De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 14 apr 2007 17:59

Smurffie schreef:Hm, ik moet zeggen dat ik er niet zo weg van ben. Geen enkele pil eigenlijk. Niet om de uitwerkingen, niet om het feit dat je er misschien een abortus mee zou kunnen plegen, maar gewoon omdat het troep is. Als je extreme menstruatiepijn hebt, of onregelmatig menstrueert vind ik het een ander verhaal, maar om voor je gemak eraan te beginnen om op vakantie maar niet ongesteld te hoeven zijn..Je bent vrouw of je bent het niet.

Eensch Smurf :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 19:59

Waarom zou de pil troep zijn?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 20:25

Aragorn schreef:Waarom zou de pil troep zijn?

In die zin, dat ik alle medicamenten meuk vind. Tenzij het echt niet meer te houden is. Expres je normale menstruatie tegenhouden omdat je geen zin hebt om ongesteld te worden tijdens je vakantie vind ik onzin, temeer omdat het echt niet bevordelijk is voor je lichaam. Daarom zeg ik; Je bent een vrouw of je bent het niet.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 apr 2007 20:34

Niet direct troep maar er zitten wel wat nadelen aan.
Mogelijke nadelen van de pil:

Je moet er elke dag aan denken. Vergeet je (regelmatig) een pil te nemen, dan neemt de betrouwbaarheid af.

Er bestaat voor vrouwen die de pil slikken een iets verhoogde kans op trombose.

Onderzoeken spreken elkaar tegen, maar het is niet uit te sluiten dat de pil een iets verhoogde kans geeft op borst- en leverkanker. Uit een recent (2002) groot onderzoek bij 9000 vrouwen bleek echter dat pilgebruik niet gepaard ging met een verhoogde kans op borstkanker.

Er kunnen bijwerkingen zijn, zoals hoofdpijn, migraine, gespannen borsten, een zwangerschapsmasker (bruine pigment vlekken in het gezicht), acne, vet haar, overmatige beharing, suikerziekte, gewichtstoename, misselijkheid, minder zin in seks, oogklachten of het wegblijven van de menstruatie. Bijwerkingen kunnnen verdwijnen door over te stappen op een ander merk pil (met een andere samenstelling van oestrogeen en progestageen).

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 14 apr 2007 20:45

jamillah schreef:
Er kunnen bijwerkingen zijn, zoals hoofdpijn, migraine, gespannen borsten, een zwangerschapsmasker (bruine pigment vlekken in het gezicht), acne, vet haar, overmatige beharing, suikerziekte, gewichtstoename, misselijkheid, minder zin in seks, oogklachten of het wegblijven van de menstruatie. Bijwerkingen kunnnen verdwijnen door over te stappen op een ander merk pil (met een andere samenstelling van oestrogeen en progestageen).

Hah gek :) , ik heb deze maand de pil niet geslikt omdat ik al vier dagen te laat was met beginnen, en nu heb ik deze maand al 4 keer migraine gehad. *Had het al heel lang niet meer gehad*

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 apr 2007 20:52

Heel apart.. 8)

Maar goed, ik heb geen ervaring met de pil. De grootste reden is de angst voor extra kilootjes. En een zusje van schoonzus heeft longembolie gekregen en dat kwam volgens de arts door de combinatie van (ik weet niet precies welke) pil en roken. En aangezien ik ook nog rook..

Voor mij geen pil dus. Overigens ben ik het met Smurffie eens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 22:35

Smurffie schreef:

In die zin, dat ik alle medicamenten meuk vind. Tenzij het echt niet meer te houden is. Expres je normale menstruatie tegenhouden omdat je geen zin hebt om ongesteld te worden tijdens je vakantie vind ik onzin, temeer omdat het echt niet bevordelijk is voor je lichaam. Daarom zeg ik; Je bent een vrouw of je bent het niet.

Mjah, menstrueren is anders ook een behoorlijk hormooncrisisje lijkt me. Ik vraag me af of het dan zoveel slechter is om er zelf wat hormonen in te stoppen.. of nicotine. 8)

En wat betreft al die bijwerkingen: als je kijkt wat je allemaal wel niet van een pijnstiller zou kunnen krijgen schrik je je ook lens. Maar uiteindelijk zegt dat weinig over de reële kans dat je er ook echt last van krijgt.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 15 apr 2007 08:33

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:

Mjah, menstrueren is anders ook een behoorlijk hormooncrisisje lijkt me. Ik vraag me af of het dan zoveel slechter is om er zelf wat hormonen in te stoppen.. of nicotine. 8)

En wat betreft al die bijwerkingen: als je kijkt wat je allemaal wel niet van een pijnstiller zou kunnen krijgen schrik je je ook lens. Maar uiteindelijk zegt dat weinig over de reële kans dat je er ook echt last van krijgt.

Ik ben dan ook van mening dat je niet zomaar jezelf moet volstoppen met pijnstillers. Als je pijn hebt, neem je een pijnstiller, maar dan heb je 'm ook nodig (al is dat relatief natuurlijk). Ik ben het wel eens met Smurffie; waarom zou je zonder erg goede reden (bijv: geen kinderen willden, erge last van menstruatie, acné) de pil gaan slikken; het is niet iets gezonds (zoals een vitaminepil).
Ik zou niet weten of menstrueren ongezond is; maar als het werkelijk waar is dat menstrueren ongezond is en dat de pil als een soort medicijn zou werken tegen de menstruatie, dan zouden ze de pil toch aan iedere vrouw moeten voorschrijven?

