HSP (high sensitive person)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

HSP (high sensitive person)

Berichtdoor amijsje » 02 feb 2007 16:31

Pas ben ik er achter gekomen dat ik een 'high sensitive person' ben. Zijn er nog meer mensen die dat zijn (op www.hooggevoelig.nl kun je een test doen) en hoe ervaren jullie dat?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 feb 2007 16:34

dit is er al kun je daar wat mee :)

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 feb 2007 16:44

Volgens die test:

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Had 17 punten. Ben gelukkig niet zo weg van die i-net testen.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 feb 2007 16:49

Had 13 punten. Wel leuk om te doen die test. Maar ik zou niet op die tests bouwen om een diagnose te stellen.

Ik vond wel dat ik een aardige omschrijving kreeg bij mijn 13 punten, het klopte wel ongeveer.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 02 feb 2007 17:31

Bij mij kwam er 14 uit. Het is inderdaad een internet-test waar volgens mij een makkelijk scriptje achter zit. Maar ik schijn inderdaad wel een beetje sensitief te zijn.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2007 17:32

Ah die test, daar had ik 4 punten volgens mij. 8)

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 02 feb 2007 17:37

Je bent dus van het type dat je een schop geeft en er 20 seconden later pas achterkomt dat iemand je geraakt heeft? 8)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2007 17:41

Nee, van het type dat vervolgens in een splitsecond reageert met een flying kick en niet eerst 20 seconden nodig heeft om die schop te incasseren en mentaal te verwerken. 8)

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 feb 2007 18:25

Aragorn schreef:Nee, van het type dat vervolgens in een splitsecond reageert met een flying kick en niet eerst 20 seconden nodig heeft om die schop te incasseren en mentaal te verwerken. 8)
*voelt zich beledigd*

Ik mag dan geen harde voeten hebben, ik gebruik mijn tong wel..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2007 18:51

I didn't mean to offend you, honey. 8-[

PeterK

Berichtdoor PeterK » 02 feb 2007 19:21

Ik had 16. Tjonge wat ben ik HSP-er :P
Nee volgens mij zijn dit van die vragen die je net zo kan uitleggen als je die wilt en ik zou dit dan ook niet echt een duidelijk resultaat noemen.
Maar ze verkopen er ook boeken over HSP, misschien een slimme verkooptruc?

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 feb 2007 20:46

Heb die site bekeken, komt nogal over als 'pseudopsychologie' in een tijdperk waar men overal een etiketje wil plakken. Alles wordt gepsychologiseerd. De academische psychologie kent niet een definitie van 'high sensitive person' oid. Ook in het diagnostische handboek, de DSM-IV-TR komt het niet voor.

Een verkooptruc inderdaad van wannabe-psychologen die mensen willen aanpraten dat als je aan bepaalde algemene kenmerken voldoet, je een hooggevoelig persoon bent. Zeg maar de psychologische variant van homeopathie enzo. Ik vind het kul.

André

Berichtdoor André » 02 feb 2007 22:05

Roodkapje schreef:De academische psychologie kent niet een definitie van 'high sensitive person' oid. Ook in het diagnostische handboek, de DSM-IV-TR komt het niet voor.
Men komt ook wel eens tot andere inzichten, wellicht wordt het in de volgende druk besproken.
Nu wordt het o.a. nog benoemd als minder stabiel/labiel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2007 00:01

Roodkapje schreef:Een verkooptruc inderdaad van wannabe-psychologen die mensen willen aanpraten dat als je aan bepaalde algemene kenmerken voldoet, je een hooggevoelig persoon bent. Zeg maar de psychologische variant van homeopathie enzo. Ik vind het kul.

Inderdaad, zet zo'n testje in eoa vrouwenblad en hop! weer een groep huisvrouwen-met-midlife-crisis die hun probleempjes erkend zien en zichzelf een etiketje op kunnen plakken.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 feb 2007 17:01

volgens de test heb ik ook hsp

ik hou gewoon niet van stempeltjes en zo.... je bent gewoon zo als je bent.

Ach.. ieder mens is wel gevoelig.. uds hoe realistisch is die test ook.....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten