Bachbloesem-remedie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 17 jan 2007 08:53

KLEINE VILTINKTZWAM - LITTLE INKY CAP - Coprinus xanthotrix.

Wanneer je jezelf kwetsbaar voelt geeft deze remedie emotionele kracht. Dit kleine paddestoeltje tilt je uit boven oude emoties en bevordert het snel en gemakkelijk loslaten. Wanneer anderen indirect iets van je gedaan proberen te krijgen, helpt de Kleine Viltinktzwam je om in je kracht te blijven staan en laat je zonder twijfel achter je eigen standpunten en gevoelens staan. Je niet door de ander aan de kant laten zetten, ook niet door indirecte dreigementen. Ze maakt je sterker ten opzichte van je omgeving en zet de emoties die de ander reflecteert om in kracht.

REUZENSTROPHARIA - Giant Stropharia - Stropharia rugosoannulata.

Een paddestoel welke een hoed heeft met een doorsnede van 40 tot 50 centimeter. Ze geeft je een nieuw inzicht in de dingen die je doet. In plaats van tegen de moeilijkheden in je leven en de dingen die je doet aan te kijken helpt ze je je aandacht te richten op plezier, vooral wanneer deze gedachten al te lang in je hoofd zitten. Direct aanpakken, wanneer je al te lang over doe dingen zit te dubben, bevordert de Stropharia het doen. Ze laat je handelen vanuit je hart, omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet of hoort. Dit plezier kan verdwenen zijn door oude trauma’s die de ziel geraakt hebben, waarbij de pijn nog in de buitenwereld wordt weerspiegeld. Ze verbetert de verbinding met de aarde en helpt de energieën en spanningen die in het gebied achter de ogen zitten los te laten.

Een interessante man trouwens deze nederlandse bachbloemendeskundige, Bram Zaalberg.
Hij geeft ook workshops, dus hij wil erg graag zijn kennis met ons delen.

Bloesem Remedies Nederland
Tel 077-3987826
Fax 077-3987827

Postbus 6139
5960 AC Horst

En natuurlijk heeft deze man een groothandel met een breed assortiment natuurgeneesmiddelen.
Maar over prijs/kwaliteit weet ik zelf verder niets.

1 opmerking kan ik niet laten.
Nog maar kort geleden las ik over de paddestoelen Bach Remedies van deze kruiden/paddestoelenman, ik heb 2 van zijn produkten hier neergezet.
Wellicht ook bruikbaar voor overspannen paarden.
Zou hij voor het bereiden van deze natuurgeneesmiddelen assistentie krijgen van gespillebeende hulpjes?
Aannames zonder bewijs mogen verworpen worden zonder bewijs.

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 25 jan 2007 05:09

De opener van dit topic noemde het verband met wicca. Hier schrok ik van, want ik weet niet beter of wicca wordt in 1 adem genoemd met hekserij. Witte of zwarte lijkt me niet uitmaken, het helpt je verder van God af.

Verder kan ik inderdaad wel zeggen dat homeopathie niet bewezen is. Darbij is de oorsprong occult, dus het gebruik naar mijn mening dubieus te noemen.

Fytotherapie is een ander verhaal. Daarvan worden goed aangetoonde onderdelen van planten gebruikt die al eeuwen gebruikt werden voor bepaalde doeleinden, ze zijn ons gegeven door God.
Ik gebruik ze in mijn werk als verpleegkundige ook, bijvoorbeeld in combinatie met een hand- voetmassage. Er zijn verschillende studies die laten zien dat angst en pijn erdoor verminderen.

Dus ik zou je adviseren: druppels de prullenbak in, niet meer naar zo`n vaag persoon en probeer dmv fytotherapie en reguliere geneeskunde je zoontje te helpen!
A smile costs nothing, but gives much

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 25 jan 2007 08:14

HansenMirjam schreef:De opener van dit topic noemde het verband met wicca. Hier schrok ik van, want ik weet niet beter of wicca wordt in 1 adem genoemd met hekserij. Witte of zwarte lijkt me niet uitmaken, het helpt je verder van God af.

Verder kan ik inderdaad wel zeggen dat homeopathie niet bewezen is. Darbij is de oorsprong occult, dus het gebruik naar mijn mening dubieus te noemen.

Fytotherapie is een ander verhaal. Daarvan worden goed aangetoonde onderdelen van planten gebruikt die al eeuwen gebruikt werden voor bepaalde doeleinden, ze zijn ons gegeven door God.
Ik gebruik ze in mijn werk als verpleegkundige ook, bijvoorbeeld in combinatie met een hand- voetmassage. Er zijn verschillende studies die laten zien dat angst en pijn erdoor verminderen.