Als je iets ongezonds doet, zoals roken, wil dat niet zeggen dat je iets anders ongezonds niet mag weigeren ;)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 apr 2007 10:04

Dank Hippie, ik sliep al :P

Als je de pil gaat slikken maak je er een hormooncrisis van ja. :) Zo'n stupide pilletje bepaald even wanneer (en hoe) jij menstrueert. Neuh, bedankt. En als dat midden in een vakantie Italië is bij 35 graden, dan heb ik gewoon pech. :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 apr 2007 10:09

Jep daar ben ik het wel mee eens, maar soms is een pil wel 'noodzakelijk' in de zin van dat je bijvoorbeeld (mijn zus kan daarover meepraten) 10 dagen ongesteld was, en VEEEEEEL :shock: zij slikt daarom ook de pil, ook omdat het gepaard ging met veel hoofdpijn, duizelig, misselijk, enz.. Ik vind het wel beter dat zij nu de pil slikt, het is een stuk minder en daarom is ze nu ook wat vrolijker en ziet ze er beter uit tijdens de menstruatie.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 apr 2007 10:14

kwebbel schreef:Jep daar ben ik het wel mee eens, maar soms is een pil wel 'noodzakelijk' in de zin van dat je bijvoorbeeld (mijn zus kan daarover meepraten) 10 dagen ongesteld was, en VEEEEEEL :shock: zij slikt daarom ook de pil, ook omdat het gepaard ging met veel hoofdpijn, duizelig, misselijk, enz.. Ik vind het wel beter dat zij nu de pil slikt, het is een stuk minder en daarom is ze nu ook wat vrolijker en ziet ze er beter uit tijdens de menstruatie.

*zucht*

Ik zei dan ook: Indien niet nodig maar enkel voor je eigen gemak, dàn vind ik het onzin. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2007 10:33

Hippieblijhoofd schreef:
Aragorn schreef:
Smurffie schreef:

Ik ben dan ook van mening dat je niet zomaar jezelf moet volstoppen met pijnstillers. Als je pijn hebt, neem je een pijnstiller, maar dan heb je 'm ook nodig (al is dat relatief natuurlijk). Ik ben het wel eens met Smurffie; waarom zou je zonder erg goede reden (bijv: geen kinderen willden, erge last van menstruatie, acné) de pil gaan slikken; het is niet iets gezonds (zoals een vitaminepil).
Ik zou niet weten of menstrueren ongezond is; maar als het werkelijk waar is dat menstrueren ongezond is en dat de pil als een soort medicijn zou werken tegen de menstruatie, dan zouden ze de pil toch aan iedere vrouw moeten voorschrijven?

Nouja, ik wil ook niet zeggen dat menstrueren ongezond is maar wel dat je hormonen zich daar ook aardig bruut uitleven. Ik begrijp dan niet zo goed waarom sommige mensen hormonen van buitenaf opeens zooi vinden terwijl je lichaam er al vol mee zit.

Als je iets ongezonds doet, zoals roken, wil dat niet zeggen dat je iets anders ongezonds niet mag weigeren ;)

Dat is ook weer zo natuurlijk. :)

Smurffie schreef:Als je de pil gaat slikken maak je er een hormooncrisis van ja. Zo'n stupide pilletje bepaald even wanneer (en hoe) jij menstrueert. Neuh, bedankt. En als dat midden in een vakantie Italië is bij 35 graden, dan heb ik gewoon pech.

Waarom zou het als je wel de pil slikt een hormooncrisis zijn en anders niet? Het lijkt me eerder andersom, omdat je het met de pil nog een beetje reguleert. Maar verder mag je van mij best ervoor kiezen om een paar dagen ziek te zijn in je vakantie hoor. :P

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2007 11:14

Smurffie schreef:
kwebbel schreef:Jep daar ben ik het wel mee eens, maar soms is een pil wel 'noodzakelijk' in de zin van dat je bijvoorbeeld (mijn zus kan daarover meepraten) 10 dagen ongesteld was, en VEEEEEEL :shock: zij slikt daarom ook de pil, ook omdat het gepaard ging met veel hoofdpijn, duizelig, misselijk, enz.. Ik vind het wel beter dat zij nu de pil slikt, het is een stuk minder en daarom is ze nu ook wat vrolijker en ziet ze er beter uit tijdens de menstruatie.

*zucht*

Ik zei dan ook: Indien niet nodig maar enkel voor je eigen gemak, dàn vind ik het onzin. :wink:

en die grens moet ook iedereen voor zich zelf bepalen. De 1 vind een de onregelmatigheid een ramp en begint met de pil. De ander kan bijna maandelijks een dag plat op bed en denkt er niet over om aan de pil te gaan
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 apr 2007 11:23

Gerdien B. schreef:
Smurffie schreef:

*zucht*

en die grens moet ook iedereen voor zich zelf bepalen. De 1 vind een de onregelmatigheid een ramp en begint met de pil. De ander kan bijna maandelijks een dag plat op bed en denkt er niet over om aan de pil te gaan

Idd. Ik werk het liefst 'in het heetst van de strijd', dan heb ik er minder last van dan dat ik thuis ben, bijv.
Trouwens, ieder moet doen wat zij het beste vind hoor. Ik ben er niet principieel op tegen ofzo :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2007 11:49

Dat doe ik idd ook het liefst. Je bent dan lekker bezig en hebt er zo minder last van.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”