seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 28 jan 2007 20:45

Gerdien B. schreef:In onze kringen spelen we erg vaak mooi weer. We zijn erg op uiterlijk. We zijn vaak drukker met: wat zullen de anderen wel niet van ons denken, dan dat we ons bezig houden met wat wij zelf willen. We zijn ook zo snel met oordelen over anderen, maar als we nou is echt bij onszelf ten rade gaan, dan is er een hoop mis bij ons.

Het valt mij erg vaak op dat de alles koek en ei lijkt als je de gezinnen tegen komt op zondag, maar als je je meer verdiept in gezinnen, families, dan blijkt dat daar veel speelt. De uiterlijkheden lijken vaak belangrijker dan de innerlijkheden. het lijken thuis soms totaal andere mensen dan die je op zondag in de kerk tegen komt.

Het erge is dat incest regelmatig voor komt in onze kringen. Ik schaam me hier echt enorm voor.
Een dominee heeft de taak om de christelijke normen en waarde te prediken en daar valt dit ook onder. Hoe moeilijk het ook is!

Persoonlijk vind ik de kerk geen schuilplaats. Het is de plek waar de mensen komen pronken hoe goed zij het wel niet doen.


Gerdien ...ik hou van je :hug: (en voor de overige lezers en lezeressen...dit is geen intensie verklaring , maar ze snapt me wel )

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Berichtdoor tulp » 28 jan 2007 20:58

@Spons: Er zijn ook/zelfs dominees die zich daaraan bezondigen.
Persoonlijk denk ik bij elke dominee die het over dat soort dingen heeft: ja, ja, en wat doe je zelf thuis???
Maar dat is mijn persoonlijke frustratie...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 21:01

tulp schreef:@Spons: Er zijn ook/zelfs dominees die zich daaraan bezondigen.
Persoonlijk denk ik bij elke dominee die het over dat soort dingen heeft: ja, ja, en wat doe je zelf thuis???
Maar dat is mijn persoonlijke frustratie...


Heel veel sterkte 8)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 21:40

Aragorn schreef:
tulp schreef:Mijn vader is predikant. Ik wordt misselijk van het idee dat hij het aan de orde zou stellen in een preek. Laat hij er maar over zwijgen. :cry:

Ik hoop dat je vader hier radicaal anders over denkt dan jij.

Verder is het verschil in commotie die de respectievelijke onderwerpen homoseksualiteit en incest met zich meebrengen volgens mij te verklaren doordat iedereen het erover eens is dat incest verschrikkelijk en uit den boze is, terwijl dat bij homoseksualiteit niet het geval is. Tegenstanders zien in de voorstanders een teloorgang van bijbelse normen en waarden waar tegen gestreden moet worden en voorstanders menen dan weer dat de tegenstanders homo's onterecht een veroordelend juk opleggen. Ziedaar: genoeg stof om topics over vol te praten. :wink:


Precies wat ik dacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 28 jan 2007 21:45

ja helaas , in krimpen en capelle zijn er ook een paar geweest die dat hebben gedaan, en helaas ook van de weer tussen haakjes zwaardere kerken.

Onder het mom van de zond, en in naam van God intimideren en misbruik maken van zijn naam om vervolgens slachtoffers te maken die voor eeuwig verminkt zijn !

helaas komt het ook voor in lichtere kringen , eigenlijk overal maar het is wel opvallend dat hoe zwaarder de kring hoe vaker het voorkomt ... komt dat door dat er een taboe heerst op sexualiteit in dit soort kringen ,

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2007 21:46

Ik wil graag de cijfers zien waarop Spons baseert dat het in 'zwaardere' kerken vaker voor zal komen, ik vind dat namelijk nogal een aantijging.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 28 jan 2007 22:08

Wat kun je eraan doen als je vermoed dat er in een gezin incest voor komt of kindermishandeling?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 28 jan 2007 22:11

voor kindermishandeling is er een meldpunt, waar je voor incest vast ook wel terecht kunt.
verder kun je altijd bidden.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 22:11


Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 28 jan 2007 22:43

rafaell schreef:Ik wil graag de cijfers zien waarop Spons baseert dat het in 'zwaardere' kerken vaker voor zal komen, ik vind dat namelijk nogal een aantijging.


Spons schijnt geen gelijk te hebben

http://64.233.183.104/search?q=cache:XcajU2fmo3UJ:www.refdag.nl/oud/bin/990304bin40.html+korpershoek+incest&hl=nl&ct=clnk&cd=1

Het komt blijkbaar vaker voor dan ik dacht... :|

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 22:56

Tja, en dan te bedenken dat er nog heel veel onbekend blijft omdat het verzwegen wordt.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 28 jan 2007 23:03



tsss, een pagina van het Refdag die door Kliksafe geblokkeerd word...
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 28 jan 2007 23:09

tja, mag niet op zondag :wink:

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2007 23:28

Refdag, lijkt mij ook geen neutrale bron in deze kwestie.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2007 23:33

dat schoot ook ff door mijn hoofd. maar terecht?
dit staat iig wel in het artikel over het onderzoek:

'In protestants-christelijke kring is het taboe op incest nog groot, mogelijk vanwege het gebod om de ouders te eren”, denkt Korpershoek. „Het kan zijn dat een grote groep onbekenden nog steeds zwijgt.”'


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten