Morning After Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 sep 2007 14:26

Geloof me, dat ligt niet aan jou. Ik heb al 2.5 jaar een relatie en de slang zit nog steeds in zn kooi.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 sep 2007 14:47

Boekenlezer, probeer wel in te denken dat het verrekte moeilijk is om te in te houden als je een relatie hebt. Ik begrijp de verontwaardiging wel, zo van; "kunnen mensen zich nou niet even inhouden?". Maar nee, dat kunnen we vaak niet. Maar moeten we dan meteen de kerk uit?!?

Ik krijg soms het idee dat mensen sex buiten het huwelijk om zien als een doodzonde. En o, o, o, die mensen die het tóch doen zijn zó zondig en hypocriet... Vre-se-lijk. Dood en verderf, Sodom en Gomorra.
En dat terwijl sex juist iets heel moois en ook iets heel "logisch" is binnen een relatie. Het is dan misschien niet goed te keuren, maar om er nou en masse overheen te vallen om vervolgens "sex" boven "fraude" (zomaar een voorbeeld) te klassificeren in de "zonde-top 10" vind ik ook wat overdreven.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

André

Berichtdoor André » 05 sep 2007 15:24

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Boekenlezer, probeer wel in te denken dat het verrekte moeilijk is om te in te houden als je een relatie hebt. Ik begrijp de verontwaardiging wel, zo van; "kunnen mensen zich nou niet even inhouden?". Maar nee, dat kunnen we vaak niet.
Onzin, wat je niet wilt kun je.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2007 16:48

eens: Het kan als je het allebei graag wilt volhouden. Vooral als je maar goed in je achterhoofd houdt dat je er zwanger van kunt worden, dan doe je alles om je in te houden hoor! Werkt erg goed ;)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 sep 2007 17:24

André schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Boekenlezer, probeer wel in te denken dat het verrekte moeilijk is om te in te houden als je een relatie hebt. Ik begrijp de verontwaardiging wel, zo van; "kunnen mensen zich nou niet even inhouden?". Maar nee, dat kunnen we vaak niet.

Met die instelling moet je er iig wel instappen, als het goed is doet iedereen dat. Maar blijkbaar is het toch niet zo dat je altijd kan wat je wil. Zijn al die stelletjes die vóór het huwelijk met elkaar naar bed zijn gegaan domweg slap?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2007 17:28

Die stonden er dan blijkbaar toch niet helemaal achter. Er zijn toch ook stellen die niet op een kamer slapen omdat ze denken dat ze zich dan niet aan hun grenzen kunnen houden, nou als je dat nodig hebt dan moet je jezelf een beetje beschermen.

André

Berichtdoor André » 05 sep 2007 17:30

Zijn al die stelletjes die vóór het huwelijk met elkaar naar bed zijn gegaan domweg slap?
Jah, of ze hadden geen afspraken gemaakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 sep 2007 18:21

The Engineer schreef:Geloof me, dat ligt niet aan jou. Ik heb al 2.5 jaar een relatie en de slang zit nog steeds in zn kooi.

Psychologen hebben mij nogal eens ingewreven dat ik sociaal zwak ben. En zo heb ik op een bepaald punt een negatief beeld van mijzelf gekregen waar ik erg mee worstel. En dan gaat dat punt functioneren als een soort van bril waardoor je de werkelijkheid bekijkt. Op het punt van (omgaan met) seksualiteit zou ik het zo kunnen verwoorden hoe dat uitpakt: 'Ik heb dat niet, omdat ik sociaal zwak ben. Terwijl de mensen in de wereld om mij heen daar veel makkelijker bij kunnen komen dan ik. (Makkelijk aan een relatie kunnen komen > makkelijk bij de seks kunnen komen.) En ze nemen het er ook wel lekker van, want zo heel erg consciëntieus gaan ze er vaak blijkbaar ook niet mee om.'
Of het waar is dat ik sociaal zwak ben, daar gaat het hierbij niet eens om. Het gaat er meer om: hoe benadert een psycholoog mij op een goede manier over dat punt? Niet door me in te wrijven: kijk, daarin ben jij zwak. Want dan gaat dat voor mij voelen als: daarin ben ik een minkukel. Mijn ouders waren al niet erg van die mensen die een positief zelfbeeld erg stimuleerden. (Kort geleden viel het mij weer eens enorm op hoe mijn moeder reageert op een tamelijk groots plan van mij, vergeleken met veel andere mensen! Typisch dat afremmen van je ondernemendheid door mijn moeder.) Positieve stimulans, dàt heb ik nodig. Geen mensen die mij maar inpeperen: 'Kijk, daarin ben je zwak.' (Die psychologen hebben blijkbaar nooit zo geweldig aangevoeld wat ik nou werkelijk nodig heb.)
Ik heb later gemerkt dat je sociale functioneren bepaald niet een statisch gegeven is. Toen ik in een huis woonde met meerdere mensen maakte ik een enorme groei door op sociaal vlak. (Blijkbaar heb ik iets gemist bij mijn ouders?) Dat ik nu alleen woon is helaas geen stimulans voor mijn sociale kant. Ik ben er beter bij gebaat om met mensen in contact te zijn. Maar goed, de laatste tijd maak ik er meer werk van om bekenden op te bellen, en me niet meer te veel te laten verleiden om me als een nerd in de boeken te verliezen. 'k Heb recentelijk met aardig wat vrienden en bekenden getelefoneerd.

