******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24343
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2007 20:26

Klopt. Ook dat is nog wat vreemd... want wat is dan geen ware kerk en waarom niet. Men kijkt daarbij naar de leer.... er mogen kleine verschillen zijn... maar de synode zal voorlopig niet de Baptisten ofzo ook als ware kerk bestempelen. En tegelijkertijd zullen vrijgemaakte predikanten niet leren dat er buiten een ware kerk geen heil is. De termen ware kerk en niet zeggen puur wat over de leer.... niet over zaligheid ofzo. Dat een goede zaak, hoewel ik vind dat men het uitreiken van stempels met "ware kerk" wel achterwege mag laten en alleen waarschuwen voor kerken die overduidelijk vals zijn... sekten, kerken waar het evangelie niet centraal staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2007 20:39

Voor mij geldt dat geen enkele kerk de 'ware' kerk is. Niemand heeft uiteindelijk DE waarheid in pacht. En het kon nog wel eens zo zijn dat straks blijkt dat we er in feite allemaal naast zitten en het anders is dan wij dachten. God laat zich niet vastpinnen op dogma's en kerkelijke regels. Niet op orthodox of vrijzinnig - het zijn allemaal termen die door mensen zijn bedacht. (en ik zou bijna zeggen: speciaal door de Nederlanders, want in de meeste kerken buiten Nederland om gaat het er anders aan toe dan bij ons).

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 apr 2007 21:21

En tegelijkertijd zullen vrijgemaakte predikanten niet leren dat er buiten een ware kerk geen heil is.
Is de geloofsbelijdenis niet heel stellig over 'buiten de ware kerk' is er geen heil?

Ware kerk is binnen de gereformeerde traditie geloof ik altijd 'de gemeenschap Gods' bedoeld, het 'bekeerd-zijn' door geloof wordt je ingelijfd in 'de ware kerk', kerken als instituten zijn daar hooguit afspiegelingen van. Kerk instituten kunnen dwalen, de 'ware kerk' niet, ookal is deze veelzijdig, de 'ware kerk' heeft maar één dogma..

1 Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat;

2 Door hetwelk gij ook zalig wordt, indien gij het behoudt op zodanige wijze, als ik het u verkondigd heb; tenzij dan dat gij tevergeefs geloofd hebt.

3 Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;

4 En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften;
Ik denk dat dat de kern is van de christelijke boodschap, dit wordt verder uitgewerkt in de geloofsbelijdenissen waar je vooral verwerpingen van ketterijen zult zien.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24343
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2007 09:28

Juist. De geloofsbelijdenis is tijden lang zo uitgelegd dat het om genootschappen ging. Gezien de oorsprong van de NGB logisch, het ging om de vervolgde kerk... en toen had je niet veel keuze... De Roomse Kerk vervolgde de protestanten en men was er niet voor niets van afgescheiden, de Wederdopers waren een echte sekte. Logisch dat men het zo heeft opgeschreven in de NGB. Maar de situatie van toen is totaal anders als die van vroeger... en het is maar de vraag of Guido de Bres op een kerkgenootschap doelde... of de Kerk zag als de gemeenschap van gelovigen , dus over kerkmuren heen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1661
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 09 mei 2007 19:56

Het woordje ´gestalte´ heb ik dus inderdaad verkeerd geinterpreteerd. Overigens ben ik geen HHK-promotor en PKN-hater, integendeel, ik shop ook wel eens bij gemeenten binnen de PKN. Maar ik had het jammer gevonden als bijv. de PKN zou stellen dat zij de enige ware kerk zou zijn.

Overigens kunnen we wel stellen dat we het Apostolicum niet echt ter harte nemen, althans de kerkleidingen. Immers, als wij er echt naar streven om één Christelijke Kerk op te zetten, op de wereld al, dan waren daar in ieder geval de contouren van zichtbaar. Zo'n boom met allerlei afsplitsingen doet daarom ook pijn. Aardse kerken zijn net politiek wat dat betreft.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 19 mei 2007 22:13

