belangrijkste in een relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2007 15:46

Smurffie: het is wel handig als je dezelfde visie op het leven hebt, want je zult toch samen grote beslissingen moeten nemen. Ik denk dat dat meer bedoeld wordt. En bij visie speelt geloof natuurlijk ook een rol.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mei 2007 15:52

Smurffie schreef:Uiteraard. Maar velen zien het als basis voor een relatie en daar geloof ik niet in :)

Inderdaad, het is niet zo dat als je maar 1 in Christus bent het wel goed zit met je relatie. Maar Lalage heeft wel gelijk dat het erg kan helpen of iig lastig is als je wat dat soort dingen betreft heel ver uit elkaar ligt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 mei 2007 15:54

Lalage schreef:Smurffie: het is wel handig als je dezelfde visie op het leven hebt, want je zult toch samen grote beslissingen moeten nemen. Ik denk dat dat meer bedoeld wordt. En bij visie speelt geloof natuurlijk ook een rol.

Ja, dat wel. Maar voor mijn gevoel heeft het meer met algemene normen en waarden te maken :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 mei 2007 11:43

Smurffie schreef:
Jo'tje schreef:
Hm, ik vind dat ergens wel een dooddoener. Er zijn in dat geval zoveel mensen waarmee je één kunt zijn in Christus.

Mee eens.
Maar ik denk wel dat het als christen onmisbaar is in je relatie. Als je allebei God op 1 wilt hebben staan, dan is het wel handig dat het binnen je relatie ook een belangrijke rol speelt en dat je daar ook samen voor wilt gaan.
Het is natuurlijk niet zo dat iedereen met wie je op één lijn zit qua geloof een relatie met je aan kan gaan ;)

Uiteraard. Maar velen zien het als basis voor een relatie en daar geloof ik niet in :)

Maar het moet wel onderdeel van die basis zijn. Anders zit er denk ik toch iets scheef :)
Magoed, ik heb het idee dat iedereen hier wel weer op één lijn zit.
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mei 2007 17:40

Openheid tot het bespreken van ook echt alles!
kleine dingetjes uit het dagelijks leven maar ook dingen onderling en grotere gevoelige zaken die niet makkelijk te vertellen is aan anderen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 mei 2007 22:14

Wat natuurlijk weer makkelijker gezegd is dan gedaan allemaal. Maar, aldoende leert men...ofzo ;)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mei 2007 22:24

Dat is idd niet altijd even makkelijk, maar wel kan dat een enorme opluchting geven om het uit eindelijk te bespreken. Daarbij valt het achteraf vaak toch wel weer mee is mijn ervaring ;)
Daarbij is de openheid die het daarna oplevert ook erg veel waard
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 mei 2007 18:02

Jo'tje schreef:
Smurffie schreef:
Jo'tje schreef:
Hm, ik vind dat ergens wel een dooddoener. Er zijn in dat geval zoveel mensen waarmee je één kunt zijn in Christus.

Mee eens.
Maar ik denk wel dat het als christen onmisbaar is in je relatie. Als je allebei God op 1 wilt hebben staan, dan is het wel handig dat het binnen je relatie ook een belangrijke rol speelt en dat je daar ook samen voor wilt gaan.
Het is natuurlijk niet zo dat iedereen met wie je op één lijn zit qua geloof een relatie met je aan kan gaan ;)

Uiteraard. Maar velen zien het als basis voor een relatie en daar geloof ik niet in :)

Maar het moet wel onderdeel van die basis zijn. Anders zit er denk ik toch iets scheef :)
Magoed, ik heb het idee dat iedereen hier wel weer op één lijn zit.