Dat is dus een stukje achtergrond van mijn uitingen.
Als ik schrijf: "...kan ik wel eens het idee krijgen dat ik blijkbaar ergens te kort geschoten ben..." heeft dat dus alles te maken met wat ik hierboven geschreven heb.
Dat ik op seksueel gebied consciëtieus ben is eigenlijk natuurlijk juist positief. Maar de emotionele onderlagen kennen wel eens zo hun vreemde stromingen, waardoor het wel eens anders voelt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 sep 2007 18:24

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Boekenlezer, probeer wel in te denken dat het verrekte moeilijk is om te in te houden als je een relatie hebt. Ik begrijp de verontwaardiging wel, zo van; "kunnen mensen zich nou niet even inhouden?". Maar nee, dat kunnen we vaak niet. Maar moeten we dan meteen de kerk uit?!?

Je zou dus kunnen stellen - terugdenkend aan mijn vorige posting - : als je een bepaalde emotionele gevoelige plek hebt, ben je er extra bij gebaat dat mensen consequent leven overeenkomstig Gods geboden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2007 19:24

heej Boekenlezer, elk mens heeft bevestiging nodig, misschien de ene wat meer dan de ander. En ouders spelen daar een erg belangrijke rol in. Heb je 'De ongetemde man' al eens gelezen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 sep 2007 21:48

André schreef:
Zijn al die stelletjes die vóór het huwelijk met elkaar naar bed zijn gegaan domweg slap?
Jah, of ze hadden geen afspraken gemaakt.

Nou, dat vind ik nogal kort door de bocht hoor.
Als je hoort bij hoeveel mensen het 'mis' gaat geeft dat toch ook wel aan dat het niet alleen ligt aan slechte afspraken enzo.
Ik denk dat het ook wel heel erg per relatie kan verschillen. Voor mensen die binnen redelijk afzienbare tijd denken te kunnen gaan trouwen zal die rem veel makkelijker zijn dan mensen die er nog een jaar of 5 op moeten zullen wachten, kan ik me zo indenken.
Lalage schreef:Vooral als je maar goed in je achterhoofd houdt dat je er zwanger van kunt worden, dan doe je alles om je in te houden hoor!

:mrgreen: Grijns!
pobody's nerfect

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 sep 2007 09:10

Lalage schreef:heej Boekenlezer, elk mens heeft bevestiging nodig, misschien de ene wat meer dan de ander. En ouders spelen daar een erg belangrijke rol in. Heb je 'De ongetemde man' al eens gelezen?

Nee, die heb ik nog niet gelezen.
Lijkt me aan de ene kant interessant. Aan de andere kant twijfel ik wel eens een klein beetje aan het nut van al dat 'gepsychologiseer', en daarmee ook een klein beetje aan het nut van dat boek. Maar goed, ik heb het nog niet gelezen, dus misschien kan ik het ook niet helemaal zeggen.

(Mijn teller stond zo prachtig op 3333. Nu niet meer. :( )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2007 10:54

André schreef:

Volgens mij dacht Paulus er toch echt wat anders over. Ik ben het ook niet met je eens. Ik denk heel vaak: Ik wil niet zondigen. En toch doe ik telkens weer zonde. Wat je wil dat kan je? Was het maar zo makkelijk.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je de strijd maar niet moet voeren, integendeel... En om het even specifiek op het onderwerp te betrekken, je kan inderdaad beter de put dempen voor het kalf verdronken is dan erna. Gaat het toch mis, zorg dan in ieder geval van te voren dat er geen kindertjes van komen. En blijf samen zoeken naar Gods weg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 06 sep 2007 13:02

Marnix schreef:
André schreef:

Volgens mij dacht Paulus er toch echt wat anders over. Ik ben het ook niet met je eens. Ik denk heel vaak: Ik wil niet zondigen. En toch doe ik telkens weer zonde. Wat je wil dat kan je? Was het maar zo makkelijk.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je de strijd maar niet moet voeren, integendeel... En om het even specifiek op het onderwerp te betrekken, je kan inderdaad beter de put dempen voor het kalf verdronken is dan erna. Gaat het toch mis, zorg dan in ieder geval van te voren dat er geen kindertjes van komen. En blijf samen zoeken naar Gods weg.
Ik begrijp op welke tekst van Paulus je doelt. Verder vind ik Paulus nou niet het gelukkigste voorbeeld, hij was eerst vijand van God, maar werd met behulp van God een verspreider van het evangelie. Dus soms kun je meer met behulp van God dan je zou kunnen denken. Zou dat ook hier kunnen werken?

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 06 sep 2007 13:31

Het gaat hier over het wel of niet gebruiken van de morning after pil en waarom komt het onderwerp dan weer op het wel of niet sex hebben voor het huwelijk?
De morning after pil kan je net zo goed gebruiken als je getrouwd bent.

Mijn antwoord op de vraag of ik de morning afterpil wel of niet zou gebruiken ligt aan de situatie waarin je bent, maar op dit moment zou ik hem gebruiken. Niet dat dat enig sinds nodig zou zijn want een ieder weldenkend mens gebruikt sowieso een voorbehoedsmiddel!

Terug naar “Archief”