ik kom een btj midden in de discussie binnen, maar ik ben dus zo'n nieuwe vrijgemaakte. dat heet btw nu Gereformeerde Kerk met als aanduiding 'hersteld' ervoor.
ik denk dat het handig is als ik het een en ander ga uiteenzetten over de leer over de ware kerk.
Wij belijden met de NGB dat de ware kerk is een vergadering van ware christgelovigen.
dat wil concreet zeggen dat als ik szondags in de kerk zit, dat die een vergadering is van ware christgelovigen.
eerste opmerking die dan door velen wordt gemaakt is: 'dat is arrogant, je hoeft alleen maar daar binnen te zijn, of lid te zijn en je bent zalig'
dat is een een misvatting en teglijk legt het bloot waar het bij veel mensen al fout gaat met het nadenken over de kerk.
ik stel voorop dat ik gereformeerd wil zijn. dat houdt in:
wij onderwerpen ons aan de Schrift en de belijdenis die daaruit voortvloeit.
de Schrift is onfeilbaar, de belijdenis mag eventueel aangepast worden.
dit mag nooit gebeuren van uit de praktijk("het is nu eenmaal anders in de realiteit") dat mag alleen vanuit het geloof, vanuit de Bijbel, niet vanuit wat voor ogen is

wat er fout gaat bij mensen die dit tegenwerpen is dat ze simpelweg de Gereformeerde (dat is de Nederlandse) geloofsbelijdenis niet lezen.
hier staat o.a. de huichelaars niet tot de kerk worden gerekend.
dat wil zeggen dat als je in de kerk zit en je geloofd het Woord dat gepredikt wordt dat je dan behoort tot die vergadering (zowel coetus als congregatio) van ware christgelovigen.
ik zal nu een gezonde Gereformeerde situatie uiteenzetten en aan het eind toepassen op het heden - de chaos.

Gelovigen zoeken elkaar op om samen de Heere te dienen. zij vormen daarmee een gemeente (ecclesia) ze worden door God samengebracht (congregatio) maar zoeken dat zelf ook (coetus). maar er zijn meer plaatsen op de wereld(/in het land) waar dat ook gebeurt, God vergaderd Zijn kerk niet op één plek (bv. Jeruzalem) maar verspreid en verstrooid.
Calvijn spreekt over een zichtbare en een onzichtbare kerk.
Zichtbaar: wat voor ogen is: wij zien in NL een kerk met mensen.
onzichtbaar: wij zien geen kerk in landen waar vervolging is, maar ze is er wel. wij zien ook niet de gelovigen die in de hemel zijn.
N.B. dit is niet hetzelfde als 'strijdende kerk'(dat is op aarde) en triumferende kerk (dat is in de hemel).

Deze losse gemeentes dienen allen God, en zoeken elkaar. daar zal verscheidenheid zijn (pluriformiteit BINNEN de kerkEN/gemeentES (dit is dus niet het pluriformiteitsidee van dr. A. Kuyper maar juist een tegenovergestelde) als ze het maar eens zijn over wat Calvijn noemt "de hoofdsom der religie" (dat zijn zaken waarover geen discussie mogelijk is
zoals bv. de triniteit, Christus God en mens, gezag van de Bijbel etc.) de verschillen die er zijn en NIET die hoofdsom aantasten, mogen daar zijn, er mag over gediscussiert worden maar er hoeft niet perse een bindende leeruitspraak over te komen (ik noem bv. hoedjes in de kerk, ritmisch of isoritmisch zingen, dit brengt niet mogelijk de zaligheid in het geding)
over de leer wat betreft exegese kan wel uitspraak worden gedaan. maar er zijn bepaalde vrijheden. paulus heeft het in rom 14 over verdraagzaamheid. en die kan er zijn zolang het niet het geloof aantast.
deze mensen vormen samen een kerkgenootschap door afvaardiging te sturen naar vergaderingen op grotere schaal (NIET OP HOGER NIVEAU OF VAN MEER GEZAG, Christus het hoogste gezag, Hij is degene die Zijn kerk regeert, niet, nooit een synode of een paus, of een dominee die denkt dat iedereen het met hem eens moet zijn, dat is zonde) hier bespreken zijn in een groter verband de zaken en de uitspraken zijn binden mits ze niet in strijd zijn met Gods Woord, de kerkorde (die ook bijna niemand heeft gelezen :x !)of de belijdenis. dit is allemaal vastgelegd op de synode van dordrecht in de Dordse KerkOrdening(DKO) bij velen achterin opgenomen in hun kerkboek.
deze vergadering zorgen ervoor dat dwaalleer word aangepakt en dat er recht word gesproken naar Gods Woord. hier word ook gesproken voor zending en worden er commisies aangesteld om bepaalde zaken te onderzoeken. het is jammer dat dit vergaderen vaak zeer tijdrovend is omdat mensen nou eenmaal mensen blijven.
de NGB en Calvijn zeggen dus van deze situatie dat NIEMAND zich mag afscheiden van die kerk omdat hij/zij zich dan afscheid van de kerk van Christus God heeft de kerk gegeven als middel dat lijd tot de zaligheid, wie zich daarvan afwend...daarover hoeven wij niet te oorden, dat doet God, wel MOETEN wij hem/haar waarschuwen, want die weg lijdt waarschijnlijk tot het verderf (buiten de kerk geen zaligheid)
misschien vergeet ik nu een stukje, maar ik ga door naar het heden.

