kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 apr 2007 06:29

Ik heb nu ook nog geen behoefte aan kinderen (heb wel andere dingen aan m'n kop, zoals zorgen dat we niet dakloos worden) en ik weet niet of het ooit wel komt. Maar aan de andere kant denk ik dat als er eentje komt, ik er wel erg van zou houden.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 apr 2007 06:39

Aragorn schreef:Tsja, wat is eigenlijk een kinderwens? Ik vind kinderen en het idee ze ooit zelf te hebben opzich best aardig, maar in de praktijk zijn ze natuurlijk enorm vervelend om dagelijks om je heen te hebben en ik vraag me ten zeerste af of de lusten de lasten overtreffen.

Hoezo zijn ze enorm vervelend om dagelijks om je heen te hebben? Kijk als jouw kinderen op jouw lijken kan ik me dat voorstellen, jij weet het ook altijd beter :mrgreen: :mrgreen:

Wij hebben er nu 4, de oudste was altijd vrij moeilijk, tot we er achter kwamen dat hij een vrij laag IQ heeft. Daardoor begrijpt hij dingen moeilijk, leerproblemen op school en daardoor frustraties naar iedereen om zich heen. Hij kan zich ook moeilijker inleven in anderen. Hij zit nu op een school voor Speciaal Onderwijs en sindsdien gaat het een stuk beter. Elk kind heeft zijn eigen-aardigheden maar bij ons overtreffen de lusten echt wel de lasten.

Het is ook wel een beetje hoe je er zelf mee omgaat. Wil jij als ouder zijnde nog alles blijven doen, net als in je tijdperk zonder kinderen ja dat wordt lastig. Maar leef je beetje in in je kind. Als je kinderen wat ouder worden gaan ze veel meer hun eigen gang en kun jij deels je oude leven weer oppakken of betrek ze bij jouw activiteiten. Die van 6 en 9 vinden het ook erg leuk om te vissen bijv. net als mijn man dus gaan ze met hem vissen en ik ga met de kleintjes bijv. fietsen of wandelen of what ever.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 apr 2007 06:43

Het is ook enorm moeilijk om de wil van de Here te doen!
Dat blijkt maar weer uit de reacties; Ik, Ik , Ik wil,
Misschien is het goed om eens te kijken wat Maria zei toen de Engel haar de geboorte van Jezus aankondigde: 38 En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord. En de engel ging van haar heen.

Niks; maar ik ben ondertrouwd, ik ben helemaal niet toe aan een kind, zeker niet aan de verlosser, enz.

Nee; mij geschiedde naar uw woord.

Als God het behaagt je kinderen te schenken krijg je daar ook de opdracht bij om van ze te houden en ze op te voeden in de vreze des Heren. Als je dan zegt: ik had nooit kinderen gewild en hou ook niet van ze, kan niet met ze omgaan. Dan doe je net zo min de wil van de Here als dat je ze niet had gekregen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2007 08:13

*Annet* schreef:
Aragorn schreef:Tsja, wat is eigenlijk een kinderwens? Ik vind kinderen en het idee ze ooit zelf te hebben opzich best aardig, maar in de praktijk zijn ze natuurlijk enorm vervelend om dagelijks om je heen te hebben en ik vraag me ten zeerste af of de lusten de lasten overtreffen.

Hoezo zijn ze enorm vervelend om dagelijks om je heen te hebben? Kijk als jouw kinderen op jouw lijken kan ik me dat voorstellen, jij weet het ook altijd beter :mrgreen: :mrgreen:

Inderdaad, vreselijk toch? 8)

Maargoed, als je ze eenmaal hebt hou je er natuurlijk wel van en pas je je leven daar ook op aan. Maar of ik daar nu echt op zit te wachten.. nouja, ik hoef er nu ook nog niet echt over na te denken. :P

@tante-tortel: die kinderzegen is dus eigenlijk een soort kinderplicht?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 apr 2007 08:40

Ik begrijp niet hoe je dat bedoeld.
Want iets wat een zegen is kan geen plicht genoemd worden.
Maar we hebben wel de opdracht gekregen. Precies zoals er door de Dominee in het antwoord wordt omschreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2007 08:53

Iets wat een zegen is kan inderdaad geen plicht genoemd worden. Vandaar ook dat je niet kunt zeggen dat je kinderen hoort te krijgen want dan is het geen zegen meer maar een plicht.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2007 08:56

tante-tortel schreef:Ik begrijp niet hoe je dat bedoeld.
Want iets wat een zegen is kan geen plicht genoemd worden.
Maar we hebben wel de opdracht gekregen. Precies zoals er door de Dominee in het antwoord wordt omschreven.

Ik begrijp heel goed wat hij bedoelt! Dat iets een zegen is, wil nog niet zeggen dat iedereen verplicht is die zegen te ontvangen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2007 08:57

tante-tortel schreef:Het is ook enorm moeilijk om de wil van de Here te doen!

Jij weet wel heel goed hoe alles moet en hoort hè! :?
Wellicht moet je eens verder kijken dan je eigen leven. En niet zo veroordelend doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2007 09:01

Nou, ze heeft wel een beetje gelijk. Het is allemaal maar van: ik wil kinderen en oh.. gelukkig vindt God dat ook nog eens een goed idee.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 apr 2007 09:19

rosalie83 schreef:

Wellicht moet je eens verder kijken dan je eigen leven. En niet zo veroordelend doen.

