Homoseksualiteit en omgangs-vormen naar medebroeders en zusters in de kerk toe. Hoe doe je
dat? Waar begint een gesprek en waar begint het veroordelen.
Het is zo makkelijk om te spreken over de mantel der liefde en het klaar staan voor elkaar en dat
Homo sekseksuele broeders en zusters zich dienen te onthouden van een relatie. Als iemand dat
zegt, vraag ik mij altijd af, wat als die broeder of zuster bij u aan zou bellen, in zijn eenzaamheid
om 11 uur s'avonds, gaat dan bij u de deur open? Of word het dan al gauw een kwestie van agenda's
trekken. Of misschien staat u dan wel gelijk met de bijbel klaar? Nee, niet om samen de bijbel te
lezen of om samen te bidden, maar om er mee te veroordelen.
Het is toch zo gemakkelijk om je achter de bijbel te verschuilen. Het is toch Gods woord? Als het
Gods woord is waarom zijn er dan zoveel verschillende kerken?
Het is vaak zo, als je bepaalde bijbelteksten op tafel legt of ter discussie stelt, dan zijn er al gauw
aardig wat bladzijden vol geschreven. Misschien is het wel eens goed om eens terug naar de basis
te gaan.
Het is soms te makkelijk om te zeggen, dit mag niet of dat mag niet omdat het in de bijbel staat.
Net zoals een geaardheid van iemand zijn hele wezen kan raken, zo kan ook iemand zijn Christen
wezen geraakt worden als hij of zij zich in de kerk niet meer gewenst voelt.
Dit bleek ook maar weer eens toen ik even reageerde op de (gewraakte) bijbeltekst in romeinen 1,
Waar Reform over schreef:
reform schreef:'mannen met mannen' is zeker heteroseksueel. Wereldopenheid ben ik idd een groot voorstander van....
alleen niet van wereldgelijkvormigheid
Waarop ik het niet kon nalaten om te schrijven:
Harm-J schreef:Ehm nooit gehoord van nood-homoseksualiteit? (Denk hier bij eens
aan seks tussen gevangenen.)
Hieruit bleek maar weer eens op hoeveel manieren je menserlijkerwijs een bijbeltekst kunt lezen dan
wel hanteren.
Nu wil ik eens proberen of dit onderwerp vanuit een andere hoek benaderd kan worden. Komt er
een bijbeltekst ter discussie, prima maar probeer je dan ook in elkaars standpunt in te leven en
neem soms ook eens de tijd om wat teksten in de bijbel of hier op het forum geschreven nog eens te
herzien of te herlezen in de gehele context.!
Om deze discussie wat te leiden, wil ik zeggen dat het mij niet uit maakt dat een kerk tegen ho-
moseksuele relatie' s zou zijn. Het zij zo. Het gaat mij er meer om hoe ga je als broeders en zusters
met elkaar om gaat en hoe blijf je met elkaar in gesprek?
Denk nu aub ook niet te snel,' daar gaan wij weer..' ik zal mijn best doen in dit topic om te kijken
of we nu eens verder kunnen komen dan het smijten en veroordelen van elkaar, en u ?
Misschien is goed om eens te beginnen met de vraag waarvoor gaat u naar de kerk? En als 2e
Hoe ga je om met een broeder of zuster die misschien in iemands ogen niet de kerkelijk leer
volgt?
Spreek je hem/haar aan of kijk je verder dan zijn geaardheid? Vraag jij je misschien af, hoe hij/
zij zijn persoonlijk relatie met God ziet, of ga je frontaal in de aanval met de woorden in de bijbel
staat ...... Durf je met hem haar te praten of over andere geloofs onderwerpen, of zie je hem/haar
als iemand die niet leeft volgens de geldende leer?
Wie durft er te posten, of een vraag te stellen?
p.s.
gelieve niet op spellings fouten of schrijf vorm te letten, ondertekende heeft soms last van een
vleugje autisme...
Harm-jan
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.