Dus ik zou je adviseren: druppels de prullenbak in, niet meer naar zo`n vaag persoon en probeer dmv fytotherapie en reguliere geneeskunde je zoontje te helpen!

Als je de onzin van de religie eruithaalt, een zinnig advies.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 11:03

Çluny schreef:
KLEINE VILTINKTZWAM - LITTLE INKY CAP - Coprinus xanthotrix.

Wanneer je jezelf kwetsbaar voelt geeft deze remedie emotionele kracht. Dit kleine paddestoeltje tilt je uit boven oude emoties en bevordert het snel en gemakkelijk loslaten. Wanneer anderen indirect iets van je gedaan proberen te krijgen, helpt de Kleine Viltinktzwam je om in je kracht te blijven staan en laat je zonder twijfel achter je eigen standpunten en gevoelens staan. Je niet door de ander aan de kant laten zetten, ook niet door indirecte dreigementen. Ze maakt je sterker ten opzichte van je omgeving en zet de emoties die de ander reflecteert om in kracht.

REUZENSTROPHARIA - Giant Stropharia - Stropharia rugosoannulata.

Een paddestoel welke een hoed heeft met een doorsnede van 40 tot 50 centimeter. Ze geeft je een nieuw inzicht in de dingen die je doet. In plaats van tegen de moeilijkheden in je leven en de dingen die je doet aan te kijken helpt ze je je aandacht te richten op plezier, vooral wanneer deze gedachten al te lang in je hoofd zitten. Direct aanpakken, wanneer je al te lang over doe dingen zit te dubben, bevordert de Stropharia het doen. Ze laat je handelen vanuit je hart, omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet of hoort. Dit plezier kan verdwenen zijn door oude trauma’s die de ziel geraakt hebben, waarbij de pijn nog in de buitenwereld wordt weerspiegeld. Ze verbetert de verbinding met de aarde en helpt de energieën en spanningen die in het gebied achter de ogen zitten los te laten.

Een interessante man trouwens deze nederlandse bachbloemendeskundige, Bram Zaalberg.
Hij geeft ook workshops, dus hij wil erg graag zijn kennis met ons delen.

Bloesem Remedies Nederland
Tel 077-3987826
Fax 077-3987827

Postbus 6139
5960 AC Horst

En natuurlijk heeft deze man een groothandel met een breed assortiment natuurgeneesmiddelen.
Maar over prijs/kwaliteit weet ik zelf verder niets.

1 opmerking kan ik niet laten.
Nog maar kort geleden las ik over de paddestoelen Bach Remedies van deze kruiden/paddestoelenman, ik heb 2 van zijn produkten hier neergezet.
Wellicht ook bruikbaar voor overspannen paarden.
Zou hij voor het bereiden van deze natuurgeneesmiddelen assistentie krijgen van gespillebeende hulpjes?
:roll: Normale opmerkingen zijn gewenst.

Bepaalde delen van de Bachbloesemremedie zijn net zo onschuldig als homepatie. Als Venkel- en Kamillethee. Dit omdat de kruiden een poos in een vloeistof liggen te weken, waardoor de 'krachten' van die kruiden in de vloeistof komen. Dus net zoals thee. Je legt een plant in heet water waardoor de smaak/'krachten' van die kruiden in het water komen en kunnen helpen.

Dat de oorsprong occult is, waar ligt het probleem? Zo lang je het zelf niet occult maakt, in mijn ogen is er dan geen probleem. Immers, kerst is heidens, verjaardagen zijn heidens.. Zullen we dan maar thuis gaan zitten en geen stap meer buiten de deur doen?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 jan 2007 19:09

Çluny schreef:Als je de onzin van de religie eruithaalt, een zinnig advies.

Waarom is religie hier onzin?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 jan 2007 19:13

L'être extraterrestre schreef: :roll: Normale opmerkingen zijn gewenst.

Bepaalde delen van de Bachbloesemremedie zijn net zo onschuldig als homepatie. Als Venkel- en Kamillethee. Dit omdat de kruiden een poos in een vloeistof liggen te weken, waardoor de 'krachten' van die kruiden in de vloeistof komen. Dus net zoals thee. Je legt een plant in heet water waardoor de smaak/'krachten' van die kruiden in het water komen en kunnen helpen.

Dat de oorsprong occult is, waar ligt het probleem? Zo lang je het zelf niet occult maakt, in mijn ogen is er dan geen probleem. Immers, kerst is heidens, verjaardagen zijn heidens.. Zullen we dan maar thuis gaan zitten en geen stap meer buiten de deur doen?

Kerst is niet heidens maar is gezet op een heidense feestdag. Daarmee is kerstfeest niet heidens te noemen. En verjaardagen heidens?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 19:22

Memmem schreef:
L'être extraterrestre schreef: :roll: Normale opmerkingen zijn gewenst.

