Padvinder:
Maar als je het nu alléén maar met je verstand kunt beamen? Dus als je er verder helemaal niets bij voelt? Moet je dan concluderen dat je blijkbaar niet inwendig geroepen bent?
Ik vind het moeilijk om daar antwoord op te geven zonder dat ik je ken. Ik ken jou niet, je situatie niet, je kerk niet enz. dat maakt het er niet makkelijker op.
In eerste instantie zou ik niet zeggen dat je niet inwendig geroepen bent. Ik geloof dat Gods Geest 'meekomt' in de prediking. Als je de prediking gehoort hebt dan geloof ik ook dat Hij aan jouw hart geklopt heeft. Ik geloof dat niet alleen omdat ik geloof dat God zo werkt maar ook omdat ik zie dat je wilt geloven. Misschien moet je je eens afvragen waarom je dat eigenlijk wilt. Is dat iets van jou of is dat iets van God? Hij is immers degene die ook het willen werkt?
Padvinder:
Maar uit jezelf kan je dat toch niet (ik tenminste niet, ik heb het al vaak genoeg geprobeerd). Als je het dus wel dolgraag wilt, maar het niet lukt?
Allereerst vraag ik me af wat je met 'dolgraag willen' bedoelt. Eerder stelde je dat je er verder niets bij voelde. Dolgraag willen gaat voor mij echter verder dan het verstandelijke. Of begrijp ik je dan verkeerd?
Daarnaast vraag ik me af wat je geprobeert hebt. Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je geprobeert om voortaan zonder zonde te leven? Vergeet het maar, dat gaat je niet lukken, ook niet als Gods Geest in je werkt. Sterker nog, je zult je waarschijnlijk alleen maar slechter gaan voelen. Het opwekken van een speciaal gevoel dat teken zou moeten zijn van je geloof zal je dan ook niet lukken.
Waar het om gaat is of je, ondanks dat slechte gevoel wellicht, gelooft dat Jezus Christus voor jouw zonden gestorven is. Dat is nl. wat het evangelie ons zegt. De vraag is of je God daarin vertrouwt. Van Abraham staat geschreven dat hij gerechtvaardigt werd omdat hij God geloofde. Er staat niet dat hij in God geloofde, nee, hij geloofde God. Hij geloofde Gods beloften die Hij aan Hem gedaan had. Hele concrete beloften zoals de belofte dat hij een zoon zou krijgen. Dara is waar het bij ons ook om gaat. Geloven we God als Hij zegt dat Hij ons zo heeft liefgehad dat Hij Zijn Zoon boor jou en mij gegeven heeft?
Ik begrijp dat er van alles in de weg kan staan door je opvoeding of dat wat er in je kerk gezegd wordt. Houdt er echter aan vast dat God ook jou op het oog had toen Hij het evangelie in jouw gemeente liet horen. Daarvoor behoeft Hij niet nog een keer op privé-bezoek te komen. Hij heeft jou reeds geroepen. Als je hiermee worstelt is het goed om dit in gebed bij Hem te brengen. Het zou mooi zijn als je een gelovige vrind of vriendin hebt waarmee je dit zou kunnen bespreken. Nog mooier is het als je hier samen met iemand voor zou kunnen bidden.
Ik hoop dat je iets aan mijn poging tot antwoord hebt. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Klaas