Marnix schreef:Yotam schreef:Marnix schreef:Doe ik niet hoor, ik ging alleen even met Yotam's redenatie mee en besprak de mogelijke consequenties daarvan... als hij consequent is wat betreft zijn vorige reactie

nee, onze eredienst komt voort uit de joodse traditie, die hebben een iets andere indeling dan met een bandje. dus die traditie kan blijven als die niet in strijd emt Gods Woord is.
dan is er ook nog zoiets als geen aanstoot geven. met een bandje ga je mensen uit de kerk jagen.
Kijk, en met dit soort opmerkingen heb ik dus moeite. Je gaat de Bijbel naar de hand van een bepaalde traditie zetten.... en blijkbaar ben je zo gericht op die traditie dat je er allerlei verkeerde argumenten bij bent gaan bedenken.
met dit soort opmerkingen heb ik moeite, je schuift mij een bepaalde mening in de schoenen. ik heb niet gezegd dat een bandje onbijbels is, ik heb de Bijbel niet gebruikt om een bepaalde traditie te ondersteunen oid. ik heb ook niets tegen gitaar drums etc.
In de Joodse eredienst werd volgens mij acapella gezongen. Daarnaast werd God ook geeerd met allerlei instrumenten, denk aan de opening van de tempel van Salomo. Denk aan Psalm 150 waarin mensen worden opgeroepen God met allerlei instrumenten te loven. Als ik dat lees (citer, fluit, snaarinstrumenten, tamboerijnen, cymbalen etc) kom je een stuk dichter bij een band dan bij een orgel.
je trekt 2 dingen door elkaar, de tempeldienst bij salomo en de synagoge dienst uid het NT. ik denk dat een orgel dichterbij die stapel instrumenten komt dan een bandje. als ik gitaar speel, speel ik of akkoorden of losse nootjes. altijd maar 1 notenbalk. en dan speel ik gitaar. ik kan daar een aantal effecten op zetten, distortion, flanger etc. basgitaar hetzelfde, dan heb je nog ritmische begeleiding van drums. dat zijn welgeteld 3 intrumenten. je kan natuurlijk ook meer gitaren inzetten. maar houden we het bij 3-5 instrumenten. als ik dan kijk naar een orgel heeft dat een helestapel registers, die allemaal instrumenten nabootsen. dat zijn er (bij een beetje orgel) meer dan 5. daar kan eventueel nog een extra instument bij, bijv een trompet, dwarsfluit ofzow. ik wil niet beweren dat je de Here niet kan dienen met een gitaar, zeker niet. maar voor de eredienst is het m.i. beter als een orgel begeleid. dat baseer ik dan niet op de bijbel, maar vanuit rationeel oogpunt.
En tja, wat is geen aanstoot geven? Niet iedereen is even blij met het orgel. Maar dat maakt niks uit. Ik vind deze traditie fijn, vertrouwd.... en als anderen daar anders over denken hebben ze pech. Geen aanstoot geven wordt zo een egoistisch denken, waarbij men rekening moet houden met jou en wat jij wil en jij vooral niet met wat anderen willen. Hoezo eenzijdig?
wat jij noemt is een nogal hypocriete vorm van 'niet aanstootgeven': alles moet naar mijn wens. dat is uiteraard niet goed (helaas wel vaak het geval in de kerk

) je moet er samen uit zien te komen. als mensen het echt niet willen, dan moet en mag je het ze niet opleggen. de eredienst is er voor heel de kerk en niet alleen voor bandjes-/orgelliefhebbers.
Bij mij in de kerk hebben we nu sinds 2 jaar regelmatig een band spelen. Die begeleidt een aantal nummers,
zijn psalmen ook 'nummers' of zijn die de kerk al uitgebannen of in de vergeethoek beland.
het orgel speelt dan ook een aantal liederen en soms spelen orgel en band zelfs samen. Daarnaast wordt er soms een vleugel bespeeld en een ander instrument los van de band... Laatst hadden we 3 meisjes van een jaar of 15, de een speelde vleugel, de ander trombone en de derde dwarsfluit. Dat werd afgewisseld met het orgel, en soms speelden ze samen. Prachtig.
kan mooi zijn, alleen orgel en elektrische gitaar lijkt me niet zon succes

Voor sommige mensen die dit niet gewend waren was het in het begin even wennen. Er is echter goed gecommuniceerd waarom het werd gedaan dus op een paar "moet dit nou's" na heeft het nooit voor problemen gezorgd. Men is wel gaan inzien dat we op dit punt ook rekening met elkaar moeten houden en niet alleen dat de groep die wel voorstander is alleen maar rekening moet houden met de tegenstanders van het orgel. Er zijn geen mensen door de kerk uit gegaan, de afgelopen tijd is de kerk juist sterk gegroeid, niet alleen door natuurlijke aanwas en verhuizingen maar ook door mensen van buitenaf.
dat laatste is geen bewijs dat het goed is. ik kan niet goed zeggen wat ik er van vind, omdat ik niet weet hoe het gaat, speel je psalmen en gezangen, of gaat het meer de gospel kant uit. het kan allemaal eerbiedig gebeuren, maar het kan ook wat minder netjes.
De extra Sola die velen hebben bedacht, het Sola Hydraulis, alleen door het orgel, is puur gegrond op waar mensen aan gewend waren geraakt, en heeft niets met de Joodse traditie te maken.
het sola hydraulis heeft gene bestaansrecht, en ik hoop dat ze nergens word gehanteerd. het orgel is begeleiding, voor de goede orde. het is geen must, maar wel erg handig. moet die dan perse plaats maken voor een bandje?
Lijkt me sowieso erg sterk aangezien in die tijd geen orgels bestonden

Het is pas iets van veel later... en zelfs Calvijn had in de 16e eeuw nog moeite met het orgel. Kortom, je argumentatie klopt niet en dat vind ik nog het gevaarlijkste aan dit conservatieve denken mbt de traditie, dat mensen de Bijbel en de geschiedenis zo gaan uitleggen dat hun argumentatie niet meer komt, omdat ze graag alles willen houden zoals het is. De Bijbel en God voor het karretje van de traditie spannen.... en niet gewoon objectief de Bijbel lezen omdat dat niet goed uitkomt dan.
tja mensen een mening in de schoenen schuiven vind ik veel gevaarlijker. zo kun je niet meer beschaafd praten met elkaar.