Verlovingsring / trouwring: welke hand?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Verlovingsring / trouwring: welke hand?

Berichtdoor GKN'er » 28 mei 2007 16:39

Vroeger was het in Nederland gewoonte dat de verschillende gezindten hun trouw- en verlovingsringen aan verschillende handen droegen. Een verloofde katholiek droeg zijn ring aan de rechterhand, en (na een huwelijk) zijn trouwring aan de linkerhand. Protestanten droegen hun ring precies andersom: bij verloving aan de linkerhand, na het huwelijk aan de rechterhand. Nu zullen er hier op Refoweb ongetwijfeld verliefde, verloofde, getrouwde (en gescheiden?) stelletjes rondlopen, dus vroeg ik me af: dragen jullie je ring (welke dat dan ook moge zijn en als je uberhaupt een ring draagt) aan een bepaalde hand, om te laten zien dat je protestants of Rooms bent?

Disclaimer: ik ben zelf niet-ringdragend, dus dat maakt mij... ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 28 mei 2007 16:51

Hier in Groot Britannie draag je je trouwring altijd aan je linkerhand. De verlovingsring (alleen vrouwen hebben die) gaat dan bovenop de trouwring (wat er soms erg raar uitziet, een dubbel beringde vinger). Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om onze trouwring aan de linkerhand te dragen, omdat we in GB wonen, en onze verlovingsring aan de rechterhand, zodat we er in Nederland ook getrouwd uitzien :)

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2007 16:59

Onze verlovingsringen werden ook onze trouwringen. Toen we verloofd waren droegen we de ring links, nu we getrouwd zijn rechts. Nooit over nagedacht eigenlijk. Je ziet het soms wel bij mensen dat ze hun ring links dragen, heb er nooit iets achter gezocht (roomse of protestantse achtergrond). Ik heb aan mijn linkerhand altijd 3 gouden ringen en aan mijn rechterhand mijn trouwring. Hoe dan ook, links of rechts, ik zie er getrouwd uit :D
Links of rechts, ach, wat maakt het uit?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2007 17:27

Ik krijg de laatste tijd de indruk dat ik de enige ben die weleens kijkt of iemand een ring draagt. Sommige collega's komen er nu pas achter dat ik getrouwd ben :lol:
Maar ik draag hem rechts. Verloven hebben we niet gedaan.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 mei 2007 17:57

wij zijn ook niet verloofd... maar er zijn eel mensen met verschil in de maten van beide handen en dan dragen ze als zev erloofd zijn ook de ring al rechts!!

k heb em ook om, rechts... al ben ik zelf geen sieraden mens en blijf ik er overal mee haken!

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Berichtdoor Em. » 28 mei 2007 18:17

Ik draag m'n trouwring ook rechts, en m'n verlovingsring (dat is dezelfde :)), droeg ik links....
kHeb er niet bewust over nagedacht dat ik protestant ben o.i.d.....

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 mei 2007 19:23

als ik de ring om heb dan heb ik em om de rechterhand... toen we verloofd waren had ik em aan de linkerhand...

ik zou noi even moeten zoeken waar mn ring is, ik pas em nu even niet meer door het vocht in mn vingers!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 28 mei 2007 19:27

...ik draag m'n trouwring rechts, wel met een sierring erbij...omdat de royals dat ook doen :)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Gebruikersavatar
cwvegmond
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2003 09:52
Locatie: vlakbij Katwijk

Berichtdoor cwvegmond » 28 mei 2007 19:28

Toen we verloofd waren droegen we onze ringen links. Nu we getrouwd zijn draag ik 'm rechts, maar m'n man links. Hij heeft z'n ring een keer wat kleiner laten maken omdat tie 'm zowat verloren was in het toilet. Maar nu is tie te strak voor rechts....!?
Trotse moeder van 2 kids!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 mei 2007 19:37

Wij hadden de verlovingsring links (vriendschapsring rechts, schijnt zo te horen) en de trouwring nu rechts. Ik kijk vaak wel even aan welke hand iemand zijn of haar ring heeft, en als de trouwring links zit vraag ik me dan ook altijd af of dat dan betekent dat die persoon rooms is..

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 28 mei 2007 19:46

Wij zijn niet verloofd, maar mijn vriendinnen wel, en die dragen hun ring aan hun linkerhand, en met trouwen doen ze er bijv een briljantje in, en doen ze hem aan hun rechterhand.
Wij doen onze ringen gewoon zoals heel (niet RK) Nederland rechts als we getrouwd zijn
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2007 21:18

ik draag m'n ring aan m'n middelvinger.

André

Berichtdoor André » 29 mei 2007 00:22

Wij hadden de verlovingsring links, toen we gingen trouwen droegen we hem rechts.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2007 07:54

Wij hadden onze vriendschapsring rechts, de verlovingsring links en de trouwring (is dezelfde als de verlovingsring) weer rechts. We weten wel, dat RK'ers de ring links dragen en protestanten rechts, maar wij hebben het meer gedaan, omdat het de algemene traditie is, dat de trouwring rechts hoort.
Afbeelding

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2007 08:40

Tsja, ik heb weinig toe te voegen ;)
Wij hadden een zilveren vriendschapsring rechts.
Onze gouden verlovingsring links.
En toen we trouwden ging die gouden ring naar rechts.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten