Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: Consequent leven

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:43

Marnix schreef:Waarom je hier een pleidooi tegen sterke drank houdt is me nogal onduidelijk, misschien kan je het toelichten?

Een rechtstreeks pleidooi wil ik daartegen niet houden. Maar het is wel goed als we Gods Woord daarin ook onderzoeken. Voor zover ik weet is Gods Woord niet positief tegenover sterke drank, en daarom drink ik het liever ook niet.
En los daarvan, er wordt wel onderscheid gemaakt in Spreuken 1 en Jesaja 24 tussen wijn en sterke drank.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:51

caprice schreef:
Race406 schreef:
caprice schreef:Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

OK, lees het Oude Testament eens. Daar staat regelmatig in dat de vrouwen van Gods Volk oorsierselen, voorhoofdsierselen etc dragen..........

Ja, dat is zeker waar. In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, wat ook zag op de komst van Christus in het vlees. Een heenwijzing van de offerdieren naar het bloed dat eenmaal vloeien zou door het volmaakte Lam. Ook de besnijdenis was bloederig, in tegenstelling tot de Doop, nu. Maar met de komst van het Nieuwe Testament, nadat Christus dat offer volbracht had leven wij in de nieuwe bedeling waar geen bloed meer hoeft te vloeien. Verder is voorgenoemde tekst uit 1 Korinthe 6 voor een duidelijke aanwijzing hoe onze levenswandel in dezen een richtlijn gegeven kan worden.

In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, dat klopt. Maar dat heeft niets met oorsierselen te maken. Die deden de vrouwen niet in om bloed te laten vloeien en zo de Heere een offer te brengen, dus dat heeft niets met bloed te maken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:52

caprice schreef:
Race406 schreef:
caprice schreef:Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

OK, lees het Oude Testament eens. Daar staat regelmatig in dat de vrouwen van Gods Volk oorsierselen, voorhoofdsierselen etc dragen..........

Ja, dat is zeker waar. In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, wat ook zag op de komst van Christus in het vlees. Een heenwijzing van de offerdieren naar het bloed dat eenmaal vloeien zou door het volmaakte Lam. Ook de besnijdenis was bloederig, in tegenstelling tot de Doop, nu. Maar met de komst van het Nieuwe Testament, nadat Christus dat offer volbracht had leven wij in de nieuwe bedeling waar geen bloed meer hoeft te vloeien. Verder is voorgenoemde tekst uit 1 Korinthe 6 voor een duidelijke aanwijzing hoe onze levenswandel in dezen een richtlijn gegeven kan worden.

In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, dat klopt. Maar dat heeft niets met oorsierselen te maken. Die deden de vrouwen niet in om bloed te laten vloeien en zo de Heere een offer te brengen, dus dat heeft niets met bloed te maken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 12:12

caprice schreef:
Race406 schreef:Waarom zingen we ze in een zilveren berijming? De woordspeling is mooi (ontspruit die nu aan je brein, of heb je die ergens gelezen? :wink: ), maar waarom de Psalmen zilver zouden zijn is mij niet duidelijk.

De Psalmen zijn goud. Het kostelijke goud van Gods Woord. En dat goud blijft het beste bewaard in de berijming van Petrus Datheen. De nieuwe berijming van 1773 bevat vertroebelingen die het gevolg zijn van de Verlichting. Daarom kun je ze geen goud meer noemen. Het is een zinspeling op wat ds. Ledeboer zei: 'Datheen is goud, en de berijming van 1773 tin'.

Je kan ze dan beter onberijmd lezen of zingen.... want Datheen zingt voor geen meter. Dan kan het tekstueel wel goed in elkaar zitten maar bij berijmen komt meer kijken. Daarnaast is het taaltechnisch gezien vaak ook een drama, onbegrijpelijk vaak. Datheen is antiek, 1773 oud.... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 12:15

caprice schreef:
Marnix schreef:Waarom je hier een pleidooi tegen sterke drank houdt is me nogal onduidelijk, misschien kan je het toelichten?

Een rechtstreeks pleidooi wil ik daartegen niet houden. Maar het is wel goed als we Gods Woord daarin ook onderzoeken. Voor zover ik weet is Gods Woord niet positief tegenover sterke drank, en daarom drink ik het liever ook niet.
En los daarvan, er wordt wel onderscheid gemaakt in Spreuken 1 en Jesaja 24 tussen wijn en sterke drank.

Waar lees je dat? Ik zie het onderscheid nergens...

Verder is de Bijbel duidelijk genoeg over alcohol: Geniet, maar drink met enige mate.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 12:18

Marnix schreef:
caprice schreef:

Verder is de Bijbel duidelijk genoeg over alcohol: Geniet, maar drink met enige mate.

Over wijn worden ook nog positieve dingen gezegd. Over sterke drank weet ik die niet te vinden, maar dat wil niet zeggen dat die er niet staan.

En het is zo dat we met mate mogen drinken, want de geschiedenis van Noach is niet beschreven ter navolging, doch ter waarschuwing.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 12:20

Gerdien B. schreef:
caprice schreef:Bij mijn weten staat er in Gods Woord verder niets positiefs over sterke drank, terwijl wijn een drank is die met mate gebruikt kan worden.

jawel, er is een tekst in de Bijbel, want daar was mijn broer nog al erg blij mee :mrgreen:
Ik weet zo snel alleen niet meer waar die staat. Zal het nog is navragen of hij het nog weet

Bedoel je deze?

