Jantjes schreef:Elbert schreef:Hier hebben we de ‘spagaat’ in de begin topic weer duidelijk elbert, zie mijn posting hierover.Het zijn beelden die gebruikt worden om hetzelfde te bedoelen, alhoewel het beeld van de reiniging volgens mij bijbelser is dan het beeld van het overdekken met een tafelkleed. Als God de zonden wegdoet, dan zijn ze namelijk ook echt weggedaan en zitten ze niet ergens in een uithoekje nog verstopt.
Mijn post doelde meer op het bijbels zijn van het beeld dat gebruikt wordt. Dan is het toch niet onterecht als ik zeg, dat het beeld van de afwassing bijbelser is dan het voorbeeld van het tafelkleed?
Wat betreft de spagaat die je noemt, die erkent de Bijbel ook. Voor God zijn de zonden radicaal weggedaan door het bloed van Christus, al is het zo dat de gelovige nog vele gebreken en zonden in zich bevindt. Het is allebei waar. Daarom kan een kind van God zeggen:
Rom. 7:24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
en bovendien:
Ef. 1:3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;