Is er echt dictatuur in refokerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jul 2007 21:24

Dirk schreef: O ja, hoeveel is er werkelijk aan de hand in de GG? en in hoeveel gemeenten speelt dit? één gemeente? twee gemeenten? Ik krijg heel sterk het idee dat het om broodje aap verhalen gaat waarin de extreme situaties flink opgeklopt worden.

Ben je dan echt blind? Het is dank zij de gezagsgetrouwe houding van veel kerkleden dat het nog zo rustig blijft. Maar onderhuids rommelt het in bijna alle gemeenten! Dat wat er van veel kansels wordt verkondigd staat vaak zo mijlenver af van ons jongeren. Waar wij mee worden geconfronteerd via het World Wide Web staat zo buiten het de denkwereld van veel kerkenraadsleden en oudere gemeenteleden.

Ik ben bang dat de beer los gaat. Dat los je niet op met censuur en tuchtmaatregelen. Dat los je in liefde op. Wat zou er veel meer een oprechte schuldbelijdenis van de kerkleiding, van ouderen moeten zijn dat men het niet gezien heeft, dat men het onderschat heeft, dat men de gemeente én God te kort heeft gedaan.

Dit raakt me oprecht en ik ben blij dat ik er met God over kan praten. Eén ding staat vast: het werk van God ís niet te keren omdat Hij er over waakt!!!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2007 21:30

Ik krijg hier toch de indruk dat er een stok gezocht werd om de hond te slaan.
volgens mij heeft de heer Wagenaar in zijn boek geen onbijbelse dingen geschreven, maar besloot men te vallen over een expliciete beschrijving van een parend stel. ik heb inderdaad moeite om niet cynisch te worden en dingen te gaan roepen dat de kerkenraad blijkbaar seksuologie niet trekt.

Overigens probeer ik niet te verdoezelen dat het hier om een gergem gaat. ik denk dat andere kerkverbanden uit hetzelfde straatje er ook mee te maken krijgen.

Overigens vind ik dat je wat generaliseert, maar ik herken uit mijn oude gergem waar ik gedoopt ben dat de mondige mensen niet in de kerkenraad terecht kwamen, dat sowieso de kerkenraad al 25 jaar uit dezelfde personen bestond.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2007 21:30

Dat wat er van veel kansels wordt verkondigd staat vaak zo mijlenver af van ons jongeren. Waar wij mee worden geconfronteerd via het World Wide Web
Zoals wat? Jantjes die alles wat niet in het Rechte Straatje past 'evangelisch' noemt, of evangelische-Jezusaannemende-Christenen die hun propaganda spuien.. Of nog erger, verschrikkelijke Alverzoeners die de zielen van christentjes proberen te stelen? Of (...)?

Ik ben bang dat de beer los gaat.
Welke beer? Zolang mensen zich best voelen in een kerkverband, gebeurd er niet zoveel. Een citaat uit 'Shooter' Senator Charles F. Meachum: There's always a confused soul that thinks that one man can make a difference. And you have to kill him to convince him otherwise. That's the hassle with democracy.

Denk daar eens diep over na..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 12 jul 2007 21:31

(1)Misschien omdat jij pro-Gergem bent en (2)je goed kunt vinden in elk stuk van de Gergemleer?

Eerste deel: Ja.
Tweede deel: Nee, maar er wordt al genoeg en public gekat op de GerGem. En ik ben van mening dat wij daar mee moeten stoppen.
Hier, nu en overal. Volgens mij is het beste redmiddel voor een kerkverband een geestelijke opwekking (idd ja, van onderaf) en een scholing van het leidinggevende kader door de 'Moeders (of vaders) in Israel'. Mensen die geleerd zijn door Gods Geest, vervuld met van God ontvangen liefde en wijsheid en waarheid. En nee, als er iets fout gaat dan wordt dat niet breed uitgemeten (ik snap het bericht over Wagenaar op www.refo-nieuws.nl niet), maar wordt daar onder vier ogen over gesproken.

En tegelijk weet ik, dat het rebel zijn en schoppen tegen alles wat niet in mijn straatje past, ook in mij zit.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2007 21:34

Hier, nu en overal. Volgens mij is het beste redmiddel voor een kerkverband een geestelijke opwekking (idd ja, van onderaf) en een scholing van het leidinggevende kader door de 'Moeders (of vaders) in Israel'. Mensen die geleerd zijn door Gods Geest, vervuld met van God ontvangen liefde en wijsheid en waarheid. En nee, als er iets fout gaat dan wordt dat niet breed uitgemeten
Nee, maar als die 'Oudjes in de Genade' een andere taal spreken dan jongeren en soms gewoon klinkklare onzin spuien over wat 'evangelischen' allemaal zouden geloven, wat katholieken zouden geloven, hoe slecht internet en msn wel niet zijn (en dergelijken), dan verzucht ik wel eens .. 'zijt gij een leraar Israels, dat gij deze dingen niet weet?'