Hier ben ik in mijn hof, zusje, bruid van mij. Ik pluk mijn mirre en mijn balsem, ik eet mijn honing uit mijn honingraat, ik drink mijn melk en mijn wijn. Eet, vriend en vriendin! Drink, en word dronken van liefde!

:)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 12:23

Marnix schreef:
Gerdien B. schreef:
caprice schreef:Bij mijn weten staat er in Gods Woord verder niets positiefs over sterke drank, terwijl wijn een drank is die met mate gebruikt kan worden.

jawel, er is een tekst in de Bijbel, want daar was mijn broer nog al erg blij mee :mrgreen:
Ik weet zo snel alleen niet meer waar die staat. Zal het nog is navragen of hij het nog weet

Bedoel je deze?

Hier ben ik in mijn hof, zusje, bruid van mij. Ik pluk mijn mirre en mijn balsem, ik eet mijn honing uit mijn honingraat, ik drink mijn melk en mijn wijn. Eet, vriend en vriendin! Drink, en word dronken van liefde!

:)

Dronken van liefde, waarde vriend. Niet van drank.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jan 2007 12:27

nee het was een ander waar echt iets stond van: drinkt en gij zult dronken worden ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 12:27

Klopt, hoewel er wel staat: DRINK (en wordt dronken van liefde)

Dat is poezie met een dubbele betekenis. :)

Maar goed, ik ben ook niet voor dronkenschap en de Bijbel wijst dat duidelijk af... maar alcohol drinken (of het nou een biertje, een glas wijn of een glaasje whisky is) wordt absoluut niet afgekeurd, integendeel.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 12:31

Gerdien B. schreef:nee het was een ander waar echt iets stond van: drinkt en gij zult dronken worden ;)

Jeremia 25:27 soms?
Maar dat heeft een heel andere betekenis, dus kan niet als bewijs worden aangevoerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 13:04

caprice schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:

Over wijn worden ook nog positieve dingen gezegd. Over sterke drank weet ik die niet te vinden, maar dat wil niet zeggen dat die er niet staan.

En het is zo dat we met mate mogen drinken, want de geschiedenis van Noach is niet beschreven ter navolging, doch ter waarschuwing.

Er staat helemaal NIETS over sterke drank in de Bijbel volgens mij.... alleen over wijn, de alcoholische drank die toen gedronken werd. Geen bier, port, sherry, breezers, whisky, cognac of wat dan ook. Dat hadden ze toen nog niet :)

Het is dus nogal logisch dat er over sterke drank niets positiefs in de Bijbel staat, er staat helemaal niets over in de Bijbel. Net als dat er ook niets over bier in de Bijbel staat. Alleen over wijn, en drank in het algemeen.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 13:09

Marnix schreef:Er staat helemaal NIETS over sterke drank in de Bijbel volgens mij.... alleen over wijn, de alcoholische drank die toen gedronken werd. Geen bier, port, sherry, breezers, whisky, cognac of wat dan ook. Dat hadden ze toen nog niet :)

Het is dus nogal logisch dat er over sterke drank niets positiefs in de Bijbel staat, er staat helemaal niets over in de Bijbel. Net als dat er ook niets over bier in de Bijbel staat. Alleen over wijn, en drank in het algemeen.

Hoe komt het dan dat er toch onderscheid wordt gemaakt tussen wijn en sterke drank in spreuken 1:1 en Jesaja 24:9?
Waarmee ik overigens niet zou ontkennen dat al die verschillende soorten sterke drank nog niet bestonden.

Maar ik weet niet of we de afdwalende weg, in strijd zijnde met de off-topicregelen nu bewandelende zijn...
Laatst gewijzigd door caprice op 16 jan 2007 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2007 13:09

Marnix schreef:Er staat helemaal NIETS over sterke drank in de Bijbel volgens mij....

Ik wil dat toch even corrigeren ;)
Een paar voorbeelden (er zijn er meer):
Spr. 20:1 De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.
Jes. 5:11 Wee dengenen, die, zich vroeg opmakende in den morgenstond, sterken drank najagen, en vertoeven tot in de schemering, totdat de wijn hen heeft verhit!
Jes. 28:7 En ook dwalen dezen van den wijn, en zij dolen van den sterken drank; de priester en de profeet dwalen van den sterken drank; zij zijn verslonden van den wijn, zij dolen van sterken drank; zij dwalen in het gezicht; zij waggelen in het gericht.

Wijn en sterke drank worden in 1 adem genoemd in de Bijbel.

En laten we verder maar consequent zijn in het ontopic zijn. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 13:43

Oke, dat wist ik niet. Overigens lopen de vertalingen ook wat uiteein, de NBV heeft het bijvoorbeeld over drank ipv sterke drank, en ziet wat in de SV als "sterke drank" staat als "alcoholhoudende drank" waardoor dus wijn ook onder die noemer valt.

Erg aannemelijk, de kunst van het destilleren bestond in die tijd nog helemaal niet. Aangenomen wordt dat de eerste sterke drank pas in 800-900 na Christus gemaakt werd. Sterke drank is drank met meer dan 15% alcohol, meer krijg je alleen door toevoeging van allerlei stoffen zoals suikers, of door destillatie. Dus als er in de Bijbel van sterke drank wordt gesproken kan het niet gaan om dit soort drank, hooguit over sterke wijnen van tegen de 15% alcohol aan. Wat dat betreft vind ik de vertaalkeuze van de NBV erg logisch... en die van de SV overigens ook, want in die tijd wist men waarschijnlijk niet dat sterke drank er toen nog niet was, dus logisch dat men dat zo heeft opgevat.

Terug naar “Archief”