EHBO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 17 apr 2007 21:39

L'être extraterrestre schreef:
Lorijntje schreef:Hmm.....ik heb dus geen EHBO hahaha. Het is echt té erg, ik weet het :) Ik weet wel wat ik moet doen hoor, de zogenaamde ABC :) Airway, Breathing, Circulation :) Artsen kunnen natuurlijk wel snel handelen, ze zijn niet achterlijk ofzo..Die kunnen snel handelen en weten dan ook nog de achtergrond van het probleem..
Ik heb niet gezegd dat ze niet snel kunnen handelen. Alleen, als iemand erg wit binnenkomt, denkt een arts vaak te lang en te diep na, terwijl iemand met ehbo (en dus minder kennis) sneller zegt : shock. Dan bedoel ik vooral huisartsen. Die zijn gewend aan rustige situaties waarin ze lang na kunnen denken. Niet iedere huisarts is zo natuurlijk.

Als EHBO-er hoef je de achtergrond van een probleem meestal niet te weten. Je moet weten wat er NU aan de hand is en wat je NU moet doen. Als iemand een hartstilstand heeft, is het niet belangrijk of iemand misschien een hartkwaal heeft. Het is van belang dat je dat hart op gang houd, meer niet. (en dat je 112 belt natuurlijk :wink: )

Oh jah, je kunt wel ABC(DE) zeggen, maar weet je ook wat je moet doen? :wink:

Naja.....ik geloof ook niet dat al die ehbo mensen direct weten dat het dan een shock is hoor..Volgens mij sta je in een echte situatie toch altijd even raar te kijken, theoretisch lijkt het allemaal heel wat. Hm, huisartsen zijn er ook op getraind snel te kunnen handelen. Dat geneeskundestudenten geen EHBO krijgen wil niet zeggen dat ze als ze arts zijn nog niets weten :) Natuurlijk moet je direct weten wat te doen. Ik denk alleen dat een arts het iets anders aanpakt. Bijv bij een ongeval ofzo kan een arts beter beoordelen wat er eventueel aan de hand is. Ha, dat abcd van mij..:) Naja, theoretisch weet ik een heel klein beetje :p Ik zou geen hartmassage kunnen geven..Ik heb het wel eens gedaan op een pop maar ik vind dat doodeng...Als het niet direct lukt ofzo..:) Dus nee, ik denk niet dat ik wat kan uitrichten in geval van nood. Al zou ik het officieel wel moeten kunnen :S

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 17 apr 2007 21:56

Huisartsen erop getraint om snel te handelen? Dat is dan wel helemaal nieuw voor mij.. :roll:

Ik schetste nu ook wel een heel simpele situatie, je kunt natuurlijk nooit weten bij iemand die wit ziet of diegene shock heeft. Maar er zijn bepaalde kenmerken die erg duidelijk te herkennen zijn bij shock (die een huisarts ook weet). :wink:

Dus, omdat jij het eng vind om te reanimeren en een paar ribbetjes te breken laat je iemand maar dood gaan?

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 18 apr 2007 11:02

Huisartsen hebben net als elke andere arts een volledige geneeskundestudie afgerond waarin ze dat geleerd worden ja. Zo vaak zie je ws geen huisartsen ehbo dingen doen maar dat kunnen ze wel degelijk snel. Ik hoorde vandaag van een huisarts die een intercraniele bloeding direct heeft verholpen. Na, redelijk snel gehandeld dan.
Er zijn idd een aantal shocksymptomen. Maar voor de behandeling is het bijv ook van belang te weten met welke shock je te maken hebt..En ga jij er een infuus met Ringerslactaat aan hangen dan? Misschien heeft de persoon wel een hartinfarct en heeft hij daarom een lage bloeddruk..
Ik vraag me idd af in hoeverre ik zelf zou handelen. Dat wil zeggen dat ik nooit precies de juiste indicatie kan inschatten.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 apr 2007 13:45

We zijn het gewoon niet eens op dit punt.

Wat dat infuus betreft, wat heeft dat er mee te maken? Dat is niet mijn taak. Mijn taak als ehbo-er is de persoon warm houden, laten liggen, niet te drinken geven, geruststellen en professionele hulp inroepen.

Vraag dat van die artsen maar na aan een willekeurige kader-instructeur.

Overigens, ik als ehbo-er ben niet zo belangrijk, misschien laat ik het zo overkomen, maar we weten natuurlijk zo goed als niets. Artsen heb je gewoon nodig.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 18 apr 2007 15:05

L'être extraterrestre schreef:We zijn het gewoon niet eens op dit punt.

Wat dat infuus betreft, wat heeft dat er mee te maken? Dat is niet mijn taak. Mijn taak als ehbo-er is de persoon warm houden, laten liggen, niet te drinken geven, geruststellen en professionele hulp inroepen.

Vraag dat van die artsen maar na aan een willekeurige kader-instructeur.