En tegelijk weet ik, dat het rebel zijn en schoppen tegen alles wat niet in mijn straatje past, ook in mij zit.
Daar heb ik gelukkig geen last van :)

P.S. voor de opwekking is ook de getuigende kracht van de jonge christenen nodig die kunnen laten zien dat 'ellende-verlossing-dankbaarheid' geen stappenplan is, maar werkelijkheid en kunnen laten zien (getuigen! en belijden!) dat de dienst van de Heere geen zware dienst is.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jul 2007 21:39

Raido schreef:
Dat wat er van veel kansels wordt verkondigd staat vaak zo mijlenver af van ons jongeren. Waar wij mee worden geconfronteerd via het World Wide Web
Zoals wat? Jantjes die alles wat niet in het Rechte Straatje past 'evangelisch' noemt, of evangelische-Jezusaannemende-Christenen die hun propaganda spuien.. Of nog erger, verschrikkelijke Alverzoeners die de zielen van christentjes proberen te stelen? Of (...)?

Ik ben bang dat de beer los gaat.
Welke beer? Zolang mensen zich best voelen in een kerkverband, gebeurd er niet zoveel. Een citaat uit 'Shooter' Senator Charles F. Meachum: There's always a confused soul that thinks that one man can make a difference. And you have to kill him to convince him otherwise. That's the hassle with democracy.

Denk daar eens diep over na..

Joh Raido, wat denk je, dit houdt me bijna dag en nacht bezig. Diep over nadenken? Ik doe niet anders! Nee, als ik het over de belevingswereld van ons jongeren heb, dan heb ik het oiver de hele wreld waar wij o.a. virtueel toegang toe hebben, dan heb ik het over meningen die we horen, muizke die we beluisteren, films die we kijken. Maar vooral ook over Evangelische ruimte waarmee we worden geconfronteerd!

En veel mensen vóelen zich niet meer best in hun kerkverband. Het is niet voor niks dat er zovele overstappen naar andere kerken of erger nog: naar niks. Dan blijft er nog een groet zwijgende groep die blijft omdat ze niet in een gat willen vallen!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 12 jul 2007 21:43

Denkertje21 schreef:
Dirk schreef: O ja, hoeveel is er werkelijk aan de hand in de GG? en in hoeveel gemeenten speelt dit? één gemeente? twee gemeenten? Ik krijg heel sterk het idee dat het om broodje aap verhalen gaat waarin de extreme situaties flink opgeklopt worden.

Ben je dan echt blind? Het is dank zij de gezagsgetrouwe houding van veel kerkleden dat het nog zo rustig blijft. Maar onderhuids rommelt het in bijna alle gemeenten! Dat wat er van veel kansels wordt verkondigd staat vaak zo mijlenver af van ons jongeren. Waar wij mee worden geconfronteerd via het World Wide Web staat zo buiten het de denkwereld van veel kerkenraadsleden en oudere gemeenteleden.

Ik ben bang dat de beer los gaat. Dat los je niet op met censuur en tuchtmaatregelen. Dat los je in liefde op. Wat zou er veel meer een oprechte schuldbelijdenis van de kerkleiding, van ouderen moeten zijn dat men het niet gezien heeft, dat men het onderschat heeft, dat men de gemeente én God te kort heeft gedaan.

ehm... ik weet even niet waar ik precies beginnen moet. heb ik oogkleppen op? misschien. ben ik wereldvreemd? misschien. ik kom zelden in andere GerGemmen, ben redelijk honkvast wat dat aan gaat.

enne...: geldt dat schuldbelijdenis moeten doen niet voor ieder kerkverband?

Dit raakt me oprecht en ik ben blij dat ik er met God over kan praten. Eén ding staat vast: het werk van God ís niet te keren omdat Hij er over waakt!!!

Nee dat klopt, en God werkt altijd en overal. Ook in de GerGem. En de kentering vindt al plaats (een duidelijk, maar niet lang het enige voorbeeld: de laatste open les van de CGO-cursussen). Ja, misschien ligt er wel die oude traditionele saus overheen, maar net zo als ouderen verweten wordt dat zij de wereld van de jongeren onvoldoende willen leren kennen, merk ik bij jongeren (en dan heb ik het niet over de 14-jarigen maar over de 20-jarigen) de onwil om te luisteren naar wat de ouderen (willen) zeggen.[/quote]

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jul 2007 21:44

Dirk schreef: maar er wordt al genoeg en public gekat op de GerGem. En ik ben van mening dat wij daar mee moeten stoppen.
Hier, nu en overal.

