Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 jan 2007 22:59

Optimatus schreef:
Cisca schreef:De christenen zijn nog lang niet om hoor, vergis je niet

Er zijn meerdere kerken, grotere en kleinere, die het huwelijk ook voor twee mensen van gelijk geslacht hebben opengesteld, soms zelfs al eerder dan de overheid dit deed.

Zoveel kerken in Nederland zijn dat ook weer niet, en de kleinere die het wel hebben zijn in omvang vaak klein en vrijzinnig. Overigens die grote kerk die jij, naar ik aanneem, bedoelt heeft ook een groot deel dat ook niet "om" is.

Maar of ik heen zou gaan weet ik niet, kun je nu moeilijk zeggen nu je niet in die situatie zit. Zoals ik nu denk zou ik wel grote moeite hebben als daar Gods zegen over uitgesproken zou worden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 23:10

Ik probeer er mee aan te tonen dat er christenen zijn die er wel achter kunnen staan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 28 jan 2007 23:13

Optimatus schreef:Gevoel voor humor, dame.

Ik vind het inderdaad humor. :lol:
Auf Wiedersehen!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 jan 2007 23:15

Optimatus schreef:Ik probeer er mee aan te tonen dat er christenen zijn die er wel achter kunnen staan.

Dat begrijp ik. Alleen de suggestie die ik eruit las was dat de omvang van de acceptatie aardig groot was. Terwijl ik eerder denk dat Cisca het bij het goede eind heeft.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 23:18

T. Lindeman schreef:
Optimatus schreef:Gevoel voor humor, dame.

Ik vind het inderdaad humor. :lol:

Inderdaad, 'k moest er direct al om lachen :mrgreen: :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2007 09:21

Optimatus schreef:Ik probeer er mee aan te tonen dat er christenen zijn die er wel achter kunnen staan.

Ja, maar daarmee is niet gezegt dat eigenlijk alle christenen er achter moeten kunnen staan. Daar moet je iedereen dan ook vrij in laten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 jan 2007 10:03

Gerdien B. schreef:

Ja, maar daarmee is niet gezegt dat eigenlijk alle christenen er achter moeten kunnen staan. Daar moet je iedereen dan ook vrij in laten.

Helemaal eens, maar laat men in ieder geval elkaar dan wel respecteren en accepteren, dan ben je al een grote stap verder, nu wordt men vaak gedoogd, of weggekeken, dat is natuurlijk ook niet nodig :wink:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 29 jan 2007 11:57

Denkertje21 schreef:Ik kan niemand verwachten dat ze tegen hun geweten in gaan ook al ben ik met hun overtuiging niet eens. Ik zou hen en ook familie en vrienden daarom blijven respecteren...

Inderdaad, zo heb ik in eerste instantie ook gereageerd toen het grootste deel van mijn familie aangaf niet bij het burgerlijk huwelijk en niet bij de kerkelijke viering aanwezig te zijn.
Maar toen het eenmaal zo ver was en de familie van mijn partner vrijwel volledig aanwezig was terwijl er van mijn kant maar enkele personen waren, heeft mij dat toch best wel pijn gedaan.
Het heeft de 'breuk' die er in meer of mindere mate toch al was, wel verscherpt. Maar goed, ik heb het geaccepteerd en geprobeert het te respecteren. Echter, toen zij ook niet aanwezig wilden zijn bij de uitvaart heb ik ze dat wel kwalijk genomen.

Ik vond de reactie van
meboy schreef:Ik zou gewoon heel praktisch denken: de komst naar zo'n dienst is geen statement dat je het qua standpunt met je zoon of dochter eens bent.
Het is wel een statement dat je er bent door dik en dun en in alle omstandigheden.

eigenlijk wel heel mooi.

Flappie schreef:Zoals ik nu denk zou ik wel grote moeite hebben als daar Gods zegen over uitgesproken zou worden.