Ik veroordeel niemand. Ik geef aan wat de Bijbel erover zegt.
En ik denk dat ik, juist omdat ik verder kijk dan mijn eigen leven, zie hoe het fout kan gaan doordat mensen zo ontzettend bezig zijn met : IK.
Het is misschien erg confronterend hoe ik spreek.
Dat kan maar dat is niet erg.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2007 09:26

tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

En ik denk dat ik, juist omdat ik verder kijk dan mijn eigen leven, zie hoe het fout kan gaan doordat mensen zo ontzettend bezig zijn met : IK.

Je geeft niet aan wat de bijbel zegt, maar je geeft aan hoe jij de bijbel intreperteert. Dat is wat anders!

En ook is er een verschil tussen confronterend en veroordelend. Iemand confronteren ergens mee is niet erg, maar jij veroordeelt mensen zonder dat je ze kent. Dat vind ik wel erg! Jij hebt geen idee hoe ik ben (om maar even bij mezelf te blijven), hoe ik sta tegenover dingen, of ik een kind van God ben, of ik leef met God, etc. Keuzes die ik maak, maak ik niet alleen, ook niet samen met mijn man. Maar mijn man en ik maken keuzen met God erbij. Met z'n drieen. En zo ook over kinderen. Het is medisch gezien onverantwoord voor mij om biologische kinderen te krijgen. Ik kan koste wat koste het gaan proberen, met alle risico's van dien. Onder het mom van 'het is een zegen, dus...'. Maar zo werkt het niet. En zo hoeft het ook niet. Dus onze wens is adoptie. Dan zijn er mensen die zeggen dat je ook daarmee dan niet mag wachten. Maar er spelen zo veel factoren een rol: de wens op dit moment, het financiele aspect, etc! Dus ook daarmee weer: spreken met God erover en luisteren naar wat Hij wil dat we doen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 apr 2007 10:14

tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Hm, toch krijg ik langzaam het idee- ik verdedigde je eerder omdat mensen het zeiden - dat je niet echt zelf een mening hebt. Zelfs als mensen nuance aanbrengen blijf je strooien met wat er in de Bijbel staat (overigens zonder teksten), waardoor ik toch het idee hebt dat je ehm..je ouders napraat?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 apr 2007 11:06

Smurffie schreef:
tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Hm, toch krijg ik langzaam het idee- ik verdedigde je eerder omdat mensen het zeiden - dat je niet echt zelf een mening hebt. Zelfs als mensen nuance aanbrengen blijf je strooien met wat er in de Bijbel staat (overigens zonder teksten), waardoor ik toch het idee hebt dat je ehm..je ouders napraat?

Ahum, nee. Ik ben zelf ouder. Wie heeft er nu eigenlijk een vooroordeel? En wie veroordeeld er nu eigenlijk?

Ik veroordeel niemand, dat het zo opgevat wordt is aan die persoon zelf. Ik heb niets gezegd over een situatie van b.v. rosalie.
Dat zij het op zichzelf betrekt is haar eigen interpretatie.
En ik haal teksten aan die ik wel degelijk heb laten zien waar ze staan, en anders zoek je het toch even op?

En alles wat ik hier zeg is mijn eigen mening.
Verder had ik gevraagd hoe je een bepaalde tekst dan anders zou kunnen interpreteren.
Wat ik trouwens de dooddoener van deze tijd vind: ja, zo interpeteer jij de Bijbel maar ik niet!
Wat er staat, staat er en dan kan ik er niets anders van maken.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 apr 2007 11:08

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Je geeft niet aan wat de bijbel zegt, maar je geeft aan hoe jij de bijbel intreperteert. Dat is wat anders!

En ook is er een verschil tussen confronterend en veroordelend. Iemand confronteren ergens mee is niet erg, maar jij veroordeelt mensen zonder dat je ze kent. Dat vind ik wel erg! Jij hebt geen idee hoe ik ben (om maar even bij mezelf te blijven), hoe ik sta tegenover dingen, of ik een kind van God ben, of ik leef met God, etc. Keuzes die ik maak, maak ik niet alleen, ook niet samen met mijn man. Maar mijn man en ik maken keuzen met God erbij. Met z'n drieen. En zo ook over kinderen. Het is medisch gezien onverantwoord voor mij om biologische kinderen te krijgen. Ik kan koste wat koste het gaan proberen, met alle risico's van dien. Onder het mom van 'het is een zegen, dus...'. Maar zo werkt het niet. En zo hoeft het ook niet. Dus onze wens is adoptie. Dan zijn er mensen die zeggen dat je ook daarmee dan niet mag wachten. Maar er spelen zo veel factoren een rol: de wens op dit moment, het financiele aspect, etc! Dus ook daarmee weer: spreken met God erover en luisteren naar wat Hij wil dat we doen!

Heb ik ergens gezegd dat ik jou veroordeel? Of iemand anders?
Wijs het me aan.
Heb ik over jou situatie gesproken?
Je moet niet zo heetgebakerd zijn om maar in de termen te blijven.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 apr 2007 11:25

Ahum, nee. Ik ben zelf ouder. Wie heeft er nu eigenlijk een vooroordeel? En wie veroordeeld er nu eigenlijk?

Excuses. :)

ik veroordeel niemand trouwens hoor. Tenminste, niet bewust en ik zou niet weten waar. Ik sprak een vermoeden uit, waar ik achteraf naast zit. Prima toch? :wink:

Terug naar “Archief”