Jantjes schreef:Marnix schreef:Ik heb het idee dat in sommige zware kerken men denkt dat 90% van de gemeenteleden niet bekeerd is. Of dat zo is weet ik niet, maar Bijbels gezien is het niet hoe een gemeente hoort te zijn.
De Profeten in de Bijbel riepen toch als uit één mond op om ‘weder te keren’. Dat is dus niet Bijbel volgens jou.
Dat was tegen het volk Israel, dat God de rug toe had gekeerd en Hem niet wilde dienen. Als je de GerGem daarmee wil vergelijken zet ik daar wel vraagtekens bij. Hoe zit dit bijvoorbeeld met Paulus? Daar worden mensen juist opgeroepen tot dagelijkse bekering, maar worden de gemeenten wel als uitverkorenen en gelovigen aangesproken, in plaats van als heidenen

In sommige kerken vinden ze mensen die wel aan het avondmaal gaan zelfs zorgwekkender dan mensen die niet gaan... Dat alles kan ook een kerkcultuur zijn die ingesleten is geraakt,
Andersom ook.[/quote]
Klopt, helemaal mee eens, voor beiden moeten we oppassen.
en dan is het niet goed, het kan mensen van het heil afhouden...
dat geloof ik niet direct, want een gewaarschuwd man telt voor twee, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.[/quote]
Als je als bekeerde telkens als onbekeerde wordt behandeld en aangesproken kan je er op een gegeven moment zelf in gaat geloven. Dat heet nou indoctrinatie. En ja, ook dat kan de andere kant op werken, geloof kan worden aangepraat, als mensen maar wordt verteld dat het wel goed zit kunnen ze dat ook gaan geloven.
want als je bij die 10% denkt te horen moet er wel iets heel bijzonders gebeurd zijn.... dat is er sowieso als je wedergeboren bent, maar dan moeten wel Gods maatstaven en niet de menselijke worden toegepast.
Akkoord, maar welke maatstaven Gods bedoel je.
Gods maatstaf is de wet vervuld in Christus toegepast aan de mens, maar zoals je weet heeft Christus zelf gezegd dat velen wel en velen niet in hem geloofden. Hoe zou je het in percentages kunnen uitdrukken? Velen christenen denken zo dat Christus de wet vervuld heeft en zij Zijn voetstappen niet meer hoeven te drukken omdat (om het zo eens uit te drukken) Hij de kastanjers uit het vuur gehaald heeft. Nu. bedrieg je je dan of niet.

[/quote]
Ligt er aan hoe je het uitlegt. Christus heeft de wet zeker vervuld, maar daarmee is de wet niet overbodig geworden, heeft wel een andere functie gekregen. De wet wordt niet voor niets door de HC onder het kopje Dankbaarheid geplaatst. De wet heeft echter niet afgedaan, en mag ook niet door ons aan onze laars worden gelapt. Met de maatstaven bedoel ik, die visie op wanneer iemand bekeerd is. Ik ken mensen die bekeerd zijn maar dat volgens gemeenteleden niet is omdat ze een broek dragen als vrouw... of omdat ze tv kijken, wel eens een biertje drinken in een cafeetje, er geen langere periode van ellendekennis aan vooraf is gegaan en dat soort onzin.