Refotainment

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Refotainment

Berichtdoor Evelien » 16 nov 2003 19:05

Gelezen in de Daniel. De Daniel is een jongerenblad van de gereformeerde gemeenten. Voor sommige onderons bekend voor andere onbekend.

MAILTJE

Hoi refojeugd!

Alls in orde? Je bent weer lekker in de picture met je DVD's, sms'jes en chatcontacten!
Eerst uitgebreid in de krant en nu komen er werkgroepen om je ouders over deze nieuwigheden te informeren.
In het kader van mediaovoeding.
Volgens mij moeten jullie daar een beetje om lachen.
Alsof het allemaal zo moeilijk is....

Moeilijk wordt het als je gaat nadenken over wat niet, net niet mag.
Een DVD met zegge en schrijven een vloek? Ja/Nee?
Video waarbij de kleren net niet uitgaan? Ja/Nee?
Rustige pop Sky Radio? Ja/Nee?
Lastig. Heel lastig! Om met die vragen mee te kunnen denken, moeten ouders inderdaad nogal wat weten en onderzoeken.

Maar je begrijpt wel dat het daar helemaal niet over gaat.
De kwestie is niet 'wat niet', maar 'wat wel'!
Wat is het doel van je leven? Wat is Gods wil met jou?
Dan wordt het een stuk gemakkerlijker. Simpel eigenlijk. Gods eer. Het welzijn van je naaste. Daar gaat het om.
Dan is de zaterdagavond een mooie avond om je voor te bereiden op de zondag. Dan zoek je muziek die je gedachten op de Heere richt. Dan ben je de op de wereld zoals Christenen op de IJdelheidskermis: handen voor de ogen, vingers in de oren.

Je ouders snappen het natuurlijk prima. Het zijn dezelfde vragen van voreger: hoe beseden we onze tijd, wat houdt vreemdelingschap in, waar kun je de Heere ontmoeten, hoe moet je met je geld omgaan?, enz.

Ik krijg, tot, slot steeds meer een hekel aan het woordje refo. We pakken de wereld netjes in met refopapier: een refocafeetje hier, een refochatboxje daar. Refo: het recept voor werelds leven met een gerust geweten.

Stap uit dit refocultuurtje! Onderzoek je leven! Smeek om de vreze des Heeren. Refo's zijn er genoeg. We hebben jonge christenen nodig!

S.D. Post.

---------------------------

Hoe denken jullie hierover? Is dit waar? Dat het woordje Refo een negatieve klank geeft?

henkie
Beheerder

Re: Refotainment

Berichtdoor henkie » 16 nov 2003 21:29

Post schreef:Maar je begrijpt wel dat het daar helemaal niet over gaat.
De kwestie is niet 'wat niet', maar 'wat wel'!
Wat is het doel van je leven? Wat is Gods wil met jou?
Dan wordt het een stuk gemakkerlijker. Simpel eigenlijk. Gods eer. Het welzijn van je naaste. Daar gaat het om.
Dan is de zaterdagavond een mooie avond om je voor te bereiden op de zondag. Dan zoek je muziek die je gedachten op de Heere richt. Dan ben je de op de wereld zoals Christenen op de IJdelheidskermis: handen voor de ogen, vingers in de oren.

Je ouders snappen het natuurlijk prima. Het zijn dezelfde vragen van voreger: hoe beseden we onze tijd, wat houdt vreemdelingschap in, waar kun je de Heere ontmoeten, hoe moet je met je geld omgaan?, enz.

Het is inderdaad heel simpel: leven tot eer van God en tot welzijn van je naaste. Maar hoort daar ook niet het genieten van wat God geeft bij? En is het dan niet geheel onbelangrijk hoe ver je daarin gaat? Het lijkt me toch verstandig om het daar over te hebben. En het welzijn van je naaste kun je eventueel ook op het oog hebben in een refocafé of refochatbox :)

Ik vind zijn redenatie echt veel te makkelijk. Een kind geef je toch ook regels, aanwijzingen en richtlijnen? Tegen een kind zeg je toch ook niet: zorg maar dat je zo snel mogelijk volwassen wordt dan is alle opgelost...

Ik krijg, tot, slot steeds meer een hekel aan het woordje refo. We pakken de wereld netjes in met refopapier: een refocafeetje hier, een refochatboxje daar. Refo: het recept voor werelds leven met een gerust geweten.

Als Post bedoelt dat hij een hekel heeft aan de naam 'refo' als dat misbruikt wordt om goddeloze dingen goed te keuren, ben ik het daar van harte mee eens. (bijv. gezuip in een refocafé) Als hij doelt op het feit dat het hier gaat om wereldse (goddeloze) zaken, mag hij dat wel eens aantonen. En mocht hij het werelds noemen omdat de wereld er ook gebruik van maakt, dan heeft hij natuurlijk ook helemaal gelijk. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 nov 2003 21:43

Ik vind zijn redenatie echt veel te makkelijk. Een kind geef je toch ook regels, aanwijzingen en richtlijnen? Tegen een kind zeg je toch ook niet: zorg maar dat je zo snel mogelijk volwassen wordt dan is alle opgelost...

zo dacht ik ook toen ik het stukje als eerst las. Maar later realiseerde ik me dat hij dat niet te makkelijk rederneert.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 nov 2003 22:29

