Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 feb 2007 17:10

reform schreef:Lievert, heb ik het hier dan over Israël?

Daar gaat het hele topic en de discutie toch over....?

Eeh lievert.... is dit een aanzoek....? *oeps* :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 17:22

Harm-J schreef:
reform schreef:Lievert, heb ik het hier dan over Israël?

Daar gaat het hele topic en de discutie toch over....?

Eeh lievert.... is dit een aanzoek....? *oeps* :mrgreen:

Als je nog een organist zoekt, ik ben beschikbaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 feb 2007 08:41

Harm-J schreef:
Yael schreef:Hoe je het wend of keert het conflict is niet los te zien van religie.

Ze willen het niet. Dat is het verschil!!

Het is onmogelijk om dit conflict los te zien van de religieuze geschillen. Dit heeft niets met willen te maken, maar dit is zo verankerd in het conflict dat het niet realistisch is te verwachten dat men dit kan loslaten.

Een ieder die de oproep doet om dit los te koppelen heeft dus een zeer naïef beeld van het conflict tussen Arabieren en Joden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 feb 2007 10:43

Oorlog gaat altijd om religieuze zaken, om strontziek van te worden gewoon. Zonder religie was er lang niet zoveel oorlog geweest dan nu. 'Dankzij' God worden er nog oorlogen gewonnen. Soms heb ik het helemaal gehad met God en gebod, mag je van me weten. Blech.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 14 feb 2007 12:04

Smurffie schreef:Oorlog gaat altijd om religieuze zaken, om strontziek van te worden gewoon. Zonder religie was er lang niet zoveel oorlog geweest dan nu. 'Dankzij' God worden er nog oorlogen gewonnen. Soms heb ik het helemaal gehad met God en gebod, mag je van me weten. Blech.

Alsof het Gods schuld is.......
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 feb 2007 12:11

Optimatus schreef:Goed, die is nu dood. We hebben nieuwe spelers, laten we dan hopen dat zij wel enig pragmatisme kunnen ontwikkelen...
Vergeet dat maar. En daar leg ik de schuld toch grotendeels voor bij de Palestijen. Israel doet iig. nog een poging tot onderhandelen en is bereid tot consessies. Die bereidheid mis ik bij de Palestijnen volledig. Volkomen gefocust op het vernietigen van de vijand.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2007 15:49

reform schreef:
Smurffie schreef:Oorlog gaat altijd om religieuze zaken, om strontziek van te worden gewoon. Zonder religie was er lang niet zoveel oorlog geweest dan nu. 'Dankzij' God worden er nog oorlogen gewonnen. Soms heb ik het helemaal gehad met God en gebod, mag je van me weten. Blech.

Nee, het is de schuld van religieuze fanatici die de pretentie hebben dat ze Gods Wil aan het uitvoeren zijn en hun religieuze agenda via politiek of geweld willen uitvoeren. Of God daar zo blij mee is, is idd vraag 2..

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 feb 2007 16:28

Machiavelli schreef:Vergeet dat maar. En daar leg ik de schuld toch grotendeels voor bij de Palestijen. Israel doet iig. nog een poging tot onderhandelen en is bereid tot consessies. Die bereidheid mis ik bij de Palestijnen volledig. Volkomen gefocust op het vernietigen van de vijand.

Wel op basis van invulling hoe hun de bijbel uitlezen. Zo blijven ze ronddraaien in vicieuze cirkels.
Een oprechte consessie naar elkaar toe zou zijn, een onderhandeling met een gesloten bijbel en
koran.!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 feb 2007 17:51

Harm-J schreef:Wel op basis van invulling hoe hun de bijbel uitlezen. Zo blijven ze ronddraaien in vicieuze cirkels.

Wie is die hun dan? Bedoel je daar de Israelische politici mee? Net alsof die met de Bijbel in de hand regeren.

Een oprechte consessie naar elkaar toe zou zijn, een onderhandeling met een gesloten bijbel en koran.!

Over welke oprechte concessies heb je het dan?

Misschien wel interessant om eens te bekijken.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 feb 2007 21:15

Yael schreef:Wie is die hun dan? Bedoel je daar de Israelische politici mee? Net alsof die met de Bijbel in de hand regeren.

