dave_fanpost schreef:Boely,
De doop is niet een vervanging van de besnijdenis. Dit is een dwaalleer. Ik raad iedereen aan die hier mee zit zich wat te verdiepen in wat DE BIJBEL zegt over de berbondsleer.
De doop staat symbool voor het opnieuw geboren worden. Je legt je oude leven af, en staat op als een nieuw mens. "bekeert U, en laat U dopen".
Dit gebeurt volgens mij niet als baby, maar goed.
De besnijdenis was alleen voor de jongetjes van acht jaar. Hierdoor werden ze als het ware opgenomen in het (oude) verbond. Meisjes hoefden niet besneden te worden, vielen die dan buiten de boot??
voor ons is het anders. Wij worden opgenomen in Gods verbond (zijn koninkrijk) door de wedergeboorte. en niet door de kinderdoop. De doop staat symbool voor de wedergeboorte. Dat komt NA de bekering.
Ik wilde dit toch even kwijt
Hoe dan ook, veel zegen met je zoektocht
Dave
Ik beweer ook niet dat de doop 1 op 1 in plaats van de besnijdenis gekomen is. Maar ik probeer te zeggen dat de doop het teken is van het genadeverbond in zijn kerkelijke openbaringsvorm. En dat de besnijdenis een teken was van het genadeverbond in de nationale openbaringsvorm!
En ik ben het helemaal met je eens dat we in het verbond worden opgenomen door wedergeboorte. Ik ben het volgens mij helemaal met je eens!