Ik vind ook dat het woord Refo een negatieve klank heeft. 'Refo' zijn betekent ook niet persé dat je een christen bent. Ik vind dat meneer Post gelijk heeft als hij zegt, dat we kijken wat nét nog kan. We ballanceren continu op het randje. We proberen steeds onze grenzen te verleggen, zo dicht mogelijk bij de wereld te leven, maar net niet helemaal zoals de wereld.
Verder kan een refochatbox bijvoorbeeld heel goed zijn, maar het kan ook verslavend werken, net als de rest van internet.
De vraag is: Hoe ga je met je leven om? En dan niet kijken naar hoe je er mee om gaat als refo, maar hoe je er mee om gaat als christen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 16:16

Ik vind dat Post een punt heeft, wat betreft het feit dat de kern in het christen-zijn ligt. Ik vind niet dat hij gelijk heeft in zijn ongenuanceerde oordeel over moderne cultuur/media. Hij heeft vast nog nooit Kuyper gelezen...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 17 nov 2003 16:27

Dat stukje geeft precies mijn gedachten weer. Het is zo makkelijk om in je beschermde wereldje te blijven leven, maar ik zou iedereen willen aansporen over de muren van de refocultuur heen te kijken. En daarmee zeg ik niet dat je meteen alles moet gaan doen wat God heeft verboden. Het is een goede test hoe sterk jouw geloof is, en hoe sterk jij in je ''geloofsschoenen'' staat. Laat je leiden door de Geest van God, dan kom je er echt wel...! Misschien niet zonder bonken of stoten, maar God raapt gevallen mensen op. Hij zal je niet laten wankelen...!
Engaged @ 07-01-2005

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2003 17:50

Hij heeft vast nog nooit Kuyper gelezen...

en dat is?

Hij is niet onbekend in deze tijd, waarin de (refo) jongeren zich bevinden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 17:57

Evelien schreef:
Hij heeft vast nog nooit Kuyper gelezen...

en dat is?

Hij is niet onbekend in deze tijd, waarin de (refo) jongeren zich bevinden.

Daarmee bedoel ik, dat Kuyper (en zijn hele traditie) de cultuur gewoon accepteren, en het goede er uit halen, in plaats van het gelijk af te wijzen, omdat het fout gebruikt kanworden.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2003 18:22

Gershwin schreef:Daarmee bedoel ik, dat Kuyper (en zijn hele traditie) de cultuur gewoon accepteren, en het goede er uit halen, in plaats van het gelijk af te wijzen, omdat het fout gebruikt kanworden.

En de vraag is wat er van die traditie van Kuyper over is: zie de gereformeerde kerk...

Leer van de geschiedenis dat Kuyper te optimistisch was in dit opzicht.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 nov 2003 18:41

@ Bloempie19 en Marije:

Volgens mij doelt hij er niet op dat hij zich liever christen noemt dan refo. Of dat we uit een bescherm wereldje moeten komen.
Het gaat meer om dat hij een hekel heeft aan refo als etiket waardoor een heleboel dingen opeens wel kunnen. Bijv.: noem iets een refocafe zodat 'we' zonder problemen ook naar een cafe kunnen gaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2003 20:11

als ik hem over een poosje spreek. Zal ik het hem een keer vragen.
(meer duidelijkheid duz)

:wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 nov 2003 09:41

Ja Henkie, daar geef ik die man ook gelijk in. Refo-dingetje hier. refo-dingetje daar...pfft ik doe er zelf ook aan mee, door hier te forummen...maar ik vind het echt stom dat wij als refo's ons zo afzonderen, en vaak zo hooghartig overkomen daarmee.
Engaged @ 07-01-2005

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2003 09:50

Het gaat ook meer om scheinheiligheid.

Een refocafe mag wel omdat daar geen mensen van DE WERELD komen en er geen WERELDSE MUZIEK word gedraaid. Maar ondertussen drinken ze zich wel zo lam dat ze soms bezopen thuis komen. Is het gek dat de wereld dan denkt van: en die noemen zich christenen???

DIt is alleen om even duidelijk te maken (er zijn ook andere dingen/activiteiten te verzinnen)

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 18 nov 2003 10:54

Kvond het een prachtig stukje van dhr. Post en ik kan me er helemaal in vinden!

Dat het moeilijk is te leven cf de bijbel, zal duidelijk zijn. Het leven is toch ook een strijd tegen de zonde? Maar het is maar kort....!

Mhg,
Pim.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 18 nov 2003 11:07

Aan de ene kant heeft refo idd een negatieve klank (in rijssen dan). Als naar de jev gaat ben je refo... refoweb is toch ook alleen voor de hardcore-refos denkt men? nou... volgens mijn zijn er meer niet refos dan wel refos hier maar boeie refo is relatief.

Refocafe... kan dat? refo <-> cafe is toch en contradictie, en is je lamzuipen per definitie verkeerd? Ik heb me een keer lamgezopen maar is eigenlijk wel leuk hoor, niks geks gedaan verder maar ik doe het niet weer.

Refodisco, refomuziek, refobak, refoautos, refoschool, refokleding. Kan refoweb geen keurmerk uitbrengen :wink: Dit product is refo-proof?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Terug naar “Archief”