Chronisch slaaptekort kan een depressie veroorzaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2007 00:26

Ja, dat is wel weer relaxed idd. :) En hij moet wel echt uitgeslapen zijn dan, want je gaat niet voor de lol na 4 uur slaap weer je bed uit lijkt me.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 08 feb 2007 00:49

Aragorn schreef:Zelf vind ik een uur of 8 wel een mooi gemiddelde.

Vind ik ook, maar het idee dat je als je 60 bent gewoon 20 jaar in je nest gelegen hebt.. :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 08 feb 2007 02:12

Minimaal 10 uur slaap werkt bij mij het beste, dan is de chaos in het hoofd s'morgens redelijk overzichtelijk.
In de 25 jaar die ik gewerkt heb deed ik het met max. 6 uur slaap.
Verder zie ik niet zo een aanknopingspunt minder slaap=depressie.
Wel zie ik stress en slapeloosheid als 2 'vrienden'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2007 13:15

Slapeloosheid lijkt me echt zwaar irritant, ben blij dat ik altijd en overal wel kan slapen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 08 feb 2007 13:46

Inderdaad. Het verplicht bezig moeten blijven, omdat slapen niet helpt. Lijkt me echt irritant. Ik kan altijd en overal slapen. Ergens anders slapen dan in mijn eigen bed is gelukkig ook geen probleem. Alleen kan ik niet in de auto slapen, maar goed, 9 van de 10x rij ik toch zelf.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 08 feb 2007 15:34

Ik pleit voor verlenging van de week met 2 verplichte rustdagen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 08 feb 2007 15:36

Daar wordt binnenkort ook een seminar over gehouden, namelijk in het weekend van 15,16,17,18 en 19 februari :wink:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 08 feb 2007 17:24

André schreef:Minimaal 10 uur slaap werkt bij mij het beste, dan is de chaos in het hoofd s'morgens redelijk overzichtelijk.
In de 25 jaar die ik gewerkt heb deed ik het met max. 6 uur slaap.
Verder zie ik niet zo een aanknopingspunt minder slaap=depressie.
Wel zie ik stress en slapeloosheid als 2 'vrienden'

Als je het artikel leest, dan staat daarin dat je hersenen minder gevoelig worden voor serotonine als je minder slaapt.
Een depressie wordt mede voorzaakt door een minder efficiënte serotonineopname doordat de receptoren die dat zouden moeten doen op de een of andere manier minder gevoelig zijn.

Als je dus steeds minder gevoelige serotonine-receptoren hebt, wordt je steeds gevoeliger voor stress en uiteindelijk kun je dus ook depressief worden.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 12 feb 2007 13:41

Kennelijk wordt er enorm veel onderzoek gedaan naar slaaptekort en de gevolgen ervan.

Bij de headlines van New Scientist stond vandaag o.a. dit artikel:

Nerve disruption

Brain images captured by an fMRI scanner when the test subjects had first viewed the pictures indicate that sleep deprivation diminishes activity in the hippocampus, a brain region involved in memory processing. “This study shows that the brain has to be well rested to receive and store information for memory processing,” says Yoo.

Studies in rats have shown that sleep deprivation can increase levels of stress hormone in the brain, which subsequently disrupts nerve activity in the hippocampus. Yoo says it could be possible that a similar mechanism causes memory deficits in sleep-deprived humans.

Previous studies have also shown that a full night’s rest after studying can improve learning. But Yoo says his new experiment is the first to demonstrate the importance of sleeping well before studying new information.

http://www.newscientist.com/article/dn1 ... -new-.html

Terug naar “Archief”