Jezus-acteur door bliksem geraakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 okt 2003 23:28

Gepost door Anthony (Fe2O3) - vrijdag 24 oktober 2003 @ 16:40 - Bron: Tiscali.nl
Irakees, X-Phantom-X en fuzzynuts hadden ons via de newssubmit het volgende te melden:

Jim Caviezel, een acteur die Jezus speelde in de controversiële film 'The Passion' van Mel Gibson is door de bliksem getroffen. Caviezel en assistent-regisseur Jan Michelini werden door de bliksem getroffen toen ze even buiten Rome op locatie aan het filmen waren. Geen van beiden raakten ernstig gewond door de inslag.

Voor Michelini is het de tweede keer dat hij tijdens het opnemen van de film door bliksem wordt getroffen. Bij een eerder incident liep hij brandwonden aan zijn vingers op toen de bliksem in een paraplu sloeg.

Een getuige verklaarde dat hij rook uit de oren van Caviezel zag komen, hij stond ongeveer dertig meter van de slachtoffers vandaan.

De film gaat over de laatste twaalf uur van het leven van Jezus. De film heeft al veel kritiek mogen ontvangen, onder andere van joodse groeperingen die de film antisemitisch noemen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 25 okt 2003 05:25

Zou dat de laatste waarschuwing voor de man zijn?

Er is jaren geleden iets dergelijks gebeurd in Opheusden, bij Ds. Adrianus van Herwaarden. Het is de moeite waard om dat weer te geven:

Zondag, de negenentwintigste Juli 1855, blijft voor de Hervormde Gemeente van OpHeusden onvergetelijk.
In de voormiddag godsdienstoefening was een vriend van onze Leraar, de Weleerwaarde Heer H. J. WUNDER, Predikant te Purmerend, sedert enige dagen in het naburig Kesteren vertoevende, voor hem opgetreden. Door zeer velen met stichting gehoord, bevond deze zich na kerktijd met zijn familie als ten afscheidsbezoek bij onze predikant.
Twee leden van de kerkenraad van Waarder, in welke gemeente onze leraar zijn dienstwerk voor twaalf jaren begonnen was, kwamen ook ten zijnen huize. Men kon hem ook daar niet vergeten; hij werd terug begeerd en daartoe wendden die mensen hun pogingen aan.
In de pastorie bevonden zich nog twee zusters van de echtgenote van onze leraar, leden der gemeente te Fijnaart, waar hij, vóór zijn komst alhier, acht jaren met grote zegen werkzaam was.
Des namiddags betrad onze leraar zelf de kansel. Als altijd, waren er honderden opgekomen. Rondom zich zag hij in die talrijke schare, leden van elk zijner gemeenten.
OptiesHTML is UITBBCode is AANSmilies staan AAN Schakel BBCode uit in dit bericht Schakel Smilies uit in dit bericht Onderschrift gebruiken (onderschrift kan aIn zijn voorafspraak drong hij, in volle overeenstemming met de voormiddag leerrede, zeer aan op innige christelijkheid, werkdadig Christendom, afschuw van de zonde, zo als hij trouwens altijd deed. Hij predikte over Matthéüs 5 vers 27?32.

De lucht was zeer betrokken. Die buiten waren, zagen dat één bui uit het zuiden opdreef, terwijl een andere uit het westen door het noorden kwam opzetten. Een helglanzende zilverstreep scheen ze een tijd lang te scheiden, tot dat zij al donkerder en zwarter dan twee vijandige gevaarten op elkander schenen te stoten. Steeds heviger klaterde en rolde de donder; sneller en geweldiger volgden de slagen; het zware kerkgebouw dreunde. Enige vrouwen verlieten de kerk.
Onrust, gejaagdheid, angst zag men op ieders gelaat. Verwarring begon zich te vertonen. Het snikken en jammeren van enige vrouwen deed hem zijne rede staken.
"Vrienden!" sprak hij toen, "beseft toch dat wij ons overal en altijd in de hand Gods bevinden. Hij kan ons hier in Zijn tempel ook behoeden, evenals elders. Hij is almachtig en geducht, maar Hij is ook lankmoedig en groot van goedertierenheid. Laten wij uit het voorbeeld van David leren, God in al Zijn werken te bewonderen. O, in een der psalmen herinnert hij ons zo treffend, dat ook dit ontzaglijke natuurverschijnsel in 's Hoogsten macht staat, als hij zegt, "de God der ere dondert." Mocht ook deze stem van de Almacht in ons allen opwekken, de begeerte om steeds zo te mogen leven, dat wij ieder ogenblik gereed konden zijn om door de Heer' van leven en dood opgeroepen te worden."

