seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

seksueel misbruik en kindermishandeling

Berichtdoor Riska » 28 jan 2007 12:28

Op diverse christelijke fora wordt men als het ware door een wesp gestoken als het om homo's en lesbiennes gaat en iedereen is al te bereid om het te veroordelen.

Kijk hier ook maar: twee onderwerpen achter elkaar waar men het over homoseksuele relaties heeft en of je een leraar mag weigeren of als fotograaf wel of niet kunt weigeren bij een huwelijk te zijn.

In diverse topics komt af en toe het woord 'incest' naar voren of ander seksueel misbruik. Het betekent geen tig pagina's aan reacties.
(Groot-)vaders, broers, ooms, die hun dochters, zusters, nichtjes verkrachten, misbruiken en opzadelen met 'levenslang'.
Het komt voor in alle soorten gezinnen en in alle kerken van uiterst orthodox tot vrijzinnig. Niemand kan daar omheen.
Er wordt geen zinnig woord over gezegd.

Er komt af en toe (helaas veel te vaak) een extreem geval van kindermishandeling in het nieuws, met fatale gevolgen. Er wordt even aandacht aan besteed, soms, en dan is het weer over.

Wanneer worden we wakker??? Ook in de kerken en laten daar eens bijbels licht over schijnen?

Er is een meldpunt gekomen voor seksueel misbruik in pastorale relaties. Ik weet dat - in ieder geval binnen de PKN - pastores en ambtsdragers cursussen kunnen krijgen over hoe om te gaan met daders en slachtoffers als er een zaak bekend wordt.
Ik heb ooit één preek gehoord waarin dit kwaad duidelijk aan de orde gesteld werd en alle daders het in hun zak konden steken. Daarvoor en daarna nooit meer.
Terwijl er - misschien wel naast je in de kerk op de zondag - een kind zit dat is misbruikt, mishandeld.
Wat doen wij? "Och, och' roepen en onze weg gaan?

Is de kerk een schuilplaats? (zoals een aantal jaren geleden een kerkelijke nota over seksueel misbruik genoemd werd?)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 12:31

Er is een reden dat ik niet in een rooms-katholieke kerk als misdienaar wil acteren...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 28 jan 2007 14:01

Suggereer je nu dat incest wordt geaccepteerd?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Berichtdoor tulp » 28 jan 2007 14:54

Mijn vader is predikant. Ik wordt misselijk van het idee dat hij het aan de orde zou stellen in een preek. Laat hij er maar over zwijgen. :cry:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 jan 2007 14:55

Optimatus schreef:Er is een reden dat ik niet in een rooms-katholieke kerk als misdienaar wil acteren...
Wat wil je hier suggereren?

OT: Ik reageer hier later nog wel wat uitgebreider op.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2007 15:08

cire schreef:Suggereer je nu dat incest wordt geaccepteerd?

Tulp schreef:Mijn vader is predikant. Ik wordt misselijk van het idee dat hij het aan de orde zou stellen in een preek. Laat hij er maar over zwijgen

Voor mij is de ene reactie een antwoord op de andere...

Het móet bijna wel, dat het geaccepteerd wordt - want er wordt gezwegen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2007 15:09

In onze kringen spelen we erg vaak mooi weer. We zijn erg op uiterlijk. We zijn vaak drukker met: wat zullen de anderen wel niet van ons denken, dan dat we ons bezig houden met wat wij zelf willen. We zijn ook zo snel met oordelen over anderen, maar als we nou is echt bij onszelf ten rade gaan, dan is er een hoop mis bij ons.

Het valt mij erg vaak op dat de alles koek en ei lijkt als je de gezinnen tegen komt op zondag, maar als je je meer verdiept in gezinnen, families, dan blijkt dat daar veel speelt. De uiterlijkheden lijken vaak belangrijker dan de innerlijkheden. het lijken thuis soms totaal andere mensen dan die je op zondag in de kerk tegen komt.

Het erge is dat incest regelmatig voor komt in onze kringen. Ik schaam me hier echt enorm voor.
Een dominee heeft de taak om de christelijke normen en waarde te prediken en daar valt dit ook onder. Hoe moeilijk het ook is!

Persoonlijk vind ik de kerk geen schuilplaats. Het is de plek waar de mensen komen pronken hoe goed zij het wel niet doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2007 18:28

cire schreef:Suggereer je nu dat incest wordt geaccepteerd?

Er wordt in elk geval ook niet tegen gevochten! Als incest meer aan de kaak gesteld zou worden, zou er misschien meer aandacht voor komen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2007 18:29

tulp schreef:Mijn vader is predikant. Ik wordt misselijk van het idee dat hij het aan de orde zou stellen in een preek. Laat hij er maar over zwijgen. :cry:

Waarom? Het is toch de taak van een predikant om zijn gemeente te onderwijzen uit de bijbel?! En te waarschuwen voor zonden die op de loer liggen?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 18:36

Doe net als Riska, en plak de quotes onder elkaar (even terug scrollen)
als ik het goed begrijp is één en één twee, hopelijk heb ik het fout :)

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2007 18:39

Cisca schreef:Doe net als Riska, en plak de quotes onder elkaar (even terug scrollen)

How? :oops:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 18:41

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Doe net als Riska, en plak de quotes onder elkaar (even terug scrollen)

How? :oops:


Lees haar posting eens goed :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2007 18:45

Cisca schreef:
rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Doe net als Riska, en plak de quotes onder elkaar (even terug scrollen)

How? :oops:


Lees haar posting eens goed :wink:

Jaja, we hebben het over wat anders denk ik :) Ik snap wat zij bedoelt, maar ik vraag nu hoe je in een post twee quotes onder elkaar zet ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2007 18:47

tulp schreef:Mijn vader is predikant. Ik wordt misselijk van het idee dat hij het aan de orde zou stellen in een preek. Laat hij er maar over zwijgen. :cry:

Ik hoop dat je vader hier radicaal anders over denkt dan jij.

Verder is het verschil in commotie die de respectievelijke onderwerpen homoseksualiteit en incest met zich meebrengen volgens mij te verklaren doordat iedereen het erover eens is dat incest verschrikkelijk en uit den boze is, terwijl dat bij homoseksualiteit niet het geval is. Tegenstanders zien in de voorstanders een teloorgang van bijbelse normen en waarden waar tegen gestreden moet worden en voorstanders menen dan weer dat de tegenstanders homo's onterecht een veroordelend juk opleggen. Ziedaar: genoeg stof om topics over vol te praten. :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jan 2007 18:54

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:
rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Doe net als Riska, en plak de quotes onder elkaar (even terug scrollen)

How? :oops:


Lees haar posting eens goed :wink:

Jaja, we hebben het over wat anders denk ik :) Ik snap wat zij bedoelt, maar ik vraag nu hoe je in een post twee quotes onder elkaar zet ;)


oh, meestal doe ik 2 vensters open, kopiëren en plakken :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten