Moderator: Moderafo's
Lalage schreef:Wat ik nu al de hele tijd niet heb begrepen, is waarom de 'bezwaarden' nu ineens moeilijk gingen doen, terwijl ze al jaren bij vrijzinnig hervormden in het kerkverband zaten :-S grmbl ik haat die verdeeldheid onder christenen.
Yotam schreef:de synode gaat denkik voor de grote hoop leden, en die zijn vrijzinnig, luthers of "gereformeerd"
hier ziet u allen duidelijk dat de PKN een synodocratie heeft en dus een hierarchische vorm van kerkregering. dat is niet gereformeerd/reformatorisch
als u dus gereformeerd wilt zijn (dat is volgens de gereformeerde belijdenis vastgesteld op de synode van 1618/19) dan is de PKN geen optie omdat de pkn niet gereformeerd is en ook niet wil zijn, ze wil een volkskerk zijn voor het vrijzinnige volk.
Riska schreef:1. Verklaar je nader... ik ben gereformeerd en lid van de PKN en beslist niet vrijzinnig.
Riska schreef:2. De Gereformeerde Kerken in Nederland, opgegaan in de PKN onderschrijven ook de belijdenis zoals die op de Synode van Dordrecht is vastgesteld.
Riska schreef:3. Dus vraag ik me af waar je jouw wijsheid vandaan haalt?
ik beweer niet dat er alleen maar verkeerde mensen in de PKN zitten. ik weet namelijk van rechtzinnige gemeentes in de PKN die gereformeerd willen zijn en dat plaatselijk kunnen. ik heb niets aan te merken op díé leden. ik heb alleen wat aan te merken op het kerkverband: dat wil niet gereformeerd zijn. je kan dan plaatselijk nog wel gereformeerd zijn; de kerkregering werkt niet meer, de tucht is niet meer mogelijk omdat er leervrijheid is. dit zorgt er voor dat het kerkverband PKN geen inhoud heeft, het is een verband van kerken maar daar houd het ook gelijk mee op, die kerken hebben niet of weinig met elkaar. wat ze met elkaar hebben word geregeld via andere verenigingen: gereformeerde bond etc.Riska schreef:Verklaar je nader... ik ben gereformeerd en lid van de PKN en beslist niet vrijzinnig.
De gereformeerde kerken in Nederland, opgegaan in de PKN onderschrijven ook de belijdenis zoals die op de Synode van Dordrecht is vastgesteld.
Dus vraag ik me af waar je jouw wijsheid vandaan haalt?
Wanneer snap jij nu eens dat mensen dat wel zeker kunnen weten. Nee, men zal er geen 'objectief' wetenschappelijk aanvaard bewijs voor hebben en misschien een wankele flutredenering bij hebben, maar men weet dat zeker. Iets zeker weten is onafhankelijk van bewijs, beargumentatie of wat dan ook. Het is een state of mind.The Engineer schreef:Je bent er weer zo een Yotam die denkt dat alleen de gereformeerden de juiste leer hebben. Wanneer snap je nou eens dat je dat niet kan weten.
The Engineer schreef:Dan verschillen we daarover van mening Machiavelli.
En toch weet ik bijna niks zeker, en als je heel diep gaat nadenken, heel rationeel, kom je erachter dat zelfs de wetenschap niet zeker is. Al kan ik nog niet uitleggen waarom, dat moet ik nog uitvogelen als ik een uurtje nix te doen heb in de treinTrouwens het is niet zeker weten, het is overtuigd zijn, schoot me net te binnen. Voor zeker weten is wel bewijs nodig.
(off topic en antwoorden is niet vereist)
Je kunt misschien zeker zijn van je geloof maar ik kan niet verklaren waarom een Jehova getuige net zo overtuigd is als velen op dit forum. Daarom kun je in mijn ogen niet zeker zijn, 2 totaal verschillende opvattingen van hetzelfde boek zonder uitsluitsel welke de juiste is. De uitsluitsels die gegeven worden zijn bv. de belijdinis en de DL, gemaakt naar een opvatting en dus ook niet uitsluitsel gevend.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten