reformatorisch verantwoorde "Gospel" muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 dec 2006 17:07

Muziek van Narnia is erg mooi, maar reformatorisch verantwoord is het zeker niet. En volgens mij ging het daarover in dit topic, niet over allerlei mooie christelijke bands...

Ter illustratie:
"Everything is possible
for our almighty God
if you let Him take your hand
receive His love enz"
(Narnia - I can'n live without Your love)

Het vetgedrukte gedeelte is nu niet bepaald reformatorisch te noemen.
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik als degelijk reformatorische jongmannetje dit nummer meermalen met tranen in de ogen heb geluisterd, maar dat ging meer over andere stukken uit de tekst.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 dec 2006 17:14

pardifal schreef:Keith Green is inderdaad een goed voorbeeld van een veratwoorde muziekmaker net als Rich Mullins. Toch is hij minder te claimen dan bijvoorbeeld de Supertones , want in theologisch opzicht staat Green dichter bij de Wesleys en Finney dan bij Calvijn en andere refos. Niet heel erg natuurlijk en hij moet hier ook genoemd worden, maar niet onder de hardcore groep van Derek Webb.

Ik denk dat er maar Een is die Keith Green kan claimen. Als je het boek "No Compromise" leest, en ook de artikelen die hij heeft geschreven, dan volgt hij volgens mij hoofdzakelijk zijn eigen lijn, waar ik me overigens vaak goed in kan vinden.
En Keith Greens visie is in de loop der jaren ook veranderd. Eerst hield hij bijvoorbeeld wel een Altar Call, niet echt reformatorisch, maar later zie je dat hij er erg veel kritiek op heeft, kritiek die je ook vaak uit de reformatorische hoek hoort. Bijvoorbeeld dat het emotie is wat mensen doet kiezen voor Jezus, en niet het geloof.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 jul 2007 11:20

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 jul 2007 16:51

ik kreeg vand e week 2 oudere nederlandse bandjes onder ogen:

Echt en van Keeken

(blues-)rock en nederlandse teksten

recht voor z'n raap en christelijk! :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 02 aug 2007 15:27

Ik heb eigenlijk duidelijk mn twijfels over Narnia, daar zijn echt occulte invloeden in te vinden. Maargoed, die tekst die ik hier tegenkwam vind ik wel heel mooi :D

En wat vinden jullie van psalmen voor nu?

Ik ben dr nog niet helemaal over uit..er zitten heel mooie nummers bij (ps 84!) maar kwalitatief vind ik t tegenvallen, vaak simpele rijmelarijtjes terwijl ik dat bij de oude psalmen veel minder vind..maar in t algemeen, wat vinden jullie?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 aug 2007 12:52

Veer schreef:Ik heb eigenlijk duidelijk mn twijfels over Narnia, daar zijn echt occulte invloeden in te vinden. Maargoed, die tekst die ik hier tegenkwam vind ik wel heel mooi :D

O ja? Leg uit? Ze stonden wel op het Flevofestival, nu niet direct het festival dat bekend staat om zijn gedurfde keuzes waar het muziek betreft.

En wat vinden jullie van psalmen voor nu?

Dramatisch.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2007 12:54

vaak simpele rijmelarijtjes terwijl ik dat bij de oude psalmen veel minder vind..maar in t algemeen, wat vinden jullie?
1773 klinkt misschien archaïsch in de oren, maar vaak nog veel meer een rijmelarij (onder het motto de vrijheid van de dichter), maar woorden die worden afgebroken of samengetrokken omdat het anders niet past binnen de rijm of melodie, nee dat is ook niet alles.

Daarnaast, 1773 kent duidelijke kenmerken uit de Verlichting wanneer er nu een woordje niet helemaal perfect is gilt men direct Evangelisch! of de overtreffende trap Remonstrants! Ik denk dat de Psalmen voor Nu tekstueel gezien dichter bij de grondtekst liggen dan 1773 :) (Net als bijvoorbeeld de Berijming van Totius).

Dramatisch.
De psalmen zijn ook dramatisch, daarom vind ik ze tekstueel ook vaak erg goed (ook de psalmen voor nu.. maar muzikaal is het niet iets waar de virtuositeit van af druipt)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 03 aug 2007 14:24

Raido schreef:
vaak simpele rijmelarijtjes terwijl ik dat bij de oude psalmen veel minder vind..maar in t algemeen, wat vinden jullie?
1773 klinkt misschien archaïsch in de oren, maar vaak nog veel meer een rijmelarij (onder het motto de vrijheid van de dichter), maar woorden die worden afgebroken of samengetrokken omdat het anders niet past binnen de rijm of melodie, nee dat is ook niet alles.