geen heden zonder verleden dus we zullen de geschiedenis in vogelvlucht doen om ervan te leren.
de eerste christenen vergaderden al snel en de de christelijke gemeentes hielden contact door concilies. zo is de Katholieke Kerk ontstaan. later scheidde de Oosterse kerk zich daaran af omdat ze een dwaalleer hadden die de hoofdsom der religie aantaste (nl. over de Heilige Geest en Christus, en Gods manier van openbaren) terecht wees de Katholieke Kerk deze dwalingen af en oefende zo de tucht uit die ze moest uitoefenen. iedereen weet dat de RKK is gaan dwalen met o.a. de paus, het avond maal etc.
toen is de reformatie gekomen: mensen predikten de ware leer binnen de kerk die in verval was geraakt. mensen bleven binnen de kerk en probeerden die te REformeren. maar rome bekeerde zich niet en sloeg hen met de ban en inquisitie. toen werden de kenmerken van een VALSE kerk duidelijk: hier MOESTEN ze van afscheiden. om de WARE kerk van vroeger voort te zetten: ze reformeerden de kerk door deze daad en was de voortzetting van de RKK, NIET een nieuwe kerk of een nieuwe leer, nee de oude kerk en de oude leer.
zo kreeg de kerk de naam GE-REformeerd door de REformatie. de Dordse synode van 1618 legde veel vast in de belijdenis en formulieren om nooit meer zulke dwalingen in de kerk te krijgen en haar zo zuiver te houden, om de kerk zo te blijven reformeren. doorgaande reformatie dus.
maar wat was geprobeert tegen te gaan mislukte. de kerk raakte weer verdeeld, de oude arminiaanse dwalingen (waarmee was afgerekend op de dordse synode) staken weer de kop op. en langzaam maar zeker kwam de gereformeerde leer in het gedrang. de reformatie moest doorgaan en de dwalingen aanpakken. maar de synode deed inmiddels niets meer. de kerk werd in 1816 (omgekeerde van 1618) staatskerk, koning werd hoofd van de kerk. de kerk kreeg een regelement zoals een vereniging (een vereniging is alleen coetus), er werden verkeerde gezangen ingevoerd die gezongen moesten worden. de naam werd ook veranderd, inplaats van Gereformeerde Kerk, werd het Hervormde Kerk.
opzich geen foute naam, maar dit was het begin van het losweken van de belijdenis, de GEREFORMEERDE belijdenis. een vorm van indoctrinatie.
boevendien wilde de koning alle kerken in nederland na verloop van tijd samenvoegen tot 1 volkskerk, voor iedereen in NL.
men wilde dus geen leeruitspraken meer, geen veroordeling van dwaling, alleen een doofpot, en iedereen in 1 kerk.
poging tot reformatie kwam, mensen van het Reveil stonden op en predikten het Woord, maar dit heeft uiteindelijk niet de hervormde kerk gereformeerd.
Maar God bewaart Zijn kerk.
Hendrik de Cock was een predikant die eerst vrijzinnig was maar tot bekering kwam. Hij ging fel de strijd aan met de vrijzinnigheid. noemde de dwalingen en ging voor reformatie binnen de kerk. maar synode die inmiddels niet meer instrument van God was maar de macht had bij gratie van koning willem, zag in de Cock een onruststoker, iemand die hun mooie plannetje van de volkskerk wilde verstoren. (hiervan wist de Cock niet, en had dat ook niet op het oog, of hij het met het plannetje eens zou zijn geweest. daar draait het nu eenmaal niet om in de kerk, maar om Gods eer.) Hendrik de Cock werd voor de synode gedaagd en geschorst en afgezet. onterecht (dit kunt u overal nalezen, dat ga ik niet uittypen).
De Cock die de kerk wilde reformeren werd door deze kerk uitgespuwd.
met hem nog een aantal dominees. zijn gemeente stond achter hem. deze gemeente werd zo min of meer buiten het verband gesteld en stond als ze de Cock nog wilde aanhouden als herder en leeraar van God, ook buiten het verband. zo tekende uiteindelijk de gemeente van Ulrum de acte van Afscheiding of wederkeer.
ze zetten de kerk voort omdat de hervormde kerk zich een valse kerk had getoond door niet een moeder voor alle gelovigen te zijn, maar de hoererende vrouw uit openbaringen. ze vervolgde ook mensen van wie ze het vermoeden had dat ze mogenlijk de Cock gezind waren. langzaam maar zeker werden de kentekenen zichtbaar.
de gemeente van Ulrum was een vergadering van ware christgelovigen en stond nu buiten het kerkverband. ze moest nu wel een nieuw kerkverband opzetten om de ware kerk gestalte te geven. over het hele land scheiden zich mensen en gemeentes af. ook dominees kwamen over. God werkt door mensen en die mensen blijven mensen. zondige mensen. zo was er veel ruzie in de afgescheiden gemeentes. maar toch Gods kerk omdat de leer werd gehandhaafd naar Gods Woord en de belijdenis die Gods Woord naspreekt.
het kerkverband kreeg weer vorm en het kerkelijk leven kwam op gang, maar de koning liet het er niet bij zitten en vervolgde de afgescheidenen met allerlei middelen. maar het bloed van de martelaren is het zaad der kerk. pijn en moeite voor God, zo weinig in vergelijking met het kruis. pijn en moeite, én dankbaarheid: Christus is verlosser.
helaas bleven velen achter in de hervormde kerk. zij waren van mening dat zij niet mochten scheiden omdat ze niet vals maar ziek was. ondanks de kentekenen die duidelijk waren wilden zij geen gemeentschap der heiligen hebben met de afgescheidenen. hiermee verscheurden ze de eenheid en waren juist zij scheurmakers en niet de afgescheidenen (hoe gek het ook klinkt) veel mensen vluchten tot: maar de leer is hier plaatselijk "nog" goed, er zijn "nog" bekeringen etc.
puur genade van God. maar hoe belangrijk dat de christenen één zijn zoals ook Christus ook 1 is (Joh 17). door te blijven scheurden ze en bleven ze onder het juk van de synode en koning, werd dwaalleer getolereert en was er geen leertucht.
even een tussenstand:
een deel was achtergebleven en een deel was afgescheiden.
hervormde kerk: valse kerk. afgescheidenen: ware kerk.
hoe zit dat dan met die mensen in die hervormde kerk? want: buiten de kerk geen zaligheid!
zo zwart-wit is het niet direct na de afscheiding. bovendien kun je in een vals instituut zitten terwijl er bij jou plaatselijk nog de ware leer word verkondigd. maar door deze ogenschijnlijke logische redenering zorgen ze zelf voor verdeeldheid van geovigen over kerken. want: als de Cock en zovelen eruit zijn GEZET, wat kunnen ze anders dan de kerk voortzetten, het kerk-zijn zit niet vast aan het instituut, maar wat ze leren en wat daaruit voortvloeit (art26-29 NGB) als nu de eerste regel van het NGB artikel over 1heid gaat. moeten gereformeerden elkaar dan niet juist opzoek ipv gescheiden blijven? 2 kerk: bij de ene kon je niet gereformeerd zijn, in de ander wel. dan moeten alle gereformeerden zich vergaderen en laten vergaderen door Christus in dat ene instituut opdat zijn allen 1 zijn. het blijven in de hervormde kerk is een zonde voor God, maar laten wij niet oordelen over hen, God zal iedereen oordelen naar zijn daden en geloof. was lot niet in sodom? is ook hij niet behouden? hij moest daar niet zijn... toch behield God hem...puur genade!
zo is er een eerste verdeeldheid gekomen tussen de gereformeerden. dit heeft zich ontwikkeld in een enorme polemiek en over en weer geschrijf.
helaas heeft dit de zaak niet opgelost en lijkt iedereen meer en meer vastgeroest in 'zijn' instituut. laat u vergaderen. eenheid in waarheid.

