Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 apr 2007 16:40

Race406 schreef:...knip.....Nogmaals: Een ieder zij in zijn eigen geweten ten volle overtuigd!

Wie hier gelijk heeft laat ik even buiten beschouwing, maar deze tekst kun je natuurlijk niet lukraak gebruiken om alle verschillen van inzicht goed te praten, zeker niet als we het hebben over de dingen van eeuwigheid.
Paulus heeft het hier over bijzaken, let dus op wanneer je een tekst gebruikt dat je hem ook goed gebruikt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 apr 2007 16:59

Marnix schreef:
God zegt dat ieder die in Christus gelooft eeuwig leven heeft.

Jazeker, maar niet zonder de decaloog (voorwaarde).
Mal 2:6 De wet der waarheid was in zijn mond, en er werd geen onrecht in zijn lippen gevonden; hij wandelde met Mij in vrede en in rechtmatigheid, en hij bekeerde er velen van ongerechtigheid.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 26 apr 2007 10:42

:oops: pfioe, wat een heftige reacties op mijn post.... Ik voel me altijd een beetje onthand; woorden zijn ook maar een beperkt middel om je diepste wezen & overtuiging over te brengen.

In aanvulling op mijn eerder post het volgende: Ik geloof dat ik contact heb met God, mijn Vader, en met Jezus Christus. Zijn Geest woont in mij, en dat is voor mij de enige wegwijzer aangaande de keuzes die ik maak in mijn leven. Vóór alles vind ik het belangrijk om 'te weten' wat God van bepaalde zaken/mensen/activiteiten vind, en dat vraag ik ook. Het is voor ons (mij) namelijk helemaal niet moeilijk me te vergissen, en iets af te wijzen in de veronderstelling dat God dat ook wel zal doen terwijl het vooral iets zegt over mijn smaak, opvoeding, cultuur.

Stap 1 is dus vragen: Wat vindt U eigenlijk van.... (vul maar in)
Mijn ervaring is dat er zeker een antwoord komt, een antwoord dat menigmaal overweldigend is gebleken in liefde voor mensen. God wijst sporters, darters, dansers, cafébezoekers etc.etc. niet af. Integendeel. Vraag maar eens aan God of Hij je íets wil laten voelen van wat Hij voor hen voelt, je zult versteld staan. De kans is groot dat je 'geplaagd' wordt met enorme onrust, iets wat in de Bijbel wel omschreven wordt als een brandend hart, voor die ander.

Wat heeft dit alles nu te maken met sportevenementen en dergelijke?
Het lijkt een ander onderwerp, maar mijns inziens is dít -en niets anders- de nieuwe gezindheid, het nieuwe hart, het nieuwe leven waar de bijbel over spreekt. Een leven en een hart wat geregeerd wordt door een niets en niemand buitensluitende liefde. Geen hart wat geregeerd wordt door angst, en dan voornamelijk de (excuus) kleinzielige angst zelf buiten de boot te vallen.

Dit is dus het derde aspect wat mijns inziens aansluit op het niet al te gemakkelijk veroordelen van de manier waarop wij in de wereld staan.
Samenvattend:
Een kind van God is geen slaaf meer van de zonde
Een kind van God is steeds beter in staat het goede te zoeken
Een kind van God zal steeds minder de neiging hebben om 'het kwaad' te zien alsof het zich vooral bevindt op een bepaalde locatie. Op elke locatie in deze wereld is het kwaad namelijk aanwezig, en tegelijkertijd zegt dat iets over de noodzaak van het juist daar aanwezig zijn als zoutend zout.
Hoe zullen de mensen gaan geloven als hen niets wordt verteld?

[/i]
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 apr 2007 17:08

medina schreef::oops: pfioe, wat een heftige reacties op mijn post.... Ik voel me altijd een beetje onthand; woorden zijn ook maar een beperkt middel om je diepste wezen & overtuiging over te brengen.

In aanvulling op mijn eerder post het volgende: Ik geloof dat ik contact heb met God, mijn Vader, en met Jezus Christus. Zijn Geest woont in mij, en dat is voor mij de enige wegwijzer aangaande de keuzes die ik maak in mijn leven. Vóór alles vind ik het belangrijk om 'te weten' wat God van bepaalde zaken/mensen/activiteiten vind, en dat vraag ik ook. Het is voor ons (mij) namelijk helemaal niet moeilijk me te vergissen, en iets af te wijzen in de veronderstelling dat God dat ook wel zal doen terwijl het vooral iets zegt over mijn smaak, opvoeding, cultuur.