Daarnaast, 1773 kent duidelijke kenmerken uit de Verlichting wanneer er nu een woordje niet helemaal perfect is gilt men direct Evangelisch! of de overtreffende trap Remonstrants! Ik denk dat de Psalmen voor Nu tekstueel gezien dichter bij de grondtekst liggen dan 1773 :) (Net als bijvoorbeeld de Berijming van Totius).

Dramatisch.
De psalmen zijn ook dramatisch, daarom vind ik ze tekstueel ook vaak erg goed (ook de psalmen voor nu.. maar muzikaal is het niet iets waar de virtuositeit van af druipt)

Kijk, zo had ik het moeten formuleren :wink:
De oude psalmen zijn ook niet alles, maar ik vind ze eigenlijk wel mooi omdat het echt een eigen soort muziek is zegmaar..maar de teksten van psalmen voor nu zijn inderdaad wel goed ja!

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 03 aug 2007 14:41

kurtyo schreef:
O ja? Leg uit? Ze stonden wel op het Flevofestival, nu niet direct het festival dat bekend staat om zijn gedurfde keuzes waar het muziek betreft.

Veel van het verhaal van Narnia komt uit de Germaanse/klassieke mythologie, waar het dus eigenlijk om afgoden draaide.
Bijvoorbeeld de faun, die vertoont veel overeenkomsten met de god Pan.

Deze bron zou je dus als occult kunnen zien, maar Lewis 'buigt' dit stukje mythologie wel om, door de faun als bangerik af te schilderen.

Verder wordt magie als neutraal afgeschilderd.
Mensen worden beinvloed door de verhalen van Narnia en laten zich met occulte bezigheden in. (als voorbeeld: Een ex-heks voelde na het kijken van Narnia zich aangevallen door Satan).

Toch ben ik niet onverdeeld tegen Narnia. Er worden ook heel goede dingen mee bereikt, en ik vind de boeken/de film echt prachtig. Mensen worden er ook mee tot God gebracht, dus ik wil het zeker niet afwijzen, maar er wel kritisch naar kijken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 aug 2007 15:08

Veer schreef:
kurtyo schreef:

Veel van het verhaal van Narnia komt uit de Germaanse/klassieke mythologie, waar het dus eigenlijk om afgoden draaide.
Bijvoorbeeld de faun, die vertoont veel overeenkomsten met de god Pan.

Deze bron zou je dus als occult kunnen zien, maar Lewis 'buigt' dit stukje mythologie wel om, door de faun als bangerik af te schilderen.

Verder wordt magie als neutraal afgeschilderd.
Mensen worden beinvloed door de verhalen van Narnia en laten zich met occulte bezigheden in. (als voorbeeld: Een ex-heks voelde na het kijken van Narnia zich aangevallen door Satan).

Toch ben ik niet onverdeeld tegen Narnia. Er worden ook heel goede dingen mee bereikt, en ik vind de boeken/de film echt prachtig. Mensen worden er ook mee tot God gebracht, dus ik wil het zeker niet afwijzen, maar er wel kritisch naar kijken.

Volgens mij heb je het niet over de band Narnia, maar over de boeken van Lewis. wat betreft de boeken ben ik trouwens onverdeeld positief :), maar daar zijn vast al discussies over op refoweb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 aug 2007 15:17

Gaan d'r nog mensen van refoweb naar het Gospelfestival in de Heineken Music Hal op zaterdag 8 september? http://www.gospelfestival.nl/

Zoja, laat dan even weten hoe jij het vond, ik ga in ieder geval ook 8)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 23 aug 2007 15:29

Wordt erg black!!!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 24 aug 2007 15:02

scape schreef:Wordt erg black!!!

Tja, het is nu éénmaal Amsterdam ZuidOost hé :mrgreen:
Ik ken niet alle namen van de bands maar o.a. Gospel Boulevard ziet er aardig autochtoon uit:
Afbeelding
http://www.gospelboulevard.nl/
Kaartjes zijn als het goed is al binnen, we gaan alleen op zaterdag ivm de kosten. Kaartjes voor vrijdag kosten 35 euro en dat is niet iets te gortig. Zaterdag is 15 euro voor de hele dag en dan kun je ook nog lekker Afrikaans eten halen :)~]

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 24 aug 2007 21:35

Ik vermoed dat broeder scape duid op het zwarte karakter van de muziek en niet of de zangers rijk gepigmenteerd zijn.
Black gospel, you know? 8)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 25 aug 2007 08:06

hihi, ik denk dat GospelBoulevard een van de meest blanke acts is. Het festival wordt overal groots aangekondigd. Zuid-Oost is hot!

Terug naar “Archief”