Deze woorden werden op diep bewogen toon door zijn Weleerwaarde vloeiend uitgesproken, onder het gedurig flikkeren des bliksems en het ratelen van de donder. Het was alsof de uitbarstingen gestadig al woedender werden. Zelfs de moedigsten voelden zich beangst, beklemd.

Nu zag de Leraar mij een ogenblik aan en zeide toen tot de ouderlingen: "Broeders! Wat zullen wij doen? Wat is hier ten deze gebruikelijk?" Waarop de naast bijzittende ouderling antwoordde: "Dominee! Zo heb ik het nog nooit bijgewoond."
Nogmaals sloeg nu de predikant zijn oog op mij en stond toen enige seconden als met gevouwen handen. Wie zal ons zeggen of hij peinsde, dan wel of zijn kinderlijk vroom gemoed zich in gebed verhief tot de Almachtige?
Daar slaat, met ijzingwekkende, ondenkbare snelheid, een vonk hem op het voorhoofd; reeds levenloos zijgt hij voorover, terwijl het gehele lichaam achterwaarts zinkt.
In hetzelfde ogenblik spat en splijt de voet van de kansel uiteen, de donder barst voor onze voeten huiveringbarend brullend los, de kerk davert. Ieder vliegt op en vlucht met meer dan doodsangst op het gelaat. Een sterke zwavelkruitdamp heft zich op.
Ik ga ijlings, - bedaardheid aanbevelende, - ter preekstoel op, spring over de deur naar binnen en omvat het lijk van de dierbare leraar en vriend. Dit alles had met zoo verbazende snelheid plaats, dat het wel verhaald, doch niet met woorden voorgesteld kan worden. Zeer spoedig komen anderen mij te hulp.

Wie meer wil lezen kan dat doen op http://www.theologienet.nl/documenten/Herwaarden4preken.rtf

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 09:23

ik zou wel meer wille weten over tijd en situatie,weerstomstandigheden, attitude van de acteur.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 10:55

God laat niet alles toe.... :!: :!:

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 25 okt 2003 10:58

Vinden jullie dat het niet mag, zo'n verfilming van de laatste uren van Jezus? Mel Gibson is een behoorlijk orthodox christen en heeft ook aangegeven letterlijk vanuit de bijbel zijn filmscript te hebben geschreven.
Als zo'n film een getrouwe weergave is van het bijbelverhaal, dan is daar toch niets op tegen?
The proof of the pudding is in the eating.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:01

Ik ben er zeker op tegen! God zegt in Zijn Woord dat we hem kunnen kennen uit de Bijbel en uit de natuur. Waren wij erbij toen Jezus leefde?
Hoe kun je dan ooit een film over Hem maken. Ik vind het zelf heel erg godslasterend!

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 11:02

Volgens mij geeft het niet.

Gij zult geen andere goden dienen, gij zultu geen gesneden beeld maken nog van wat in de wateren, nog van wat in de hemelen is nog van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen noch hendienen want ik de Here uw God ben een jaloers GOd die de ongerechtigheid van de vaderen bezoek aan de kinderen enz.

Volgens mij mag je sinds Jezus op aarde is gekomen best een afbeelding van Jezus maken, omdat Hij zich zelf immers aan ons heeft laten zien? bovendien heb je het over de mens Jezus, of eigenlijk over GOd JEzus in zijn mensengedaante. Juist een gedaante omz ich kenbaar te maken aan de mensheid.
Volgens mij gaathet verbod op afgoden afbeelden ook over het afbeelden van ANDERE Goden. Jullie hebben mij, dat is genoeg, zegt God volgens mij.