Het is voor mij altijd al een vraag geweest of de predikant Gods zegen wel kan uitspreken. De tekst tijdens onze viering: “Zo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israels leggen, en Ik zal hen zegenen”, impliceert dat het uiteindelijk toch God is Die zegent.
Overigens heeft Ds. Ruard Gazenvoort hier een lezing over gehouden voor een predikantenconferentie. Het gaat hier over de rol van de predikant maar staan wel wat heldere zaken in. Je vind de tekst hier: http://www.ruardganzevoort.nl/homohuwelijk.pdf

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 22:05

Weggegooid...overbodig etc :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Harm-J op 30 jan 2007 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 22:08

Homoseksualiteit en omgangs-vormen naar medebroeders en zusters in de kerk toe. Hoe doe je
dat? Waar begint een gesprek en waar begint het veroordelen.

Het is zo makkelijk om te spreken over de mantel der liefde en het klaar staan voor elkaar en dat
Homo sekseksuele broeders en zusters zich dienen te onthouden van een relatie. Als iemand dat
zegt, vraag ik mij altijd af, wat als die broeder of zuster bij u aan zou bellen, in zijn eenzaamheid
om 11 uur s'avonds, gaat dan bij u de deur open? Of word het dan al gauw een kwestie van agenda's
trekken. Of misschien staat u dan wel gelijk met de bijbel klaar? Nee, niet om samen de bijbel te
lezen of om samen te bidden, maar om er mee te veroordelen.
Het is toch zo gemakkelijk om je achter de bijbel te verschuilen. Het is toch Gods woord? Als het
Gods woord is waarom zijn er dan zoveel verschillende kerken?

Het is vaak zo, als je bepaalde bijbelteksten op tafel legt of ter discussie stelt, dan zijn er al gauw
aardig wat bladzijden vol geschreven. Misschien is het wel eens goed om eens terug naar de basis
te gaan.

Het is soms te makkelijk om te zeggen, dit mag niet of dat mag niet omdat het in de bijbel staat.
Net zoals een geaardheid van iemand zijn hele wezen kan raken, zo kan ook iemand zijn Christen
wezen geraakt worden als hij of zij zich in de kerk niet meer gewenst voelt.
Dit bleek ook maar weer eens toen ik even reageerde op de (gewraakte) bijbeltekst in romeinen 1,
Waar Reform over schreef:

reform schreef:'mannen met mannen' is zeker heteroseksueel. Wereldopenheid ben ik idd een groot voorstander van....
alleen niet van wereldgelijkvormigheid

Waarop ik het niet kon nalaten om te schrijven:

Harm-J schreef:Ehm nooit gehoord van nood-homoseksualiteit? (Denk hier bij eens
aan seks tussen gevangenen.)

Hieruit bleek maar weer eens op hoeveel manieren je menserlijkerwijs een bijbeltekst kunt lezen dan
wel hanteren.

Nu wil ik eens proberen of dit onderwerp vanuit een andere hoek benaderd kan worden. Komt er
een bijbeltekst ter discussie, prima maar probeer je dan ook in elkaars standpunt in te leven en
neem soms ook eens de tijd om wat teksten in de bijbel of hier op het forum geschreven nog eens te
herzien of te herlezen in de gehele context.!

Om deze discussie wat te leiden, wil ik zeggen dat het mij niet uit maakt dat een kerk tegen ho-
moseksuele relatie' s zou zijn. Het zij zo. Het gaat mij er meer om hoe ga je als broeders en zusters
met elkaar om gaat en hoe blijf je met elkaar in gesprek?

Denk nu aub ook niet te snel,' daar gaan wij weer..' ik zal mijn best doen in dit topic om te kijken
of we nu eens verder kunnen komen dan het smijten en veroordelen van elkaar, en u ?

