacte moment vast te stellen waarop een en ander wel of niet langer meer verantwoord zou zijn. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, dus laat dit dan ook maar over aan ieders verantwoordelijkheid.

Als je in God gelooft, geloof je wellicht ook in het rekenschap afleggen over je leven na je dood. Dan kun je God precies uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, en dan merk je vanzelf hoe God reageert.

Over ongenuanceerde opmerkingen gesproken........

Nog even voor de duidelijkheid: de vraag was:

Laatst vroeg iemand mij hoe ik over het gebruiken van een Morning After Pil dacht. (mede nieuwsgierig door mijn kerkelijke achtergrond en het tegen abortus zijn)
En tja, daar wist ik niet goed antwoord op.
Maar stel nou dat je de fout een keer ingaat, dat je een keer een slippertje maakt en je hebt niks 'gebruikt'. Zou je dan zo'n pil mogen slikken?

Zelf kan ik er geloof ik niet zo heel veel kwaads inzien, buiten het feit om dan dat het het zo ver niet moet laten komen...

Hoe denken jullie hier over?

Daar wordt hier antwoord op gegeven. Als het je niet aanstaat, dan lees je dit topic toch niet.

Terug naar “Archief”