Overigens, ik als ehbo-er ben niet zo belangrijk, misschien laat ik het zo overkomen, maar we weten natuurlijk zo goed als niets. Artsen heb je gewoon nodig.

Dat is waar, de taak van de ehbo-er ligt gewoon anders. Wat dat betreft hoef ik dan geen ehbo te volgen..Ik bedenk opzich ook wel dat ik de patient moet laten liggen en niet te drinken moet geven :) Die kaderinstructeurs..daar heb ik ook een beetje mn kanttekeningen bij..Ik heb iig liever een arts naast me wanneer me iets overkomt dan 'een klootviool die een ehbo cursus op tv heeft gevolgd' zoals mn docent pas zei :)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 apr 2007 15:30

Haha, het leuke is dat een arts een ehbo-kaderinstructeur niet kan luchten en andersom. Nou jah, leuk, erg jammer eigenlijk.

Kaderinstructeurs en artsen vergelijk heeft te maken met appels en peren. Het is zo anders.

Overigens is mijn oom kaderinstructeur, lotus, en weet ik veel wat, maar ook ambulanceverpleegkundige, mijn instructeur was ook ambulanceverpleegkundige, dus ik dnek dat jouw docent even na moet denken voor hij gaat blaten :wink:

En EHBo is altijd handig, je leert handelen en dingen doen die je als verpleegkundige niet leert. Het is een aanvulling vind ik.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 18 apr 2007 16:44

L'être extraterrestre schreef:Haha, het leuke is dat een arts een ehbo-kaderinstructeur niet kan luchten en andersom. Nou jah, leuk, erg jammer eigenlijk.

Kaderinstructeurs en artsen vergelijk heeft te maken met appels en peren. Het is zo anders.

Overigens is mijn oom kaderinstructeur, lotus, en weet ik veel wat, maar ook ambulanceverpleegkundige, mijn instructeur was ook ambulanceverpleegkundige, dus ik dnek dat jouw docent even na moet denken voor hij gaat blaten :wink:

En EHBo is altijd handig, je leert handelen en dingen doen die je als verpleegkundige niet leert. Het is een aanvulling vind ik.

Ik heb een paar instructies gehad een x ergens mbt hartmassage enzo. De dingen die mijn instructeur had gezegd klopte ook weer niet volgens mijn oom die ook verpleegkundige is. Het zal wel overal anders zijn ofzo? Ik denk ook wel dat die kaderinstructeurs opzich wel goed opgeleid zijn ( of althans horen te zijn). Ik volg nu het blok trauma, dus wel alle theorie om te handelen in noodgevallen. Maar je merkt ook dat dingen uit de ehbo al weer helemaal anders zijn. Bijvoorbeeld stabiele zijligging ofzo, dat is al helemaal passé. Wij werken met ATLS. Ik kan dus wel het een en ander betekenen in een noodsituatie maar bijv geen hartmassage doen ofzo. Op school zeggen ze: je moet maar gewoon intuberen als dat nodig is. Maar ik zie mezelf dat nog niet 123 doen..

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 19 apr 2007 18:32

Lorijntje schreef:Maar je merkt ook dat dingen uit de ehbo al weer helemaal anders zijn. Bijvoorbeeld stabiele zijligging ofzo, dat is al helemaal passé.

Klopt. Ik zit nu ook op ehbo, stoomcursus (service van school =D> , keuzevak), en die man vertelde dat alles in Europa hetzelfde moet worden. En later ook nog met Amerika volgens mij. Mag je in het buitenland ook mensen helpen. :mrgreen:

Maar dat is dus de reden...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 apr 2007 22:01

Lorijntje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Haha, het leuke is dat een arts een ehbo-kaderinstructeur niet kan luchten en andersom. Nou jah, leuk, erg jammer eigenlijk.

Ik heb een paar instructies gehad een x ergens mbt hartmassage enzo. De dingen die mijn instructeur had gezegd klopte ook weer niet volgens mijn oom die ook verpleegkundige is. Het zal wel overal anders zijn ofzo? Ik denk ook wel dat die kaderinstructeurs opzich wel goed opgeleid zijn ( of althans horen te zijn). Ik volg nu het blok trauma, dus wel alle theorie om te handelen in noodgevallen. Maar je merkt ook dat dingen uit de ehbo al weer helemaal anders zijn. Bijvoorbeeld stabiele zijligging ofzo, dat is al helemaal passé. Wij werken met ATLS. Ik kan dus wel het een en ander betekenen in een noodsituatie maar bijv geen hartmassage doen ofzo. Op school zeggen ze: je moet maar gewoon intuberen als dat nodig is. Maar ik zie mezelf dat nog niet 123 doen..
Tjah, EHBO is echt een basiscursus. Stabiele zijligging leren wij nog gewoon, maar er veranderen bijna ieder jaar wel dingen.

En kader instructeurs horen goed opgeleid te zijn... Maar als ik dan weer hoor dat er kaderinstructeurs niet eens weten dat een hart kleppen heeft :roll:

Terug naar “Archief”