Misschien is goed om eens te beginnen met de vraag waarvoor gaat u naar de kerk? En als 2e
Hoe ga je om met een broeder of zuster die misschien in iemands ogen niet de kerkelijk leer
volgt?
Spreek je hem/haar aan of kijk je verder dan zijn geaardheid? Vraag jij je misschien af, hoe hij/
zij zijn persoonlijk relatie met God ziet, of ga je frontaal in de aanval met de woorden in de bijbel
staat ...... Durf je met hem haar te praten of over andere geloofs onderwerpen, of zie je hem/haar
als iemand die niet leeft volgens de geldende leer?

Wie durft er te posten, of een vraag te stellen?

p.s.
gelieve niet op spellings fouten of schrijf vorm te letten, ondertekende heeft soms last van een
vleugje autisme... :mrgreen:

Harm-jan

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 01 feb 2007 22:30

Harm-J schreef:Homoseksualiteit en omgangs-vormen naar medebroeders en zusters in de kerk toe. Hoe doe je
dat? Waar begint een gesprek en waar begint het veroordelen.

Het is zo makkelijk om te spreken over de mantel der liefde en het klaar staan voor elkaar en dat
Homo sekseksuele broeders en zusters zich dienen te onthouden van een relatie. Als iemand dat
zegt, vraag ik mij altijd af, wat als die broeder of zuster bij u aan zou bellen, in zijn eenzaamheid
om 11 uur s'avonds, gaat dan bij u de deur open? Of word het dan al gauw een kwestie van agenda's
trekken. Of misschien staat u dan wel gelijk met de bijbel klaar? Nee, niet om samen de bijbel te
lezen of om samen te bidden, maar om er mee te veroordelen.
Het is toch zo gemakkelijk om je achter de bijbel te verschuilen. Het is toch Gods woord? Als het
Gods woord is waarom zijn er dan zoveel verschillende kerken?

Dit vind ik een heel goed stuk en kan mij er helemaal in vinden!
Er is gewoon geen pasklaar antwoord voor dit onderwerp.
In een ander topic over homoseksualiteit haalde ik Romeinen en Leviticus aan, maar ik weet ook dat Jezus er inhoudelijk niets over zei. Hoewel hij wel spreekt van een huwelijk tussen man en vrouw.

Hoe dan ook, het lijkt me vreselijk om homoseksueel te zijn en daarop te worden veroordeeld door de kerk.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 feb 2007 03:01

Pas klare antwoorden zijn er vaker niet, zo een...twee..drie te vinden... Mensen lopen dan al
snel vast in het hoe, waar en waarom?

Wel grappig eigenlijk, dat jij Romeinen en Leviticus aanhaalt. Mijn vorig stukje tekst was hier
neer gezet, om eens te kijken of het een reaktie op zou roepen? Het idee was al in mij op ge-
komen, om na een paar dagen, als er geen reaktie zou zijn, is te open met de hier onder staande
tekst.

Wat mij soms opvalt, als iemand komt met een bijbel tekst die je uit zou kunnen laten schijnen
waarin homoseksualiteit wel of niet op bijbelse gronden zou zijn toegestaan, dat er dan er al snel
bladzijden vol zijn geschreven, sterker nog, er is vaak gelijk sprake van 2 kampen (soms 3). De
Voor, de tegen en de ik weet het niet partij. Bijbelteksten laten buikspreken voor of tegen iets is
zó gemakkelijk. Men denkt soms zo makkelijk te kunnen spreken voor de Allerhoogste. Het
staat tenslotte toch allemaal in de bijbel??

Ik ben dan snel geneigd om te spreken van het 2e gebod, heb u naast lief als u zelf... Dit doet ik
niet alleen als het om homoseksuele broeders of zusters gaat. (Ja daar spreekt mijn elan) hier
toe ben ik ook snel geneigd, als ik mensen met bijbel teksten zie gooien, ipv het 2e gebod te vol-
gen. 'Hebt u naaste lief als u zelf' .

