IDG schreef:Ik hoop in deze bijdrage aan te tonen dat de islam, als religie zoals zij zich manifesteert, een kwaadaardig kankergezwel in willekeurig welke samenleving dan ook, altijd zal zijn. Juist vanwege deze twee bezwaren….
Ik hoopte in mijn bijdragen aan te tonen dat jij, als verschijnsel zoals jij je manifesteert, een hoogst hardnekkig verkoudheidsvirus op elk willekeurig forum dan ook, altijd zult zijn. Juist vanwege je hoogst onaangename bijwerkingen.
De islam is voor veel van dergelijke jongeren de enige houvast die ze kunnen vinden. Hun ouders kennen dit land eigenlijk niet, zijn niet geïntegreerd en spreken niet eens een beetje Nederlands - ik durf stilaan te beweren dat mijn Swahili beter is dan het Nederlands van veel eerstegeneratie-migranten. Hun kinderen zitten tussen twee werelden in, kennen dit land beter, maar lijken deels gefrustreerd. Discriminatie is een groot probleem - maar wordt ook vaak als verklaring voor àlle problemen gebruikt en dat lijkt me onterecht.
Integratie is, zoals ik al eerder aangaf, een wilde lambade op een slap koord. Het zal van twee kanten moeten komen. Als Nederlanders daadwerkelijk willen dat nieuwkomers integreren, dan zullen zij de nieuwkomers die ruimte moeten geven - net zoveel ruimte als zij voor zichzelf willen hebben. We hebben het hier, heel CDA, over gespreide verantwoordelijkheid.
Persoonlijk heb ik wel enige bewondering voor mensen als Arib en Aboutaleb en Albayrak. Als je ziet hoe die zich hebben opgewerkt vanuit een kansarme situatie. Ook als je kijkt naar diverse sporters van buitenlandse komaf. Ik vind het goed dat voetballers als Affelay en Boularouz kiezen voor Nederland, zelfs als dat in "eigen kringen" wordt gezien als verraad. Dergelijke voorbeelden moet je koesteren - niet knuffelen. Koesteren als in aangeven dat je tevreden bent dat zij moeite willen doen, elk op eigen wijze, om iets aan Nederland toe te voegen - in dit geval politiek of sport.
Ik heb wel eens gemerkt dat er mensen zijn die niet of minder juichen als een Marokkaanse of Surinaamse Nederlander scoort voor een club of het nationale elftal. Dan denk ik: "Wat wil je nu? Dat je club/land wint of ben je gewoon tegen mensen van buitenaf die iets voor jouw club/land doen?" Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er eigenlijk van walg.
De islam is, voor zover ik hem ken, een godsdienst die grote overeenkomsten met het jodendom en het christendom vertoont - ik vind zaken als almoezen voor de armen en dergelijke een groot goed. Zoals de bijbel misbruikt wordt door allerhande geestelijke verkrachters, zo wordt ook de koran misbruikt door geestelijke verkrachters. Dit is het probleem dat in elke godsdienst terugkeert. Religieuze beleving is per tijdperk verschillend. Als we even kijken naar de tijd van de islamitische heersers over India, de Groot-Mogols, dan zien we een geweldig tolerante islam in een tijd dat in Europa de godsdienstoorlogen zeer veel slachtoffers maakte.
Geweld kan geïnspireerd zijn op een heilig boek, maar Goddank zijn er zeer velen die zich daarvan distantiëren. Zoals bijna iedereen, zijn moslims ook geneigd naar een normaal bestaan zonder gedoe en zonder kommavermenigvuldigen. Door het geschreeuw van Wilders, de personificatie van een ongastvrije samenleving, zal het voor deze mensen lijken alsof "we" "hen" niet willen hebben. Wilders is de bijl aan de wortel van integratie en zijn polarisatie is gevaarlijker dan een imam die Verdonks hand niet wil schudden.
Om met ons visje te spreken: Wilders: levensgevaarlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.