nu werd de naam van de afgescheidenen: 'de christelijk gereformeerde kerk'
maar hier bleef het niet bij, God ging door. ds. A. Kuyper bekeerde zich tot de ware leer en streed tegen de vrijzinnigheid, ook hij werd de kerk uitgewerkt, hij was een zeer begaafd man. bij velen staat hij negatief bekend omdat hij zowel een bijbelse als een onbeijbelse kant had. die onbijbelse word meestal benadrukt terwijl dat zeer weinig is (toch wel met een enorme invloed , helaas) en ook aan het eind van zijn leven.
Hij schudde veel mensen wakker en trok veel mensen uit de hervormde kerk. 'zijn' afscheiding heette doleantie (ook hieraan zit een lang verhaal, wat ik niet ga vertellen, tenzij er een verzoek komt ;) )
de dolerenden en de afgescheiddenen zochten al gauw contact om samen verder te gaan in waarheid omdat chrstenen zich met elkaar moeten verenigen.
samen vormden zijn uiteindelijk in 1892 1 kerkgenootschap.
ze namen de alouden naam van de dordse synode weer aan:
Gereformeerde Kerk.
maar, zegt u, er zijn nog meer kerkgenootschappen dan de gereformeerde, hervormde en roomse kerk. klopt. bij de vereniging in 1892 is een deel van de christelijk gereformeerden niet meegegaan. zij zagen gevaren in o.a. dr A kuyper. helaas hebben ze gelijk gekregen.
kuyper had een paar slechte ideeen ontwikkeld die niet bijbels waren. de kerk heeft die niet genoeg veroordeeld en heeft zich wederom in de ellende gestort. maar die toen apart bleven zijn doorgegaan onder de naam: christelijk gereformeerde kerk (dus dezelfde naam)
de gereformeerde kerk heeft te laat gereageert op die paar ideeen van kuyper en is op het zelfde spoor gekomen als de roomse en hervormde kerk. ze zijn gaan dwalen van de regen in de drup. zo herhaalt het verhaal zich en in 1944 (N.B. IN DE OORLOG!!!) is het weer tot scheuring gekomen. dr. K Schilder werd op een vergelijkbare manier uit de kerk gewerkt en het verhaal herhaald zich. weer een scheiding, om moe van te worden verzuchten we. maar voor God gaan we verder, we kunnen niet, maar God helpt ons, en dan is het mogelijk bergen te verzetten.
dr K Schilder heeft gelijk na de oorlog contact gezocht met de christelijk gereformeerden omdat toen ze in 1892 uiteengingen niet duidelijk was of dat goed of verkeerd was. maar de christelijk geref. kerk was ook al verdeeld geraakt over 2 vleugels, een rechtzinnige en een vrijzinnige.
de nieuwe afgescheidenen / vrijgemaakten konden dus niet naar de christelijk geref kerk, er is toen een dringende oproep gedaan op iedereen die gereformeerd wilde zijn en blijven om allen zich te formeren en laten formeren in 1 gereformeerd instituut, die roep is van alle kanten onbeantwoord gebleven, veel mensen kwamen over, maar het merendeel bleef. de ware kerk werd voortgezet. het intituut ging heten: Gereformeerde Kerk. met als postale aanduiding (vrijgemaakt op art31 van de NGB (kortweg: vrijgemaakt))
God lijd Zijn kerk, laten wij ons door God lijden?
weer herhaalde het verhaal zich: de vrijgemaakte kerk ging weer dwalen.
hoe alles ook moge lopen...Chistus vergadert Zijn kerk.
wij allen moeten ons vergaderen en laten vergaderen in de ware kerk. laten we elkaar opzoeken als we gereformeerd willen zijn.
géén houding van: het maakt allemaal niet uit...
Christus roept ons er immers zelf toe op (Joh 17)!
ik hoop dat dit duidelijk is. ik sta open voor kritiek en vragen.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mei 2007 22:32