Dus die film, lijkt mij oke.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 11:04

essieee schreef:Ik ben er zeker op tegen! God zegt in Zijn Woord dat we hem kunnen kennen uit de Bijbel en uit de natuur. Waren wij erbij toen Jezus leefde?
Hoe kun je dan ooit een film over Hem maken. Ik vind het zelf heel erg godslasterend!

het wordt toch uit de bijbel gehaald?? en Jezus was toch echt een mens, Hij heeft hier op aarde rondgelopen en die stukjes kun je wel naspelen.... je kan God weer niet naspelen en ook niet als Jzus in de hemel is, want dat kun je niet weten.. maar van Zijn leven op aarde weet je het wel!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:04

joris schreef:Volgens mij geeft het niet.

Gij zult geen andere goden dienen, gij zultu geen gesneden beeld maken nog van wat in de wateren, nog van wat in de hemelen is nog van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen noch hendienen want ik de Here uw God ben een jaloers GOd die de ongerechtigheid van de vaderen bezoek aan de kinderen enz.

Volgens mij mag je sinds Jezus op aarde is gekomen best een afbeelding van Jezus maken, omdat Hij zich zelf immers aan ons heeft laten zien? bovendien heb je het over de mens Jezus, of eigenlijk over GOd JEzus in zijn mensengedaante. Juist een gedaante omz ich kenbaar te maken aan de mensheid.
Volgens mij gaathet verbod op afgoden afbeelden ook over het afbeelden van ANDERE Goden. Jullie hebben mij, dat is genoeg, zegt God volgens mij.

Dat gaat toch regelrecht tegen Gods wil in. Als God het nodig vond had hij ons die vrijheid wel gegeven. En hebben we een afbeelding van God nodig?? Hij geeft zich helemaal in Zijn Woord. Dat hebben we van hem ontvangen dus daar moeten we het ook meedoen.

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 11:06

Essiee
Dat gaat toch regelrecht tegen Gods wil in. Als God het nodig vond had hij ons die vrijheid wel gegeven. En hebben we een afbeelding van God nodig?? Hij geeft zich helemaal in Zijn Woord. Dat hebben we van hem ontvangen dus daar moeten we het ook meedoen

als God het nodig vond had Hij ons die vrijheid wel gegeven. Wijs eens aan waar hij ons die vrijheid ontnomen heeft?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 okt 2003 11:07

essieee schreef:

Dat gaat toch regelrecht tegen Gods wil in. Als God het nodig vond had hij ons die vrijheid wel gegeven. En hebben we een afbeelding van God nodig?? Hij geeft zich helemaal in Zijn Woord. Dat hebben we van hem ontvangen dus daar moeten we het ook meedoen.

in die film wordt geeen afbeelding gegeven van God... maar van Jezus en die was hier als mens op aarde... dus dat stukje kun je best filmen!! hoe het allemaal ging staat precies in de bijbel... dat kun je dus zo naspelen.....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:09

trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:

in die film wordt geeen afbeelding gegeven van God... maar van Jezus en die was hier als mens op aarde... dus dat stukje kun je best filmen!! hoe het allemaal ging staat precies in de bijbel... dat kun je dus zo naspelen.....

Dan heb ik twee vragen, 1Wat is je doel en 2 wat is de intentie waarom je God zou na spelen. En kunnen wij zondaren zo'n Heilig God naspelen?

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 11:10

joris schreef:Essiee
Dat gaat toch regelrecht tegen Gods wil in. Als God het nodig vond had hij ons die vrijheid wel gegeven. En hebben we een afbeelding van God nodig?? Hij geeft zich helemaal in Zijn Woord. Dat hebben we van hem ontvangen dus daar moeten we het ook meedoen

als God het nodig vond had Hij ons die vrijheid wel gegeven. Wijs eens aan waar hij ons die vrijheid ontnomen heeft?
ik was eerder met mijn vraag!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 11:14

joris schreef:
joris schreef:Essiee

ik was eerder met mijn vraag!

okay, ik kan je nu geen tekstgedeelte geven waar het staat. Ik weet wel dat God van ons eist dat Wij Zijn naam eren, Gij zult geen gesneden beelden maken dus ook niet van Hem. En Ik vroeg waar heeft God ons die vrijheid gegeven. Waarom moeten we zo'n Heilige en Almachtige God gaan verfilmen en afbeelden. Dat vind ik absoluut niet tot Eer van Hem!

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 11:20

zoek die tekst dn eerst op, anders heeft de rest van het gesprek geen zin namelijk.

Terug naar “Archief”