Roodkapje schreef:Nee hoor, dat heeft de RKK niet zo gezegd. De reformatorischen beweren dat de katholieken dat zeggen, en dat is héél iets anders.
De protestantse kerken verkondigen in zoverre een valse leer dat een katholiek die zich bekeert tot het protestantisme in principe verdoemd is, hoewel de protestanten ook weer niet zover afdwalen dat een 'gewone' protestant ook per se verloren gaat. De precieze positie van de RKK tov. protestanten is mij niet echt bekend, maar het is inderdaad geen positie die zich simpel laat vangen met een vals of waar.
Nu maak je ook een karikatuur van de meningen hier. Er wordt hier door een aantal, waaronder mijzelf, vrij genuanceerd gedacht over de RK, al zijn er inderdaad teveel misverstanden. Iets dat misschien ook deels te wijten is aan de onkunde wat betreft de eigen leer en praxis bij veel Nederlandse Rooms-Katholieken.Roodkapje schreef:Meestal zijn de katholieken nogal genuanceerd in hun uitlatingen en reformatorischen nogal zwart-wit en simplistisch. En dat is gelijk één van de redenen dat mijn sympathie voor het reformatorische gedachtengoed wegsmelt als sneeuw van de zon, sinds ik op Refoweb kijk.
Reformatorischen zijn vooral goed in het neerzetten van karikaturen en het zwartmaken van andersgelovigen. En dat moet dan de 'zuivere leer' zijn.
Juist, ja. Dat is zeg maar het evangelie verkondigen zoals Jezus geleerd heeft: "Wij zijn goed en jullie zijn allemaal valse profeten, dwaalleraren".