Dirk schreef:En nee, als er iets fout gaat dan wordt dat niet breed uitgemeten (ik snap het bericht over Wagenaar op www.refo-nieuws.nl niet), maar wordt daar onder vier ogen over gesproken.

Dit riekt naar vette censuur. Als je gelooft dat dat wat gebeurt goed is, dan moet je ook met andere meningen om kunnen gaan! Bovendien: het is geen gekat. Integendeel. Het zou van liefdelooshedi getuigen als ik mijn mond zou houden!

Dirk schreef:En tegelijk weet ik, dat het rebel zijn en schoppen tegen alles wat niet in mijn straatje past, ook in mij zit.

dat past ook helemaal niet in mijn straatje. het doe me meer pijn dan ik kan zeggen, maar foute dingen mógen niet onder het vloerkleed worden geveegd. Want het raakt de God waar ik van houd!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2007 21:45

En veel mensen vóelen zich niet meer best in hun kerkverband. Het is niet voor niks dat er zovele overstappen naar andere kerken of erger nog: naar niks. Dan blijft er nog een groet zwijgende groep die blijft omdat ze niet in een gat willen vallen!
Het gros van de jongeren blijft Gergemlid, doet belijdenis, zegt overal ja-en-amen op en transformeerd tot makke schapen (die vaak geen Herder hebben), dat is groep 1.

Dan is er groep 2, een groep mensen die christendom ansich wel boeiend vind maar de Gergem qua uiterlijkheden niets vind, ze stappen over naar kerken waar ze geen problemen hebben met broeken, tv's en internet. De groep-2ers denkt echter niet na over theologische concequenties, en stapt rustig over naar een baptistengemeente (zonder achtergrondkennis)

Groep 3 zijn de mensen die weloverwogen en met pijn in hun hart moeten zeggen het niet volkomen eens te zijn met de leer (en vaak ook uiterlijkheden, maar dat als secundair probleem) en stappen (ooit) over naar een ander kerkverband. Het gros van deze mensen stappen dan ook over naar andere gereformeerde kerkgenootschappen in de hoek HHK-PKN(GB)-CGK.

Groep 4 zwaait af, omdat men al die onzin gewoon niet meer geloofd en het an sich niet boeiend vind, alles te restrictief is, je mag niets, God is een boeman enzovoort. Dit is imho wel de kleinste groep.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 12 jul 2007 21:47

Raido schreef:
Hier, nu en overal. Volgens mij is het beste redmiddel voor een kerkverband een geestelijke opwekking (idd ja, van onderaf) en een scholing van het leidinggevende kader door de 'Moeders (of vaders) in Israel'. Mensen die geleerd zijn door Gods Geest, vervuld met van God ontvangen liefde en wijsheid en waarheid. En nee, als er iets fout gaat dan wordt dat niet breed uitgemeten
Nee, maar als die 'Oudjes in de Genade' een andere taal spreken dan jongeren en soms gewoon klinkklare onzin spuien over wat 'evangelischen' allemaal zouden geloven, wat katholieken zouden geloven, hoe slecht internet en msn wel niet zijn (en dergelijken), dan verzucht ik wel eens .. 'zijt gij een leraar Israels, dat gij deze dingen niet weet?'

Raido, Raido, lees nu eens. Gij zijt vast niet één van die mensen. ik heb vet gemaakt wat gij ook had moeten lezen. Zo door je mede-GG-er verkeerd te worden begrepen. -zucht- bij wijsheid en waarheid hoort ook het weten omgaan met de moderne cultuur.

:wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 jul 2007 21:50

zullen we vanavond toch nog maar eens de brief van ds Hegger in gebed voor de Heere God neerleggen?

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/O ... _Gemeenten

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 12 jul 2007 21:51

Raido schreef:
Het gros van de jongeren blijft Gergemlid, doet belijdenis, zegt overal ja-en-amen op en transformeerd tot makke schapen (die vaak geen Herder hebben), dat is groep 1.

Dan is er groep 2, een groep mensen die christendom ansich wel boeiend vind maar de Gergem qua uiterlijkheden niets vind, ze stappen over naar kerken waar ze geen problemen hebben met broeken, tv's en internet. De groep-2ers denkt echter niet na over theologische concequenties, en stapt rustig over naar een baptistengemeente (zonder achtergrondkennis)

Groep 3 zijn de mensen die weloverwogen en met pijn in hun hart moeten zeggen het niet volkomen eens te zijn met de leer (en vaak ook uiterlijkheden, maar dat als secundair probleem) en stappen (ooit) over naar een ander kerkverband. Het gros van deze mensen stappen dan ook over naar andere gereformeerde kerkgenootschappen in de hoek HHK-PKN(GB)-CGK.

