Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2007 11:46

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:
Maar de meeste mensen willen daar niet over nadenken want dat doet pijn aan de portomonee. :x

Ik zou dergelijk vlees ook echt niet kunnen betalen. Ik begrijp niet waarom zulk voedsel (biologisch, diervriendelijk, whatever) zo duur moet zijn, als het beter is voor het milieu.

Omdat de dieren meer ruimte krijgen, minder homonen ingespoten krijgen (en dus minder snel groeien), etc. Dat zijn allemaal extra kosten die bio-industriebeesten niet hebben en daardoor kan het ook zo goedkoop zijn.

Ik vind het nogal onzinnig om te beweren dat biologisch vlees 'te duur' zou zijn. Waar vergelijk je het dan mee? Vlees is nog nooit zo goedkoop geweest als nu, dankzij die fantastische bio-industrie en ja, als je het daarmee vergelijkt is het idd duurder.

Voor sommige mensen is het gewoon niet te betalen. En nee, ik ga simpelweg dat beetje wat ik vrij te besteden heb daar niet aan uitgeven. Je kunt niet overal op letten. Een beetje voor dit goede doel, een beetje voor het ander, een beetje voor de straatkrantverkoper. Mensen liggen me iets meer aan het hart dan dieren. Je moet prioriteiten stellen, hoe hard dat ook is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 11:49

Ik zeg ook helemaal niet dat je dat moet doen, maar die hogere prijzen zijn dus wel ergens op gebaseerd en ik vind niet dat je van biologisch vlees kunt verwachten dat het even goedkoop is dan bio-industrievlees.

Of je het vervolgens koopt of niet moet je zelf maar weten.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 24 mei 2007 11:49

Ja daar heb je gelijk in Smurf. Biologisch vlees (en ander eten) is zooo duur. Zeker voor mensen van onze leeftijd. Hoe minder geld je uit hoeft te geven aan eten hoe beter eigenlijk want dan kun je wat meer aan de collecten geven en wat meer sparen een groter cadeautje kopen etc.

Ik ga later wanneer ik genoeg verdien wel biologisch vlees kopen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 11:52

Smurffie schreef:
Aragorn schreef:
Smurffie schreef:
Maar de meeste mensen willen daar niet over nadenken want dat doet pijn aan de portomonee. :x

Ik zou dergelijk vlees ook echt niet kunnen betalen. Ik begrijp niet waarom zulk voedsel (biologisch, diervriendelijk, whatever) zo duur moet zijn, als het beter is voor het milieu.

Omdat de dieren meer ruimte krijgen, minder homonen ingespoten krijgen (en dus minder snel groeien), etc. Dat zijn allemaal extra kosten die bio-industriebeesten niet hebben en daardoor kan het ook zo goedkoop zijn.

Ik vind het nogal onzinnig om te beweren dat biologisch vlees 'te duur' zou zijn. Waar vergelijk je het dan mee? Vlees is nog nooit zo goedkoop geweest als nu, dankzij die fantastische bio-industrie en ja, als je het daarmee vergelijkt is het idd duurder.

Voor sommige mensen is het gewoon niet te betalen. En nee, ik ga simpelweg dat beetje wat ik vrij te besteden heb daar niet aan uitgeven. Je kunt niet overal op letten. Een beetje voor dit goede doel, een beetje voor het ander, een beetje voor de straatkrantverkoper. Mensen liggen me iets meer aan het hart dan dieren. Je moet prioriteiten stellen, hoe hard dat ook is.

Dat het niet te betalen is, is niet zo. Het ligt er maar aan waar je voor kiest. Wat je zelf ook al zegt, een beetje voor een goed doel, beetje voor de straatkrantverkoper, dat is waar jij je geld aan wil geven. Nu snap ik ook wel dat als je student bent, je geen volledig salaris te besteden hebt, dus dan ligt het allemaal nog anders. Maar zelfs dan, als je het echt anders zou willen, zou je bij wijze van spreken dan helemaal geen vlees eten. Het is gewoon net wat voor keuzes je maakt. Toch? Overigens kies ik voor biologische producten niet voor het beest op zich, maar voor mijn eigen gezondheid. Ik wil al dat hormonenvlees niet in m'n lijf.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 11:53

Trouwens, ik wil hiermee niet zeggen dat ik vind dat iedereen het moet doen zoals ik het doe. Iedereen moet dat lekker zelf weten!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 mei 2007 12:05

Je kunt je geld maar één keer uitgeven, natuurlijk maar je dus keuzes, dan vind ik, dat Smurffie gelijk heeft door ook aan anderen te denken, en niet alles aan jezelf uit te geven, een prijzenswaardig streven d:)b

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2007 12:07

Dat snap ik :)