Kerst is niet heidens maar is gezet op een heidense feestdag. Daarmee is kerstfeest niet heidens te noemen. En verjaardagen heidens?
Ik bedoel dat de oorsprong van beide feestdagen heidens is. Bij kerst de oorsprong van de dag dan.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 25 jan 2007 20:09

Van de data van feestdagen klopt weinig.

De zondag is door Constantijn ingevoerd als rustdag binnen het Romeinse Rijk als antisemitische instelling. Op die manier konden de Joden hun sabbat op de zaterdag niet vieren. Wat dat betreft zitten we er dus naast. (Overigens gaat het er mij om dat je één dag een speciale invulling geeft voor God, welke maakt niet uit, maar de cultuur bepaald dat de zondag hiervoor bestemd is).

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
(Bron)

(Als je verder leest merk je dat Constantijn ook een rol heeft gespeeld met betrekking tot de kerstdatum :) )

De paasdatum (tevens de basis voor Hemelvaart en Pinksteren) lag vroeger gelijk met het Joodse Pesach, maar is in 325 n. Chr. gewijzigd. Vanaf toen ging met uit van de stand van de zon en de maan. Er is dus afgeweken van de letterlijke Bijbelse data. (Lees meer...)

Maar ik ga zwaar offtopic merk ik.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 25 jan 2007 20:55

L'être extraterrestre schreef:Bepaalde delen van de Bachbloesemremedie zijn net zo onschuldig als homepatie. Als Venkel- en Kamillethee. Dit omdat de kruiden een poos in een vloeistof liggen te weken, waardoor de 'krachten' van die kruiden in de vloeistof komen. Dus net zoals thee. Je legt een plant in heet water waardoor de smaak/'krachten' van die kruiden in het water komen en kunnen helpen.

Zo onschuldig is het dus niet. De 'krachten' van kruiden zijn krachten van 'levensenergie', zoals je hierboven in citaten van bachbloesemsites hebt kunnen leven. Dus je voorbeeld van 'thee' gaat niet op. Thee wordt getrokken omdat het lekker smaakt, niet om 'krachten' die in de thee zitten.

Verder is het maar zeer de vraag of het aftreksel van een plant inderdaad invloed heeft op de psyche zoals bachbloesem dat beweert. Er zijn bepaalde planten die inderdaad een werkzame stof bezitten waardoor ze bijvoorbeeld tegen depressie werken (hypericine in St. Janskruid, bijvoorbeeld). Er is nog nooit aangetoond dat er in bachbloesems überhaupt een werkzame stof zit, laat staan dat die werkzame stof iets doet met je emoties.

L'être extraterrestre schreef:Dat de oorsprong occult is, waar ligt het probleem? Zo lang je het zelf niet occult maakt, in mijn ogen is er dan geen probleem. Immers, kerst is heidens, verjaardagen zijn heidens.. Zullen we dan maar thuis gaan zitten en geen stap meer buiten de deur doen?

Ten eerste wordt er geput uit occulte theorieën men roept "deva's" op en men gaat ervanuit dat de natuur 'bezield' is (antroposofisch, wortels uit het boeddhisme: pantheïsme). Ook al is dat onzin, dan nog moet je je als christen afvragen of je je Hemelse Vader er blij mee maakt.
We hebben het immers niet over een 'gekerstende dingen' zoals kerst en pasen. Bij verjaardagen en kerst hebben van oorsprong heidense gebruiken een christelijke invulling gekregen om deze heidense gebruiken (in ieder geval het geloof) weg te drukken. En met succes: niemand denkt bij kerst nog aan het midwinterfeest. Dat is dus van een heel andere orde van grootte dan het binnenhalen van ideeën van pantheïsme (alles is bezield) en "deva's" (boeddhistische spirituele wezens). Dan voeg je dingen die niet christelijk zijn toe aan je denken. Dat wordt syncretisme genoemd. Het is de vraag of onze Hemelse Vader graag wil dat we elementen van andere religies invoegen in het christelijke denken. De Bijbel doet vermoeden van niet.

Is geloven in 'levensenergie' en een 'bezielde natuur' onschuldig, of is het afgoderij/bijgeloof? Als dat zo is, dan heeft de Bijbel daar wel interessante dingen over te melden.

Ten tweede, ook al zou het niet occult zijn, dan nog heb je te maken met kwakzalverij: mensen worden blij gemaakt met een dode mus. De therapie claimt te werken, maar kan dat niet bewijzen. Als mensen echt psychisch niet lekker zijn en in plaats van naar een psychiater/psycholoog naar een bachbloesem-kwakzalver gaan die een therapie aanbiedt die niet echt werkt, zijn ze daar niet mee geholpen. Het enige wat er gebeurt is dat ze zichzelf voor de gek houden: ze denken dat ze iets aan hun problemen doen, terwijl dat in werklijkheid niet zo is. Als je met de bachbloesem stopt is het placebo-effect van de bachbloesem weg en omdat je niet geleerd hebt om daadwerkelijk iets aan je problemen te doen komen die problemen gewoon weer terug.