Groep 4 zwaait af, omdat men al die onzin gewoon niet meer geloofd en het an sich niet boeiend vind, alles te restrictief is, je mag niets, God is een boeman enzovoort. Dit is imho wel de kleinste groep.

Ik hoop dat je het hier hebt over diegene die de GG vaarwel zeggen (in hun hart of door hun doen?) en niet over alle gemeenteleden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2007 21:53

@Dirk, maar ik hoop toch echt niet dat dit omgekeerd evenredig is.. Dat wanneer men niet weet hoe men met jongeren moet communiceren over hun leefwereld ze ook niet hebben ontvangen liefde en wijsheid en waarheid. Ik geloof dat er heel veel mensen zijn die inderdaad de liefde, de wijsheid en de waarheid kennen en hebben ontvangen van de HEERE..

Echter net als ik, zijn ze gebonden aan dingen waar ze soms al 30 jaar (of nog langer) aan gewend zijn en voor waarheid hebben aangenomen. Als je maar lang genoeg verteld dat brocolli vies is, vind een kind dat ook wel vies en zal het dat niet eten, zonder het te (be)proeven. Als ik soms ouderlingen hoor mopperen en schelden over broeken en dat die mensen niet bekeerd kunnen zijn, want dan zou de broek wel uit gaan... Ze menen dat echt, en ze zeggen dat uit liefde, echt!

Toch geloof ik, dat wanneer ik broekdragende-evangelo mee zou nemen naar jv, en ze zou netjes een rokje aantrekken en zich qua taalgebruik wat aanpassen aan de ouderlingen dat ze zouden zeggen 'dat meisje heeft wijsheid'.. Wanneer ze zal spreken over de dingen die haar geschied zijn, niet in haar eigen woorden maar in de 'ouderlingenwoorden' zullen ze haar misschien wel 'geloven'..

Dat is jammer, dat klopt, maar je kunt er niet om heen. Soms moet je ook gewoon door hele vieze, ranzige, gore zure appels heen bijten om daarna te verzuchten dat andere dingen beter zijn.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 12 jul 2007 21:56

Denkertje21 schreef:
Dirk schreef: maar er wordt al genoeg en public gekat op de GerGem. En ik ben van mening dat wij daar mee moeten stoppen.
Hier, nu en overal.

Dirk schreef:En nee, als er iets fout gaat dan wordt dat niet breed uitgemeten (ik snap het bericht over Wagenaar op www.refo-nieuws.nl niet), maar wordt daar onder vier ogen over gesproken.

Dit riekt naar vette censuur. Als je gelooft dat dat wat gebeurt goed is, dan moet je ook met andere meningen om kunnen gaan! Bovendien: het is geen gekat. Integendeel. Het zou van liefdelooshedi getuigen als ik mijn mond zou houden!

censuur? ehm... ik weet niet. de berichtgeving is altijd eenzijdig en negatief. Als er naast iedere fout iets goeds wordt neerzet, dan zou ik het misschien nog kunnen accepteren.

Door te vertrekken uit de GG heb jij jezelf misschien wel monddood gemaakt ten aanzien van het verbeteren van de GG. Je kan wel veel zeggen (en het serieus menen ook, ik weet het), maar is het zoeken van de openbaarheid de juiste weg?

En is het censuur als zaken volgens de weg van Mattheus 18 worden opgelost?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2007 21:57

Ik denk ook niet dat jullie onze reacties als schoppen moeten lezen, het is eerder dat we met stomme verbazing geslagen zijn, terwijl we met jullie ook het beste voor hebben.

Wat me dwars zit is en zoals Raido het ook al verwoord in zijn laatste bericht, is dat er leraren aan het roer lijken te staan, die dankzij een stuk onwetendheid over de wereld waar ze midden in staan, niet altijd de meest handige keuzes lijken te maken voor de gemeente die aan hun leiding is toevertrouwd.

Ik weet ook dat ik dit nu wat rustiger verwoord als mijn eerste reactie, maar ik blijf er wel bij, en dat geldt ook voor verschillende dominee's en ouderlingen in de gkv, dat er mensen tussen zitten die nog steeds erg bekrompen denken.
Ik heb zelf ook al es weerwoord gekregen van eigen predikanten waar ik persoonlijk samenwerken met andere niet gerformeerde christenen te sprake bracht mbt tot evangelisatie bijv.

Nu is het dan geen interkerkelijk samenwerken in dit geval, maar een HEERlijke visie op het huwelijk die dan niet schijnt te passen binnen de kerkelijke weg.

Ja dat is waar ik me kwaad over maak, als er mensen warm lopen om over al dat mooie en grote dat God ook is te vertellen, en daar vol van zijn, dat ze dan op zulke knullige manieren door hun eigen broeders en zusters daarin tegen worden gewerkt hier op aarde.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”