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? De meesten zullen de kerkgeschiedenis wel kennen. Maar in het kader van het topic raak ik de kern kwijt, bij je verhaal.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 20 mei 2007 17:16

En tja...ook Kuyper moet het hier weer maar eens ontgelden. Dat gaat me zo langzamerhand echt behoorlijk vervelen.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 mei 2007 18:08

Yotam schreef:dr K Schilder heeft gelijk na de oorlog contact gezocht met de christelijk gereformeerden omdat toen ze in 1892 uiteengingen niet duidelijk was of dat goed of verkeerd was. maar de christelijk geref. kerk was ook al verdeeld geraakt over 2 vleugels, een rechtzinnige en een vrijzinnige.


Even een kleine correctie: Onze CGK is NIET verdeeld in een rechtzinnige en een vrijzinnige vleugel. We hebben een behoudende stroming (Bewaar het Pand), een middenstroom (zoals Christelijk Gereformeerd van huis uit is, niet uitwijken ter linker, noch ter rechterzijde...) en een progressievere stroming. Maar progressief is NIET vrijzinnig!!!! Christus wordt gepredikt als De Weg, DE Waarheid, en HET Leven! Alleen door Hem kunnen zondaren zalig worden! Dat is de leer van de CGK. Niets meer en niets minder.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 21 mei 2007 20:56

Riska schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen? De meesten zullen de kerkgeschiedenis wel kennen. Maar in het kader van het topic raak ik de kern kwijt, bij je verhaal.

