Jantjes schreef:Gerdien B. schreef:Wat een reacties...
Even voor de duielijkheid.
onze dominee noemde alleen het beeld van bedekken.
In een andere GerGem gemeente hoorde ik er bij noemen: de zonden worden bedekt zoals een kleedje een vlek kan bedekken. Dit kleed word weggenomen zodra we voor God verschijnen. Dan worden al onze zonden geopenbaard.
hier kan ik mij dus echt niet in vinden, omdat Jezus bloed reinigt. Hij wil is witter wassen als sneeuw. Hoe kan je dan de vlek nog tonen als die al weggehaald is?
het is niet dat we vanaf zondeloos zijn of maar raak mogen zondigen, maar als God iets vergeeft dan gooit Hij het in de zee van vergetenheid en komt Hij er echt niet meer op terug.
Dat is ook dereden dat ik moeite heb met dit voorbeeld.
en ja Jantjes... ik volg het verschil enorm goed, maar kan in het bedekken van de vlek voorbeeld niet mee gaan.
Is ook niet zo erg of belangwekkend.
Ik heb jou uitspraak willen uitvergroten omdat er inmiddels drie Ger.Gem’s zijn door een kleinigheid en waarschijnlijk zijn het ook parallelle zoals elbert schreef maar in mijn beleving toch van belang. De moeilijkheid is ook de beeldspraak die altijd enigszins een vertekend beeld geven van de werkelijkheid maar onmogelijk om het duidelijk weer te geven.
Toch de grootste zonden is dat wij gelijk aan God wilde zijn, ook bij wedergeboren mensen speelt dat nog steeds of nog erger. Vandaar bedekken.

Ik kan me niet in het zonde bedekken vinden. Immers, het bloed van Christus reinigt van de zonden, bedekt ze niet. Hij wast ze witter dan sneeuw.
Laat ik stellen dat je echt vreselijk veel moeite moet doen om door te bedekken iets witter krijgt dan sneeuw............En, Jezus heeft het zelf gezegd tegen de menigte die rondom Hem heen was tijdens Zijn omwandeling op aarde, en in het bijzonder zei Hij dat o.a. tot de verlamde die door het dak van een huis vlak voor Jezus voeten werd neergelaten in Lukas 5:20 : 'Mens, uw zonden zijn u vergeven.' En: Lukas 5: 23,24: 'Wat is lichter te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel? Doch, opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonde te vergeven, (...)'
Neemt natuurlijk niet weg dat wij dagelijks in zonden vallen, maar dat God die telkens weer wil vergeven! Overigens ben ik hervormd en denk ik echt niet dat ik raak kan leven als je weet dat je zonden zijn vergeven...
Beetje een vooroordeel is het om te stellen dat hervormden dat zouden denken...