Hm, ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat je open staat voor elkaars visie over het geloof. Dan zou het voor mij echt niet uitmaken of de één wel denkt een relatie met God te hebben en de ander niet. Dan zou de ander moeten accepteren dat je op de 2e plaats komt bijv. Persoonlijk zou ik me niet bedreigd voelen door God. Dan kom ik maar op de 2e plaats. Bij wijze van spreken dus. Het geloof opzich is voornamelijk een levensstijl, overeenkomstig met de christelijke normen en waarden. Die normen en waarden zijn voornamelijk fatsoensregels waar ook niet-christenen zich aan kunnen houden, zonder daarbij het christelijk geloof opgelegd te krijgen. Persoonlijk denk ik dus dat je voorál wat normen en waarden betreft een beetje op één lijn moet zitten.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 07 mei 2007 20:47

Het belangerijkste in mijn relatie is, liefde, geborgenheid, vertrouwen en ook intiem contact. :D

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 mei 2007 22:02

Smurffie schreef:Hm, ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat je open staat voor elkaars visie over het geloof. Dan zou het voor mij echt niet uitmaken of de één wel denkt een relatie met God te hebben en de ander niet. Dan zou de ander moeten accepteren dat je op de 2e plaats komt bijv. Persoonlijk zou ik me niet bedreigd voelen door God. Dan kom ik maar op de 2e plaats. Bij wijze van spreken dus. Het geloof opzich is voornamelijk een levensstijl, overeenkomstig met de christelijke normen en waarden. Die normen en waarden zijn voornamelijk fatsoensregels waar ook niet-christenen zich aan kunnen houden, zonder daarbij het christelijk geloof opgelegd te krijgen. Persoonlijk denk ik dus dat je voorál wat normen en waarden betreft een beetje op één lijn moet zitten.

Dus een moslim en een christen bij elkaar moet prima kunnen, als je er maar open voor staat?
Het lijkt me knap vervelend als je ooit kinderen mag krijgen enzo, ga dan maar bepalen welk geloof je het mee geeft. Dan wil je ineens allebei het beste voor je kind, en dat is dan vast niet braaf 'de keuze aan 't kind laten' maar dat is dan toch je eigen overtuiging.
Sowieso heb je globaal vaak wel dezelfde normen en waarden, maar zitten er in de details altijd nog wel meer verschillen dan handig is.
Het zal allemaal in theorie best kunnen, maar ik zou er niet zo gauw voor kiezen denk ik. Misschien maak ik ook wel van iets te dichtbij mee hoe moeilijk het is.
pobody's nerfect

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2007 22:31

Een moslim en een christen zullen best wel wat gedeelde waarden hebben, maar daarbij vaak toch heel andere normen, dus dat is dan weer een verkeerd voorbeeld ws.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 mei 2007 09:36

Is dat bij een niet-christen en een christen anders dan? M.i. niet.
pobody's nerfect

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2007 11:57

Daar heb je ook redelijke kans op ja. :) Alhoewel die waarschijnlijk ook minder waarden delen dan een christen en een moslim. Bijvoorbeeld als het gaat om de positie van de vrouw of het huwelijk.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 08 mei 2007 19:13

Ik zelf snap niet waarom sommige mensen het belangrijkst vinden dat je samen op 1 lijn zit met god.. mss vat ik het verkeerd op. ik en me vriendin zijn allebij wel gelovig maar doen er allebij momenteel er niet zo heel veel mee. stel dat me vriendin nu heel veel in de bijbel gaat lezen en probeerd er 100% er naar te leven. Dan zal dat denk ik niet onze relatie aantasten omdat we in principe de zelfde normen en waarden hebben. Het zou voor haar in dat geval wel fijn zijn als ik dat met haar kon delen. maar dat is denk ik met alle dingen waar je in intereseerd als je dat ook met de ander kan delen
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 mei 2007 19:51

Mwah, er is wel een verschil in prioriteiten denk ik.
God op 1 in je relatie is wel heel wat anders dan een gedeelde hobby ofzo.
Marnix is helemaal waus van snookeren en poolen enzo. Ik vind het wel grappig, maar heb er niet zoveel mee. Boeit ook niet verder. Maar als dit het geval zou zijn met God, dan zou het toch wel wat lastiger worden..
Maar misschien stel ik gewoon wel teveel eisen. (in vergelijking met anderen dan, voor mezelf zal ik die altijd wel houden denk...)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”