Laat ik eens kijken wat er gebeurt als ik de stelling zou deponeren van: Hoe breed is uw kerkdeur?
(voordeur)

Om het iets te verduidelijken, wil ik het volgende schrijven, stel iemand is homoseksueel en wil
graag mee-kerken, hoe reageert u dan? Komt u dan gelijk met bijbelteksten aan, of verwelkomt
u de broeder of zuster en hoopt u dat hij/zij in het geloof mag groeien en durft u hem/ haar ook
in gebed mee te nemen zonder vooroordelen,dus als medebroeder of zuster en niet alleen als
homoseksueel?
E.a. mag u ook lezen als een de zelfde situatie zich zou voordoen aan u deur of in uw gezin.

Wat ik mij ook wel eens afvraag als mensen (anders) zijn, reageren wij dan uit emoties om dat
wij iets niet kennen of omdat ons iets is aangeleerd en gebruiken wij dan de bijbel maar als schild?

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik bewust het woord homoseksueel en niet het woord homo-
filie, dit om een eventuele discussie niet te laten verzanden in een strijd wat is homofilie en homo-
seksualiteit.

Een homoseksueel is m.i. iemand die seksueel georiënteerd van uit een man zijn op mannen of
vrouw zijn op vrouwen. Ik maak geen onderscheid tussen praktizeren of niet praktizeren. Dit doe
ik om de volgende reden, iedereen heeft erotische gedachten, man en vrouw, dus is in mijn ge-
dachten heteroseksueel of homoseksueel. Sommige zelfs bi-seksueel (onder homosekseueel
reken ik vrouwen die op vrouwen vallen (Lesbisch dus) en mannen die op mannen vallen ) Onder-
scheid maken tussen praktiseren of niet doe ik niet, praktiseren of niet praktiseren, heeft m.i.
geen zin.!! Een mens laat je in zijn waarde.(Het 2e gebod weet u nog ?)

Een mens die zegt dat hij geen erotische gedachten heeft, of nooit een erotische droom heeft liegt
m.i.!! Vandaar dat ik in mijn perceptie geen onderscheid maak tussen homofilie en homoseksuali-
teit. Men spreekt ook niet over heterofilie tenstlotte.!!

Is een homoseksuele relatie geoorloofd? Ik weet het niet, ik laat het oordeel liever aan de Vader
over. Ik neig eerder naar de vraag: 'Hoe is jouw persoonlijke relatie tot God'?

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 02 feb 2007 21:31

Met elkaar in gesprek blijven als broeders en zusters is van (levens)belang.
Ik denk dat in stilte bidden voor iemand, die homoseksueel is effectiever is dan die persoon met allerlei Bijbelteksten om de oren te gaan smijten.
Elk mens weet wel dat de meeste christenen zeer anti homoseksualiteit zijn, dus ik denk dat een homo / lesbienne hun geaardheid binnen de kerk niet snel uit zullen spreken.

Zonde is zonde: of het nu om homoseksualiteit gaat die wordt bedreven of in gedachten, evenals hetero's die erotische fantasieën erop loslaten of seks buiten het huwelijk hebben.
God is barmhartig, Hij kent onze strijd. Maar lastig blijven dingen wel.

Wat je zegt over het 2e gebod is helemaal waar. Veel christenen lijken dit te vergeten en eindeloos te vervallen in het opdreunen van hel en verdoemenis Bijbel teksten. Dat laatste is ook de reden dat ik zelf bewust geen kerk meer bezoek. Heb ik erg nare ervaringen mee, maar dat terzijde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2007 21:07

Het zou al helpen als men eens op zou houden om homoseksuelen als psychisch gestoord dan wel ziek te beschouwen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 03 feb 2007 22:22

Optimatus schreef:Het zou al helpen als men eens op zou houden om homoseksuelen als psychisch gestoord dan wel ziek te beschouwen.

Dat ben ik volkomen met je eens :!:

Terug naar “Archief”