Ja. En anders hun achterban wel. Macht corumpteerd.

Yael schreef:Een oprechte consessie naar elkaar toe zou zijn, een onderhandeling met een gesloten bijbel en koran.!

Over welke oprechte concessies heb je het dan?

Eerlijke verdelingen van land en water o.a. zonder zich op religeuze achtergronden te beroepen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 feb 2007 21:36

Harm-J schreef:Eerlijke verdelingen van land en water o.a. zonder zich op religeuze achtergronden te beroepen.
Gelukkig hebben we dan nog politieke achtergronden, raciale achtergronden, historische achtergronden, persoonlijke achtergronden etc etc.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2007 22:01

Toch maar terug naar het verdelingsplan van '47 met Jeruzalem als internationaal gebied? Dan hebben ze het allebei maar niet.

Ik merk wel dat mijn liefde voor de staat Israel door het soms ziekelijke goedpraten van diversen alhier ernstig bekoelt. Nog niet zolang geleden verkondigden de christenen hoe slecht de joden al dan niet waren, tegenwoordig worden joden platgeknuffeld.

Slecht geweten?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 feb 2007 23:57

Optimatus schreef:Toch maar terug naar het verdelingsplan van '47 met Jeruzalem als internationaal gebied? Dan hebben ze het allebei maar niet.

Ik merk wel dat mijn liefde voor de staat Israel door het soms ziekelijke goedpraten van diversen alhier ernstig bekoelt. Nog niet zolang geleden verkondigden de christenen hoe slecht de joden al dan niet waren, tegenwoordig worden joden platgeknuffeld.

Slecht geweten?

Ik geloof niet dat jij een reëel beeld hebt van de werkelijkheid. Juist in christelijk Nederland is de houding t.ov. Israël de afgelopen jaren kritischer geworden.

Daarnaast wordt hier niet op ziekelijke wijze alles goed gepraat wat Israël doet, maar als een persoon als Aragorn hier totaal ongenuanceerde verhalen vertelt, dan vind ik het niet vreemd dat mensen in het verweer komen. Bovendien wordt hier vooral aandacht geschonken aan alle fouten zaken die Israël doet, maar over de Arabieren hoor ik niets, behalve dan wat vage verwijzingen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 feb 2007 00:02

Aragorn schreef:
reform schreef:

Nee, het is de schuld van religieuze fanatici die de pretentie hebben dat ze Gods Wil aan het uitvoeren zijn en hun religieuze agenda via politiek of geweld willen uitvoeren. Of God daar zo blij mee is, is idd vraag 2..

Hm, ik had iets genuanceerder kunnen zijn. Maar goed, God heeft me rijkelijk gezegend met een ochtendhumeur. :clown:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2007 00:10

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Toch maar terug naar het verdelingsplan van '47 met Jeruzalem als internationaal gebied? Dan hebben ze het allebei maar niet.

Slecht geweten?

Ik geloof niet dat jij een reëel beeld hebt van de werkelijkheid. Juist in christelijk Nederland is de houding t.ov. Israël de afgelopen jaren kritischer geworden.

Daarnaast wordt hier niet op ziekelijke wijze alles goed gepraat wat Israël doet, maar als een persoon als Aragorn hier totaal ongenuanceerde verhalen vertelt, dan vind ik het niet vreemd dat mensen in het verweer komen. Bovendien wordt hier vooral aandacht geschonken aan alle fouten zaken die Israël doet, maar over de Arabieren hoor ik niets, behalve dan wat vage verwijzingen.

Jouw obsessie met foute Arabieren begint me zorgen te baren, Sabra.

Verder, nuance is jou ook niet altijd even gegeven (ik herinner mij een uitermate ongenuanceerde opmerking over een aantal gedode Rwandezen bijvoorbeeld).

Tenslotte ben ik uiterst content als het inderdaad zo blijkt te zijn dat er onder christenen een wat kritischer houding jegens Israel wordt aangenomen. Slaafse volgzaamheid en kuddegedrag is niet datgene waar ik vrolijk van word (op zich is dat laatste irrelevant, maar toch).

Terug naar “Archief”