Overigens eet ik echt niet zoveel vlees. Hoewel; Gehakt wel aardig veel :)

Maargoed, het is inderdaad maar net waar je het geld voor over hebt. Bovendien vind ik vlees gewoon erg lekker, ik denk niet dat ik het zomaar zou laten staan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 12:07

Cisca schreef:Je kunt je geld maar één keer uitgeven, natuurlijk maar je dus keuzes, dan vind ik, dat Smurffie gelijk heeft door ook aan anderen te denken, en niet alles aan jezelf uit te geven, een prijzenswaardig streven d:)b

Bij ons blijkt dat het ook allebei kan. We geven maandelijks een behoorlijk gedeelte van ons inkomen weg, en daarnaast eten we zoals ik eerder heb beschreven... Maargoed, bij een student is de financiele situatie anders, dat snap ik ook wel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 12:11

Smurffie schreef:Overigens eet ik echt niet zoveel vlees. Hoewel; Gehakt wel aardig veel :)

Koop dan in elk geval rundergehakt... ;)

Smurffie schreef:Maargoed, het is inderdaad maar net waar je het geld voor over hebt. Bovendien vind ik vlees gewoon erg lekker, ik denk niet dat ik het zomaar zou laten staan.

Nou, ik vind een stukje vlees ook lekker hoor! Hoewel ik niet had gedacht dat er zulke lekkere vega-producten bestaan, die niet eens zo duur zijn! Echt ongelooflijk vond ik dat toen ik het ontdekte ;)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 mei 2007 12:13

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Je kunt je geld maar één keer uitgeven, natuurlijk maar je dus keuzes, dan vind ik, dat Smurffie gelijk heeft door ook aan anderen te denken, en niet alles aan jezelf uit te geven, een prijzenswaardig streven d:)b

Bij ons blijkt dat het ook allebei kan. We geven maandelijks een behoorlijk gedeelte van ons inkomen weg, en daarnaast eten we zoals ik eerder heb beschreven... Maargoed, bij een student is de financiele situatie anders, dat snap ik ook wel.

Dat kan ook, maar als ik het goed begrijp hebben jullie een dubbel inkomen, daar kun je inderdaad ook meer van doen, en is je keus wat er mee te doen groter.
'k Heb ook alleen een uitkering, maar ook daar blijft een deel voor anderen van over, prioriteiten stelen, en ik ben geen prioriteit, als ik maar te eten heb, en m'n vaste lasten kan betalen heb ik verder niet veel nodig voor mezelf.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 12:34

Cisca schreef:
rosalie83 schreef:

Dat kan ook, maar als ik het goed begrijp hebben jullie een dubbel inkomen, daar kun je inderdaad ook meer van doen, en is je keus wat er mee te doen groter.
'k Heb ook alleen een uitkering, maar ook daar blijft een deel voor anderen van over, prioriteiten stelen, en ik ben geen prioriteit, als ik maar te eten heb, en m'n vaste lasten kan betalen heb ik verder niet veel nodig voor mezelf.

Ik snap even niet waaruit je begrijpt dat we een dubbel inkomen hebben? Haha, maar het is wel zo ;) En ja, ik snap heel goed dat als je van een uitkering leeft, je dan een aantal zaken anders moet inrichten! Maar dan nog kan je als je wilt kiezen om dan geen vlees te kopen. Snap je mijn punt? Je hebt hoe dan ook een keuze. Maar nogmaals: ik val niemand erop aan hoor!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 mei 2007 13:08

Wij eten nooit gekookte aardappels.
Reden: niet lekker.

Toen iedereen nog bij m'n ouders woonden,
aten we ook met z'n 6-en hoogstens 2 aardappelen in totaal.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 24 mei 2007 13:10

Ik vind aardappelen (gekookt) ook niet lekker, maar ik zal ze moeten eten van mn moeder :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 13:12

dorine88 schreef:Ik vind aardappelen (gekookt) ook niet lekker, maar ik zal ze moeten eten van mn moeder :mrgreen:

Waarom?! :shock: Dat vind ik altijd zoiets raars, je gaat een ander toch niet dwingen iets te eten?!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 mei 2007 13:13

Sja, het is idd prioriteiten stellen. Ik vind goed en lekker eten wel belangrijk en koop dus wel het duurdere vlees bij de slager. Ik koop gewoon een stukje kleding minder. En net als vroeger regelmatig uit eten, dagjes uit en vakanties etc. Daarin hebben we een stapje terug gedaan. Maar ja, dat gaat weer niet over eten merk ik.

Wat minderen met chips, nootjes èn allerlei frisdranken is niet alleen goed voor je portemonnee maar ook voor je gezondheid. Van dat geld kun je dus weer (al dan niet biologisch) een lekker stukje vlees halen.

Terug naar “Archief”