Vandaar dat ik het nuttiger vind om naar een regulier arts te gaan met dit soort problemen. Dan krijg je dingen aangereikt die ook klinisch aangetoond zijn en waarvan men weet dát het werkt, en ook wáárom.

Ik was eigenlijk bezig met tentamens leren :oops: Dus daar ga ik nu vlug mee verder. ;)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 22:10

Om op je eerste gedeelte terug te komen, ik drink kamille-thee als ik hoofdpijn heb/gestressed ben en het er bij mij tegen helpt.

Sowieso schijnt kamille-thee voor veel dingen goed te zijn. Dus ja, ik drink kamillethee om de 'kracht' die er in zit.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 25 jan 2007 22:55

L'être extraterrestre schreef:Om op je eerste gedeelte terug te komen, ik drink kamille-thee als ik hoofdpijn heb/gestressed ben en het er bij mij tegen helpt.

Sowieso schijnt kamille-thee voor veel dingen goed te zijn. Dus ja, ik drink kamillethee om de 'kracht' die er in zit.

Dat is geen 'kracht'. Er gaat geen magische 'levenskracht' van kamille over naar jou waardoor je je beter voelt. Er zit in kamille wel werkzame, ontstekingsremmende stof, die ook werkt tegen nervositeit.

zie: http://www.apotheek.nl/templates/secure ... cijnID=716

Dit soort werkzame stoffen worden niet in bachbloesems aangetroffen, en daarom kun je deze twee zaken niet met elkaar vergelijken. Dit is gewoon kruidengeneeskunde, dat heel iets anders is dan homeopathie (Hahnemann) of bachbloesems. Zie voor het verschil ook eerdere posts waarin ik dit verschil heb uitgelegd. Als voorbeeld heb ik toen de geneeskrachtige werking van St. Janskruid en valeriaan genoemd, waar stoffen in zitten die lijken op stoffen in 'echte' medicijnen. Dat is de reden waarom het werkt.

Zowel homopathie als bachbloesems gaan niet op die manier te werk: er zijn geen 'werkzame stoffen' aan te tonen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 23:01

Roodkapje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Om op je eerste gedeelte terug te komen, ik drink kamille-thee als ik hoofdpijn heb/gestressed ben en het er bij mij tegen helpt.

Dat is geen 'kracht'. Er gaat geen magische 'levenskracht' van kamille over naar jou waardoor je je beter voelt. Er zit in kamille wel werkzame, ontstekingsremmende stof, die ook werkt tegen nervositeit.
Ja, dat bedoel ik, maar ik ben gewoon niet zo bijdehand dat ik er een ander woord voorkon verzinnen. Ik drink die thee dus voor de stoffen die er in zitten.

zie: http://www.apotheek.nl/templates/secure ... cijnID=716

Dit soort werkzame stoffen worden niet in bachbloesems aangetroffen, en daarom kun je deze twee zaken niet met elkaar vergelijken. Dit is gewoon kruidengeneeskunde, dat heel iets anders is dan homeopathie (Hahnemann) of bachbloesems. Zie voor het verschil ook eerdere posts waarin ik dit verschil heb uitgelegd. Als voorbeeld heb ik toen de geneeskrachtige werking van St. Janskruid en valeriaan genoemd, waar stoffen in zitten die lijken op stoffen in 'echte' medicijnen. Dat is de reden waarom het werkt.

Zowel homopathie als bachbloesems gaan niet op die manier te werk: er zijn geen 'werkzame stoffen' aan te tonen.
Oké, je hebt me overtuigd. Dat het niet bewezen is dan.

Ik zou zelf geen Bachbloesem gebruiken omdat ik sowieso tegen medicatie ben, maar als mensen het willen gebruiken kan het denk ik geen kwaad. Net als met Echineaforce, een middel wat voor weet ik veel wat allemaal geschikt zou zijn, maar waarvan bewezen is dat het niet werkt. Mijn moeder is er van overtuigd dat het wel werkt, en dus slikt ze dure pillen die helemaal niet kunnen helpen. Maar als zij nu vind van wel, moet zij dat weten vind ik.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 26 jan 2007 11:19

Samengevat: Bach Bloesem Therapie is kwakzalverij.

Er zitten geen werkzame stoffen in en er wordt grof geld mee verdiend.
Meer is niet nodig.

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 26 jan 2007 13:25

Amen
A smile costs nothing, but gives much

Terug naar “Archief”