ik zette de gereformeerde kerkleer uiteen. zoals die word geleerd in de (hersteld) Gereformeerde kerk en zoals die 20 jaar geleden werd geleerd in de Gereformeerde kerk (vrijgemaakt) en zoals die 100 jaar geleden werd geleerd in de Gereformeerde kerk, en zoals die 200 jaar geleden werd geleerd in de hervormde kerk, etc. etc.
bovendien kan ik niet ruiken hoe goed jullie je kerkgeschiedenis kennen, praktijk leert nog al eens dat dat niet het geval is.
@Race406:
rechtzinnig en vrijzinnig is subjectief ;) jij stelt het objectiever.
een middenstroom (zoals Christelijk Gereformeerd van huis uit is, niet uitwijken ter linker, noch ter rechterzijde...)
dat wil ik in twijfel trekken, maar valt buiten het onderwerp.
@gkn'er: dat is niet helemaal waar. kuyper had een aantal goede en een 4tal verkeerde ideeen. bij ons staat hij wat positiever te boek dan in de meeste refokerken. helaas word juist daar het verkeerde van hem benadrukt waarmee vaak de rest van zijn ideeen ook word weggeveegd.
luther was bijvoorbeeld ook niet helemaal zuiver in zn leer, maar wat hij deed was wel goed, hij reformeerde de kerk, calvijn zette dat voort (op een bijbelsere manier). zo is het ook met kuyper, hij deed veel goeds.
maar zoals bij luther ook veel verkeerde ideeen overeind zijn gebleven in de lutherse kerk zo is dat ook met kuyper helaas. tegen die verkeerde ideeen heeft o.a. k schilder gestreden.
ik wil nu aan iedereen hier aanwezig vragen om de kerkleer die ik heb uiteengezet of te bestrijden of mee te strijden. want ondertussen zijn alle gereformeerd-denkenden nog wel verspreid over een heleboel kerkgenootschappen, dat is niet goed volgens de gereformeerde belijdenis.
hoe kunnen er dan zoveel kerken zijn die zich gereformeerd noemen:
Gereformeerde kerk (inmiddels PKN) Geref. kerk (vrijgem.), (Hersteld)gereformeerde kerk, geref. gemeenten. geref gem. in NL, oud geref. gem. in NL, oud geref. gem. in NL. Geref. kerk in NL
al deze kerkgenootschappen beroepen zich op de gerformeerde belijdenis die zegt dat er 1 kerk moet zijn! hoe gereformeerd zijn we nog?
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8708
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 21 mei 2007 22:06

Yotam schreef:ik wil nu aan iedereen hier aanwezig vragen om de kerkleer die ik heb uiteengezet of te bestrijden of mee te strijden. want ondertussen zijn alle gereformeerd-denkenden nog wel verspreid over een heleboel kerkgenootschappen, dat is niet goed volgens de gereformeerde belijdenis.
hoe kunnen er dan zoveel kerken zijn die zich gereformeerd noemen:
Gereformeerde kerk (inmiddels PKN) Geref. kerk (vrijgem.), (Hersteld)gereformeerde kerk, geref. gemeenten. geref gem. in NL, oud geref. gem. in NL, oud geref. gem. in NL. Geref. kerk in NL
al deze kerkgenootschappen beroepen zich op de gerformeerde belijdenis die zegt dat er 1 kerk moet zijn! hoe gereformeerd zijn we nog?


Om je laatste vraag te beantwoorden: elk van de gereformeerde kerkgenootschappen zegt van zichzelf dat zij de rechtmatige voortzetting is van de ene kerk van de reformatie in Nederland. De jouwe zegt dat dus ook.
Op basis van het vermeende bestaansrecht van de eigen kerk, wordt gezegd dat de andere kerken dat bestaansrecht niet hebben, want er mag immers maar 1 kerk zijn? Dat laatste is terecht en volgens de belijdenis, maar voor de eigen exclusiviteit ("iedereen moet zich maar bij onze kerk aansluiten") ligt dat toch echt wat anders. Want dan moet je overtuigend aantonen dat je eigen kerk "de enig juiste kerk is" en dat kan getuige de kerkelijke verdeeldheid blijkbaar niemand, ook de hersteld gereformeerde kerk niet, ook de PKN niet, ook de hersteld hervormde kerk niet, ook de Ger. Gem. in Nederland buiten verband niet enz. enz. enz.