Stap 1 is dus vragen: Wat vindt U eigenlijk van.... (vul maar in)
Mijn ervaring is dat er zeker een antwoord komt, een antwoord dat menigmaal overweldigend is gebleken in liefde voor mensen. God wijst sporters, darters, dansers, cafébezoekers etc.etc. niet af. Integendeel. Vraag maar eens aan God of Hij je íets wil laten voelen van wat Hij voor hen voelt, je zult versteld staan. De kans is groot dat je 'geplaagd' wordt met enorme onrust, iets wat in de Bijbel wel omschreven wordt als een brandend hart, voor die ander.

Wat heeft dit alles nu te maken met sportevenementen en dergelijke?
Het lijkt een ander onderwerp, maar mijns inziens is dít -en niets anders- de nieuwe gezindheid, het nieuwe hart, het nieuwe leven waar de bijbel over spreekt. Een leven en een hart wat geregeerd wordt door een niets en niemand buitensluitende liefde. Geen hart wat geregeerd wordt door angst, en dan voornamelijk de (excuus) kleinzielige angst zelf buiten de boot te vallen.

Dit is dus het derde aspect wat mijns inziens aansluit op het niet al te gemakkelijk veroordelen van de manier waarop wij in de wereld staan.
Samenvattend:
Een kind van God is geen slaaf meer van de zonde
Een kind van God is steeds beter in staat het goede te zoeken
Een kind van God zal steeds minder de neiging hebben om 'het kwaad' te zien alsof het zich vooral bevindt op een bepaalde locatie. Op elke locatie in deze wereld is het kwaad namelijk aanwezig, en tegelijkertijd zegt dat iets over de noodzaak van het juist daar aanwezig zijn als zoutend zout.
Hoe zullen de mensen gaan geloven als hen niets wordt verteld?

[/i]

Beste medina

Het gaat hier in deze topic over ‘De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is’.
Een moderator van Refoweb heeft van deze zinsnede in deze topic gemaakt ‘Ger.Gem. DE kerk’.
Nu ben ik het ook niet met alles eens wat de Ger.Gem. leert maar wel met het grootste gedeelte.

Wat jij nu ter discussie brengt is totaal niet overeenkomstig die leer, het staat er eigelijk haaks op. Alleen al het feit dat jij gelooft dat….. is niet juist. De Ger.Gem. leert dat geloof ontvangen wordt door genade en dat leert vervolgens bukken en buigen onder Gods hand zowel het goede als het kwade wat Hij ons doet toekomen.

Je begrijpt wel dat het niet een communicatie is die jij in de hierboven vermelde Quote zegt en waarbij het lijkt dat God je vriend is. God kan en wil namelijk geen gemeenschap meer hebben met eens mens vanwege zijn gevallen zonde staat. Op die gronden heb ik ook gezegd en ben ik ook van overtuig dat jij je vergist en jezelf bedriegt.

Het wil natuurlijk totaal niet zeggen dat ik je in de hel of uit de hemel wil plaatsen, zoals iemand wil beweren, het gaat mij om de zuiverleer der waarheid overeenkomstig de Bijbel en dat mis ik helaas bij jou.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 29 apr 2007 16:22

Ik heb even getwijfeld Jantjes of ik (weer) moest reageren. En zo ja op grond waarvan.... Als het om gelijkhebberigheid zou gaan (van mij uit) kan ik het beter nalaten. Maar ik heb er over nagedacht, en het punt is wel dat jouw topics bij mij altijd een leger vragen opwerpt, waar ik dan maar steeds mee in mijn hoofd blijf zitten.
Ik begrijp het echt niet, denk ik. Daarom toch mijn reactie.
En, ter verduidelijking: ik voor mij was er al uit hoor :lol: dat mijn manier van geloven niet veel overeenkomsten vertoont met de leer van de Ger. Gem. Het gaat mij niet om een bepaald kerkgenootschap of om een bepaalde leer af te vallen of juist aan te prijzen. De dingen die ik 'beweer' haal ik uit mijn bijbel. En het blijft bijzonder, dat blijkbaar dat ene boek zoveel uitersten kan oproepen dat men elkaar niet eens meer herkent als volgeling van die ene God.

Naar aanleiding van jouw stelling dat God geen gemeenschap meer wil hebben met de mens vanwege de zonde heb ik een vraag: Waarom dan al die moeite? Waarom stuurde God Zijn Zoon naar deze aarde volgens jou?

En verder keur je mijn manier van spreken over mijn relatie met God af, omdat het net lijkt alsof Hij mijn vriend is. Maar...dat ís Hij ook. Ik heb deze mogelijkheid niet zelf bedacht, maar ik vind het terug in de Bijbel. Ik heb ook even gegrasduind in de ws. voor jou zeer bekende psalmen. Lees bijvoorbeeld eens in Psalm 85: "merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft ev. En Psalm 103: 5: "Hij is het die ons Zijn vriendschap biedt."