Ik voel dan ook geen enkele behoefte om op je visie op de kerkgeschiedenis in detail in te gaan. Ik kan je immers van vrijwel elk gereformeerd kerkgenootschap in Nederland de visie wel vertellen waarom we nu van haar lid zouden moeten zijn en niet van de andere. En allemaal vertellen ze het verhaal waarom "die anderen" in de kerkgeschiedenis de verkeerde keus hebben gemaakt en dat "wij" altijd de goede keuzes hebben gemaakt. "Wij" zijn daarbij altijd slachtoffer geworden van "zij". En daarbij wordt altijd gezegd dat het om de waarheid ging. Ja, dat zeggen we allemaal en juist daarom ben ik sceptisch over dit soort verhalen, want ik ken er teveel van. Jouw visie (of die van iemand anders) in detail gaan aanvechten, zou betekenen dat ik ongewild nog verder meewerk aan verdere polarisatie in kerkelijk Nederland en daar bedank ik liever voor. Laten we het erop houden dat wij en onze vaderen gezondigd hebben, door niet de eenheid te bewaren.

Zoals ik het zie, is de enige manier om tot eenheid te komen, door de eigen kerkelijke hoogmoedigheid te laten varen en te komen tot schuldbelijdenis juist op dit punt. Dat we met z'n allen op de knieen gaan en God onze schuld belijden. Dan kan Hij nog eens gaan werken, als ons eigen kerkelijk gelijk echt als zonde de prullenbak in is gegaan. Dan kan er een hereniging komen van allen die God toebehoren in 1 kerk. Dan gaat het er ook niet meer om dat andere kerken zich aansluiten bij die kerk die het altijd bij het juiste eind heeft gehad, maar dan gaat het erom om elkaar met open armen te omhelzen als medelidmaten van het ene Lichaam.

Tot zover mijn verzuchting. Ik laat het er verder ook denk ik maar bij. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 22 mei 2007 01:49

elbert schreef:Tot zover mijn verzuchting. Ik laat het er verder ook denk ik maar bij. :?


Dat doe ik al jaren.... :mrgreen:

'k ben een Gkv'er, toch ben ik het niet in alles met 'zij' eens. mijn gedachte is wel, elke kerk heeft zijn kruis en hanteert zijn eigen waarheid. Mijn volgende gedachte is wel: weggaan? Nee. Waarom niet? Je komt te samen in zijn naam van dat is wat mij bind.

Soms vraag ik mij wel eens af, waarom is het soms zo moeilijk (lees, soms bijna niet mogelijk) om met verschillende meningen door de kerkdeur binnen te komen. Het is toch Christus die de mensen samenroept?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24343
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2007 09:13

Yotam, een paar vragen en opmerkingen.

1. Je theorie betekent dat er zo'n 1500-2000 oprechte christenen zijn in Nederland. Aangezien er buiten de ware kerk geen heil is en de nieuwe vrijgemaakten hun kerk als ware kerk zien zal de rest het heil niet ontvangen. Sta je daar achter?

2. Is deze leer niet heel erg op ons eigen land gericht? Er zijn genoeg landen waar geen nieuwe vrijgemaakte kerk is. In de meeste landen zijn geen kerken waar de leer zo is als in de nieuwe vrijgemaakte kerk. Je hebt landen waar je niet eens gereformeerde kerken hebt, de kerken daar zijn allemaal een stuk "evangelischer" dan hier. Daar zijn dan ook geen ware kerken, want wat de ware kerk is heeft blijkbaar wel met de leer te maken, op basis van onenigheid in de leer zijnde nieuwe vrijgemaakten uit de GKv gestapt.

3. De tijd van de NBG en die kerkcultuur was heel anders dan nu, met zoveel verschillende kerkgnootschappen. Is het niet heel raar om alles van toen klakkeloos op het hier en nu te betrekken? Ook de Bijbel geeft niet veel duidelijkheid op dit punt, in die tijd had je nog niet allerlei christelijke kerken in een stad, er was gewoon 1 kerk. De Bijbelse betekenis van "kerk" is overigens heel anders dan wat er hier van wordt gemaakt, instituuut, denominatie etc. Het gaat om wat van de Here is, allen die Hem oprecht volgen. Kerk betekent: Wat van de Here is.

4. Christus laat zich niet in een hokje duwen. Niet het kerkverband maakt zalig, maar Christus! Hij verzamelt zijn volk uit alle stammen, naties, talen en ook kerkverbanden. Niet de leer maakt zalig, maar geloof in Hem. Ieder die in Hem gelooft. Als mensen de leer niet helemaal goed hebben of gewoon in een andere kerk zijn geboren en opgegroeid zal God echt niet zeggen: Jammer, je zat niet in het enige ware kerkverband, dus geen heil voor jou. Wie stelt dat redding afhangt van kerkverband is hoogmoedig.