En dan Paulus, in Romeinen 8. Ik tik het ff helemaal tot aan vers 5 voor de duidelijkheid: (SV): Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen maar naar de Geest. Want de wet van de Geest van het Leven heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. Want datgene wat voor de wet onmogelijk was, doordat zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in de gelijkheid van het zondige vlees, en dat vóór de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen maar naar de Geest. Want die naar het vlees zijn bedenken wat vleselijk is, maar die naar de Geest zijn bedenken wat van de Geest is."

En verder, vanaf vers 15:" Want je hebt niet ontvangen een Geest van dienstbaarheid, opnieuw tot vrees, mmaar je hebt ontvangen een Geest van aanneming tot kinderen, door Welke wij roepen: "Abba, *Vader".

(* eigenlijk doet de SV de vertaling van het woord Abba een beetje te kort. Het is nóg dichterbij. Abba = papa)

Ik kan er niets aan doen dat God zo dichtbij is gekomen dat Hij mèt mij wil leven. Jezus zegt het zelf; in Joh. 16: 27) En een stukje daarvoor nog: "Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woorden bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen en woning bij hem maken". (Joh. 14: 23) Trouwens, eigenlijk heel Johannes staat er vol mee, met de vriendschap die God persé wil met deze wereld, en wat Hij daar allemaal voor over heeft gehad.

Ik laat het hier even bij, om te voorkomen dat het een soort tekstenbombardement wordt. Het laatste wat ik nog wil zeggen is dat ik me geheel en al kan aansluiten bij Paulus, die zegt dat het enige wat hij nog predikt is het kruis van Christus. Al het andere is onnuttig, 'schade en drek' zoals dat zo keurig is vertaald :wink:
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 apr 2007 14:38

....

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 26 mei 2007 18:20

..

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 mei 2007 15:18

Beste mensen, het gaat in dit topic al lang niet meer over het onderwerp waarmee we van start gingen.
En aangezien ik niet de indruk heb dat er ooit op een natuurlijke weg een einde komt aan dit topic wil ik voorstellen om te gaan afronden.
Ik zal dan dit topic in de loop van de week sluiten.

B.V.D.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mei 2007 15:51

Maak er dan een algeheel GerGem topic over of moeten we dan voor elk aspect een ander topic openen?

Een ware kerk herken je oa aan de leer en daar gaat het nu volgens mij nog steeds over.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 mei 2007 16:06

Even het een en ander gesplitst.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=19401
Hier gaat de discussie over "Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het geloof" :wink:

Als er nog behoeft is kan men hier verder gaan over de GerGem.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 10:41

Het enige wat er van mijn kant te melden is over de GerGem, is dat ze voor mij bewezen hebben van de week, dat ze ver weg van de ware kerk zijn. :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jun 2007 10:45

Gerdien B. schreef:Het enige wat er van mijn kant te melden is over de GerGem, is dat ze voor mij bewezen hebben van de week, dat ze ver weg van de ware kerk zijn. :?
Ah, waarin? :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 10:47

ik heb mijn hart daarover al gelucht in het Avondmaals topic. check die maar even

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 jun 2007 20:52

Eenheid in verscheidenheid ?
http://www.refdag.nl/artikel/1304564/Ho ... euken.html
Menen deze predikanten het nou of niet?

Ik geloof dat de betreffende predikanten er totaal niets van menen wat ze hier verkondigen.
Als er werkelijk eenheid in verscheidenheid gedoogd zou worden gaan die predikanten morgen om de tafel zitten en geven elkaar, ondanks de zeer tot zeer kleinen verschillen, de hand en zeggen tegen elkaar overmorgen gaan we naar de Hersteld Hervormde en gaan het zelfde doen. Uiteraard gaan ze verder en blijven daar niet staan maar zoeken nog meer eenheid in verscheidenheid.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 07 jun 2007 20:46

Wullimpie schreef:Beste mensen, het gaat in dit topic al lang niet meer over het onderwerp waarmee we van start gingen.
En aangezien ik niet de indruk heb dat er ooit op een natuurlijke weg een einde komt aan dit topic wil ik voorstellen om te gaan afronden.
Ik zal dan dit topic in de loop van de week sluiten.

B.V.D.

Wil dan toch even reageren met De Ware Kerk
Zat vanavond te lezen uit de Belijdenis des Geloofs Art.IX laatste deel.

Deze leer van de Heilige Drievuldigheid is altijd beweerd en onderhouden geweest bij de Ware Kerk, van de tijden der apostelen af tot nu toe,.....

Dan hebben we het hier over welke kerk van heden de ware kerk moge zijn. In bovengenoemde Geloofsbelijdenis gaan we een stuk verder terug en noemen deze hier een andere "ware Kerk''. Komen we dan uit bij de RK kerk? Wie wil hier op in gaan!.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Terug naar “Archief”