5. Vergeving van zonden en dus ook heil, is er voor ieder die oprecht in Hem gelooft, ook al zitten ze in een dwalend kerkverband en weten ze dat niet, zitten ze daar omdat ze er zijn opgegroeid etc. Zie 1 Joh 2 vers 1 en 2.

6. Kerkscheuringen zijn menselijke fouten, het feit dat Christus kerk verdeeld is in allerlei genootschappen is het gevolg van ons falen als mensen. Vervolgens jezelf boven andere verheffen door heil aan je eigen kerk toe te schrijven is al helemaal belachelijk. Eerst creeren wij verdeeldheid, vervolgens gaan we God voor ons karretje (kerkverband spannen) en stellen dat Hij onze kant kiest en niet die van de anderen. Tegelijkertijd is men dan uit het oog verloren wat echt zalig maakt, niet de leer, niet zo goed mogelijk leven en lid zijn van het allerbeste en bijbelgetrouwste kerkverband maar het bloed van CHristus maakt zalig. Het heil toeschrijven aan een ware kerk is een gruwelijke afzwakking van zijn offer, en tegelijkertijd zo arminiaans als het maar kan, want het heil wordt afhankelijk van menselijke zaken ipv van Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 22 mei 2007 18:52

Yotam schreef:@gkn'er: dat is niet helemaal waar. kuyper had een aantal goede en een 4tal verkeerde ideeen. bij ons staat hij wat positiever te boek dan in de meeste refokerken. helaas word juist daar het verkeerde van hem benadrukt waarmee vaak de rest van zijn ideeen ook word weggeveegd.
luther was bijvoorbeeld ook niet helemaal zuiver in zn leer, maar wat hij deed was wel goed, hij reformeerde de kerk, calvijn zette dat voort (op een bijbelsere manier). zo is het ook met kuyper, hij deed veel goeds.
maar zoals bij luther ook veel verkeerde ideeen overeind zijn gebleven in de lutherse kerk zo is dat ook met kuyper helaas. tegen die verkeerde ideeen heeft o.a. k schilder gestreden.

Kan ik hieruit dan afleiden dat jij lid bent van de Nieuwe Vrijgemaakte Kerk*? Je zegt wel dat je Kuyper niet negatief duidt, maar door steeds maar weer te wijzen op zijn (ik citeer) "onbijbelse denkbeelden" (wat overigens een zéér subjectief standpunt is), doe je dat toch. Ik ben het daar absoluut niet mee eens, sterker nog: er is niemand die meer betekend heeft voor de gereformeerden (en daaronder versta ik alle leden van zich gereformeerde noemende kerken en de Gereformeerde Bond) dan hij. Daar mag Kuyper door de niet-(synodaal-)gereformeerden wel eens wat positiever voor bejegend worden!!!

* Na een terechtwijzing verbeterd.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 22 mei 2007 19:15

Harm-J schreef:Soms vraag ik mij wel eens af, waarom is het soms zo moeilijk (lees, soms bijna niet mogelijk) om met verschillende meningen door de kerkdeur binnen te komen. Het is toch Christus die de mensen samenroept?

Precies, zo denk ik er ook over. Een kerk hoeft echt niet zo pluriform te zijn als de 'oude' NHK, maar de vele afscheidingen in protestants-christelijk Nederland stemmen droevig.

Een naam als "Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)" is in dit geval illustratief. Was een afsplitsing van de GGiN, die op zijn beurt weer een afsplitsing is van de GG, echt onafwendbaar? Ik denk van niet; er mag binnen een kerkverband best wat "speling" bestaan tussen geloofsopvattingen. Kijk, ik snap ook wel dat het kolder is te pleiten voor een fusie van de Doopsgezinden met de Oud-Gereformeerden, maar om nou om ieder (vaak klein) leergeschil direct over te gaan tot een schisma, kan nooit Zijn bedoeling zijn geweest.

Misschien dat een deling in een "Modern-Gereformeerde Kerk", "Orthodox-Gereformeerde Kerk" en "Bevindelijk-Gereformeerde Kerk" nog wel te rechtvaardigen valt, maar de vele verschillen die er nu tussen de kerken onderling bestaan m.i. niet (meer).

Met wat tactischer handelen hadden Vrijmaking 1 (1944), Vrijmaking 2 (1967) en Vrijmaking 3 (2003) m.i. bijvoorbeeld best voorkomen kunnen worden.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten